ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آیات 101- 150 بقره

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آیات 101- 150 بقره

قرآن.آرامش

«118»وَ قالَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ لَوْ لا یُکَلِّمُنَا اللّهُ أَوْ تَأْتِینا آیَهٌ کَذلِکَ قالَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَیَّنَّا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ

کسانی که نمی دانند،گفتند:چرا خدا با خود ما سخن نمی گوید؟یا آیه و نشانه ای بر خود ما نمی آید؟همچنین گروهی که قبل از آنان بودند مثل گفته آنان را گفتند، دلها(وافکار)شان مشابه است،ولی ما(به اندازه ی کافی)آیات ونشانه ها را برای اهل یقین(وحقیقت جویان)روشن ساخته ایم.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 | 9:27 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات 101- 150 بقره

برگزاری طرح« احسان قرآن» ویژه اربعین حسینی در کانون های مساجد یزد

جامعه یادآور خدا هستند،قطعاً در همین دنیا گرفتار ذلّت و نکبت خواهند شد.)

«115»وَ لِلّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ واسِعٌ عَلِیمٌ

مشرق و مغرب از آن خداست،پس به هر سو روکنید،آنجا روی خداست، همانا خداوند(به همه جا)محیط و(به هر چیز)داناست.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 | 9:24 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات 101- 150 بقره

سامانه آموزش قرآن در شبکه های اجتماعی راه اندازی شد

«112»بَلی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

آری،کسی که با اخلاص به خدا روی آورد و نیکوکار باشد،پس پاداش او نزد پروردگار اوست،نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین خواهند شد.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 | 9:20 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیر آیات 108 تا 112

روش استاد ناصر سبحانی در تفسیر قرآن

«108»أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَکُمْ کَما سُئِلَ مُوسی مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإِیمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ

آیا بنا دارید از پیامبرتان سؤالات و درخواست هایی(نابجا)بکنید،آنگونه که پیش از این،موسی(از طرف بنی اسرائیل)مورد سؤال قرار گرفت،و هر کس(با این بهانه جویی ها از ایمان سرباز زند و)کفر را با ایمان مبادله کند،پس قطعاً از راه مستقیم گمراه شده است.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 اسفند 1399 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیر آیات آیات 105 تا 108 سوره بقره

«105» ما یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ

کافران از اهل کتاب ومشرکان، دوست ندارند که هیچ خیر ونیکی از طرف پروردگارتان بر شما نازل شود.در حالی که خداوند،رحمت خود را به هر که بخواهد اختصاص می دهد،و خداوند صاحب فضل بزرگ است.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 اسفند 1399 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیر آیات آیات 101تا 104

کتاب «تفسیر قرآن با قرآن» روانه بازار شد

«101» وَ لَمّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ کِتابَ اللّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ

و هنگامی که فرستاده ای(چون پیامبر اسلام)از سوی خدا به سراغشان آمد که آنچه را با ایشان است(یعنی تورات)تصدیق می کند،گروهی از اهل کتاب،کتاب خدا را پشت سر افکندند،گویی اصلاً از آن خبر ندارند.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 اسفند 1399 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیر سوره بقره آیات 51تا 100

«51»وَ إِذْ واعَدْنا مُوسی أَرْبَعِینَ لَیْلَهً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ

و(به خاطر بیاورید)هنگامی که با موسی چهل شب وعده گذاردیم وشما پس از (آمدن) او(به میقات،)گوساله را(معبود خود)گرفتید،در حالی که ستمکار بودید.

نکته ها:

* نام حضرت موسی علیه السلام در سی و چهار سوره قرآن و 136 مرتبه آمده است. ماجرای میعاد حضرت موسی،در سوره های اعراف و طه نیز آمده است. [1]محلّ وعده،کوه طور و مدّت آن ابتدا سی شب معیّن شده بود و در وعده گاه،ده شب دیگر به آن اضافه شد که این مدّت برای دریافت کتاب تورات بود،ولی بنی اسرائیل علیرغم اینکه رهبری همچون هارون، برادر حضرت موسی را در میان خود داشتند،همه ی نعمت ها و الطاف الهی را فراموش کرده و به سراغ گوساله پرستی رفتند.گوساله ای از طلا که بدست مجسمه سازی هنرمند به نام سامری،در غیاب موسی ساخته شده بود.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1399 | 7:0 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیر سوره بقره آیات 1تا 50

سیمای سوره بقره

این سوره که دویست و هشتاد و شش آیه دارد در مدینه نازل شده و بزرگترین سوره قرآن است.

علت نامگذاری آن به بقره، داستان بسیار زیبای گاو بنی اسرائیل است که در آیات 67 تا 73 بیان شده است.

محتوای سوره به علت طولانی بودن، در بردارنده مطالب گوناگون اعتقادی، فقهی، عبادی از قبیل توحید و هستی شناسی و معاد و حیات پس از مرگ، تشریع قوانین عبادی، اخلاقی و فردی و اجتماعی بسیاری است. همچنین مسائل مربوط به وحی و اعجاز کتاب آسمانی و خدمات اجتماعی از قبیل بخشش و انفاق و احسان و جنگ  و جهاد با دشمنان و قانون قصاص را در خود جای داده است.

در این سوره آیه الکرسی و آیه دین که بزرگترین آیه قرآن است . ماجرای تغییر قبله، بهانه تراشی های بنی اسرائیل، آفرینش حضرت آدم و نافرمانی شیطان و فرازهایی از تاریخ تعدادی از پیامبران مانند حضرت آدم و ابراهیم و موسی علیهم السلام و داستان هاروت و ماروت و طاوت و جالوت بیان شده است.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1399 | 6:48 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیرسوره حمد

تفسیر قطره‌ای قرآن 1: سیمای کلی سوره حمد (صوت، فیلم و متن)

سیمای سوره حمد

سوره ی حمد که نام دیگرش«فاتحه الکتاب»است،هفت آیه دارد [1]وتنها سوره ای است که بر هر مسلمانی واجب است روزانه ده بار آن را در نمازهای شبانه روزی بخواند و در صورت ترک عمدی نماز او باطل است.«لاصلاه الاّ بفاتحه الکتاب[2]

بنا به روایت جابربن عبداللّه انصاری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله:این سوره بهترین سوره های قرآن است.و به نقل ابن عباس؛سوره ی حمد اساس قرآن است.در حدیث نیز آمده است:اگر هفتاد مرتبه این سوره را بر مرده خواندید و زنده شد،تعجّب نکنید[3]

از نامگذاری این سوره به«فاتحه الکتاب»توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، [4]معلوم می شود که تمام آیات قرآن در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله جمع آوری شده و به صورت کتاب در آمده است و به امر ایشان این سوره در آغاز و شروع کتاب (قرآن)قرار گرفته است.

 

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1399 | 6:45 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیر بسم الله الرحمن الرحيم (1)



تهیه کننده : محمد جواد هاشمی
منبع : راسخون
تفسیر یک آیه برجسته ( بسم الله الرحمن الرحيم ) با استفاده از تفاسیر شیعه و اهل سنّت

گزيده تفسير

الله برترين نام خدايى است كه داراى همه كمالات وجودى است و الرحمن و الرحيم از صفات اوست كه نشانه رحمت آن هستى بى پايان است ؛ با اين فرق كه رحمان بر كثرت رحمت دلالت مى كند و رحيم بر ثبات و دوام آن . پس رحمان خدايى است كه رحمت فراگيرش همه چيز و همه كس را شامل مى شود (مؤ من ، كافر، دنيا و آخرت ) و چنين رحمتى در برابر غضب نيست ، بلكه غضب نيز از مصاديق آن است و اما رحيم خدايى است كه رحمتى ويژه براى مؤ منان دارد و اين رحمت در برابر غضب اوست . خداى سبحان ، قرآن و نيز سوره را با نام خود مى گشايد و بدين گونه ، ادب شروع كار با نام خدا را به انسانها مى آموزد.


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 آذر 1399 | 5:56 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسير آيه جلاله بسم الله الرحمن الرحيم

به چه علت سوره های قرآن با بسم الله شروع شده؟

 

مرغوبترین جنس خدا در بازار دنیا

تفسیر آیه شریفه: الرحمن الرحیم
مغازه دارها جنسی را بیشتر می‏آورند که حاجت و نیاز مشتریان به آن بیشتر باشد.
واینکه خداوند نیز بخشندگی و مهربانی خود را در این سوره به تکرار یاد کرده و برای دومین بار می‏گوید: الرحمن الرحیم ازهمین روست، زیرا بندگان خود را خوب می‏شناسد که تشنه بخشندگی و مهربانی‏اند.
از سویی خوب می‏داند که آنچه بشر را گم و گمراه کرده و به بندگی دیگران دعوت می‏کند همین دو اصل یعنی بخشندگی و مهربانی است.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 آذر 1399 | 5:51 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسير آيه جلاله بسم الله الرحمن الرحيم

رمز و رازهای نهفته در «بسم الله الرحمن الرحیم» که شما را حیرت زده می‌کنند!

و ظاهرا كلمه ((الله )) در اثر غلبه استعمال علم (اسم خاص ) خدا شده ، و گرنه قبل از نزول قرآن اين كلمه بر سر زبانها دائر بود، و عرب جاهليت نيز آن را مى شناختند، همچنان كه آيه شريفه : ((و لئن سئلتهم من خلقهم ؟ ليقولن الله )) (و اگر از ايشان بپرسى چه كسى ايشان را خلق كرده ، هر آينه خواهند گفت : الله )، و آيه : ((فقالوا هذا لله بزعمهم ، و هذا لشركائنا))، (پس درباره قربانيان خود گفتند: اين مال الله ، و اين مال شركائى كه ما براى خدا داريم )، اين شناسائى را تصديق مى كند.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 آذر 1399 | 5:48 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسير آيه جلاله بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحیم

سبب ابتداء به ((بسم الله ))

بيان آيات
بسم الله الرحمن الرحيم بسيار مى شود كه مردم ، عملى را كه مى كنند، و يا مى خواهند آغاز آن كنند، عمل خود را با نام عزيزى و يا بزرگى آغاز مى كنند، تا باين وسيله مبارك و پر اثر شود، و نيز آبروئى و احترامى به خود بگيرد، و يا حداقل باعث شود كه هر وقت نام آن عمل و يا ياد آن به ميان مى آيد، به ياد آن عزيز نيز بيفتند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه : 25

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 آبان 1399 | 6:9 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

چشم زخم از منظر قرآن

چشم زخم,جلوگیری از چشم زخم,آیات جلوگیری از چشم زخم

چشم زخم از منظر قرآن

تاثیر چشم و نیروهای مرموز آن از دیر زمان مورد توجه بشر بوده است. شاید نتوان تاریخ دقیقی برای شروع این عقائد یافت اما آنچه مسلم است انسان‌ها در اثر تجربیات روزمرّه و برخی نقل‌های تاریخی و دینی به این مطلب اعتقاد پیدا كرده‌اند هر چند كه در این بین خرافاتی نیز راه یافته است كه نیازمند پالایش است.

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 آبان 1399 | 6:6 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

حکمت نبودن حروفی در سوره حمد

مقابله با «کرونا» از منظر قرآن

حکمت نبودن حروفی در سوره حمد


مرحوم کربلائی کاظم ساروقی می‌گوید:

به حضرت آیه‌ا...‌العظمی بروجردی گفتم: من به سؤالات زیاد و مختلف شما پاسخ دادم، حالا من از شما می‌پرسم؟! آقا تبسّمی کرد و در میان تعجّب حاضران گفت: بپرس!

گفتم: کدام سوره از قرآن است که هفت حرف از حروف الفبا را ندارد؟! آقا کمی فکر کرد و گفت: من در دوران جوانی شنیده بودم، ولی یادم نیست، شما بگویید!

گفتم: سوره «فاتحه‌الکتاب» (=سوره حمد) است که هفت حرف ندارد، چون این هفت حرف، مربوط به هفت طبقه جهنم است و آنها را از سوره حمد که «سوره رحمت» است برداشته‌اند و در آیه‌ی‌ ظلمانی گذاشتند. آن هفت حرف ( ث - ج - خ - ز - ش - ظ - ف) است:

حرف ث: از کلمه «ثبور=واویلا» است و اسم مکانی در جهنم است که جای رباخواران و بدکاران است (فرقان/13و14).

حرف ج: از کلمه «جهنم» است (حجر/43).

حرف خ: از کلمه «خُسران=زیان» است (حج/11).

حرف ز: از کلمه «زَقُّوم=درختی در جهنم و غذای گنهکاران» است (دخان/43و44).

حرف ش: «شقاوت» و «شیطان» است (هود/106).

حرف ظ: از کلمه «لَظی» بمعنای زبانه آتش جهنم است (معارج/15).

حرف ف: از کلمه «فَزَعُ الْاَکْبَر=وحشت بزرگ» است (أنبیاء/103).

همه این حروف را بردند و در آیه ظلمانی که در سوره‌ی انعام، آیه 122 است، گذاشتند:

أو من کان میّتا فاحییناه و جعلنا له نوراً یمشی به فی النّاس کمن مثله فی الظّلمات لیس بخارجٍ منها، کذلک زیّن للکافرین ما کانوا یعلمون

آیا کسیکه گمراه بود و جزء مردگان به شمار می‌رفت، سپس ما او را هدایت و ارشاد کردیم و او را زندگانی معنوی بخشیدیم، و نوری برای عبور او از میان مردم قرار دادیم، همانند کسی است که در تاریکی‌های جهل و بی‌خبری و شرک و کفر باشد و از آن خارج نگردد؟! این چنین، برای کافران، کارهای زشتی که انجام می‌دادند، تزیین شده و جلوگر کرده است
حضرت آیه‌ا...‌العظمی بروجردی، قلم وکاغذ خواستند و این مطلب را که من گفتم، یاداشت کردند.مرحوم کربلایی کاظم ساروقی بیسواد بودند که با عنایتی کل قرآن را حفظ شدند و قبر
مطهرشان در قبرستان نو شهر مقدس قم می باشد.قبر رسول ترک و سید جواد ذاکر هم آنجاست.التماس دعا

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

تاريخ : شنبه 10 آبان 1399 | 6:3 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیه ای که امنیت و سلامت می آورد

آیه ای که امنیت و سلامت می آورد



مرحوم محمّد تقی مجلسی پدر دانشمند شهیر جهان اسلام محمد باقر مجلسی ـ كه پدر به «مجلسی اول» و پسر به «مجلسی دوم» معروف می باشند ـ نقل كرده است:
آنچه این بنده ضعیف در سفر مكّه معظّمه مشاهده نمودم این بود: هر شب كه خودم و یا فرزندم 12 مرتبه ایة‌الكرسی می‌خواندیم، آن شب كلّ حاجیان آسوده خاطر بودند. و اگر شبی خواندن ایة‌‌الكرسی فراموش می‌شد آن شب تا صبح حاجیان هراسان بودند و دزدان از ایشان چیزها می‌ربودند و از قافله، فریاد به آسمان می‌رفت و چون آن وحشت را می‌دیدم دوازده مرتبه ایة الكرسی كه خوانده می‌شد، یك مرتبه همه صداها فرو می‌نشست، روزی كه دوازده مرتبه ایة الكرسی خوانده‌ می‌شد كجا‌وه به كوه نمی‌خورد و حاجیان به سلامت بودند.
مرحوم سید نعمت اللّه جزایری از دانشمندان بزرگ و از شاگردان علاّمه مجلسی بود، در زندگینامه‌ی خود آورده است:
در اصفهان تدریس می كردم تا اینكه از كثرت مطالعه، چشمانم ضعیف شد، پزشكان هر چه مداوا كردندجز زیادت درد، اثری نبخشید، با خود گفتم كه داروی دردم را خود بهتر می‌دانم. به برادرم گفتم: خیال زیارت امامان معصوم را دارم. او هم گفت: من هم با تو می‌ایم. از اصفهان به راه افتادیم و چون از كرمانشاه گذشتیم به منطقه‌ای به نام «هارونیه» ـ كه هارون الرّشید آن را بنا كرده بود ـ وارد شدیم، از كوه كه بالا می‌رفتیم، باران گرفت و هوا رو به سردی نهاد به قدری هوا سرد شد كه مقدور نبود حتّی بر چارپایان بنشینیم، در این حال من شروع به خواندن «ایة‌الكرسی» كردم، هركس كه در قافله بود از چارپا فرو افتاد، ولی من بحمداللّه به سلامت به منزل رسیدم.
منبع: مجله بشارت، عبدالحسین تركی

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

تاريخ : دو شنبه 1 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

كرامت در قرآن

کرامت انسان از نگاه قرآن

كرامت در قرآن

در قرآن كریم برای بعضی از اولیاء و بندگان شایسته خدا مقام كرامت اثبات شده است، مانند آیه شریفه: «هر وقت زكریا داخل محراب عبادت مریم می شد، رزقی را نزد او می یافت. ]به او[ می فرمود: ای مریم! این ]غذا[ از كجا آمده است؟ ]مریم[ پاسخ می داد: از نزد خداست.» (آل عمران. 37)

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 1 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا قرآن نیاز به تفسیر دارد یا هركس به اندازة درك خود باید از ترجمة آن مطالبی را درك نماید؟

دلایل نیاز به تفسیر قرآن

آیا قرآن نیاز به تفسیر دارد یا هركس به اندازة درك خود باید از ترجمة آن مطالبی را درك نماید؟

هیچ شكی نیست كه قرآن كریم برای تودة مردم نازل شده تا آنها را به سمت كمالات متعالی و قرب الی الله رهنمون باشد، «وما هی الاّ ذكری للبشر» (مدثر، 31) «و آن، جز تذكّری برای انسان‌ها نمی‌باشد» و از این رو آیات زیادی در قرآن انسان را به تدبّر و تعقّل در قرآن بدون هیچ قیدی كه آن را مختص به افراد خاص كند، فرامی‌خواند. مانند: «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» (محمد r، 24) «آیا آنها در قرآن تدبر نمی‌كنند یا بر دلهاشان قفل نهاده شده است؟» دعوت و ترغیب همة انسان‌ها به تدبر در قرآن كریم و توبیخ آنها بر نیندیشیدن در آیات قرآنی، شاهد گویایی است بر فراگیر بودن فهم معارف آن (1). همة اقشار مردم در هر رتبه از فهم و درك و مراتب علمی و روحی كه باشند، می‌توانند از آن بهره ببرند.

 


موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 1 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

منظور از تنبیه زنان در قرآن کریم چیست؟

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

پرسش: منظور از تنبیه زنان در قرآن کریم چیست؟

قبل از جواب مفصل باید بگم که در اسلام تنبیه کلا توصیه نشده است و هرجا هم صحبتی از تنبیه وضرب شده است حرف از چوب مسواک ومانند آن است.
در روایتی داریم که زدن زنان (ضرب) اونم در مواقعی که واقعا لازم باشه با سختگیری در پوشاک وخوراک است.

به هرحال این هم جواب مفصل :
آیه نشوز كدام آیه است؟ آیا تنبیه زنان توسط مردان با كرامت انسانی سازگار است؟درباره زنان ناشزه به شوهران اجازه داده شده است كه با مراعات احتیاط آنان را تنبیه كنند.

میفرماید: «وَ الّلاتی تَخافُون نُشُوزهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی المَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَاِنَ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبیلاً» نساء/34 [آن دسته از زنان را كه از طغیان و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید و (اگر مؤثر واقع نشد) در بستر از آنها دوری كنید، و (اگر آن هم مؤثر نشد و راهی جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه نمایید، اگر از شما پیروی كردند به آنها تعدی نكنید.]
منظور از زنان ناشزه آنهایی هستند كه از انجام وظایف زناشویی سرباز میزنند و نشانه های مختلف ناسازگاری در آنها ظاهر میشود.

در آیه فوق سه نوع تعزیر برای چنین زنانی در نظر گرفته شده است:
اول: پند و اندرز
دوم: كناره گیری از آنان
سوم: تنبیه بدنی و
هر یك از این مراحل سه گانه در صورتی است كه مرحلة قبل مؤثّر واقع نشود.

و از اینجا جواب سؤالی كه هنگام طرح این آیه در اذهان بسیاری مطرح میشود و آن اینكه چگونه ممكن است اسلام به مردان اجازه دهد كه در مورد زنان متوسل به تنبیه بدنی شوند و آنان را بزنند، در حالی كه این امر با كرامت انسان مخصوصاً انسانی كه شریك زندگی اوست هماهنگ نیست، روشن میشود زیرا :


اولاً: منظور از ضرب و تنبیه بدنی در اینجا این نیست كه شلاق بردارد و گوشت و پوست را باهم مخلوط كند و یا سیلی بر صورتش بنوازد و سیاه و كبود كند، چراكه هیچ یك از اینها در شرع اسلام جایز نیست و حتی دیه دارد.
منظور تنبیه ملایمی است كه نه سبب جراحت گردد و نه سرخ و سیاه و كبود كند، تا آنجا كه جمعی از مفسّران در توضیح آیه گفتهاند چیزی مانند زدن روی دستها با چوب مسواك! و یا تنبیهی شبیه آنكه او را كمی ناراحت سازد، ولی شدید نباشد و مجروح نكند.
جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تسلط مردان بر زنان چگونه و به چه نحو است

 

تسلط مردان بر زنان چگونه و به چه نحو است.




 
جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

پرسش


تفسير و شرح دقيق آيه 34، سوره نساء «الرِّجالُ قَوّامُون عَلى النّساءِ» را بنويسيد و توضيح دهيد تسلط مردان بر زنان چگونه و به چه نحو است.

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ
پاسخ :


«قوامون» مبالغه قيّم است و قيم در اين جا به معناى سرپرست است. در توضيح معناى آيه، بايد به اين نكته توجه داشت كه خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ، بايد رهبر واحدى داشته باشد؛ زيرا اگر اداره اين اجتماع كوچك بر عهده بيش از يك نفر قرار گيرد، ممكن است به هرج و مرج و آشوب بينجامد و ايجاد مشكل كند؛ در نتيجه، مرد يا زن يكى بايد رئيس خانواده و ديگرى معاون و تحت نظارت او باشد. قرآن در اين جا تصريح مى‏كند كه مقام سرپرستى از آن مرد است.كه البته، اين به معناى استبداد و اجحاف و تعدى نيست، بلكه هدف، ايجاد رهبرى واحد همراه با مسؤوليت‏ها و مشورت‏هاى لازم است.
اين موقعيت بخاطر خصوصيات موجود در مرد است، از آن جمله:
الف: ويژگيهاى ذاتى: مانند قدرت جسمانى و غلبه قدرت فكر او بر نيروى عاطفه و احساسات در مرد، به عكس زن كه از نيروى عاطفه بيشترى نسبت به مرد، بهره‏مند است. كه اين مطابق خواست‏هاى درونى و همگونه با مسؤوليت‏هاى بيرون اوست.
ب: تعهد مرد در برابر زن و فرزندان كه هزينه‏هاى زندگى و پرداخت مهر و تأمين زندگى آبرومندانه همسر و فرزندان بر عهده اوست.
البته ممكن است زنانى وجود داشته باشند كه در برخى از جهات فوق، بر شوهران خود امتياز داشته باشند، اما بايد دانست كه قوانين، همه جوانب را در نظر مى‏گيرد و به تك تك افراد و نفرات نظر ندارد، بلكه نوع و كلى را در نظر مى‏گيرد. شكى نيست كه در اكثريت خانواده‏ها، مردها براى سرپرستى، آمادگى بيشترى دارند، اگر چه زنان نيز وظايف و مسؤوليت‏هايى بر عهده دارند كه اهميت و حساسيت آن بر هيچ كس پوشيده نيست. [1]



موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسب‌ها: تفسیر قرآن کریم

تاريخ : جمعه 28 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.