.post img { max-width: 500px; /* Adjust this value according to your content area size*/ height: auto; سخنان تامل برانگیز استاد پناهیان راجع عمر انسان
تاريخ : جمعه 17 / 6 / 1400 | 8:49 | نویسنده : اکبر احمدی |

سخنرانی بسیار تکان دهنده درباره نماز! (بسیار ممممم حتما ،حتما ، حتما ببینید)


موضوعات مرتبط: قرآن شناسیفایل های ویژه (صوتی وتصویری)
برچسب‌ها: فایل های ویژه صوتی وتصویری

تاريخ : یک شنبه 6 / 6 / 1400 | 6:6 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره فطرت توحیدی انسان‌ها

پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسان‌ها را بر آن آفریده است. دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار، ولی اکثر مردم نمی‌دانند! (روم، ۳۰)

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن ،خداشناسی، آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 17 / 5 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره یکتایی خداوند

دلایلی بر یگانگی خداوند
اگر غیر از خدای یکتا، خدا یا خدایان دیگری نیز وجود داشت، باید هر یک از آنان در اداره‌ی امور جهان مستقل بوده و به خدای دیگر نیاز نداشته باشد. از طرفی، روشن است که اراده و تدبیر دو شخص هیچ‌گاه در همه‌ی امور یکی نخواهد بود...

 

 

موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن ،خداشناسی، آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 17 / 5 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره نظم (هماهنگی میان پدیده‌های عالم)

برهان نظم
وجود نظم در هر پدیده، نشان از علم و حکمت خالق آن دارد، تا رشته به هم پیوسته‌ی هستی ازهم ‌گسیخته نگردد و نظام خلقت متناسب و سازگار باشد.

۲. نظم (هماهنگی میان پدیده‌های عالم)

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن ،خداشناسی، توحید، آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 / 4 / 1400 | 8:50 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره یکتایی خداوند

tohed - توحید و یکتا پرستی تنها ماْمن تسکین دردها  و تنها راه نجات انسان
اگر غیر از خدای یکتا، خدا یا خدایان دیگری نیز وجود داشت، باید هر یک از آنان در اداره‌ی امور جهان مستقل بوده و به خدای دیگر نیاز نداشته باشد. از طرفی، روشن است که اراده و تدبیر دو شخص هیچ‌گاه در همه‌ی امور یکی نخواهد بود...

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن ،خداشناسی، توحید، آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 / 4 / 1400 | 8:47 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره توحید در ذات و صفات

توحید
صفات خداوند عین ذات اوست؛ یعنی خداوند موجودی مرکب از ذات و صفات نیست. به عبارت دیگر، چنین نیست که ذات خداوند از یک جهت عالم باشد و از جهت دیگر قادر و مختار باشد؛ بلکه علم، قدرت، اختیار و دیگر صفات او عین حقیقت و ذات او می‌باشند.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن ،خداشناسی، توحید، آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 / 4 / 1400 | 8:45 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره توحید افعالی

هر فعل و حرکت و اثری که در جهان هستی است، از اراده و مشیت خدا سرچشمه می‌گیرد و هیچ موجودی نمی‌تواند مستقلاً و بدون اتکا به اراده‌ی او کاری انجام دهد. البته این موضوع با آزادی اراده و اختیار انسان‌ در انجام کارها منافات ندارد...

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن ،خداشناسی، توحید، آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره توحید در عبادت و یاری از خداوند

عالم مرگ از نگاه قرآن
توحید عبادی به این معناست که تنها خداوند شایسته‌ی پرستش و فرمان بردن است و فقط باید او را عبادت کرد. مقصود از توحید در استعانت نیز، این است که تنها خداوند متعال شایستگی دارد تا از او طلب یاری و استعانت شود.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن ،خداشناسی، توحید، آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره اسماء و صفات خدا

http://payamak.roshdavar.ir/wp-content/uploads/2018/02/qoraan2.jpg
اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی‌بخش، چیره، شکست‌ناپذیر، جبران‌کننده، شایسته‌ی بزرگی و عظمت، و خدا از آنچه شریک او قرار می‌دهند منزّه است.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن خداشناسی آیات موضوعی قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حجت‌الاسلام امینی با بیان اینکه در روایات ائمه(علیهم السلام) صفح به معنای عفو بدون عتاب معنا شده است، آن را یکی از اصول اساسی برای اهل ورع برشمرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالله امینی، مدرس حوزه و دانشگاه آبادان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره مفهوم «صفح» در قرآن کریم اظهار کرد: در زبان عربی دو کلمه «صفح» و «سفح» داریم؛ آنکه با سین است مذموم و به معنی خونریزی است؛ لذا یکی از القاب منصور عباسی، سفاح بود. اما صفح اخلاقی به این معناست که از جانبی و طرفی به طرف دیگر منصرف شویم و عدول کنیم که ضد آن باشد. لذا کلمه صفحه نسبت به اوراق تعبیر می‌شود چرا که وقتی برگ می‌زنیم از یک طرف صفحه به طرف دیگر آن منتقل می‌شویم. پس صفح انتقال و عدول از جانبی به جانب دیگر است.

صفح به ‌معنای انصراف از انتقام و گرایش به احسان

صفح به ‌معنای انصراف از انتقام و گرایش به احسان

صفح در کلام اهل بیت(علیهم السلام)

وی گفت: در علم شریف اخلاق که برگرفته از آیات و روایات است، صفح را به معنی ضد انتقام گرفته‌اند. در حدیث شریفی که از امام صادق علیهم السلام نقل شده است در آن جنود عقل و جهل را به تفصیل بیان می‌کنند که امام خمینی(ره) نیز کتابی به همین نام دارند و از کتب بسیار نفیس در علم اخلاق به شمار می‌آید که متأسفانه بسیار مهجور واقع شده و شرح این حدیث است. در آن حدیث، امام صادق علیهم السلام صفح را از جنود عقل برمی‌شمارند و می‌فرماید: ضد آن انتقام است. امام صادق علیهم السلام در جایی دیگر فرمودند: صفح جمیل آن است که اگر کسی خطایی مرتکب شود(در حق شخصی شما) او را عقاب نکنید. امام رضا علیهم السلام واژه صفح را بیشتر موشکافی کرده‌اند و درباره آیه «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ؛ پس به خوبى صرف نظر کن»(حجر، ۸۵) فرمودند: «العفو من غیرعتاب» صفح جمیل آن است که کسی را عفو کنی، عفوی که مقرون به سرزنش نباشد. یعنی اگر کسی را عفو کنیم و به دنبال آن وی را سرزنش نکنیم از آن به صفح تعبیر می‌شود که نزد اهل‌بیت علیهم السلام ممدوح است.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: انصراف از انتقام، سه اصل مهم برای اهل ورع، صفات پیامبر اکرم ،صفح از اسما الهی ،صفح به ‌معنای انصراف ،صفح به ‌معنای انصراف از انتقام و گرایش به احسان ،صفح در کلام اهل بیت ،گرایش به احسان

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 / 12 / 1399 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

سوء ظن بین فرقه‌های اسلامی خلاف قرآن است

استاد سطح خارج فقه حوزه علمیه با تأکید بر تولید فقه امت به جای فقه مذاهب، گفت: نباید دانش‌های اسلامی را به تعداد فرقه‌های مذهبی در شیعه و سنی متعدد کنیم، زیرا نه با واقعیت تاریخی دانش‌ها سازگاری دارد و نه انعکاس و نتایج و پیامدهای آن درست است.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: آیت‌الله احمد مبلغی، سوء ظن ،سوء ظن ،بین فرقه‌های اسلامی خلاف قرآن است فرقه‌های اسلامی ،قرآن ،مسلمانان

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 / 12 / 1399 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اولیای الهی در بیانات خود اشاره کرده اند که ملاک رسیدن به رستگاری، برداشتن قدم های چهارگانه ترک گناه، عدم غفلت، انجام عبادات همراه با حضور قلب و مقام حزن دائم است. اگر هر فردی در طول عمر خود این چهار قدم را بردارد، به مقام قرب و رستگاری راه یابد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از حوزه ؛ اولیای الهی در بیانات خود اشاره کرده اند که ملاک رسیدن به رستگاری، برداشتن قدم های چهارگانه ترک گناه، عدم غفلت، انجام عبادات همراه با حضور قلب و مقام حزن دائم است. اگر هر فردی در طول عمر خود این چهار قدم را بردارد، به مقام قرب و رستگاری راه یابد.

گام های چهارگانه رستگاری 

گام های چهارگانه رستگاری 

گام اول: ترک گناه

گام اول در مسیر رستگاری گناه نکردن است. مرحوم شیخ محمد بهاری دراین باره می نویسد:«الاوّلُ: تَرک المَعاصِی و هذا هو الّذی بُنی علیه قِوامُ التَّقوَی و اُسّسَ علیه اَساسُ الآخرهِ و الاُولی و ما تَقَرّبَ المُتَقرّبونَ بِشئٍ اَعلی و افضل منه[۱]؛ گام اول ترک معاصی و این آن چیزی است که قوام و بنیان تقوا بر آن است و اساس آخرت و دنیا بر آن استوار و اهل تقرب به وسیله چیزی بهتر و بالاتر از آن به خدا تقرب نمی جویند. »شعار تمام انبیاء: کلمه «لا اله الا الله» بود. گام اول انجام ندادن و نخواستن، یعنی «لا اله» است. هنگامی که انسان گناه و اشتباه را کنار بگذارد، «الا الله» در وجودش تجلّی پیدا می کند. اگر انسان از مرحله «لا اله» عبور نکند، بین او و خداوند حجابی وجود دارد که نمی تواند با خداوند ارتباط برقرار کند؛ اگرچه که خداوند همواره از انسان آگاه است.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: انجام عبادات اولیای الهی، ترک گناه ،چهارگانه رستگاری ،حزن دائم ،حضور قلب در عبادت ،حضور قلب و مقام حزن دائم ،عدم غفلت ،قدم های چهارگانه ترک گناه ،گام های چهارگانه رستگاری ،مراقبه و حالت ذکر، ملاک رسیدن به رستگاری

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 / 12 / 1399 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره حیات، علم و قدرت بی‌پایان (آیة الکرسی)

علم و قدرت الهی مطلق و نامحدود است. حیات خداوند نیز به معنای برخورداری ذات وی از علم و قدرت ذاتی است؛ نه رشد و نمو. هم‌چنین صفت «قَیّوم» دربردارنده‌ی تمام اوصاف فعل الهی است.

توحید و خداشناسی | ادله‌ی وجود خدا

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن آ،یات موضوعی قرآن، خداشناسی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 / 11 / 1399 | 9:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره آگاهی خدا از نیات درونی انسان

همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [نسبت به معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه می‌کند، می‌دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیک‌تریم.

توحید و خداشناسی | ادله‌ی وجود خدا

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن آ،یات موضوعی قرآن، خداشناسی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 / 11 / 1399 | 8:59 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات قرآن درباره وسعت علم الهی

خداوند در قرآن بارها تأکید نموده است که علم غیب مختص ذات اوست و تنها بخشی از آن را به بندگان خاص خود عطا نموده است. مقصود از علم غیب، آگاهی و دانش نسبت به هر آن چیزی است که با حس و درک آدمی فهمیده نمی‌گردد.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن آیات موضوعی قرآن خداشناسی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 / 11 / 1399 | 8:57 | نویسنده : اکبر احمدی |

علوم در قرآن‏

قرآن و علم:

نظرات علمی در مورد عالم، زمین ، دریا و ماده :

پیدایش جهان(فصلت/11)، انبساط و گسترش عالم (ذاریات /47)، اتحاد ویگانگی جهان و وجود آب در هر موجود زنده(انبیاء/30)،حركت هموار ومناسب زمین(ملك/15) و (نمل/88)، حركت زمین به دور خود (فرقان/46-45) ، مسطح نبودن زمین(رحمن/17) ، بیضی شكل بودن تقریبی زمین(نازعات/30)  ، (اعراف/137) و(شمس/6) ،   ناقص شدن كره ی زمین در هر دو قطب(رعد/41) ، كوهها عامل استحكام پوست زمین (نبأ/7) ، قوه ی جاذبه (رعد/ 2) و (لقمان/10) ، پیدایش دریا (مؤمنون/18)، دریای شور وشیرین(فاطر/12)، دریا گهواره ی زندگی (نور/45)، زوجیت یا وجود بارهای مثبت ومنفی در هر چیز(یس/36)،(ذاریات/49)و (رعد/3)،نظریه ی نسبیت (حج/47) (سجده/5) و(معارج/4)، اشاره به كوچكتر از ذره و در حقیقت مواد سازنده ی اتم(یونس/61)و (سبأ/3)، و.. .


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن شناسی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 19 / 9 / 1399 | 8:46 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهاتی درباره‌ی وحی (1)

نیازمندی انسان به وحی

ناگفته پیداست كه ایمان به وحی به معنای نادیده گرفتن ابزارهای مادی و نفی حس و عقل و علم و تجربه نیست ،‌ بلكه ایمان به وحی به معنای آن است كه غیر از این راهها راه دیگری نیز وجود دارد كه به راستی مشكل گشای انسان است . انسان از هیچ راهی نمی تواند به حوادث پس از مرگ پی ببرد . تنها از طریق وحی می توانیم به آینده پی ببریم ؛ چنان كه اطلاع بشر از تاریخ گذشته ،‌ بسیار محدود و همراه با انواع حدسیات است . تنها از طریق وحی می توان از گذشته ، آن گونه كه بوده آگاه شویم . قرآن پس از نقل تاریخ پیشینیان می فرماید : «‌تلك من انباء الغیب نوحیها الیك »‌1 . « و یعلمكم ما لم تكونوا تعلمون»2 .

زندگی انسان اجتماعی است و جامعه به قانون نیاز دارد و قوانین بشری از اطمینان كافی برخوردار نیست ، زیرا هوس های درونی ،‌ فشارهای بیرونی ، گرایش های فردی ،‌ حزبی ،‌نژادی ، تصورات و اوهام پندارها ،‌ كج فكری ها ،‌ بد اندیشی ها ،‌ سوء ظن ها ، ترس ها و طمع ها ،‌ در كنار خطاها ، نسیان ها ،‌ و پشیمانی ها همه بیانگر آن است كه قانون گذار باید فوق بشر باشد نه خود بشر و جز خداوند كسی حق ندارد برای بشر قانون وضع كند .

خداوند در قرآن می فرماید : «ان ّ‌علینا الهدی »3 ؛‌ هدایت بشر بر عهده ما است . آری خالق باید برای مخلوق قانون وضع كند ،‌ همان گونه كه مهندسان و طراحان و صنعتگران هر كالایی برای كالای خود دستور العمل می نویسند .

در همه كشورها ،‌ قوانین در حال تغییر است و حتی قانون اساسی بعضی از كشورهای پیشرفته دهها بار عوض شده ، اما قرآن تنها كتابی است كه هیچ باطللی در آن راه نیافته و از سوی خداوند حكیم نازل گشته است :« انه لكتاب عزیز لایأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حكیم حمید »4 .

 --------------------------------------------------------------------------------

1- هود (11) ‌: 49 .             2- بقره (2)‌ :‌151 .

3- لیل (‌92)‌ :‌ 12 .              4- فصلت (41) ‌: 41 تا 44 .



 

موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن شناسی

تاريخ : جمعه 19 / 9 / 1399 | 8:44 | نویسنده : اکبر احمدی |

کم فروشی

پرهیز از كم فروشی

وَ أَوْفُواْ الْكَیْلَ إذَا كِلْتُمْ وَ زِنُواْ بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ ذلِكَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً

و چون با پیمانه داد و ستد كنید ،‌ پیمانه را تمام دهید و با ترازوی درست وزن كنید ، كه این بهتر و سرانجامش نكوتر است .

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن شناسی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 19 / 9 / 1399 | 8:41 | نویسنده : اکبر احمدی |

تسلیت استاندار ایلام به وزیر کشور

به بخشی از آیه 156 بقره 2: انالله و اناالیه راجعون .؛ ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم، آیه استرجاع گویند(78)، زیرا در این آیه، بر برانگیختن و بازگشت به خدا اقرار شده است. این آیه و آیت پیشین، کسانی را ستایش کرده که هنگام مواجه با مصیبت می گویند: انالله و اناالیه راجعون. آیه 157 بقره 2، صابران (استرجاع گویند) را داری مقامی والا و مشمول درود و حرمت الهی می داند: اولئک علیهم صلوات من ربهم ورحمه و اولئک هم المهتدون.
در شأن نزول این آیه آمده است که امیر مؤمنان، امام علی (علیه السلام) هنگام شنیدن خبر شهادت حمزه، و به نقلی جعفر، جمله انالله و اناالیه راجعون را بر زبان راند؛ سپس این آیه نازل شد(79). در روایات پرشما بر استرجاع هنگام روبه رو شدن با هر گونه مصیبت - هر چند کوچک باشد - تأکید شده است(80).

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن شناسی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 / 8 / 1399 | 18:37 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد