ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خواص اسطوخودوس

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی شناخته شده است که در اکثر مقالات پزشکی نامی از آن وجود دارد؛ در این مقاله قصد داریم برخی از خواص این گیاه دارویی شگفت انگیز را معرفی کنیم.

اسطوخودوس چیست؟

تقریبا ۴۰ گیاه در خانواده نعناع وجود دارد که از لحاظ فنی با نام اسطوخودوس طبقه بندی می شوند هر چند رایج ترین شکل آن Lavandula angustifolia است. این گونه در اروپا، آفریقا، مدیترانه و بخش هایی از آسیا یافت می شود. دلیل کاربرد گسترده این گیاه، طیف وسیعی از مزایای موجود است. این گیاه سرشار از روغن های ضروری است که می تواند اثر قدرتمندی بر روی بدن داشته باشد. یکی از مشکلاتی که در مورد اسطوخودوس وجود دارد این است که می تواند به سرعت رشد کند و توسعه یابد. این موضوع باعث می شود این گیاه به عنوان علف هرز در بخش هایی از جهان شناخته شود.

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: خواص اسطوخودوس

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 / 9 / 1396 | 7:32 | نویسنده : اکبر احمدی |

درمان پانیک و استرس با گیاهان دارویی

گیاهان کاهش استرس

همانطور که می‌دانید گیاهان موجود در طبیعت مزایای بسیاری برای سلامتی انسان دارند. عطر و بوی برخی از گل‌ها می‌تواند استرس فیزیکی و روحی را کاهش دهد. برخی از این گیاهان نیز برای اینکه تاثیر بسزایی بر روی سلامت انسان داشته باشند باید هضم شوند. صرف نظر از تمامی این موارد، به نظر می‌رسد اگر شما به دنبال روش‌های جدید آرامش بخشی هستید، استفاده از گیاهان ممکن است مفید و موثر باشد.

روغن کانابیدیول برای استرس:

استفاده از این روغن برای کاهش سطح استرس ممکن است مفید باشد. کافیست روغن کانابیدیول را که حاوی تنها مقدار اندکی از ماده مخدر تی اچ سی(THC) است مورد استفاده قرار دهید. این بدین معنی است که استفاده زیاد از این روغن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. با اینحال، نتیجه تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن این گیاه می‌تواند به کاهش نشانه‌های استرس و اضطراب روحی و فیزیکی کمک کند. اما از آنجایی که این یک موضوع ممنوعه است، مطالعات بالینی بر روی تاثیر آن به درستی انجام نشده است.

زنجبیل برای اضطراب:

زنجبیل یکی از گیاهان منحصر به فرد و همه کاره در این لیست است. این گیاه نه تنها به صورت کپسول در فروشگاه‌های سلامت محلی (عطاری‌ها) یافت می‌شود بلکه به صورت نوشیدنی و در غذاهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل می‌تواند با نشانه‌های فیزیکی اضطراب همچون حالت تهوع و سرگیجه مبارزه کند. با اینحال، استفاده بیش از حد زنجبیل می‌تواند خطرناک باشد به خصوص برای زنان باردار یا افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند.اگر در مصرف این گیاه شک داشتید حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

همچنین بخوانید: فواید زنجبیل

بابونه برای بی‌خوابی:

بابونه نه تنها می‌تواند نشانه‌های حاصل از استرس و اضطراب را بهتر کند بلکه به درمان بی خوابی نیز کمک خواهد کرد. بهتر است این گیاه را به صورت چای مصرف نمایید. در اینصورت قادر خواهید بود آن را بنوشید. البته، از آنجایی که از بابونه برای کمک به خواب استفاده می‌شود، بهتر است مصرف چای بابونه در اواخر شب و چند ساعت قبل از خواب صورت گیرد. همانند زنجبیل، مصرف بیش از حد بابونه نیز می‌‌تواند اثرات منفی بر روی افراد باردار و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، داشته باشد.

گل ساعت برای حالت تهوع و اعصاب:

همانند بابونه، گل ساعت می‌تواند برای کاهش اضطراب و بی‌خوابی مفید باشد. این گیاه همچنین با ناآرامی و عصبانیت عمومی که به صورت حالت تهوع بروز می‌کند، مبارزه خواهد کرد. گل ساعت در شکل‌های مختلفی موجود است. شما می‌توانید آن را به صورت چای، کپسول و مایع تهیه کنید. در این مورد نیز زنان باردار باید از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف این گیاه در زنان باردار می‌تواند باعث ایجاد انقباضات داخل رحم شود.

چای کوهی برای بی‌قراری:

استفاده از چای کوهی در طول تاریخ به صورت مستند ثبت شده است. قبل از استفاده از داروهای مدرن، استفاده از چای کوهی شایع و مرسوم بود. از این گیاه معمولا برای درمان اختلالاتی همچون اضطراب و افسردگی استفاده می‌شد. در حقیقت، این گیاه برای مبارزه با افسردگی موثر تر از پروزاک خواهد بود. زمانی که چای کوهی با ریشه سنبل الطیب ترکیب شود، می‌تواند به بی‌قراری و بی‌خوابی کمک کند. با اینحال، گیاه چای کوهی دارای موارد منع مصرف بسیاری است. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

اسطوخودوس برای آرامش:

این گیاه نه تنها می‌تواند آرامش فیزیکی و روحی را ترویج کند بلکه هورمون‌های بدن را متعادل نگه می‌دارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. بهتر است اسطوخودوس به صورت روغن ( بوی آن تمام خانه را پرخواهد کرد) مصرف شود اما شما می‌توانید از چای آن نیز استفاده کنید. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که اسطوخودوس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات هورمونی در مردان نابالغ(قبل از بلوغ) شود بنابراین اگر در منزل پسر بچه کوچک دارید از مصرف آن خودداری کنید. به جز موارد ذکر شده، اسطوخودوس برای درمان بی خوابی، کاهش اضطراب و افسردگی بسیار مفید است.

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: درمان پانیک و استرس با گیاهان دارویی

تاريخ : جمعه 26 / 7 / 1396 | 6:56 | نویسنده : اکبر احمدی |

پرورش نعناع در آپارتمان چه خواصی دارد؟

پرورش نعناع در خانه

گیاه نعناع یک گیاه کوچک با بویی عالی است که به سرعت رشد می‌کند و دارای مزایای بسیاری است. پرورش و نگهداری آن در منزل می‌تواند حیوانات و حشراتی همچون مورچه و مگس را از شما دور کند. مزایای این گیاه برای سلامتی باورنکردنی است.

  1. گیاه نعناع و گوارش:

نعناع برای هضم و سیستم گوارشی انسان عالیست. برگ‌های آن با آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی پر شده که برای شکم و سیستم گوارشی بسیار خوب است. بوی نعناع می‌تواند به فعال شدن غدد بزاقی کمک کند. این غدد آنزیم‌های گوارشی را تولید می‌کنند که برای هضم ضروری هستند. آن‌ها عضلات شکمی را آزاد می‌کنند و در نتیجه شانس اسپاسم معده و سوءهاضمه کاهش پیدا می‌کند.

  1. نعناع برای کاهش سردرد:

عطر طبیعی و تازه نعناع درمان سریع و موثری برای حالت تهوع و سردرد است. این یک ماده تسکین دهنده و آرام بخش طبیعی است که می‌تواند تنها با مالش روغن نعناع بر روی پیشانی یا بینی ، سردرد را کاهش دهد.

  1. نعناع یک ضد احتقان عالی:

بوی قوی نعناع می‌تواند بینی، گلو و ریه‌های شما را به خوبی پاک کند.اگر زیاد سرفه می‌کنید، بوی نعناع می‌تواند برای پاکسازی گلو و تسکین آن عالی باشد. نعناع همچنین دارای خاصیت آنتی باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند به تسکین التهاب دستگاه تنفسی کمک کند. نوشیدن چای نعناع می‌تواند برای احتقان شما عالی باشد.

  1. رفع خستگی با نعناع:

بوی نعناع ممکن است برای عملکرد مغز شما ضروری باشد زیرا یک محرک طبیعی است. بو کردن نعناع به شما کمک می‌کند استرس و افسردگی کمتری داشته باشید زیرا بدن و ذهنتان را آرام می‌کند. بوی حاصل از نعناع مقدار بسیار اندکی از سروتونین در مغز تولید می‌کند. بنابراین زمانی که مغز یا احساس شما به یک محرک طبیعی نیاز داشت، یک حمام گرم با کمی برگ نعناع بگیرید.

  1. مراقبت از پوست با کمک نعناع:

نعناع نه تنها می‌تواند به حل مشکلات سلامتی کمک کند بلکه برای پاکسازی جوش صورت، تسکین خارش پوست و دفع مواد زائد مفید است. شما می‌توانید از آن برای درمان جای گزش حشره، نیش پشه ، زنبور سرخ، زنبور و زنبور عسل استفاده کنید. برگ نعناع سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به پوست شما درخشش طبیعی می‌بخشد. خواص ضد التهابی و آنتی باکتریایی نعناع می‌تواند آکنه پوست شما را پاک کند.

  1. کاهش وزن با مصرف نعناع:

با افزودن کمی نعناع به رژیم غذایی خود می‌توانید سریع‌تر لاغر شوید و در برنامه کاهش وزن خود به موفقیت برسید زیرا همانطور که می‌دانید نعناع یک محرک طبیعی است که به تحریک انزیم‌های گوارش کمک می‌کند. این آنزیم‌های گوارشی مواد مغذی مورد نیاز را از غذا جذب می‌کند اما چربی را مصرف می‌کند و آن را به انرژی تبدیل می‌نماید.

  1. بهبود آسم با نعناع:

از آنجایی که نعناع می‌تواند دستگاه تنفسی را پاکسازی کند، استفاده منظم آن برای همه افرادی که آسم دارند بسیار مفید است. نعناع همچنین حاوی رزمارینیک اسید است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند.

  1. گیاه نعناع و بهداشت دهان:

نعناع خواص آنتی باکتریایی و ضد التهابی فراوانی دارد. به همین خاطر برای بهداشت دهان بسیار مفید است زیرا از رشد باکتری‌های مضر در داخل دهان جلوگیری می‌کند. همچنین نعناع بوی بد دهان را از بین می‌برد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برگ نعناع را به طور مستقیم روی دندان و لثه خود بمالید یا برگ آن را برای چند دقیقه بجوید.

  1. سرطان:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که نعناع می‌تواند از بروز برخی سرطان‌های خاص جلوگیری کند.

چگونه گیاه نعناع را پرورش دهیم؟

نعناع یکی از گیاهانی است که خیلی راحت رشد می‌کند. این گیاه بر روی سیستم‌های ریشه‌ای رشد می‌کنند زیرا برگ‌های جدید آن در امتداد ریشه‌ها جوانه می‌زند. اگرچه گیاه نعناع می‌تواند یک گیاه گریزان باشد اما نگهداری آن به دور از سایر گیاهان مفید خواهد بود. برای پرورش نعناع تنها چیزی که شما نیاز دارید یک ظرف نگهدارنده آب است که ۱۲ تا ۱۶ اینچ عرض داشته باشد و با خاک نیز پوشیده شده باشد. شما می‌توانید نعناع را با برش یک شاخه کوچک از گیاه موجود یا خرید نهال بکارید. هر دو روش عالیست اما رشد نعناع توسط دانه‌های آن کمی دشوار است. بهتر است گیاه نعناع را در آشپزخانه نگهداری کنید تا بتوانید از برگ‌های آن برای آشپزی نیز بهره مند شوید. خاک گیاه نعناع باید مرطوب باشد. زمانی که می‌خواهید گیاه را هرس کنید بهتر است از بالا اینکار را انجام دهید تا برگ‌های بیشتری در اطراف آن رشد کند. اینکار به شما کمک‌ می‌کند گیاهی با برگ‌های زیاد داشته باشید. برای خشک کردن آن بهتر است آن را از ساقه آویزان کنید یا بر روی یک سطح صاف و مسطح بچینید.

چگونه از نعناع استفاده کنیم؟

شما می‌توانید نعناع را برای موارد مختلفی استفاده کنید. بوی نعناع برای پخت و پز و در موارد مختلفی همچون مرغ، ماهی، گوشت و سایر پروتئین‌ها عالی است. شما می‌توانید از برگ‌های آن در سالاد نیز استفاده کنید. بهترین روش کاربرد این گیاه در نوشیدنی‌هایی همچون چای نعناع، کوکتل‌ها و لیموناد‌های خوشمزه است. همانطور که قبلا نیز ذکر شد شما می‌توانید برگ نعناع را بجوید تا دهان خوشبوتری داشته باشید. برای جای گزش حشرات نیز بهتر است روغن نعناع روی آن بمالید.

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: پرورش نعناع در آپارتمان چه خواصی دارد؟

تاريخ : جمعه 26 / 7 / 1396 | 6:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه nigella-sativa

به احتمال زیاد قبلا در مورد سیاه دانه مواردی را شنیده اید. این ماده نام های مختلفی دارد اما اصلا مهم نیست آن را با چه نامی بشناسید. مهم این است که بدانید سیاه دانه مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد. از نابود کردن باکتری های مضر گرفته تا تولید دوباره بافت ها و سلول های بدن، سیاه دانه بسیار موثر و مفید خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم/ک

  1. دیابت نوع ۲: محققان دریافته اند که تنها دو گرم از سیاه دانه در روز می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد و عملکرد سلول های بتا در پانکراس را بیشتر نماید.
  2. بیماری صرع: مطالعات انجام شده نشان می دهد که سیاه دانه در کاهش تکرار تشنج در کودکانی که به درمان های مختلف مقاومت کرده اند موثر خواهد بود. سیاه دانه دارای خواص ضد تشنجی است.
  3. سرطان روده: سیاه دانه در مطالعات سلولی خاصیت ضد سرطانی از خود نشان داده است. این ماده می تواند از رشد سلول های سرطانی در روده جلوگیری کند. در یکی از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده شده است که این دانه ها می توانند با سرطان روده مبارزه کنند و عوارض جانبی زیادی در پی نداشته باشند.
  4. MRSA: یکی از عفونت های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک با نام MRSA به درمان با سیاه دانه پاسخ خوبی داده است.
  5. محافظت در برابر اسیب حملات قلبی: عصاره سیاه دانه خاصیت مراقبت کننده از قلب دارد و می تواند آسیب ناشی از حملات قلبی را کاهش دهد
  6. سرطان سینه: مطالعات اندک انجام شده نشان داده است که عصاره سیاه دانه رشد تومورهای سرطان سینه را کاهش می دهد.
  7. سرطان مغز: مطالعه منتشر شده در مجله PLoS One نشان می دهد که thymoquinone موجود در سیاه دانه می تواند مرگ سلول های گلیوبلاستوم را تحریک کند. گلیوبلاستوم یکی از تهاجمی ترین نوع تومورهای مغزی است.
  8. سرطان خون: یکی از ترکیبات سیاه دانه به نام thymoquinone می تواند آپوپتوز در سلول های سرطانی را تحریک کند
  9. اسیب مغزی ناشی از سرب: مطالعه منتشر شده در Experimental and Toxicologic Pathology نشان می دهد که سیاه دانه قادر است آسیب ناشی از مسمومیت سرب به مغز را کاهش داده و برعکس کند.
  10. سرطان دهان: محققان دریافته اند که thymoquinone موجود در سیاه دانه می تواند آپوپتوز سلولی در سلول های سرطان دهان را تحریک کند.

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: خواص سیاه دانه

تاريخ : جمعه 26 / 7 / 1396 | 6:53 | نویسنده : اکبر احمدی |

خواص درمانی گیاه مارچوبه

خواص مارچوبه

این گیاه دارای مزایای زیادی برای سلامتی انسان است.

خواص مارچوبه برای سلامتی:

خوردن مارچوبه اگرچه باعث ایجاد بو در ادرار می‌شود اما زمانی که وارد بدن گردد مزایای زیادی برای آن خواهد داشت. این گیاه سبز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی همچون ویتامین A ، C ، E ، K و B6 و نیز فولات، آهن، مس ، کلسیم، پروتئین و فیبر است. به خاطر وجود این مواد، مارچوبه مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد که باید آن را مصرف کنید. شما می‌توانید این گیاه را به صورت گریل، پخته شده و آب پز در کنار غذاهای دیگر مصرف کنید.

مارچوبه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند:

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید. فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود. برای اینکه قدرت این گیاه را چند برابر کنید، می‌توانید آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نمایید. ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: خواص درمانی گیاه مارچوبه

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 6 / 6 / 1396 | 17:57 | نویسنده : اکبر احمدی |

خرفه چیست و چه خواصی دارد؟

گیاه خُرفه بیشتر در غالب یک علف هرز شناخته می‌شود. با این حال، یک سبزی بسیار مغذی و خوراکی نیز هست. در حقیقت، خُرفه حاوی همه‌ی انواع مواد مغذی، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. این مقاله نگاهی دقیق به خُرفه و تاثیرات آن بر سلامت می‌اندازد.

خُرفه چیست؟

خرفه چیست

خُرفه یک سبزی سبز و برگ‌دار است که می‌تواند به شکل خام یا پخته مصرف شود. در محافل علمی با نام Portulaca oleracea شناخته می‌شود، از دیگر نام‌های این گیاه hogweed کوچک، fatweed و pusley می‌باشد. ۹۳٪ این گیاه شاداب آب است. ساقه‌های آن قرمز و کوچک و برگ‌های آن سبز است. طعم خُرفه ترش و شور مشابه اسفناج یا شاهی است. می‌توان از آن در سالاد و ساندویچ به شیوه‌های مشابه اسفناج و کاهو استفاده نمود.

خُرفه در نقاط مختلف جهان در طیف گسترده‌ای از محیط زیست رشد می‌کند. این گیاه در باغ‌ها و باغچه‌‌های پیاده‌روها رشد می‌کند. در عین حال می‌تواند خود را با شرایط خشن‌تر وفق یابد. به عنوان مثال در خشکسالی، خاک بسیار شور یا خاک خالی از مواد مغذی. خُرفه سابقه‌‌ایی طولانی در طب سنتی یا طب جایگزین دارد.


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: خرفه چیست و چه خواصی دارد؟

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 4 / 1396 | 8:21 | نویسنده : اکبر احمدی |

پادشاه گیاهان دارویی را بشناسید

گیاهان دارویی ، خواص گیاه یونجه
گیاهان دارویی هر یک به نوعی برای درمان بیماری ها و افزایش قدرت و توان اعضای داخلی و ظاهری بدن از سالهای دور مورد استفاده قرار می گرفته اند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که بهترین این بهترین ها چیست؟
بازدید : 32,664 نفر

بهترین و قوی ترین گیاهان دارویی کدام است؟

اگر بخواهید پاسخ این سوال را بدهید کدام یک از گیاهان دارویی را نام می برید؟ شاید کمی مشکل باشد چرا که گیاهان دارویی سرتاسر خواص و فایده هستند و نمی توان از بین آنها بهترین را انتخاب کرد اما بالاخره در هر جمعی یک بهترین وجود دارد که به اعتقاد متخصصان طب سنتی یکی از پرخاصیت ترین گیاهان دارویی یونجه است.گیاهان دارویی

گیاهان دارویییونجه، گیاهی است غریب که امروزه در اذهان عمومی تنها به درد علوفه دام می خورد، درحالی که در گذشته استفاده های فراوان از این گیاه پرفایده می شده است.این گیاه که عمدتاً در آسیا کشت می شود از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است.


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: پادشاه گیاهان دارویی را بشناسید

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 4 / 1396 | 8:19 | نویسنده : اکبر احمدی |

17 داروی گیاهی برای درمان دیابت

 

گیاهان دارویی

با این مواد می‌توانید غذاهای خود را سالم‌تر (و همچنین خوشمزه‌تر!) کنید و در عین حال با التهابات تحریک‌کننده‌ی دیابت نیز مبارزه نمائید. چگونه؟ کافیست به طبیعت و انواع غذاهای گیاهی بنگرید.

تمامی گیاهان و ادویه‌جات که در اینجا آورده شده خواص ضد دیابتی و یا ضدالتهابی دارند و می‌توانند موجب کاهش التهابات مزمن در بدن شوند، فقط کافیست آنها را روی همه‌ی غذاها بپاشید. پس در وعده‌ی بعدی بعضی از این گیاهان و ادویه‌ها را که در ادامه ذکر می‌شود، با غذای خود مخلوط کنید. از تجربه‌‌ی مواد جدید به منظور دستیابی به یک دستور درست نهراسید: با امتحان ترکیبات جدید، می‌آموزید که کدام گیاه یا ادویه بهترین طعم و مزه را به غذای شما می‌دهد و شما استفاده از کدام یک را ترجیح می‌دهید.


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: 17 داروی گیاهی برای درمان دیابت

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 4 / 1396 | 8:15 | نویسنده : اکبر احمدی |

خواص گیاهان دارویی

 

●گیاه دارویی ترشک

خواص گیاهان دارویی-یکی از گیاهان دارویی ، گیاه ترشک است ،این گیاه در مناطق معتدل كشور ما رویش دارد و از قدیم الایام به عنوان یك سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده است. گرچه در رابطه با مسائل غذایی از آن استفاده های فراوانی می شده ؛ ولی اكنون این استفاده كاهش یافته است و در عوض موارد درمانی این گیاه افزایش پیدا كرده و در همه زمینه ها از آن استفاده می شود و هیچگونه عارضه ای ندارد. در میان عشایر مرسوم است كه از دانه های این گیاه استفاده می كنند.

 طریقه استفاده ی از گیاه دارویی ترشک:

نحوه ی استفاده از گیاه دارویی ترشک، هم به این ترتیب است كه دانه های گیاه ترشک را می كوبند و بعد از مرطوب كردن در محل درد و مفاصل می گذارند و به عنوان مُسَكن از آن استفاده می كنند. گیاه ترشك منبع ویتامین C است. بنابراین كسانی كه كمبود ویتامین C دارند این گیاه می تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد. علاوه بر آن، گیاه ترشک دارای آهن و فسفر كافی نیز می باشد. همچنین این گیاه دارویی اشتها آور و تصفیه كننده و هضم كننده بسیار خوبی می باشد و به خاطر خاصیت تصفیه كنندگی اش برای كسانی كه دارای جوشهای موضعی و پوستی هستند بسیار مفید خواهد بود. 

این داروی گیاهی (ترشک)به خاطر داشتن اسید اكسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و كلیه می تواند مضر باشد. برای استفاده موضعی از این داروی گیاهی اگر برگ یا دانه ی له شده، پخته شده یا جوشانده آن روی دملها گذاشته شود به راحتی درمان می گردد.

 

 

● گیاه دارویی مریم گلی

خواص گیاهان دارویی - گیاه مریم گلی گیاهی با قدمت بسیار طولانی است و در حدود ۱٠٠٠ سال پیش به وجود این گیاه دارویی پی برده و از آن استفاده می كرده اند از جمله ابوعلی سینا در كتابهای خود به این گیاه دارویی اشاره كرده و خواص آن را برشمرده و تأكید بر مصرف آن كرده است.

این گیاه دارویی ضد درد، آرامش بخش و برای كاهش قند خون استفاده می شود. این گیاه دارویی (مریم گلی)در تمام مناطق معتدله رویش دارد. گلهای سفید زیبایی می دهد، بصورت خوشه ای است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است كه طعم بسیار تلخی دارد.

این گیاه دارویی آرام بخش و مقوی اعصاب است. همچنین یك داروی ضد عفونی كننده بسیار قوی است. اگر از جوشانده این گیاه بصورت قرقره استفاده شود، جوشهای داخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان می كند.

همچنین برای زخمهایی كه بر اثر واریس به وجود می آید بسیار مؤثر است.در آنژیم و انواع گلو درد نیز از این گیاه استفاده می شود. از جوشانده این گیاه برای ضماد و جوشهای بدن استفاده می شود. جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، رماتیسم و حتی راشیتیسم كودكان بسیار مفید و مؤثر است.


 

● گیاه دارویی سریش

خواص گیاهان دارویی- مورد استفاده گیاه سریش بیشتر بدلیل چسبنده بودنش است. البته این گیاه علاوه بر این، كاربرد درمانی هم دارد. از دانه های این گیاه، روغنی گرفته می شود كه در بعضی از تصلبهای شریانی مورد استفاده قرار می گیرد. از برگهای این گیاه به عنوان سبزی خوردنی و از ریشه های این گیاه كه به صورت غدد پنجه ای است به عنوان چسب استفاده می شود.

ریشه این گیاه دارویی (سریش) گرم و خشک است و برای یرقان، ناراحتیهای كبدی، خشونت حلق و ناراحتیهای معده از آن استفاده می كنند. ریشه این گیاه را می سوزانند و از سوخته آن در جهت واله آور استفاده می كنند.

از ریشه این گیاه دارویی (سریش)جوشانده غلیظی درست می كنند كه برای درمان جوشها بسیار مفید می باشد زیرا خاصیت ضدعفونی كننده دارد.این گیاه در نواحی كوهستانی و مرتفع می روید و فصل گل دهی آن از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد است.

 

 

● گیاه دارویی گل گاو زبان

خواص گیاهان دارویی- یکی دیگر از گیاهان دارویی گیاه گل گاوزبان است.این گیاه در حال حاضر هم به صورت صنعتی كشت می شود و هم به صورت خودرو در طبیعت وجود دارد و یكی از گیاهان مفید و مؤثر برای بعضی از بیماریهاست.

 

-مصارف دارویی گیاه گل گاو زبان بصورت محلی بدین صورت است كه گلهای آبی این گیاه را خشك كرده و دم كرده ی آن را مورد استفاده قرار می دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و افزایش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین این گیاه خاصیت آرام بخشی نیز دارد.

-گیاه گل گاوزبان ،اگر با دو گیاه دیگر مثل سنبله تیو و لیمو امانی دم کرده و خورده شود، برای خانمهای حامله بسیار مفید و تقویت كننده است.

-این گیاه در مورد بیماریهای دستگاه تنفسی و حتی در رابطه با برونشیت، سرفه، زكام و آبریزش بینی می تواند داروی مؤثری باشد.

-این گیاه دارویی (گل گاو زبان)همچنین ادرارآور و معرق است لذا برای كلیه، مثانه و بطور كلی برای مجاری ادراری داروی مفیدی است.

-این گیاه دارویی باعث كاهش تب می شود و در تمام موارد تب مثل سرخك، مخملك، آبله، كهیر و تبهای دیگر می تواند مفید باشد.

این گیاه در تمام مناطق رویش دارد و دارای چندین گونه است و فصل گل دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه است.

 

 

● گیاه دارویی جوشیر (جاشیر)

خواص گیاهان دارویی- جوشیر صمغی است كه از گیاهی به همین نام گرفته می شود.

 

-این گیاه یكی از داروهایی است كه برای بیماریهای كلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می كند و قطره قطره ادرار كردن كه از مشكلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور كلی باز كننده ی مجاری ادرار می باشد.

-مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مزاجها، داروی خوبی است كه در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود.

-از سرشاخه های این گیاه دارویی به صورت سبزیهای خوراكی استفاده می شود. از كوبیده ی برگ و عصاره آنها برای درمان دندان درد استفاده می شود.

-از عصاره ریشه آن استفاده های صنعتی می شود مثل تهیه مواد آرایشی یا تهیه مُسكِن.

 

 

خواص گیاهان دارویی


 

-این گیاه مثل بعضی از گیاهان، گیاهی سمی است بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشك تعیین شود.

این گیاه را همراه مرزن جوش استفاده می كنند زیرا مرزن جوش عوارضی را كه این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل كرده یا كاهش می دهد.


-این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گلهای زرد با ساقه های بلند است.

 

 

● گیاه دارویی چای كوهی

خواص گیاهان دارویی- این گیاه در مناطق مختلف ایران، دارای اسامی مختلفی است. این گیاه خواص متعددی دارد. بسیار خوش عطر و بو و لذیذ است و می تواند جایگزین خوبی برای چای عصرانه یا ظهر باشد.

-از خواص دارویی این گیاه، مدرد بودن آن است و همین خاصیت برای شستشوی مجرای ادراری (كلیه و مثانه) می باشد.

-این گیاه برای سیستم دستگاه عصبی خاصیت آرام بخش دارد.

-این گیاه در ارتفاعات كم و متوسط رویش دارد و در بیشتر مناطق ایران دیده می شود و فصل رویش آن اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد است.

-همچنین این گیاه از داروهایی است كه باعث سقط جنین در زنان باردار می شود.


 

● گیاه دارویی گل نسترن

خواص گیاهان دارویی- این گیاه به خاطر ظرافت و عطرش به صورت اهلی در خانه ها پرورش پیدا می كند.

گل نسترن از دسته گلهایی است كه موارد درمانی متعددی دارد. خود گل نسترن در عوارض پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. از روغن دانه این گیاه به عنوان شاداب كننده پوست و تقویت كننده پیاز مو استفاده می شود. هم گل این گیاه و هم دانه آن منبع ویتامین C است.

 

-ثمر این گل بعد از ریختنش به صورت گرد و قرمز رنگ پیدا می شود كه اصولاً كاربرد دارویی دارد و بیشتر به صورت دم كرده از آن استفاده می شود. همچنین باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

-گل دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت شروع می شود و تا آخر پائیز ادامه دارد.نحوه استفاده صحیح از آن بدین گونه است كه بعد از چیدن، گلها باید در جای مناسبی خشك شوند تا بو، عطر و خاصیت دارویی آن از بین نرود و اگر قرار است كه بعد از ریختن گلبرگها از دانه این گیاه استفاده شود باید ناخالصی های آن را از بین برد و بصورت خالص مورد استفاده قرار داد.

 

 

● گیاه دارویی ثعلب

خواص گیاهان دارویی- گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیازاین گیاه بعد از خشك و پودر كردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای می باشد.

 

-این گیاه دارویی در موارد ناراحتیهای تنفسی مثل سرفه های شدید و حتی در موارد سیاه سرفه و آسم و تنگی نفس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

-گلهای این گیاه نوش خوبی برای زنبور عسل است و با له كردن و خورد كردن گل آن، ماسك خوبی برای صورت تهیه می شود.

-معمولاً محل رویش این گیاه داخل باغها و بیشه هاست و زمان گل دهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد است.

-این گیاه پیازی دارد كه پیاز آن مورد استفاده است.

 

 

● گیاه دارویی نعناع

خواص گیاهان دارویی-نعناعی كه به عنوان سبزی خوردن مصرف می كنیم با نعناعی كه به صورت خودرو در كوه می روید متفاوت است. البته از نظر شكل ظاهری تقریباً شبیه هم هستند و از نظر بو، طعم و مزه تقریباً نزدیك به هم هستند ولی از نظر موارد درمانی آنچه كه در كوه می روید غنی تر و مؤثر تر است.

-البته خوردن نعناعی كه پرورش داده می شود و به عنوان سبزی خوردن مورد استفاده قرار می گیرد با غذای روزانه مخصوصاً غذای ظهر توصیه می شود.

 

-در مواردی كه ناراحتیهای معده وجود دارد این نعناع تازه و تمیز نه تنها معده را ناراحت نمی كند بلكه درمان كننده ی ناراحتی معده هم می باشد.

اصولاً اگر ما همراه غذا از سبزیهای تازه به خصوص سبزیهایی كه رویش آنها به صورت خودرو می باشد استفاده كنیم قطعاً نتایج خوبی خواهیم داشت.

 

-نعناع كوهی یا نعناع فِری از نظر كاربرد و خواص از نعناع معمولی كه به صورت كشت استفاده می شود بسیار عالی تر، قوی تر و مؤثرتر است. این داروی گیاهی برای موارد سیستمهای عصبی مثل بیخوابی، كم خوابی و ناراحتیهای شبانه یك داروی موثر است. ضد اضطراب، ضد هیستری و همچنین مقوی معده است و همچنین برطرف كننده ناراحتیهای معده و روده به صورت اعم از گازهای روده و معده و چه ترش كردن و آرغ زدن می باشد.

 

-همچنین این گیاه داروی خوبی برای سكسكه است و با خوردن یك مقدار خشك این دارو سكسكه می تواند مهار و كنترل شود.

این گیاه در دامنه ها و در ارتفاعات متوسط رویش دارد. بو و عطر بسیار نافذی دارد و در كرمهایی كه برای پوست ساخته می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه، گلهای ریز و آبی رنگی دارد و قسمتهای مورد استفاده این گیاه، گل، برگ و ساقه آن است.

 

 

● گیاه گل پروانه (گل ارغوانی)

خواص گیاهان دارویی- این گل انواع مختلفی دارد و زیستگاه آن در دشت و كمی هم در ارتفاعات متوسط و پایین است. بوی عطر خوبی دارد و نوش خوبی برای زنبور عسل است.

كاربرد درمانی آن در موارد ناراحتیهای تنفسی به خصوص سرفه و برونشیت و آسم و حتی از نوع ناراحتیهای تنگی نفس می باشد و بازدهی آن بسیار عالی است.

-در خارج از دم كرده و جوشانده ی این گیاه برای شستشو استفاده می شود.

 

-این گیاه می تواند جراحات و زخمهای سطحی را درمان كند و به خاطر ماده خوشبو و نعناع مانندی كه مُنتل هست و در آن وجود دارد در موارد سوختگی از این گیاه استفاده می شود.

 

-نوع دیگر گل ارغوانی از نظر درمانی همان خواص را دارد ولی از نظر ظاهر متفاوت است. این گل ضمن اینكه گلهای قرمز و ارغوانی رنگی دارد درون آن گلهای آبی رنگی هم مشاهده می شود كه این گلهای آبی رنگ از داخل گلهای قرمز رنگ بیرون می آید.

منبع:واحد مرکزی خبر

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: خواص گیاهان دارویی

تاريخ : پنج شنبه 1 / 5 / 1394 | 8:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

گیاه‌درمانی در بیماری‌ها و مشکلات زنانه (2)

گیاه‌درمانی در بیماری‌ها و مشکلات زنانه (2)


در قسمت اول این مطلب به معرفی چند گیاه در رابطه با بیماری ها و مشکلات زنانه پرداختیم، حالا ادامه ی مطلب...

زنان

 

افزایش باروری در زنان
قبل از توسعه روش‌های مدرن باروری، درمان‌های گیاهی، قرن‌ها در میان بیشتر ملل کارایی داشته‌اند. اگر هر یک از این گیاهان را در دوز مناسب استفاده کنید، هیچ ضرری نخواهند داشت، اگر چه توصیه ما به تمام خوانندگان این است که قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک مشورت کنند؛ به خصوص اگر هم‌زمان داروی شیمیایی مصرف می‌کنند. تأثیر برخی از داروهای گیاهی زمانی که با هم مصرف شوند، بیشتر خواهد شد؛ اما برخی از آن‌ها نیز روی داروهای شیمیایی تأثیر منفی دارند و خواص آن‌ها را از بین می‌برند. داروهای گیاهی موثر در باروری، شرایط مناسبی را در بدن برای تخمک‌گذاری و بارداری ایجاد کرده و با حفظ تعادل سیستمیک میان دستگاه تناسلی زنانه، سلامت رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را تضمین می‌کنند.


پنج انگشت با نام علمی Vitex agnus castus 

درخت زیبایی با ارتفاع 5/1 متر است و به دلیل اینکه برگ‌های آن پنجه‌ای و 5 عددی است، آن را پنج انگشت می‌نامند. این گیاه که گل‌های آن اغلب آبی‌رنگ هستند، یکی از مشهورترین گیاهان درمانی در باروری طبیعی زنان است و غده هیپوفیز را تحریک می‌کند و ترشح استروژن و پروژسترون و تستوسترون را افزایش می‌دهد و فرایند تخمک‌گذاری را سرعت می‌بخشد. به‌ویژه زمانی که دلیل ناباروری، مقدار کم تولید پروژسترون باشد، این گیاه به عنوان یک تونیک عمل کرده و سیستم تولیدمثل را فعال می‌کند. به‌طور خاص این گیاه بر روی زنانی که تخمک‌گذاری نامنظم دارند، موثر است و زنانی که مبتلا به فاز لوتئال کوتاه هستند و مدت زمان میان تخمک‌گذاری و پایان چرخه قاعدگی آن‌ها کوتاه است، می‌توانند از این گیاه دارویی با مشورت پزشک استفاده کنند. بعد از قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، با استفاده از داروی گیاهی می‌توانید تخمک‌گذاری طبیعی داشته باشید.

شبدر قرمز سرشار از ایزوفلاون است و در بدن همچون استروژن عمل می‌کند. همچنین رحم را تغذیه کرده و با پروتئین و ویتامین‌ها و کلسیم و منیزیم، مواد معدنی مورد نیاز غدد هورمونی، سیستم عصبی را تقویت می‌کند

همچنین این گیاه، یکی از مهم‌ترین گیاهان در درمان PMS است و از زمان بقراط و 2500 سال پیش برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های زنانه تجویز می‌شده و به‌طور خاص در درمان درد سینه قبل از قاعدگی، ادم، افسردگی، اسهال و یبوست و سردرد PMS مفید است. مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهند که استفاده از این گیاه، بی‌ضرر و در درمان نشانه‌های PMS موثر است. مطالعه‌ای که بر روی 1600 زن با تجربه PMS در آلمان صورت گرفت، نشان داد که بیش از 93 درصد زنان با مصرف این گیاه قطع و یا کاهش علائم داشته‌اند. این گیاه با تحریک غده هیپوفیز، هورمون‌های تخمدان را تنظیم می‌کند.

 

گل پامچال با نام علمی Oenothera bierinis 

این گیاه از گیاهان امریکای شمالی و سرشار از اسیدهای چرب ضروری و حاوی اسید لینولئیک گاما (GLA) است که از عملکرد غدد هورمونی حمایت می‌کند، علائم قبل از قاعدگی را تسکین می‌دهد و موجب قوام و شفافیت و چسبناکی ترشحات زنانه و تخمک می‌شود که همین امر باعث می‌شود تخمک‌ها برای مدت طولانی‌تری در دهانه رحم زنده بمانند و تا ده روز بتوانند به‌راحتی با اسپرم ترکیب شوند. زنانی که مقدار این اسید چرب (GLA) در بدن آن‌ها کم است، حساسیت بیشتری نسبت به هورمون پرولاکتین دارند و همین حساسیت بیشتر منجر به درد و حساسیت سینه‌ها نیز می‌شود. با مصرف این گیاه معمولاً طی دو الی سه چرخه علائم به‌تدریج کاهش می‌یابد.

 

شبدر قرمز با نام علمی Trifolium pretense 

مدت‌ها است که از این گیاه به عنوان یکی از موثرترین گیاهان باروری به خصوص در درمان زخم‌های لوله‌های فالوپ یا سلول‌های غیرطبیعی اندام تناسلی استفاده می‌شود. شبدر قرمز سرشار از ایزوفلاون است و در بدن همچون استروژن عمل می‌کند. همچنین رحم را تغذیه کرده و با پروتئین و ویتامین‌ها و کلسیم و منیزیم، مواد معدنی مورد نیاز غدد هورمونی، سیستم عصبی را تقویت می‌کند.

گزنه

 

گزنه با نام علمی Urtica dioica

با توجه به اینکه این گیاه سرشار از کلروفیل، پروتئین، کلسیم، آهن و  ویتامین K است، در باروری و تقویت کلیه و تحریک و تنظیم ترشحات غده آدرنال موثر است. هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند و تخمک‌گذاری و قاعدگی را بهبود می‌بخشد.

این گیاه یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی و سرشار از اسیدفولیک است و به سلامت جنین کمک می‌کند.

 


گیاهان دارویی برای تسکین و درمان علائم یائسگی
شروع یائسگی، یک پیشرفت و روند طبیعی در زندگی زنان است و امروزه به‌طور فزاینده‌ای گیاهان و مکمل‌های گیاهی جایگزین داروهای شیمیایی شده‌اند. یائسگی معمولاً با علائمی همچون تعریق شبانه، گر گرفتگی، خشکی واژن، درد هنگام نزدیکی، سردرد و اضطراب همراه است. به دلیل تغییرات بیوشیمی در بدن، شیوع بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان نیز در این دوران افزایش می‌یابد. با مصرف گیاهان دارویی می‌توان به مقدار قابل‌توجهی از علائم و بیماری‌های ناشی از کاهش هورمون استروژن پیشگیری کرد. 
استروژن موجود در گیاهان فیتواستروژن نام دارد که در بدن همچون استروژن عمل می‌کند. گیاهان دارویی که حاوی فیتواستروژن هستند، در درجه اول علائم یائسگی را کاهش می‌دهند و در گام بعدی ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. 
 
ریشه شیرین‌بیان با نام علمی  Glycyrrhiza

این گیاه به‌طور عمده نوسانات هورمونی را برطرف می‌کند و با بهبود غده آدرنال، انرژی را افزایش و استرس را کاهش می‌دهد. در ضمن به هضم غذا کمک می‌کند و یک ملین است.

 

منبع: زندگی آنلاین – دکتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ دکترای تخصصی فارماکوگنوزی


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: گیاه‌درمانی در بیماری‌ها و مشکلات زنانه (2)

تاريخ : پنج شنبه 1 / 5 / 1394 | 8:11 | نویسنده : اکبر احمدی |

گیاه‌درمانی در بیماری‌ها و مشکلات زنانه (1)


گیاه‌درمانی در بیماری‌ها و مشکلات زنانه (1)


در گذشته‌ها، زنان آموخته بودند که چگونه با استفاده از گیاهان دارویی و مکمل‌های گیاهی مشکلات مربوط به سلامت و بهداشت زنانه را درمان کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از تحقیقات علمی این درمان‌ها را تأیید کرده‌اند.

بسیاری از گیاهان می‌توانند همچون دارو عمل کرده و مشکلات بهداشتی و نگرانی‌های خانم‌ها نسبت به فقدان میل جنسی، یائسگی، ناباروری و بسیاری از مشکلات زنانه دیگر را درمان کنند.
خارخاسک

 

خارخاسک
خارخاسک، یکی از گیاهانی است که نه تنها برای افزایش میل جنسی در خانم‌ها، بلکه برای آقایان نیز تجویز می‌شود. این گیاه تولید هورمون (LH) را افزایش داده و مقدار تستوسترون را بیشتر می‌کند. معمولاً زنانی که میل جنسی آن‌ها کم است، مقدار کمی هورمون تستوسترون در بدن دارند که با افزایش این هورمون، میل جنسی آن‌ها افزایش می‌یابد. مزایای استفاده از این گیاه، در حفظ و تنظیم ترشح هورمون تستوسترون (TH) در بدن است که همین امر و تعادل این هورمون در بدن، از ویژگی‌های ثانویه مردانه جلوگیری می‌کند.

شاتاواری

 

مارچوبه Racemosus یا همان Shatavari
این گیاه در جنگل‌های انبوه هند رشد کرده و همچون یک تقویت‌کننده عمل می‌کند. مارچوبه استرس را نیز از بین می‌برد.

پژوهشگران بر این باورند که یکی از دلایل کاهش میل جنسی، استرس است. به علاوه، این گیاه در تولید شیر در طی شیردهی و درمان ناباروری نیز موثر واقع می‌شود.

 


سندرم پیش از قاعدگی و گیاهان دارویی
استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند تا حدودی نشانه‌های سندرم قبل از قاعدگی (PMS) را تسکین دهد و نوسانات هورمونی در سیکل ماهانه زنان را تنظیم کند. اصطلاح PMS به معنی انواع نشانه‌هایی است که از دو هفته قبل از عادت ماهانه زنان آغاز می‌شود. گیاهان دارویی موثر در PMS، قبل از عادت ماهانه هورمون‌ها را تسکین می‌دهند و به رفع احساس غم و اندوه فرد در دوره قبل از قاعدگی کمک می‌کنند.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه با نام علمی Cimicifuga racemosa 
در سال‌های اخیر، این گیاه به عنوان درمان گیاهی برای PMS و متعادل‌کننده هورمون‌های بدن مورد استفاده قرار گرفته و بسیار محبوبیت پیدا کرده است. خاصیت ضد اسپاسمودیک این گیاه موجب تسکین گرفتگی‌های عادت ماهانه می‌شود. دلیل اصلی گر گرفتگی، ترشح هورمون (LH) است که کوهوش سیاه ترشح این هورمون را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه گُر گرفتگی کاهش می‌یابد. در آلمان از این گیاه به وفور برای درمان سردرد، خستگی و درد مفاصل در دوران یائسگی استفاده می‌شود.


گل‌گاوزبان با نام علمی Borago officinalis
اگر چه روغن گل گاوزبان به اندازه روغن گل پامچال شناخته شده نیست، اما در مقایسه با آن غلظت بالاتری از اسید گامالینولئیک (GLA) دارد.


برای بالا بردن و بزرگ شدن سینه خانم‌ها به‌طور طبیعی
استفاده از داروها و مکمل‌های گیاهی به‌منظور بالا بردن و فرم دهی سینه، در چند سال اخیر بسیار رواج یافته و انواع قرص‌ها و مکمل‌ها و پودرها و کرم‌ها به بازار ارائه شده‌اند. برای تقویت و تولید بافت و سلول جدید سینه، بدن نیاز به استروژن دارد؛ بنابراین برخی از گیاهان که حاوی سطوح بالایی از استروژن طبیعی به نام فیتواستروژن هستند و ساختاری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند، گیرنده‌های استروژن در غدد سینه را تحریک می‌کنند و بافت جدید سینه ساخته می‌شود؛ درست شبیه دوران بارداری که ترشح استروژن موجب بزرگ شدن و بالا رفتن سینه‌ها می‌شود. اگر چه مطالعات نشان می‌دهند که برخی از گیاهان موجود در بازار می‌توانند سایز سینه‌ها را در زنان افزایش دهند، اما برای اثبات قطعی این موضوع، به مطالعات بیشتری نیاز است.

دلیل اصلی گر گرفتگی، ترشح هورمون (LH) است که کوهوش سیاه ترشح این هورمون را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه گُر گرفتگی کاهش می‌یابد

گیاهان طبیعی که در محصولات گیاهی بزرگ کننده سینه یافت می‌شوند، عبارت‌اند از:
دانه رازیانه، ریشه قاصدک، شاهی آبی، کوهوش سیاه (Cimicifuga racemosa)، شنبلیله (trigonella Foenum-gracecum). قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی، کاملاً در مورد آن تحقیق کنید و در مورد فواید و تأثیرات جانبی آن با پزشک مشورت نمایید. برای مشاهده نتیجه دلخواه در افزایش سایز سینه‌ها حداقل 6-12 ماه زمان نیاز است و بعد از یک ماه نمی‌توانید تغییرات زیادی مشاهده کنید. در هنگام خرید هر محصول گیاهی به تضمین و گارانتی روی محصول نیز توجه داشته باشید و قبل از خرید هر مکملی ابتدا با مصرف‌کنندگان قبلی آن مشورت کنید و نظر آن‌ها را جویا شوید.

 

ادامه دارد...

منبع: زندگی آنلاین – دکتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ دکترای تخصصی فارماکوگنوزی


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: گیاه‌درمانی در بیماری‌ها و مشکلات زنانه (1)

تاريخ : پنج شنبه 1 / 5 / 1394 | 7:36 | نویسنده : اکبر احمدی |

خواص گیاه بابونه یا داروخانه سیار


 

بابونه گیاهی است دائمی و کوچک به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر دارای بوئی معطر که در چمنزارها و اراضی شنی می روید. ساقه آن برنگ سبز مایل به سفید، برگهای آن کوچک متناوب و دارای بریدگیهای باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است...
گلهای آن مجتمع در یک طبق که بطور منفدر در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود . در هر طبق گلهای سفید در اطراف و گلهای زرد در قسمت وسط قرار دارند .

ترکیبات شیمیایی:

گلهای بابونه دارای اسانس روغنی آنته مین ( Anthemine) تانن ، فیتوسترول و همچنین ماده ای تلخ بنام اسید آنته میک Anthemique Acid می باشد .
خواص داروئی:

بابونه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ بحساب می آید . جالینوس حکیم آنرا برای درمان تب و لرزهای نوبه ای بکار می برد .
1) یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه بآسانی این مرض را درمان می کند و آنهائیکه سالهاست با این مرض دست بگریبان هستند و از قرص های مختلف گران قیمت نظیر Lozac و Zantac و غیره استفاده می کنند می توانند با استفاده از بابونه خرج داروی خود را پس انداز کنند و همچنین سلامتی خود را بازیابند .

برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و صبح ناشتا هستید این لیوان چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را بمدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده بکلی شفا یابد.
2) بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت میکند .

3) بابونه مقوی مغز است .

4) بابونه ادرار آور و قاعده آور است .

5) این گیاه ترشح شیر را در مادران شیر ده افزایش می دهد .

6) درمان کننده سردرد و میگرن است .

7) استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند .

8) اگر کسی قطره قطره ادرار می کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود .

9) بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه است .

10) برای درمان چشم درد ، بابونه را در 
سرکه ریخته و بخور دهید .
11) برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید .

12) جویدن بابونه برای التیام زخم های درمان مفید است .


13) خوردن 5 گرم ریشه بابونه با 
سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است. (ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است)


14) بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است .


15) بابونه تقویت کننده معده است .


16) برای تسکین درد در هنگام 
دندان درآوردن بچه ها ، به آنها چای بابونه بدهید .


17) برای رفع بیخوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت ، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید .


18) بابونه درمان کننده بی 
اشتهایی است .


19) بابونه برای رفع ورم روده موثر است .


20) چای بابونه درمان کننده 
کم خونی است .


21) از بابونه برای رفع کرم معده و روده استفاده کنید .


22) بابونه تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است .


23) بابونه برای رفع زردی مفید است .


24) حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد . برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یکربع ساعت در آن دراز بکشید .


25) برای تسکین درد ، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد .


26) اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما ، کهیر و خارش مفید است .


27) برای رفع گوش درد و سنگینی گوش ، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید .


28) اسانس بابونه چون اثر قی آور درد در مورد مسمومیت های غذایی مصرف می شود .


29) روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد ، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید .


30) با چای بابونه اگر موهای بلوند را بشوئید آنها را روشن تر و شفاف تر می کند .


31) آنهائیکه یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات 
یائسگی را برطرف می کند .


32)بابونه ضد آلرژی است.


اسانس بابونه :

حدود 0.8 تا 1 درصد اسانس در این گیاه وجود دارد که بوسیله تقطیر با بخار آب بدست می آید. رنگ این اسانس آبی روشن است ولی در اثر کهنه شدن برنگ زرد مایل به قهوه ای در می آید. بوی این اسانس بسیار قوی و طعم آن معطر و سوزانده است . اسانس بابونه در عطر سازی و برای معطر کردن غذاها بکار می رود .


• چای بابونه با دم کرده بابونه
برای درست کردن چای بابونه یک قاشق چایخوری
 گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و بمدت 5 دقیقه بگذارید دم بکشد .


• روغن بابونه با روغن زیتون

گل خشک بابونه را با برابر وزنش روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذاریدتا دم بکشد (نباید بجوشد) و گهگاه آنرا هم بزنید. سپس آنرا از روی آتش بردارید و بگذارید تا مدت 24 ساعت بحال خود بماند . سپس آنرا از صافی با فشار در کرده و در شیشه ای دربست نگهدری کنید (برای نفخ شکم و قولنج آنرا روی شکم بمالید).

• روغن بابونه
برای تهیه روغن بابونه مقدری از گل خشک بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن کنجد مخلوط کرده و سپس باندازه دو برابر گل بابونه بآن آب اضافه کنید . آنرا روی چراغ گذاشته و بگذارید بجوشد تا اینکه آب آن بکلی تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند البته باید دقت کرد که روغن نسوزد .


مضرات : 

جوشانده بابونه ممکن است در افراد حساس به گیاه «آمبروسیا» باعث حساسیت شدید شود.

گردآوری سلامت اکاایرانگردآوری سلامت اکاایران


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: خواص گیاه بابونه یا داروخانه سیار

تاريخ : پنج شنبه 25 / 4 / 1394 | 17:35 | نویسنده : اکبر احمدی |

فواید پنهان چای بابونه

,چای بابونه,خواص چای بابونه,خاصیت های چای بابونه,طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی
 

چای بابونه,خواص چای بابونه,خاصیت های چای بابونه,خوردن چای بابونه,نوشیدن چای بابونه,فواید چای بابونه برای پوست

چای سبز به دلیل اثرات معجزه آسایی که در بدن و پوست دارد، در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را پیدا کرده است، اما شگفتی های چای بابونه هنوز هم برای خیلی ها ناشناخته مانده است. 

چای بابونه اثرات خوبی روی پوست دارد که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می کنیم:

-این چای، فوق العاده التیام دهنده بوده، و خواص آنتی اکسیدانی، پاکسازی و مرطوب کنندگی دارد و به عنوان یک بسته ی کامل برای مراقبت از پوست در نظر گرفته می شود.

-چای بابونه خواص درمانی خیلی عالی دارد، و روند بهبود زخم های کوچک را تسریع کرده و این زخم ها را ضدعفونی می کند.

-این چای یک سفید کننده طبیعی و عالی برای پوست است. بابونه چهره را روشن کرده و درخشش طبیعی به پوست می دهد.

-بابونه در تسکین ناراحتی های پوستی و آفتاب سوختگی بسیار موثر است.

-این معجون جادویی سرشار از آنتی اکسیدان است که به شما در مقابله با آکنه و جوش کمک می کند. همچنین در از بین بردن جای جوش ها شگفت انگیز است.

-چای بابونه از پوست شما در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد که یکی از عوامل اصلی پیری زودرس است، محافظت می کند، از این رو به حفظ جذابیت جوانی برای مدتی طولانی به شما کمک میکند.

-گذاشتن یک کیسه چای بابونه سرد در زیر چشم، به کاهش سیاهی زیر چشم و پف کردگی آن کمک میکند.

-وقتی این چای با پودر شیر مخلوط شود، تبدیل به یک لایه بردار عالی برای بدن و صورت می شود. این مخلوط پوست را از شر سلول های مرده خلاص کرده و سلول های جدید را آشکار می کند.

 این مطلب توسط تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی - دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد.

طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی - hidoctor.ir

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: فواید پنهان چای بابونه

تاريخ : پنج شنبه 25 / 4 / 1394 | 17:28 | نویسنده : اکبر احمدی |

دلایل کم آبی بدن چیست؟


آب,کم شدن آب بدن,علائم کم آبی بدن

 دلایل کم آبی بدن چیست؟
60 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. طبق تحقیقات دانشگاه کانتیکات، حتی اگر 1.5 درصد آب بدنتان را از دست بدهید، دچار کم‌آبی خفیف می‌شوید – و خلق وخو، سطح انرژی و توانایی شناختی شما افت می‌کند. علاوه بر دلایل آشکار کم‌آبی بدن مانند روزهای گرم و آفتابی، ورزش کردن یا آب نخوردن به اندازه‌ی کافی است، دلایل دیگری نیز وجوددارد که که کمتر به آن توجه می‌شود. در ادامه این دلایل را برمی‌شماریم:


1- دیابت : افراد مبتلا به دیابت، به ویژه آنهایی که هنوز نمی‌دانند مبتلا به دیابت هستند، در خطر ابتلا به کم‌آبی قراردارند. در واقع وقتی سطح قندخون بسیار بالاست، بدن سعی می‌کند گلوکز اضافی را از طریق ادرار دفع کند و ادرار زیاد سبب کم‌آبی بدن می‌شود. اگر مبتلا دیابت هستید و از تشنگی و ادرار زیاد رنج می‌برید، با پزشکتان در مورد کنترل قندخون مشورت کنید. 


2- قاعدگی : زنان در این دوران باید بیشتر آب بنوشند. استروژن و پروژسترون بر میزان آب بدن اثر می‌گذراند. همچنین زنانی که قاعدگی سنگین دارند، به دلیل از دست دادن حجم زیادی از خون، باید آب بیشتری در این دوران بنوشند. 


3- داروها : اگر بنا به تجویز پزشک دارو مصرف می‌کنید، بهتر است به عوارض آن دقت کنید. بسیاری از داروها ادرارآور هستند، و سبب کم‌آبی می‌شوند. داروهای کنترل فشار خون، نمونه‌ای از این نوع داروها هستند. علاوه بر این، داروهایی که عوارض جانبی مانند اسهال و استفراغ دارند، ممکن است سبب کم‌آبی بدن ‌شوند. اگر هر یک از داروهایتان چنین عوارضی دارند باید بیشتر آب و مایعات بنوشید.


4- رژیم کم‌کربوهیدرات : کربوهیدارت‌ها همراه با آب در بدن ذخیره می‌شوند.به همین دلیل است که با نخوردن کربوهیدرات، و در نتیجه، کم شدن آب بدن، وزن کاهش می‌یابد. البته از نظر ظاهری ممکن است جالب باشد،اما سطح آب بدن پایین می‌آید و بدن دچار کم‌آبی می‌شود. بهتر است از کربوهیدرات‌های کامل مانند جودوسر، برنج قهوه‌ای و غلات کامل استفاده کنید. حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی برابر با از دست مایعات بدن است. 


5- استرس :  هنگامی که دچار استرس هستید، غدد آدرنال، هورمون‌های استرس را وارد خون می‌کنند. اگر بطور مداوم در استرس باشید، سرانجام غدد آدرنال خسته می‌شوند و کارآیی خود را از دست می‌دهند. مشکل اینجاست که غدد آدرنال هورمون آلدوسترون ترشح می‌کنند که سطح مایعات بدن را تنظیم می‌کند. بنابراین هنگامی که آدرنال کم کار می‌شود، سطح آلدوسترون نیز پایین می‌آید و در نتیجه سطح مایعات بدن نیز افت می‌کند. گرچه نوشیدن مایعات در کوتاه مدت به حل مشکل کمک می‌کند اما کاهش استرس تنها راه‌حل در طولانی مدت است.


6- سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر(IBS) : در حالی که بیماری IBS به خودی خود به اندازه‌ی کافی آزاردهنده است، بعضی از عوارض آن مانند تهوع و اسهال مزمن ممکن است سبب کم‌آبی بدن شود. علاوه بر این، بیشتر مبتلایان به این بیماری معمولاً بعضی از غذاها را که تصور می‌کنند تحریک کننده است از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند و اگر این غذاها شامل مایعات نیز باشد، بیشتر در خطر کم‌آبی قرار می‌گیرند. 


7-بارداری: در دوران بارداری، حجم خون افزایش می‌یابد، اما گاهی اسهال و تهوع صبحگاهی در این دوران مزید بر علت می‌شود. اگر دچار حالت تهوع صبحگاهی هستید حتما با پزشکتان مشورت کنید. 


8- سن : با افزایش سن، همانطور که توانایی بدن برای ذخیره آب کاهش می‌یابد، احساس تشنگی نیز کمتر می‌شود. بنابراین احتمال کم‌آبی بدن بیشتر می‌شود. اگر نوشیدن آب در طول روز را فراموش می‌کنید، بهتر است یک بطری آب همواره همراه داشته باشید. 


9- مکمل‌های غذایی : اینکه مکملی «طبیعی» باشد به این معنی نیست که ادرارآور نباشد. برای مثال، جعفری، تخم کرفس، قاصدک و شاهی آبی میزان ادرار را افزایش می‌دهند که بطور بالقوه می‌تواند سبب کم‌آبی بدن شوند. اگر قصد مصرف مکمل‌ها را دارید یا هم‌اکنون در حال مصرف آنها هستید، بهتر است با یک متخصص تغذیه در مورد آنها و عوارض جانبی‌شان مشورت کنید. 


10- ارتفاع زیاد : هنگامی که به ارتفاعات سفر می‌کنید، بدن برای تطبیق با وضعیت جدید سرعت تنفس را بالا می‌برد و میزان ادرار را افزایش می‌دهد. گرچه هر دو مورد برای تطبیق با میزان اکسیژن ارتفاع لازم است، اما می‌تواند سبب کم‌آبی بدن شود. 


11- نوشیدن الکل : حتی نوشیدن مقدار کم الکل می‌تواند سبب کم‌آبی بدن شود. چرا؟ چون نوشیدن الکل باعث افزایش ادرار می‌شود. الکل هورمون ضدادرار را که برای تنظیم مایعات بدن است، کاهش می‌دهد. علاوه بر این الکل توانایی احساس علائم اولیه کم‌آبی – مانند تشنگی و خستگی- را کاهش می‌دهد. 


12- کم خوردن میوه و سبزی : اگر روزی 5 وعده میوه نمی‌خورید، باید آب بیشتری بنوشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود.
13- شیردادن :شیردادن سبب کم شدن آب بدن مادران می‌شود. اگر شیر مادر کم می‌شود باید، مایعات بیشتری بنوشد.
منبع : nasrpakiman.com

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: دلایل کم آبی بدن چیست؟

تاريخ : پنج شنبه 25 / 4 / 1394 | 17:20 | نویسنده : اکبر احمدی |

طبیعی‌ترین راه‌ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

طبیعی ترین راه ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

مصرف بی اندازه غذاهای چرب و گنجاندن انواع فست فودها و غذاهای آماده در برنامه و رژیم اعضای خانواده این روز ها به عنوان یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب گزارش شده که ابتلا به آن در میان افراد کم تحرک و چاق در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است.

 

در این بیماری ذرات درشت و بزرگ چربی در سلول های کبد رسوب می کنند و به این ترتیب موجب بروز اختلال هایی در عملکرد کبد و ابتلا به بیماری های مزمن کبد می شود که از میان آنها می توان به استعداد ابتلا به عفونت ها، خونریزی های دستگاه گوارش و اختلال در سطح هوشیاری اشاره کرد.

 

از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری های خاموش و بی نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن از جمله اولویت ها قرار می گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول های کبدی را به خود درگیر کرده اند. کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می کند. خوشبختانه در میان شیوه های طبیعی درمان در سراسر جهان، راهکارها و تکنیک هایی وجود دارد که می توان از آنها برای پیشگیری از ابتلا به کبدچرب اقدام كرد. در اینجا برخی از کاربردی ترین و ساده ترین این شیوه ها را با هم مرور می کنیم.

 

کبد چرب,درمان کبد چرب

پیشگیری از تجمع چربی ها در کبد
نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد، ضمن آنکه می تواند به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک کند. افرادی که احتمال و استعداد ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است مانند افراد چاق و کم تحرک می توانند با گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه خود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، به شرط آنکه در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این، درمانگران چینی بر این باورند که نوشیدن این چای گیاهی به صورت مستمر می تواند از ابتلا به سرطان کبد نیز پیشگیری کند.

 کبد چرب,درمان کبد چرب

کاهش جذب چربی با خارمریم
گیاه خارمریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری های کبدی استفاده می کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی مارین دارد، می تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد.

 

به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه موثر می دانند. مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول های کبدی را افزایش دهد.

 کبد چرب,درمان کبد چرب

با زنجبیل متابولیسم بدن را افزایش دهید
یکی دیگر از شیوه های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام های داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده می کنند، می توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بهره مند شوند. برای این منظور می توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده كرده و آن را بعد از صرف وعده های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه های طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری های کبد به ویژه کبد چرب موثر است. نوشیدن این دمنوش می تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد.

 

کبد چرب,درمان کبد چرب

 

سویا را با گوشت قرمز عوض کنید
یکی از مهم ترین عواملی که می تواند از رسوب چربی ها در بافت کبد جلوگیری کند، اصلاح رژیم غذایی است. به گفته محققان جایگزین کردن سویا و پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز می تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو، درمانگران به افراد مستعد ابتلا به کبد چرب و التهاب کبد توصیه می کنند در طول هفته برای تهیه غذاهای خود از گوشت قرمز و سویا کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند.

 کبد چرب,درمان کبد چرب

دور این غذاها را خط بکشید
اگر به اضافه وزن مبتلایید، اگر کم تحرک هستید و احتمال ابتلا به کبدچرب را دور نمی بینید به شما پیشنهاد می کنیم از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمك زیاد، غذاهای فست فود، انواع شیرینی ها، پیتزا، انواع سرخ كردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذاهای چرب و نوشابه های گازدارپرهیز كرده و تا می توانید به جای آنها از میوه های تازه، سبزیجات مختلف به ویژه کاهو، خیار، هویج و غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمامی دوره های سنی به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبد کمک می کند.

 کبد چرب,درمان کبد چرب

آبلیمو را فراموش نکنید
نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

 کبد چرب,درمان کبد چرب

از زردچوبه غافل نشوید
به تازگی محققان دانشگاه «سنت لوئیس» از تاثیر زردچوبه بر کنترل بیماری کبد چرب در افراد چاقی که به این بیماری مبتلا هستند خبر داده اند. بر اساس این تحقیقات مشخص شده، افرادی که از زردچوبه به عنوان یک چاشنی در برنامه روزانه خود استفاده می کنند کبد مقاوم تری در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب دارند و احتمال ذخیره شدن ذرات چربی در کبد آنها کمتر است. از این رو این محققان به مردم توصیه می کنند مصرف زردچوبه را به عنوان یک ادویه موثر و درمانگر در برنامه هفتگی و حتی روزانه خود بگنجانند.

 کبد چرب,درمان کبد چرب

عرقیات گیاهی بنوشید
عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می آیند. این نوشیدنی های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می کنند.

به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یك تا 2 لیوان ازیکی از عرقیات شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آنها می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری ها را به صفر برساند.

 

چه افرادی استعداد ابتلا به کبد چرب دارند؟
به گفته درمانگران، افراد چاق و دچار اضافه وزن که کمترین میزان تحرک را دارند اصلی ترین گروه ها برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. اما در کنار این گروه، گروه های دیگری هم وجود دارند که بیشترین آمادگی را برای ابتلا به این بیماری دارند.

از طرفی افراد بی تحرک و علاقه مند به غذاهای آماده و فست فودها نیز در گروه افراد مستعد ابتلا به کبد چرب هستند، بنابراین باید هوشیار باشند و با مشورت پزشک خود آزمایش های لازم در این زمینه را انجام دهند.

به گفته برخی از متخصصان، مصرف بی رویه و بی قاعده ویتامین A نیز می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.

منبع:مجله سیب سبز

 


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: طبیعی‌ترین راه‌ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

تاريخ : پنج شنبه 25 / 4 / 1394 | 17:18 | نویسنده : اکبر احمدی |

یونجه؛ سلطان گیاهان دارویی

گیاه یونجه را به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها سلطان گیاهان می‌نامند.

 یونجه، گیاهی است غریب که امروزه در اذهان عمومی تنها به درد علوفه دام می‌خورد، درحالی‌که در گذشته استفاده‌های فراوان از این گیاه پرفایده می‌شده است.این گیاه که عمدتاً در آسیا کشت می‌شود از اولین گیاهان دارویی شناخته‌شده برای بشر است.
 
«یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا و از تیره پروانه‌واران و همدسته شبدرها که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. دارای ساقه‌های بلند و برگچه‌های نازک، نوک‌تیز و بیضی شکل. گل‌هایش غالباً بنفش، کوچک یا گاهی زردرنگ است و به شکل سیر، میوه «یونجه» مانند صدف بوده و دانه داخل میوه مانند لوبیا ولی کوچک‌تر از آن است. «یونجه» ریشه‌ای بسیار عمیق دارد که تا 3 متر به عمق زمین نفوذ می‌کند، در نتیجه ویتامین‌ها و مواد معدنی را از خاک تهیه می‌کند. این گیاه از علف‌های خوب مراتع است و بهترین نوع آن سبز املس (نرم) است.

این گیاه در اکثر نقاط جهان رشد می‌کند و به صورت وحشی در بعضی نواحی معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که انواع و اقسام دارد. مزاج یونجه تازه در آخر اول گرم و تر و خشک آن، گرم و خشک است و قوتش تا 5 سال باقی می‌ماند.

یونجه از نظر تغذیه عمومی غذایی کامل است که چاق می‌کند و آهن بسیاری دارد و خوردن آن تمام اعضای بدن را تقویت می‌کند، «یونجه» در درمان ضعف عمومی، ضعف بنیه، کم‌خونی و اعصاب مفید است و مغز و ستون فقرات را قوت می‌بخشد. این گیاه خوراکی با خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده، منبع غنی از ویتامین‌های B ,K ,E ,D ,A و همچنین املاح معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم به حساب می‌آید و البته مصرف خشک آن تأثیرگذارتر خواهد بود.

از دیگر فواید گیاه یونجه این است که حاوی مقدار قابل‌توجهی پروتئین است. علاوه بر این ریشه گیاه یونجه قابلیت آن را دارد که تا عمق 18 متری زمین هم پیشروی کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را از خاک جذب کند.

بررسی‌های گذشته حاکی از آن است که مصرف گیاه یونجه می‌تواند در پاک‌سازی روده از مواد سمی موثر باشد. همچنین گیاه یونجه کلسترول بد را کاهش می‌دهد و در تصفیه خون نقش دارد.
 
مروری بر خواص یونجه
* یونجه‌ی پخته ملین و خشک آن قابض است، تازه آن نفاخ و افزاینده شهوت است.

* مداومت در خوردن شربت یونجه چاق‌کننده و مولد خون صالح و ضماد کوبیده آن با عسل محلل ورم سرد و با سرکه محلل ورم گرم است.

* یونجه مدر حیض است خصوصاً چون در حمام یا بعد از آن تناول نمایید و جهت خشونت سینه و سرفه نافع است.

* خوراک آن شیر و منی را زیاد می‌کند به خصوص تخم یونجه.

* مقدار ویتامین C آن 2 برابر «جعفری» و 4 برابر «لیموترش» است و ویتامین A آن از «شب کوری» جلوگیری می‌کند.

* یونجه همچنین مقداری ویتامین D داشته و سرشار از ویتامین K است که خوردن آن از خونریزی جلوگیری می‌کند و پخته آن برای رفع یبوست مفید است.

* ضماد پخته یونجه روزی 2 بار جهت رعشه مفید است.

ترکیبات شیمیایی
ترکیبات شیمیایی یونجه بر حسب آن که عمل تجزیه روی این گیاه جوان (قبل از گل دادن) یا در آغاز گل دادن و یا پس از پیدایش گل انجام گیرد تفاوت می‌نماید. به طوری که در گیاه جوان، مقدار پروتئین‌ها زیادتر از آغاز گل دادن و برعکس مواد سلولزی و هیدرات‌های کربن آن کمتر است. آنزیم‌های بسیاری در یونجه یافت می‌شود که از آن‌ها می‌توان به اینورتاز و پکتیناز اشاره کرد. «یونجه» شامل حدود 20 درصد پروتئین می‌باشد. علاوه بر این‌ها حاوی هیدرات‌های کربن، دیاستازها، نوعی ساپوتین با اثر عطسه‌آور، ستن‌ها، دو ماده رنگی، اسید فسفریک و ویتامین‌های مختلف است. در خاکستر آن مقدار زیادی آهک، پتاس، اسید فسفریک، کمی منیزیم، آهن و به مقدار جزئی «آرسنیک» و «سیلیس» است.

 روش تهیه شربت یونجه
برای تهیه شربت یونجه 300 گرم یونجه خشک را در یک لیتر آب می‌جوشانند تا نصف شود، سپس آن را با فشار صاف نموده و با 900 گرم قند یا شکر شیرین کرده روزی 200 تا 300 گرم مصرف کند.

یونجه را می‌توان دم کرده و آن را به صورت چای نوشید. همچنین می‌توان این گیاه را به صورت کپسول و همچون قرص‌های مولتی‌ویتامین روزانه مصرف کرد.

ترک اعتیاد با یونجه
روش پزشکان قدیم ایران در معالجه اعتیاد، ساختن داروهایی بود که معتاد را نسبت به خود اعتیاد متنفر و حساس می‌کرد و برای این کار معمولاً از تعفن یونجه، افسنتین و چند گیاه دیگر استفاده می‌کردند. اخیراً داروسازان سنتی هند یونجه تازه را خرد کرده 2 ماه در الکل خیسانده و بعد یک استکان آن را با مقداری آب موقع خماری به معتاد می‌خورانند و بعد دستور می‌دهند که از ماده مورد اعتیاد خود استفاده کند. محلول الکلی یونجه به علت داشتن ماده صابونی (ساپونین) شخص را ناراحت کرده و نسبت به ماده مورد اعتیاد متنفر و بیزار می‌سازد و تا مدتی زیاد از آن بدش می‌آید. این روش سابقاً در ایران برای درمان اعتیاد به الکل بود، اکنون برای معالجه معتادان به تریاک و سیگار و حتی هروئین به کار رفته و نتایج عالی داده است.

خواص عرق یونجه
یونجه طبیعت معتدل دارد.
* معالج رعشه و ناراحتی‌های عصبی
* چاق‌کننده
* نیروبخش
* کاهش قند خون
* ضد شبکوری
* درمان نرمی استخوان
* تصفیه خون
* نرم‌کننده سینه
* قابض
* ازدیاد شیر مادران
* قاعده‌آور
* موثر در ترک اعتیاد
* دارای ویتامین آ و ب
 
روش مصرف
سه فنجان در طول روز میل شود.

منابع:
isna.ir
jahannews.com


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: یونجه؛ سلطان گیاهان دارویی

تاريخ : پنج شنبه 25 / 4 / 1394 | 17:16 | نویسنده : اکبر احمدی |

گیاهانی که سلول های سرطانی را از بین می برد

نتایج تحقیقات متعدد نشان می دهد برخی از گیاهان در درمان سرطان موثر است.اگر بیماری شما سرطان تشخیص داده شده است، با پزشک خود درباره استفاده از گیاهان دارویی مشورت کنید.به نقل از سایت «Readers Digest» همه سلول های سرطانی شبیه به هم نیست. سرطان ممکن است روی هر عضوی از بدن تاثیر بگذارد. سلول ها در یک قسمت از بدن جهش پیدا می کند و از کنترل خارج می شود و در قسمت های دیگر پخش می شود.تقریباً همه سلول های سرطانی رشد سریعی دارد اما درمان آن به نوع سرطان، مرحله بیماری و قسمتی از بدن که درگیر بیماری است، ارتباط دارد، برخی از انواع سرطان ها تنها از طریق شیمی درمانی یا دارو درمان می شود، در حالی که برخی از انواع آن به جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا هر دو نیاز پیدا می کند. در این زمینه محققان روی گیاهان زیادی مطالعه و تاثیر آن ها را روی بهبود سرطان بررسی کرده اند.محققان امیدوارند که بتوانند از گیاهان برای درمان سرطان بیشتر از گذشته بهره بگیرند.در ادامه مطلب به برخی از این گیاهان اشاره می کنیم.
▪ چای سبز: از بوته ای به نام «کامیلیا سینسیس» به دست می آید و همان بوته ای است که چای سیاه، سبز و سفید از آن به دست می آید. رنگ، طعم و مزه آن به میزان رشدبرگ ها، زمان برداشت و طرز عمل آوری آن ارتباط دارد. چای سبز با سرطان سینه، معده و پوست مقابله می کند.
▪ سیر: این گیاه با بروز سرطان گوارشی مقابله می کند.
مصرف سر در حفظ سلامت قلب و عروق نیز نقش دارد.
▪ عصاره دانه انگور: نتایج آزمایش های بالینی نشان می دهد عصاره دانه انگور با سرطان سینه، معده، روده بزرگ، پروستات و ریه مقابله می کند. عصاره دانه انگور بی ضرر است.
▪ ادویه ها؛ بیشتر ادویه هایی که برای پخت غذاها به کار می رود برای حفظ سلامت مفید است.
این ادویه ها دارای خاصیت ضد سرطانی نیز است از جمله زردچوبه، زنجبیل و رزماری.تقریباً همه میوه و سبزی های تازه خاصیت ضد سرطانی دارد.به دلیل دارا بودن فیبر میوه و سبزیجات از جمله سیب، کلم بروکلی، کلم برگ و... با سرطان لوله گوارشی مقابله می کند. جوانه ها و آب سبزیجات از جمله علف گندم نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی با سرطان مقابله می کند و مانع از بروز آن می شود.
● یادآوری چندنکته
۱. مصرف میوه، سبزی و غلات سبوس دار را افزایش دهید. مصرف گوشت قرمز، مواد غذایی پرچرب حیوانی، غلات و شکر تصفیه نشده راکم کنید.
۲. ورزش برای سلامت بدن مفید است.
۳. از مصرف دخانیات پرهیز کنید.۴ خانم ها باید به طورمرتب خود را معاینه کنند، زنان و مردان باید با نشانه ها و علایم سرطان پوست آشنا شوند.

مترجم:کشمیری
 منبع:aftabir.com


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: گیاهانی که سلول های سرطانی را از بین می برد

تاريخ : پنج شنبه 25 / 4 / 1394 | 17:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

گیا هان دارویی

درخت جنسهیا جنسان (Ginseng)

ریشه درخت جنسهیا جنسان بیش از 2 هزار سال است که در طب چینی کاربرد دارد.

غربی‌ها در قرن بیستم با آن آشنا شدند و صادرات بی‌رویه آن، این گیاه را با خطر انقراض روبرو کرده است.

چای جنسهیا جنسان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با خستگی، استرس و سرما‌خوردگی مفید است.

 
 

گوارانا (Guaran)

درختی است که در منطقه آمازون می‌روید. در نزد قبائل بومی آمازون کاربرد دارویی داشته است.

در حال حاضر در برزیل از گوارنا یک نوع نوشیدنی با طعم شیرین ساخته می‌شود.

قرص و پودر آن نیز وجود دارد؛ میو‌ه‌های قرمز این درخت دارای کافئین است که برای ناراحتی‌های معده و روده کاربرد دارد.

 
 

زنجفیل یا زنجبیل

گیاهی خوراکی که در هند و شرق آسیا از آن بعنوان ادویه استفاده می‌شود و دارای خواص دارویی است،این گیاه در ایران باستان  با نام ژنگویر نیز شناخته شده بود.زنجفیل اشتها آور است و برای مقابله با سرماخوردگی، گلودرد و حالت تهوع کاربرد دارد و این گیاه تاثیر آرامبخشی بر روی دستگاه گوارشی دارد.

 
 

بابونه

اقوام اروپایی بابونه را گیاهی مقدس می‌پنداشتند. بابونه اکنون در سراسر جهان دیده می‌شود.چای بابونه آرامبخش است و روغن آن به خصوص برای پوست‌های شکننده و حساس بسیار مفید است و مصارفی برای ناراحتی معده و روده نیز دارد.

لازم به توضیح است که چای بابونه آرام‌بخش است.

 
 

قاصدک

این گیاه در سراسر نیم‌کره شمالی پراکنده است. قاصدک از دیرباز برای درمان بیماری‌های کبدی و کسیه صفرا خواص بسیار زیادی است.

بیماری‌های کلیوی و همچنین کاهش کلسترول، درمان رماتیسم و نقرس استفاده داشته است.

 
 

گل ساعت

گیاهی است که در نواحی استوایی آفریقا و آمریکا رشد می‌کند.

میوه ترش و شیرین آن با نام «ماراکویا» شناخته شده است.

گل ساعت برای مداوای افسردگی، تشنج و اضطراب و اختلال در خواب بکار برده می‌شود.

 
 

خزنه

در محدوده دریای مدیترانه رشد می‌کند و تنها کاربرد ادویه ندارد، بلکه از گذشته‌های دور مصارف دارویی نیز داشته است.

خزنه جلوی عرق‌کردن بیش از حد را می‌گیرد و برای مداوای گلو درد و عفونت لثه بکار برده می‌شود.

خزنه در رفع اختلالات دستگاه گوارشی نیز کمک می‌کند.

 
 

بهار نارنج

مهم‌ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تأثیر آن روی سیستم عصبی بدن است.        

بهار نارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای میگرنی را کاهش می‌‌دهد، بهار نارنج در تقویت معده بسیار مؤثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می‌برد.

گفتنی است که بهار نارنج اشتها‌آور و ضد سرفه است و مشکل کم‌خوابی را نیز برطرف می‌کند.     

انتهای پیام/


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: گیا هان دارویی

تاريخ : دو شنبه 16 / 3 / 1394 | 11:27 | نویسنده : اکبر احمدی |

گیا هان دارویی

طب سنتی و مدرن

انسان‌ها هزاران سال است که از خواص گیاهان دارویی آگاهند و از آنها برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

محققان سال‌هاست تلاش می‌کنند از خواص گیاهان دارویی در طب مدرن نیز استفاده کنند؛ در سال‌های گذشته متأسفانه بر اثر نابودی محیط زیست تقریباً 15هزار گونه گیاهان دارویی با خطر انقراض روبه رو شده‌اند.

تلاش‌هایی از سوی سازمان‌های حفاظت از محیط زیست برای نگهداری از این گنجینه طبیعی صورت گرفته است.

 
 

آلوئه ورا

تقریباً 70 هزار نوع گیاه دارویی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از آنها آلوئه‌ورا است که در حوزه دریای مدیترانه، خاورمیانه، آسیا و شمال آفریقا یافت می‌شود.

لازم به توضیح است که نوع وحشی آن جزو گونه‌های حفاظت شده است؛ از برگ‌های آلوئه ورا برای ساختن کرم‌های بیماری‌های پوستی، سوختگی و آفتاب سوختگی استفاده می‌شود.

 
 

تنباکوی کوهی

تنباکوی کوهی در ارتفاعات اروپا، آسیا و آمریکا رشد می‌کند.

تنباکوی کوهی جزء گونه‌های حفاظت شده است و از چای، پماد و روغن آن به عنوان دارو استفاده می‌شود.

خواص تنباکوی کوهی برای ترمیم جراحات ماهیچه‌ای، کوفتگی و تقویت تنفس است.

گفتنی است که گوته، نویسنده مشهور آلمانی هنگامی که قلب‌اش درد می‌گرفت از چای تنباکوی کوهی برای تسکین استفاده می‌کرد.

 
 

کنگر، کنگر فرنگی (artichoke)

کنگر تنها استفاده غذایی ندارد، بلکه خواص دارویی آن از سالیان دور نزد مصری‌ها و در رم باستان آشنا بوده است.خاصیت و قدرت واقعی کنگر اما در دهه‌30 میلادی با کشف ماده فلاونوئید (Flavonid) آشکار شد.

کاشف آن «آلبرت وان زنت گیورگی ناگیراپولت»،(Albert von Szent-Gyِrgyi Nagyrapolt) بود که بخاطر آن جایزه نوبل دریافت کرد. این ماده به ویتامین (P) معروف شد و از کنگر برای درمان بیماری‌های معده و روده استفاده می‌شود.

 
 

بولدو

بولدو درختی است به ارتفاع 6 تا 8 متر که موطن اصلی آن در شیلی است.   

طمع آن بسیار تلخ است ولی برگ‌های این گیاه برای تقویت دستگاه هاضمه مفید است.باعث ترشح صفرا و دفع اوره می‌گردد و خواب آور است.

 
 

گزنه

این گیاه در سراسر جهان یافت می‌شود، لمس آن باعث احساس سوزش می‌شود، اما دارای خواص دارویی بسیار بالایی است.

استعمال خارجی آن در موارد رماتیسم موفقیت‌آمیز بوده است.

در مداوای پروستات و سنگ کلیه کاربرد دارد.

این گیاه حاوی ماده‌ای به نام «سکرتین» است که بهترین عامل برای به کار انداختن غدد ترشحی هاضمه در معده، روده، کبد، لوزالمعده وکیسه صفرا است.

خاصیت مهم دیگر آن کمک به ساخته شدن گلبول‌های سرخ است.


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: گیا هان دارویی

تاريخ : دو شنبه 16 / 3 / 1394 | 11:21 | نویسنده : اکبر احمدی |

5 راز هویج که از آن بی خبرید

هویج یک منبع بتا کاروتن ، ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین K ، پتاسیم ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. آن‌ها را می‌توان خام و یا پخته به عنوان یکی از گزینه‌های خوب رژیم غذایی استفاده کرد.

1. ارتقاء بینایی

هویج حاوی بتا کاروتن است که توسط کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود. به گزارش نیک صالحی ویتامین A برای محافظت از بینایی نرمال است. به بیان دیگری هویج قدرت دید را زیاد می‌کند.

2. کنترل دیابت

شبهه کاروتن ها در تنظیم سطوح قند خود بسیار موثر هستند. هویج منبع خوب شبهه کاروتن است و نقش حیاتی را در کنترل و جلوگیری از دیابت ایفا می‌کند.

3. جلوگیری از بیماری قلبی

تحقیقات نشان داده است مصرف روزانه هویج به نگه داشتن سطح مناسب کلسترول کمک می‌کند. در نتیجه هویج برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی مفید است. هویج معمولاً به کسانی که سابقه سکته در داشته و یا از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند توصیه شده است.

4. جلوگیری از سرطان

حضور بتا کاروتن در هویج به جلوگیری از سرطان ریه و روده بزرگ کمک می‌کند، زنانی که مرتب از هویج استفاده می‌کنند کمتر در معرض خطر سرطان سینه هستند.

5. کاهش خطر (macular degeneration )

یک مشکل بینایی است که افراد سالمند دچار آن می‌شوند . همان طور که پیش‌تر ذکر شد ، هویج برای بینایی مفید است. در نتیجه برای کاهش خطر دچار شدن به این بیماری بسیار موثر است.


هویج منبع غذایی فاقد کلسترول است. در نتیجه برای سالم و متناسب ماندن مفید هستند . آن‌ها مقادیر خوب فیبری هستند که بدن به آن احتیاج دارد.


موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
برچسب‌ها: 5 راز هویج که از آن بی خبرید

تاريخ : دو شنبه 16 / 3 / 1394 | 11:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.