.post img { max-width: 500px; /* Adjust this value according to your content area size*/ height: auto; معجزه همیشگى براى اثبات حقانیت اسلام

معجزه همیشگى براى اثبات حقانیت اسلام

پرسش :

آیا سنت مباهله که در یکی از وقایع تاریخ اسلام به آن اشاره شده است صرفا تعلق به معصومین (علیهم السلام) دارد و به هیچ وجه غیر معصوم قادر به استفاده از آن نیست؟

پاسخ :
از جمله معجزه‏ هاى همیشگى مباهله است. و مباهله اختصاص به نبى اکرم (صلّی الله علیه و آله) ندارد، بلکه معجزه همیشگى براى اثبات حقانیت اسلام است. و انسان‏ هاى کامل و صاحب نفس طیّبه و اهل ورع و یقین نیز در عصر حاضر مى‏ توانند براى اثبات حقانیت اسلام و بحق بودن عقاید دین با دشمنان دین مباهله کنند.

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 / 5 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

http://www.mihanfal.com/wp-content/uploads/2019/08/0000410.jpg

آیه مباهله و اثبات امامت حضرت علی (علیه السلام)

پرسش :

آیا آیه مباهله دلیل امامت علی (علیه السلام) است؟

پاسخ :
قرآن می‌فرماید:
فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ (سوره آل عمران/آیه61)

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 / 5 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

روز مباهله چه روزی است؟

پاسخ به چند شبهه درباره مباهله

پرسش :

 

شبهه اول: چگونه ممکن است منظور از «ابناها» (فرزندان ما)، حسن و حسین باشد و منظور از «نساءنا» (زنان ما)، فقط فاطمه زهرا و منظور از «انفسا» تنها على باشد در حالى که این کلمات جمع‌اند و صیغه بر بیش از دو نفر دلالت دارد نه دو نفر و یا یک نفر؟ شبهه دوم: اگر اطلاق جمع بر یک نفر نیز صحیح است چرا نگوئیم که لفظ «کاذبین» در آیه نیز بر یک فرد صدق مى‌کند؛ یعنى در طرف مسیحیان منظور همه آن دروغگویان است و در طرف رسول اکرم(ص) فقط


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 / 5 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
مراد از ذوی القربی پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه افرادی اند؟

مراد از ذوی القربی پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه افرادی اند؟

كلمه ی «ذى القربى» به معناى صاحب قرابت از ارحام است.(1) که شامل خویشاوندان نزدیک می شود. این کلمه در قرآن کریم در چندین آیه آمده است که خطاب آیات آن متوجه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)‌ است که مفاد برخی اختصاص به آن حضرت داشته و مفاد برخی دیگر عام بوده و شامل همه ی مکلّفین می گردد. برخی از این آیات عبارتند از:


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: ذی القربی ،ذوی القربی ،پیامبر، ذا القربی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 / 4 / 1400 | 8:19 | نویسنده : اکبر احمدی |

علت این که سوره توبه با بسم الله آغاز نمی شود چیست؟

علت این که سوره توبه با بسم الله آغاز نمی شود چیست؟

«مجمع البیان» چند قول را در توضیح این مساله نقل می کند: «دانشمندان و مفسران در اين باره چند قول گفته ‏اند:

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سوره توبه ،بسم الله، نداشتن بسم الله ،سوره برائت ،بسم الله در قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 / 4 / 1400 | 8:16 | نویسنده : اکبر احمدی |
در آیه 201 سوره اعراف از «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» نام برده؛ من جایی شنیدم که هر کدام از ما یک شیطان طائف داریم. این درست است؟

در آیه 201 سوره اعراف از «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» نام برده؛ من جایی شنیدم که هر کدام از ما یک شیطان طائف داریم. این درست است؟

در تفسیر شریف «المیزان» «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» به شیطان طواف کننده حول قلب تفسیر شده است:
«طائف از شيطان» آن شيطانى است كه پيرامون قلب آدمى طواف مى‏ كند تا رخنه ‏اى پيدا كرده وسوسه خود را وارد قلب كند يا آن وسوسه‏ اى است كه در حول قلب مى‏ چرخد تا راهى به قلب باز كرده وارد شود.... معنايش اين است كه در موقع مداخله شيطان به خدا پناه ببر، زيرا اين روش، روش پرهيزكاران است.آرى پرهيزكاران وقتى شيطان طائف نزديكشان مى‏ شود به ياد اين مى ‏افتند كه پروردگارشان خداوند است كه مالك و مربى ايشان است، و همه امور ايشان بدست او است پس چه بهتر كه به خود او مراجعه نموده و به او پناه ببريم، خداوند هم شر آن شيطان را از ايشان دفع نموده و پرده غفلت را از ايشان بر طرف مى ‏سازد، ناگهان بينا مى ‏شوند.»(1)

تقریبا قریب به اتفاق مفسران «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» را شیطان طواف کننده که برای وسوسه و خیالات معصیت آمیز حول قلب مؤمن طواف می کند، ترجمه و تفسیر کرده اند.(2)

پی نوشت ها:
1. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه تفسير الميزان، محمد باقر موسوی، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، قم، ج 8، ص 498
2. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج 7، ص 66؛ شیخ طوسی، التبیان، بتصحیح عاملی، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ اول، ج 5، ص 64؛ طبرسی، ترجمه تفسیر مجمع البیان، ترجمه حسین نوری همدانی، نشر فراهانی، تهران، چاپ اول، ج 10، ص 148

 

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: علوم قرآن و حدیث، طائف من الشیطان، شیطان ،شیطان طواف کننده، شیطان وسوسه گر

تاريخ : پنج شنبه 3 / 4 / 1400 | 8:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

نوشتن سوره «یس»

آیا برای نوشتن این سوره، شرایط زمانی و مکانی خاصی لازم هست یا خیر؟

از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده: «هر کس سوره یس را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور می کند.»
آیا برای نوشتن این سوره، شرایط زمانی و مکانی خاصی لازم هست یا خیر؟

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: نوشتن سوره ،سوره یس ،نوشتن دعا، دعا نویسی ،آداب نوشتن سوره ،همراه داشتن سوره، فضائل سور

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 26 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نام پیامبران در قرآن

در قرآن، خداوند چند مرسل را صریحا نام برده است؟

در قرآن، خداوند چند مرسل را صریحا نام برده است؟

در قرآن کریم نام 27  پیامبر ذکر شده است. اسامى پیامبرانى که در قرآن آمده است عبارتند از:


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: پیامبران در قرآن ،نام پیامبران ،پیامبران، اسامی پیامبران، اسم پیامبران ، قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 26 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

دعا برای امان از خطر

برای حفظ جان او از خطرات و هم چنین از مرگ و کشته شدن، چه دعا یا حرز یا تعویذی را پیشنهاد می دهید

اگر شخصی از خانواده، در منطقه جنگی داشته باشیم، برای حفظ جان او از خطرات و هم چنین از مرگ و کشته شدن، چه دعا یا حرز یا تعویذی را پیشنهاد می دهید تا تاثیر فوق العاده داشته باشد و شخص را از خطرات جنگ حفظ کند؟ و هم چنین برای این که خداوند به کسی طول عمر با برکت بدهد، چه دعایی پیشنهاد می شود؟

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 26 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

فساد بنی اسرائیل و انتقام از آن ها

فساد بنی اسرائیل و انتقام از آن ها

به حدیثی برخورد کردم در رابطه با تفسیر آیه ای از قرآن که می فرماید:
عبد الله بن قاسم حَضَرمی، از صالح بن سهل روایت کرده است که امام صادق (علیه السلام) درباره آیه: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ» فرموده است: یعنی قتل امیر المؤمنین (علیه السلام) و نیزه خوردن امام حسن بن علی (علیه السلام). «وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» یعنی قتل حسین (علیه السلام) «فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا» یعنی هنگامی که یاری حسین (علیه السلام) فرا رسد «بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ» منظور قومی است که خدا قبل از قیام قائم(علیه السلام)، آن ها را می ‌فرستد و آن ها همه ظالمان به آل محمد (صلی الله علی و آله) را به سزای عملشان می ‌رسانند. «وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا».(کامل الزیارات، ص۶۲، ح1)

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: بنی سرائیل ،فساد بنی اسرائیل، انتقام از بنی اسرائیل ،دو فساد بزرگ،انتقام الهی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 / 12 / 1399 | 9:5 | نویسنده : اکبر احمدی |

ادعای توهین در قرآن؟!

آيا سزاوار است خدا به کافران فحاشي کند و آن ها را خوک و بوزينه و فاسق و ابله و نادان صدا کند؟

آيا سزاوار است خدا به کافران فحاشي کند و آن ها را خوک و بوزينه و فاسق و ابله و نادان صدا کند؟ آیا این توهین و بی ادبی با شان خدا سازگار است؟ چطور باید این آیات را توضیح بدهیم تا بی ادبی نباشد؟

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: زبان قرآن ،بوزینه ،سفیه ،کافران ،توهین ،رعایت ادب ،قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 / 12 / 1399 | 9:2 | نویسنده : اکبر احمدی |

ملکوت

ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟

ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟

در قرآن کریم در آیاتی چند از "ملکوت" نام برده شده است. مانند:
1- «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون‏»؛ پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى ‏شويد)(1)
«علامه طباطبایی» در تفسیر آیه شریفه می فرمایند:

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: ملکوت، قرآن، ملکوت اشیاء ،ملکوت کلی شیء ،

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 / 12 / 1399 | 8:59 | نویسنده : اکبر احمدی |
کدام رود منظور امام بوده است؟

امام صادق (علیه السلام) در باره علت نامگذاری شدن به نام «جعفر»، می فرمایند: «پدرم مرا از روی علم و آگاهی، جعفر نام نهاده است؛ زیرا جعفر نام رودی در بهشت است.»
کدام رود منظور امام بوده است؟

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: علوم قرآن و حدیث ،جعفر ،رود بهشتی، نهر بهشتی ،معنای جعفر، امام صادق

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 / 11 / 1399 | 9:3 | نویسنده : اکبر احمدی |
حاجت خدا؟!

امام زمان (علیه السلام) می فرمایند: «هر کسى که به دنبال حاجت خداوند عزّوجلّ باشد، خداوند نیز دنبال کننده و برآورنده حاجت او خواهد بود.»
حاجت خداوند چیست؟

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 / 11 / 1399 | 9:2 | نویسنده : اکبر احمدی |

پلاس خانه بودن

حدیث «پلاس خانه باشید» چیست؟

حدیث «پلاس خانه باشید» چیست؟

در باره قیام و ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) و حکومت الهی ایشان، روایات مختلف و متعددی داریم که هر کدام را باید از جهات و زوایای مختلف، مورد توجه و بررسی قرار داد.
یک دسته از این روایات، روایاتی است که شیعیان را به خانه نشینی توصیه کرده و آن ها را قبل از تحقق علائم ظهور، از شرکت و همراهی با قیام هایی که خود را مرتبط با قیام حضرت مهدی (علیه السلام) و یا زمینه ساز آن می دانند، نهی کرده است؛ مانند روایت ذیل:
«عَنْ أَبِي الْمُرْهِفِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) هَلَكَتِ‏ الْمَحَاضِيرُ قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْمَحَاضِير قَالَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُقَرَّبُونَ‏ وَ ثَبَتَ الْحِصْنُ عَلَى أَوْتَادِهَا كُونُوا أَحْلَاسَ‏ بُيُوتِكُمْ فَإِنَّ الْغَبَرَةَ عَلَى مَنْ أَثَارَهَا»؛ «ابى مرهف» می گوید: امام صادق (عليه السلام) فرمود: محاضير (اسب ‏هاى تندرو) هلاک شدند، گفتم: محاضير چيست؟ فرمود كسانى كه شتابزدگى می كنند؛ و مقربين نجات يافتند و قلعه بر فراز پايه‏ هاى همچون ميخ خود ثابت و پا بر جا است؛ كنج خانه ‏هاى خود را از دست مدهيد كه غبار فتنه بر زيان كسى است كه فتنه را بر انگيزاند (به مثال فارسى دودش به چشم خودش می رود).(1)

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 / 9 / 1399 | 18:43 | نویسنده : اکبر احمدی |

داور

با سلام و عرض خداقوت
در گفتگو ها و تحلیل های سیاسی و یا تاریخی_جامعه شناختی سخن از نکوهش داوری های ارزشی می شود. سوال این است که دقیقا مراد این افراد از داوری ارزشی چیست؟ و چگونه می توان در پاسخ به این اشخاص بحث داوری های ارزشی را از جهان بینی توحیدی تفکیک کرد؟ ( نکته مهم و شبهه برانگیز ان است که برخی داوری های ارزشی را دارای خصلت احساسی و هیجانی می شناسند)

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 / 9 / 1399 | 18:31 | نویسنده : اکبر احمدی |

در راه کمال طلبی

با سلام.در برهان متضایف عشق میگویند انسان عاشق کمال مطلق است.میشه لطف کنید و بگید اصلا کمال چیه و از کجا می فهمیم انسان عاشق کمال مطلق است؟
من در وجود خودم میل به زیبایی راستگویی جوانمردی قدرت داشتن و زندگی کردن دارم ولی نمیتوانم در وجود خودم اثبات کنم که گرایش من به این امور مطلق است شاید بگویید انسان هرچه را که ارزو دارد بعد از بدست اوردنش حالت دلزدگی برایش پیش میاید و این بخاطر محدودیت ان ارزو است ولی من میگوییم از کجا معلوم خواسته ما سقف نداشته باشه ما که نمیتوانیم از روی تجربه پیش داوری بکنیم و بگیم این روند دلزدگی همیشگی است مگرا ینکه به کمال مطلق برسیم.لطفا بگین کمال چیه و اثبات کنین چگونه انسان به کمال مطلق گرایش داره؟سپاس

 


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 / 9 / 1399 | 18:29 | نویسنده : اکبر احمدی |

نکات مثبت برهنه خوابیدن، برهنه خوابیدن و فوایدش! - پیژامه

بسم الله سلام با توجه به اینکه کسی با وضو بخوابد مانند این است که آن مدت را به عبادت پرداخته است آیا میشود بدون پیراهن یا شلوار خوابید

برهنه خوابیدن گناه نیست اما اگر موجب تحریک شهوانی می شود باید از این کار اجتناب نماید و تحریک مداوم و یا استمنا خطرات فراوانی برای شخص دارد.


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 / 9 / 1399 | 18:25 | نویسنده : اکبر احمدی |

پخش سریال «مریم مقدس» از شبکه افق

معنی واژه "مریم" چیست؟

واژه «مریم» اسم عجمی است «عجمی» به معنای غیر عربی است و اعم از سریانی، عبری، فارسی و هر زبان دیگر است.
معمولا در زبان و ادبیات عرب، برای اسامی عجمی، مشتقاتی وجود ندارد و آن را «عَلَم» می دانند. از آن نیز مشتق سازی نمی کنند.

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 / 9 / 1399 | 18:22 | نویسنده : اکبر احمدی |

چطور می شود معنی این آیات را توجیه کرد؟

پرسش:
در چند آیه از قرآن مثل (طور/5؛ غاشیه/18؛ الرحمن/7) موضوع بالا بردن آسمان مطرح شده؛ با توجه به این که در فضا بحث بالا بودن معنی ندارد و در واقع آسمان بالای سر ما نیست، چطور می شود معنی این آیات را توجیه کرد؟


موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: علوم قرآن و حدیث ،قرآن ،بالا بودن آسمان ،آسمان ها آسمان ،سماوات

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 / 8 / 1399 | 18:18 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد