ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فلسفه اذان چیست؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فلسفه اذان چیست؟

فلسفه اذان چیست؟

اذان به نوعی شعار وقت نماز است و مسلمانان وقت نماز اذان می گویند. که البته مضامین والایی دارد که متاسفانه فلسفه آن را کمتر کسی می داند.

فراوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

اذان، فلسفه اذان، الله اکبر
 

پاسخ امام رضا علیه السلام به سوالی در باره فلسفه اذان که تقدیم می شود:

ایشان فرموده اند: «همانا مأمور شدن مردم به گفتن أذان به علل و دلائل بسیارى است، از آن جمله اینكه:

براى فراموشكار یادآورى باشد، و غافلان را بیدارى بخشد، و ناآشنا با وقت را و نیز آنان را كه سرگرم شغلى شده و از فكر نماز بى خبرند یادآور و شناساى وقت باشد، و مؤذّن با أذانى كه می گوید فرا خواننده بندگان باشد به پرستش و عبادت آفریدگار، و برانگیزنده و تشویق كننده در انجام عبادت، و اقرار كننده باشد به وحدانیّت حقّ جلّ و علا، و آشكارگر ایمان، و ظاهر و عیان ساز اسلام باشد، (و بدین جهت است كه أذان هر بلد را نشانه ایمان و اسلام آن شهر و ساكنان آن میدانند كه ایشان مسلمان و مؤمن اند) و نیز كسانى را كه شهادت یا نماز را از یاد برده باشند مؤذّن بیادشان آورد، و بدان جهت مؤذّن را به این نام مى خوانند كه به سبب و به وسیله اذان به مردم اعلام مى كند كه نماز بخوانند، و به این سبب أذان با تكبیر (اللَّه اكبر) آغاز و با تهلیل «لا إله إلّا اللَّه» به پایان میرسد كه خداوند عزّ و جلّ اراده فرموده كه شروع به یاد او و نام او باشد، و نام خدا در تكبیر نخستین حرف یا كلمه است، و در «لا إله إلّا اللَّه» آخرین كلمه است،

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 | 9:37 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مراد از احکام ثابت و متغیر چیست؟

مراد از احکام ثابت و متغیر چیست؟

احکام متغیر چیست؟ و مصداق آن در عقود چیست؟ نخست باید به این نکته توجه داشت که؛ بحث از ثبات و تغییر در اسلام بحثى ساده نیست که بتوان آن را با ارائه اندیشه هاى آنى و گردآوردن مطالبى شعارى، به انجام رسانید. این بحث از یک طرف به آگاهى نسبت به اوضاع پیچیده جوامع انسانى نیازمند است. و از طرف دیگر شناخت نسبت به اسلام و اهداف و اعماق آموزه هاى آن و آگاهى نسبت به روش و پایه هاى اجتهاد را می طلبد.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

احکام، احکام متغیر، احکام ثابت
 

این شناخت ها، شرط ورود در حل این مسئله است و حل این مسئله، خود به نظریه پردازى نیاز دارد؛ یعنى کسى که شناخت هاى یاد شده را در اختیار دارد باید به صورت جدى و با کمال حساسیت و دقت و رعایت همه جوانب، نظریه اى را ارائه دهد که دو خصلت را دارا باشد؛ از یک طرف تصویر درست و روشنى از توانایی ها و قابلیت هاى منحصر به فرد اسلام را به نمایش گذارد؛ از طرف دیگر نظریه او بتواند اساس و چارچوبى براى برنامه ریزی هاى کلان، سیاست گذاری ها، نگرش ها و گرایش هاى اسلامى قرار گیرد.

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 | 9:35 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

برخی احکام موسیقی و غنا

برخی احکام موسیقی و غنا

آیا یک آهنگ، می تواند مشترک در مجلس لهو و غیر آن بوده و دارای دو حکم باشد؟

فرآوری: حجت الاسلام تیموری- بخش احکام اسلامی تبیان

موسیقی، ابزار موسیقی، نوت،
 

نواختن، پخش و گوش دادن به آهنگهای لهوی حرام است، هر چند در اماکن عمومی باشد. با آنکه برخی از هر آهنگی می توانند استفاده نامشروع کنند، اما موسیقی مشترک معنا ندارد، بلکه موسیقی یا جزو آهنگهای لهوی است و یا خیر و تشخیص آن بر عهده خود مکلف است، البته برخی از مراجع تشخیص آن را بر عهده عرف متدیّنین دانسته اند.

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 | 9:34 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا اسلام برده داری را مجاز دانسته است؟

چرا اسلام برده داری را مجاز دانسته است؟

نکته بسیار اساسی که باید بدان توجه کنیم، این است که عموما ما تصویری از برده داری در ذهن داریم که مطابق آن درباره برده داری قضاوت می کنیم. عده ای ظالم و تجاوزکار، با سوء استفاده از قدرت، انسان های بی گناهی را به بند کشیده و هر گونه بدرفتاری با آنها را روا داشته و از تمامی حقوق خود محروم می کنند. اگر منظور از برده داری مجاز شمرده شده در اسلام این است، همان ابتدای سخن باید بگوییم هرگز در اسلام چنین چیزی پذیرفته نشده و نمی شود.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری

برده داری، برده،

تمام رسالت انبیاء الهی بر پا داشتن عدل و قسط و مقابله با این گونه ستم هاست:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ  (۲۵ حدید) ؛به راستی که پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم, و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (عدالت) نازل کردیم. تا مردم به عدالت قیام کنند.

پس جا دارد، تصور اولیه خود را کنار گذاشته و با نظری دقیق بنگریم منظور اسلام از جواز برده داری چیست؟

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 10 اسفند 1399 | 8:57 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا تقلید؟ مگر نمیتوانیم به علم خود عمل کنیم؟

چرا تقلید؟ مگر نمیتوانیم به علم خود عمل کنیم؟

وقتی انسان در مسائل و احکام دینی آگاه شده و تبحر پیدا کرد، به او مجتهد گویند و باید بر اساس آگاهی خود و بدون مراجعه به مرجع تقلید( آگاه از احکام دین ) احکام و تکالیف الهی را انجام دهد. بر چنین کسی نه تنها تقلید لازم نیست. بلکه نباید تقلید کند. اگر کسی آگاهی از احکام دین همانند مراجع تقلید ندارد، باید به فردی که متخصص و آگاه است، مراجعه کند. رجوع غیر متخصص به متخصص را تقلید گویند. دقیقا مثل وقتی که بیمار به پزشک مراجعه می کند.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری

تقلید، حکم تقلید، تقلید از مرجع
 

اگر فرد مسلمان بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد ، باید قرآن و تفسیر آن و علومی را که وابسته به آن است ، ‌به طور تخصصّی یاد بگیرد . همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول،‌عمل و تقریر ( گفتار و اعمال و رضایت به اعمال دیگران ) کاملاً بشناسد؛ یعنی با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از :

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 10 اسفند 1399 | 8:54 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

فلسفه تفاوت دیه مسلمان و غیرمسلمان چیست؟

فلسفه تفاوت دیه مسلمان و غیرمسلمان چیست؟

قرآن برای مرزهای جغرافیائی، نژادی، طبقاتی و مانند آن كه انسانها را از یكدیگر جدا می كند اهمیتی قائل نیست، تنها مرز را مرزِ «ایمان» و «كفر» شمرده است و به این ترتیب جامعة انسانی را به دو گروه «مؤمن» و «كافر» تقسیم می كند.

فراوری: حجت الاسلام تیموری

دیه، دیه مسلمان، دیه کافر
کفار پنج دسته اند:

نخست: آنان که دارای کتابند و به آن تمسک می کنند. این گروه عبارتند از: یهود و امثال یهود از قبیل سامره و نصارا و امثال نصارا مانند صابئه به عقیده اهل سنت، اما بر اساس مذهب ما، صابئه از اهل کتاب نیستند. به نظر فقهای اهل سنت همه اینها دارای کتابند و جانشان به یکی از این اسباب سه گانه مصون می ماند: ذمه دائمی یا پیمان مدت دار یا امان مطلق، معنای امان مطلق آن است که حق داشته باشند برای تجارت یا رفع نیازهایشان یا به عنوان پیک با مسلمانان مراوده داشته باشند.دیه این دسته از اهل کتاب به عقیده اهل سنت، یک سوم دیه مسلمان است و عقیده ما همان است که گفتیم.

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 10 اسفند 1399 | 8:52 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا وضو گرفتن مرد با زن متفاوت است؟

آیا وضو گرفتن مرد با زن متفاوت است؟

بر اساس فتوای بیشتر فقها در کلیت وضو و واجبات آن تفاوتی وجود ندارد و تنها فرقشان در برخی از آداب است؛ مانند این‌که براى مردها مستحب است که هنگام شستن آرنج از قسمت بیرونى آن شروع کنند و زن‌ها از قسمت داخلى آن.چنان‌که در روایتی امام رضاعلیه الاسلام   فرمود: «خداوند عزّ و جلّ بر مردمان چنین مقرّر ساخته است که در وضو زن از درون دست شروع بکند و مرد از پشت دست»؛این تعبیر به جهت تأکید در استحباب است.

وضو، وضو گرفتن، آب وضو
 

البته باید توجه داشت که درباره حکمت این تفاوت مختصر در شیوه وضو، روایتی وجود نداشته و بر این اساس، ما آن را به عنوان امری تعبدی می‌پذیریم.

آیا در احکام اسلامی فرقی بین وضوگرفتن مرد با زن اشاره شده است؟

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 26 دی 1399 | 9:14 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا کیفیت انجام نماز در قرآن آمده است؟

آیا کیفیت انجام نماز در قرآن آمده است؟

در قرآن فقط به اصول کلی اشاره شده است. مثلا قرآن بصورت قانون کلی می فرماید: اقم الصلاه یا کتب علیکم الصیام . نماز بخوانید و روزه بگیرید. اما اینکه نماز را با چه وضعیتی و کیفیتی بخوانیم ، دیگر در قرآن نیامده . اینکه در هر وقت نماز چند رکعت باشد؛ و کیفیت خواندن نماز چگونه باشد این وظیفه پیامبر است. پیامبر موظف است نحوه نماز خواندن و تعداد رکعات هر وعده را مشخص کند .

 

نماز
 

میخواستم بدونم آیا در قرآن در رابطه با اینکه مثلا نماز صبح دورکعت است آیه ای آمده یاخیر؟ اگر اومده آیه و سوره رو ذکر کنید.

از آنجائی که قرآن کریم کتاب هدایت وبرنامه زندگی است، لذا امکان بیان همه جزئیات احکام در آن وجود ندارد و خداوند بیان جزئیات را به رسول مکرم خویش واگذار نموده است. لذا حکم وجوب اصل نماز در قران آمده؛ ولی کیفیت و تعداد رکعات آن در قران ذکر نشده و در روایات بیان گردیده است.

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 26 دی 1399 | 9:13 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تقلید و اجتهاد در میان شیعیان

 تقلید و اجتهاد در میان شیعیان

وما كانَ الْمُؤمِنُونَ لِیَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ  لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» «شایسته نیست مؤمنان همگى [ به سوى میدان جهاد] كوچ كنند؛ چرا از هر گروهى، طایفه اى از آنان كوچ نمى كنند [ و طایفه اى بمانند] تا در دین [ و معارف و احكام اسلام ]آگاهى پیدا كنند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود آنها، را انذار نمایند تا [ از مخالفت فرمان پروردگار] بترسند و خوددارى كنند».

 

تقلید
 

تقلید از مجتهد از چه زمانى شروع شده است؟، آیا در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله)  و ائمه (علیهم السلام) نیز مطرح بوده است؟

مراجعه به فقیه و اسلام شناس جهت آگاهى به احكام الهى و اطمینان نسبت به درستى اعمال، ریشه در تاریخ صدر اسلام و عصر ائمه (علیهم السلام)  دارد و طبق نظر برخى از بزرگان، دو آیه در این زمینه نازل شده است

 آنجا كه خداوند متعال مى فرماید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»[۴]؛ «اگر نمى دانید از آگاهان بپرسید».

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 26 دی 1399 | 9:11 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

فلسفه تخییر نماز کامل در چهار مکان مقدس

فلسفه تخییر نماز کامل در چهار مکان مقدس

نماز در این چهار مکان به سبب شرافت و عظمت این مکان ها دارای ثواب بیشتری است و مسافر وقتی وارد این مکان ها می شود می تواند نمازش را تمام بخواند تا در برابر تعداد رکعات بیشتری که می خواند پاداش بیشتری کسب کند.

 

نماز کامل

 آنچه در روایات در این رابطه بیان شده است ، آن است که چون این چهار مکان دارای عظمت و شرف هستند و نشانه های توحید و نبوت و زمامداری و ولایت و امامت و شهادت در این اماکن یعنی  مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد کوفه و حرم امام حسین علیه السلام هویدا است ، نماز در این چهار مکان به سبب شرافت و عظمت این مکان ها دارای ثواب بیشتری است و مسافر وقتی وارد این مکان ها می شود می تواند نمازش را تمام بخواند تا در برابر تعداد رکعات بیشتری که می خواند پاداش بیشتری کسب کند .

امام جواد علیه السلام در جواب نامه علی بن مهزیاردر مورد اتمام نماز در حرمین فرمود؛ «تو نسبت به فضیلت نماز در حرمین نسبت به غیر آن آگاهی داری، من دوست دارم زمانی که وارد بر آن دو مکان می شوی نماز را تمام بخوانی (و ثواب بیشتری دریافت کنی)» (التهذیب ج5 ص428)

امام کاظم علیه السلام نیز فرمود؛ «اگر در مسجد الحرام نمازت را شکسته بخوانی ، تکلیفت را انجام داده ای اما اگر کامل بخوانی این خیر است و زیادی خیر هم خیر است و پاداش دارد »  (وسائل_الشیعه ج8 ص527)

و خطاب به زیاد قندی فرمود؛ « آنچه برای خودم دوست دارم برای تو هم دوست دارم و آنچه برای خودم مکروه دارم برای تو هم مکروه دارم، نماز را در حرمین و کوفه و حرم حسین تمام بخوان (که پاداش فراوان دارد)» (التهذیب ج5 ص430)


منبع:

 کانال تلگرام پرسمان اعتقادی


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

تاريخ : جمعه 14 آذر 1399 | 6:8 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

هر چیزی که لذت‌بخش است را اسلام حرام کرده است!

هر چیزی که لذت‌بخش است را اسلام حرام کرده است!

هر چیزی که حال میده که حرام نیست؛ تفریح هایی مثل پینت بال، کارتینگ، چتر بازی، غواصی، موج سواری که خیییلی هم حال میدهد حلال که هیچ حتی در اسلام توصیه هم شده مثل تیراندازی، سوار کاری و شنا ...

بخش احکام اسلامی تبیان
لذت حرام ها

1- بهتره اول معنی لذت رو بدونیم تا بفهمیم که چه چیزی لذت هست و چه چیزی لذت نیست

لذت یعنی: نبودن رنج و ملایمت با طبع انسان.

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 آذر 1399 | 6:7 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

معجزه حکم اسلامی ذبح شرعی

معجزه حکم اسلامی ذبح شرعی

رشته ی تحقیقاتی من (خانم لیلا شهرستانی دوره لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا استیت یونورسیتی فولرتون در رشته بیولوژی و دوره فوق لیسانس را در کالیفرنیا استیت پالی تکنیک یونورسیتی در رشته میکرو بیولوژی سپری کرده اند) در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود. 

ذبح اسلامی، گوسفند

لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادر به میزان زیادی وجود دارد. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا این که خیلی شدید جلوی میکروب ها را می گیرد. کاری که لاکتوفرین می کند این است که آهن را به خودش جذب می کند یعنی این که هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر این که آهن ندارد نمی تواند رشد کند و میکروفیلم درست کند.

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 آذر 1399 | 6:5 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

اهمیت تلفظ صحیح حروف

اهمیت تلفظ صحیح حروف

در عبارات: ایشاالله، انشاالله و ان شاءالله آیا رسم الخط مهم هست یا قرائت و نیت؟ خصوصاً اگر رسم الخط عرفا صحیح باشه و این نگاه های فلسفی رو نداشته باشه.

تلفظ حروف
نکته اول: إنشاء مصدر فعل أنشأ و به معنای(ایجاد کردن، به وجود آوردن، خلق کردن )است. طبق این آیه «إِنَّا أَنشأْنَهُنَّ إِنشاءً[35/ واقعه]ما آنها را آفرینش نوینى بخشیدیم،» پس نوشتن(انشاءالله) العیاذبالله یعنی ما خداوند را ایجاد كرده ایم ولی إن در(ان شاء الله) حرف شرط و به معنای اگر و فعل شاء به معنای خواستن و مقدر كردن است این معنا را می توان در آیه 30 سوره انسان مشاهده کرد.

 ان شاء الله چه به صورت متصل نوشته شود(إنشاء الله) و چه به صورت منفصل(إن شاء الله)، در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند(به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن)


نکته دوم: آنچه مسلم است ما وظیفه داریم که عبارات عربی را تا جایی که برایمان مقدور هست به طور صحیح قرائت کنیم؛ چرا که تلفظ غیر صحیح حروف و کلمات می تواند معانی را نیز تغییر دهد. هر چند که ما نیت نداشته باشیم که از لفظ معنای نادرست بیان شود ولی به هر حال تلفظ غیر صحیح می تواند معنای غلط را در ذهن دیگران تداعی کند.
نکته سوم: با توجه به بیان بالا می توان این چنین بیان داشت برای تلفظ صحیح حروف نیاز هست که ما به رسم الخط صحیح نیز آشنایی داشته باشیم،
نکته چهارم: عبارت(ایشاالله) با توجه به اینکه به صورت فارسی عامیانه تلفظ می شود در عربی معنای خاصی ندارد. از این رو معنای که به خاک سپردن از آن بدست نمی آید.
نکته پنجم: ان شاء الله چه به صورت متصل نوشته شود(إنشاء الله) و چه به صورت منفصل(إن شاء الله)، در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند(به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن)

پی نوشت:
«وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلیماً حَكیماً؛[انسان/30]و شما هیچ چیز را نمى‏ خواهید مگر اینكه خدا بخواهد، خداوند دانا و حكیم بوده و هست!»
منبع:
کانال نشر معارف قرآن و حدیث

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

تاريخ : شنبه 10 آبان 1399 | 6:22 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا ازدواج خواهر و برادر از ابتدای خلقت داشتیم یا خیر؟

آیا ازدواج خواهر و برادر از ابتدای خلقت داشتیم یا خیر؟

در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبوده، ازدواج آنان با یكدیگر صورت گرفته است
 
علامه طباطبایی در این باره می فرماید:
حکم ازدواج، یک حکم تشریعی و تابع مصالح و مفاسد است و حکم تکوینی نیست که قابل تغییر نباشد. از این رو ممکن است که در ابتدای خلقت به خاطر ضرورت بقای نسل در جامعه محدود آن روز که فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حلال گردد و بعد که ضرورت برطرف شد حکم حرمت بیاید به جهت این که ادامه جواز ازدواج با توجه به گسترش نسل و ازدیاد برادران و خواهران موجب اشاعه فحشاء و از بین رفتن غریزه عفت شود...
منبع:
کانال مسیربندگی  

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

تاريخ : شنبه 10 آبان 1399 | 6:19 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا تقلید کنیم؟

چرا تقلید کنیم؟

بسیاری از افراد هنگامی که یکی از مراجع بزرگ دینی‌ از جهان برد‌ این‌ سؤال‌ را از خـود یـا دیـگران می کنند که:اساسا منظور از«تقلید»چیست؟و چرا ما باید «تقلید‌»کنیم؟
 
چرا تقلید کنیم؟

بسیاری از افراد هنگامی که یکی از مراجع بزرگ دینی‌ از جهان برد‌ این‌ سؤال‌ را از خـود یـا دیـگران می کنند که:اساسا منظور از«تقلید»چیست؟و چرا ما باید «تقلید‌»کنیم؟
در اینجا این مسأله را از جنبه«علمی» (کـه مطابق روش اینمجله است)مورد‌ بحث قرار داده و علت‌ لزوم‌ تقلید را در مسائل دینی روشن‌ مـی‌سازیم:

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 آبان 1399 | 6:17 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

کپی از کتبی که حق چاپش محفوظ است و درآمد از این طریق

کپی از کتبی که حق چاپش محفوظ است و درآمد از این طریق

میخواستم بدونم ایا کپی از کتابی که در صفحات نخست ان از اینکه حق چاپ و نشر این کتاب محفوظ است حرفی نزده است اشکال دارد یا خیر؟ اگر از این راه درامدی کسب شود چه حکمی دارد؟
 
  کپی از کتبی که حق چاپش محفوظ است و درآمد از این طریق

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر قرائن و شواهد و یا متعارفی وجود ندارد كه در این‌گونه امور استفاده برای عموم مجاز باشد، از استفاده و خرید و فروش و كپی‌برداریِ آن بنابر احتیاط خودداری كنید. [1]

برای اطلاع از احکام مربوط به "حق تألیف و چاپ و نشر " (همراه با اختلاف نظرات مراجع معظم تقلید) اینجا را کلیک نمایید. 

برای اطلاع از احکام مربوط به "نرم افزارها" (همراه با اختلاف نظرات مراجع معظم تقلید) اینجا را کلیک نمایید.

اطلاع بیشتر از احکام مورد نظر (فیلم سخنرانی استاد در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان احکام نرم افزار ها و حق نشر):

برای اطلاع از احکام "حق چاپ و نشر کتب یا CD یا DVD و انتشار آن بدون رضایت" اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از احکام "نصب نرم افزار یا CD که حق چاپ آن محفوظ است بر روی هارد دستگاه" اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از احکام "خرید سی دی یا نرم افزارهای کرک شده (مثل وورد، ویندوز)" اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از احکام "کپی برداری از ایمیج یا سی دی یا نرم افزار" اینجا را کلیک نمایید.

پی نوشت:

[1] سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، با استفاده از استفتاء شماره: 432355 / نشریه پیام دین، شماره 14، عنوان نرم افزار 2، با استفاده از ص 2 و 4 و 8  / جوابهای ثابت، ویژه نمایندگان کشوری، فصل 7، (مکاسب محرمّه) ص15، با استفاده از م117 / استفتائات جدید مقام معظم رهبری (معاونت ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری- بخش استفتائات)، ویژه نمایندگان کشوری، ص53 و 54، با استفاده از س 133 / استفتاء خصوصی از معظم له، شماره استفتاء:  EwveeyaHPpU / 


منبع:
سایت سراج


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تقوا و خدا ترسی از مسیر عبودیت و بندگی

تقوا و خدا ترسی از مسیر عبودیت و بندگی

آرامش و خوشی در بندگی خداست در ارتباط با خداست در ارتباط با اولیاء خداست این انسان ها را آرام می کند. امام حسین علیه الصلوه و السلام می فرماید قناعت و راضی بودن به دنیای کم هم قلب و روح انسان را به راحتی و آرامش می رساند و هم بدن ها را راحت می کند. ولی اگر ایمان و تقوا پیشه کنند خدای مهربان می فرماید حتماً ما بر آن ها در برکات آسمان و زمین را به رویشان باز می کنیم اگر آن هایی که می خواهند واقعاً در برکات آسمان و زمین به رویشان باز شود ایمان و تقوا در زندگیشان داشته باشند وعده ی حتمی خداست که در برکات آسمان و زمین به رویشان باز می شود.
 
 
تقوا و خدا ترسی از مسیر عبودیت و بندگی

مقدمه

بحث در آثار و برکات تقواست ان شاء الله که در کلاس تقوا نمره های خوبی بیاوریم و شاگرد اول باشیم. خداوند جوانان را موفقشان کند در تحصیل علم و مشکلات همه حل شود به برکت پیغمبر و اهل بیت علیهم السلام. یکی از برکات مهمی که در بندگی خدا و تقوا هست آرامش است که این هم واقعاً نکته ی بسیار مهمی است اصلاً بشر دنبال آرامش است، خوشی، راحتی، آرامش اگر هم تحصیل مال می کند یا تحصیل پست و مقام و مدرک می کند برای این است که به

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تمام مقصد رسیدن به کلاس تقوا

تمام مقصد رسیدن به کلاس تقوا

مقصد از عبادت و بندگی خدا رسیدن به کلاس تقوا است. مقصد تمام بندگی ها و انجام واجبات رسیدن به کلاس تقوا است. معیار و سنجش پذیرش اعمال به مقدار تقوای آن شخص بستگی دارد یعنی اگر هر چه قدر نماز ما، دعای ما، زیارت ما، حج ما، روزه ی ما، ما را از گناه فاصله انداخت از بدی ها رذائل اخلاقی ظلم خیانت دروغ بدی ها جدا کرد این علامت قبولی است.
 
تمام مقصد رسیدن به کلاس تقوا
کسانی که می خواهند عاقبت به خیر باشند باید اهل تقوا باشند، رهایی از بن بست از دیگر آثار تقوا بود نزول خیر و برکت از آثار دیگر تقوا بود. همه مان اهل تقوا باشیم و جزء متقین باشیم که خداوند متعال متقین را دوست می دارد. محبوب خداوند متعال می توان شد.


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال

گفت و گو با حجة الاسلام والمسلمین رضا مختاری

نظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال

خاستگاه فقهی اختلاف‌نظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال
حجة الاسلام والمسلمین رضا مختاری


گفت و گو با حجة الاسلام والمسلمین رضا مختاری 

رؤیت هلال ماه مبارک رمضان و شوال از جمله مواردی است که در بسیاری از سال‌ها اختلافاتی درباره اثبات آن بروز می‌کند و معمولا کشورهای اسلامی با اختلاف، رمضان را آغاز و به پایان می‌رسانند.‌ گاه در ایران نیز اختلاف‌هایی در امر استهلال ماه رمضان و روز عید سعید فطر پدید می‌آید و مقلدان مراجع عظام بنا به تفاوت نظر مرجع خود، راه و رسم مختلفی را در پیش می‌گیرند.


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

اندیشه های تکفیری

اندیشه های تکفیری

مخازن فکری این همه خشونت تکفیری چیست؟ و از کجا نشات و تغذیه می شود؟
اندیشه های تکفیری

سوال

مخازن فکری این همه خشونت تکفیری چیست؟ و از کجا نشات و تغذیه می شود؟

پاسخ

این پرسش جدی مطرح می شود که مخازن فکری این همه خشونت چیست؟ و از کجا نشات و تغذیه می شود؟ در واقع پاسخ های متعارفی که به این دسته خشونت داده شده کافی نبوده اند و در مواردی درست حدس زده شده است. به بررسی این موضوع پرداخته می شود.


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.