ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

6 آیه‌ای که ظریف پیش از مذاکرات می‌خوانْد

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

6 آیه‌ای که ظریف پیش از مذاکرات می‌خوانْد

ظریف، در همان دیدار با دانش‌آموزان «نیکان»، روایتی علوی را از قول عالمی نقل می‌کند که خواندن شش آیه از قرآن، بلاگردان آدمی در کشاکش زندگی است. به همین دلیل، او هر روز بعد از نماز صبح و نیز پیش از مذاکرات هسته‌ای، این شش آیه را می‌خواند.

شکوری

دکتر محم جواد ظریف

در همان روزهایی که دکتر محمد جواد ظریف، وزیر محترم امور خارجه، جلسات مذاکرات هسته ای را تا رسیدن به نتیجه بُرد بُرد، پیش می‌برد، خاطراتی از وی در جمع تعدادی از دانش آموزان مدرسه نیکان منتشر شد که به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست گردید.

آن روز ، ظریف برای دانش آموزان، آیاتی از قرآن را شاهد مثال آورد که نشان دهد منطق دیپلماسی ما در مذاکرات، بر مبنای «قول لیّن»ی است که سفارش خدا به موسای پیامبر است در مواجهه با فرعون طاغی.

دکتر محمد جواد ظریف به تعبیر مقام معظم رهبری، انسان متدینی است. (1) خودش نیز بر اساس آنچه در کتاب «آقای سفیر»ش آورده: در سال‌هایی که از نیویورک به تهران بازگشته بود، مسوولان دبیرستان علوی از او برای سخنرانی در اعیاد مذهبی دعوت می‌کرده‌اند. او نه تنها با معارف دینی بیگانه نیست بلکه نسبت به برخی رهنمودهای دینی بسیار مقیّد است.

در همان دیدار با دانش‌آموزان، روایتی علوی را از قول عالمی نقل می‌کند که خواندن شش آیه از قرآن، بلاگردان آدمی در کشاکش زندگی است. به همین دلیل، او هر روز بعد از نماز صبح و نیز پیش از مذاکرات هسته ای، این شش آیه قرآن را می خواند؛ آیاتی که حتی اگر خواننده آن هم بخواهد خودش را در مهلکه بیندازد خدا مانع خواهد شد.(2)


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: 6 آیه‌ای که ظریف پیش از مذاکرات می‌خوانْد

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 / 1 / 1397 | 8:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

از «پوشیه» تا «شُل‌حجابی»

چرا پوشش بانوان در جامعه ما تا این حد متفاوت است؟ برخی، پوشش میانه (دستور شرعی وجه و کفین) را برگزیده‌اند، عده‌ای فراتر از حد عرف شرعی، بر چهره خود «پوشیه» می‌افکنند و دسته‌ای دیگر، بی‌محابا آغوش می‌گشایند به روی هر گونه مد و فشن که از دیار غرب به سوی این مُلک، سرازیر می‌شود. گفتمان حجاب در کشور ما چه چیز کم دارد که به سامان نمی‌رسد؟

نویسنده: شکوری

پوشیه

دستور حجاب در همه ادیان آسمانی بوده است. در برخی حتی سخت‌گیرانه‌تر از اسلام. در ایران پیش از اسلام، زنان از بیشترین حد پوشش، برخوردار بودند. در شاهنامه فردوسی، اغلب به جای دختران و زنان، واژه «پوشیده‌رویان» به کار رفته است.

همان پاک‌پوشیده‌رویان تو

که بودند ارزنده بر جان تو

در برخی ملت‌های غیرعرب، فراتر از پوشش چهره زن، سخن از پنهان کردن زن بود. در عربستانِ آن روز، «روبنده» آویختن مرسوم نبود. اسلام نیز به تعبیر استاد مطهری، پوشش وجه و کفین را واجب نکرد، اما تحریم هم نکرد.(مجموعه آثار، ج19، ص526) با این حال، همه مذاهب اهل سنت به جز مالکی، پوشانیدن چهره را واجب می‌دانند. اما فقیهان شیعی اغلب، حد شرعی حجاب را پوشش تمام بدن به جز چهره و دست‌ها تا مچ دانسته‌اند ولی بسته به اینکه پوشش بیشتر، مصداق لباس شهرت است یا نه، حکم به جواز یا حرمت آن داده‌اند. هم اکنون در برخی مناطق ایران مانند استان هرمزگان و شهر مقدس قم، «پوشیه»پوشی، بیش و کم، رایج است، اما نمی‌توان و نباید آن را به عنوان یک الگوی فراگیر، تبلیغ کرد.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: از «پوشیه» تا «شُل‌حجابی»

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 / 1 / 1397 | 8:54 | نویسنده : اکبر احمدی |

رمزگشایی از چند سرّ سربسته قرآنی

 

آنچه می‌خوانید اندکی از بی‌شمار اسرار قرآنی است که سرنخ‌هایی تازه‌ را فراوری اهل تدقیق در تحقیق می‌نهد تا با این کلیدها، قفل خزائن کنز‌های ناب معارف قرآن را بازگشایند.  

شکوری

اسرار قرآن

یکی از جنبه‌های اعجازآمیز قرآن که در دهه‌های اخیر کشف شده، اعجاز ریاضی قرآن است. طبق این دیدگاه، نظم حاکم بر حروف و کلمات قرآن، آنچنان دقیق و شگفت است که هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند در نگارش کتاب، به چنین نظمی دست یابد. 

اما نه آنچه تاکنون در باب اعجاز عددی قرآن گفته شده، تمام است و نه تمام موارد اعجاز عددی قرآن، تا کنون گفته شده است.

اعجاز حروف مقطعه قرآن، اعجاز عددی19، تناسب تكرار واژه‌ها در قرآن، اعجاز زوج و فرد و اعجاز عدد 7، مواردی است از اعجاز ریاضی قرآن که تاکنون مطرح شده است. اما آیا تمام موارد ادعا شده، اثبات هم شده است؟

برخی معتقدند تعبیر « مَكَانًا عَلِیًّا » به عروج آسمانی حضرت ادریس(علیه‌السلام) اشاره دارد و برخی دیگر برآنند که در اینجا، مکان مادی مراد نیست بلکه منظور مکانت رتبی و درجه قرب وجودی است. چنانچه دیدگاه نخست را مبنا قرار دهیم آنگاه از کنار هم نهادن شماره سوره و آیه یادشده، به عدد 1957 می رسیم که برابر است با سال خروج هواپیمای اسپوتونیک روسی در فضا

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که: 

«برخى از مطالب اعجاز عددى صحیح و قابل‌ قبول است امّا برخى دیگر سلیقه‌اى و مطابق با واقع نیست.به عنوان نمونه:

الف.در مورد حروف مقطعه‌ى(ن)در اول سوره‌ى(ن و القلم)گفته شده است كه تعداد تكرار آن 133 مرتبه است كه براساس این شمارش یكى از مضرب‌هاى عدد 19 مى‌باشد (133 19*7) در حالى‌كه در شمارش دقیق به این نتیجه مى‌رسیم كه حرف«ن»در این سوره 131 مرتبه است.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: رمزگشایی از چند سرّ سربسته قرآنی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 / 1 / 1397 | 8:52 | نویسنده : اکبر احمدی |

درب‌گرافی

درب‌گرافی


در این وانفسای دنیای پسامدرن که پیشرفت بیشتر در صنعت و تکنولوژی، مورث غفلت بیشتر از یاد خدا شده است، اگر قدمی بزنیم در بُن‌بست‌ها و کوچه‌های قدیمی شهر، خانه‌هایی را می‌بینیم  که تاج و سردرشان با اذکار و آیات کتاب نور، آذین شده است. «قرآن‌نوشته»‌هایی که به باور قدما،اهل خانه را از گزند شر اهریمنان و چشم بدِ تنگ‌چشمان دور می‌دارد.

شکوری_شبکه تخصصی قرآن

سردرهای آذین شده با آیات کتاب خدا

در قدیم، صاحبان خانه با کتیبه‌ها و نقوش سردر منازل خود، ارتباط معنوی برقرار می‌کردند و نیز کتیبه ورودی منازل، نشان از موقعیت اجتماعی صاحب خانه بوده است.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: درب‌گرافی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 6 / 11 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

کلمات «باردار»

شاید خیلی‌ها اصلا میانه‌ای با برنامه «اینستاگرام» نداشته باشند. نشر این خاطرات دست کم دو فایده دارد: اولا: به اشتراک‌گزاری صفحه‌ای که نور می‌پراکند، خودش مصداق صدقه جاری است. ثانیا: اگر شما یا اطرافیانتان، قرآن شخصی دارید، در quranmanoos@ می‌توانید از لحظات انس و تجربه تنفس در اتمسفر کتاب خدا بگویید تا به همین اندازه، در مهجوریت زدایی از قرآن سهیم باشید.

شکوری_شبکه تخصصی قرآن تبیان

حکایت صفحه اینستاگرامی « قرآن مانوس»، را پیشتر برایتان گفته‌ایم(اینجا). توضیح دادیم که خانم مرشد زاده، مدیر سابق همشهری داستان، این صفحه را راه انداخته که شاید خودش هم فکر نمی‌کرده با این حجم از اقبال خودجوش مخاطبان روبرو شود. شاید خیلی‌ها اصلا میانه‌ای با برنامه محبوب «اینستاگرام» نداشته باشند. نشر این خاطرات دست کم دو فایده دارد: اولا: به اشتراک‌گزاری صفحه‌ای که نور می‌پراکند، خودش مصداق صدقه جاری است. ثانیا: اگر شما یا اطرافیانتان، قرآن شخصی دارید، در quranmanoos@ می‌توانید از لحظات انس و تجربه تنفس در اتمسفر کتاب خدا بگویید تا به همین اندازه، در مهجوریت زدایی از قرآن سهیم باشید. 

حالا این شما و این هم دست‌چینی از انبوه پست‌های فرستاده شده به «قرآن مانوس».

قرآن مانوس

اول، از آخرین پستی شروع می‌کنیم از کلمه به عنوان آخرین معجزه خدا، سخن گفته است:


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: کلمات «باردار»

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 6 / 11 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

فرزندتان را به حساب خدا بگذارید!

چه متغیرهایی دست به دست هم می‌دهد تا خروجی‌اش بشود فرزند برومندی چون محسن حججی؟ آنهم در این بریده از زمان که ارزش‌ها در هجوم فرهنگ بیگانه، رنگ باخته و ابزار‌ها و اسباب‌های غفلت و گمراهی، تا پستوی خانه‌ها، راه یافته است.

نویسنده: شکوری_شبکه تخصصی قرآن

محسن حججی

پرواز ملکوتی شهید مدافع حرم آل الله، محسن حججی، چند روزی است که فضای کشور را غم‌آلود و ملتهب کرده است. شهیدی که یادش از دو منظر به کربلا گره می‌خورد: یکی اسارتش در مسیر تاریخی اسرای کربلا و دیگر شهادتش با حلقوم بریده. 

زین پس، چهره شکو‌همند این شهید، همواره روضه مجسم کربلاست.

این حماسه عزت‌آفرین، درست در زمانه‌ای که غوغای سیاست، مسئولان را و دغدغه معیشت، مردم را سرگرم کرده است، بسان تلنگری بود که چشم‌های خواب گرفته‌ را بیدار کرد.

حالا هر جا می‌روی، سخن از رشادت و نگاه عزت‌مندانه این شهید است و آنگاه حماسه‌ای که با «سر» سرود.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: فرزندتان را به حساب خدا بگذارید!

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 6 / 11 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

کاسبی که واقعا حبیب خداست

یک‌وقت‌هایی «خدا» کتری و قوری مسی آدم را محتاج چند تایی لحیم می‌کند که تو، چند محله آن‌طرف‌تر، در کنج «بازارچه‌ی سیداسماعیل» با یک سماورساز قدیمی آشنا شوی که بعد از نیم‌ساعت وررفتن با حرارت آتش و کلی چفت و بست و سرد کن و گرم کن، بگوید؛ «۱۲ هزار تومان!»

فرآوری: شکوری

ما فقط «إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَآءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ‏ » را شنیده یا نهایت خوانده‌ایم، اما دور و بر ما، آدم‌هایی هستند که این آیه‌ها را چشیده‌ و با آن‌ها زیسته‌اند. آدم‌های صاف و زلالی که «کسب»‌شان نه فقط وسیله معاش، که مایه «تقرب»شان به خداست . دخل‌شان پر باشد یا خالی، به کم و زیاد سفره کریم، قانع‌اند؛ درست مثل این بنده خدا که افتخار آشنایی‌اش، رزق حسین قدیانی بوده، تا درباره‌اش اینگونه بنویسد:

بازارچه سید اسماعیل

یک‌وقت‌هایی «خدا» کتری و قوری مسی آدم را محتاج چند تایی لحیم می‌کند که تو، چند محله آن‌طرف‌تر، در کنج «بازارچه‌ی سیداسماعیل» با یک سماورساز قدیمی آشنا شوی که بعد از نیم‌ساعت وررفتن با حرارت آتش و کلی چفت و بست و سرد کن و گرم کن، بگوید؛ «۱۲ هزار تومان!»

- امروز چقدر کاسبی کردی؟!

تا الان همین!

- تا شب هم که چیزی نمانده!

بله خب! الساعه دکان را می‌بندم! زن و بچه هم از آدم سهم دارند!

- دیروز چقدر درآوردی؟!

دیروز که جمعه بود اما پنج‌شنبه ۲۵ هزار تومان!

- دخل چهارشنبه؟!

ناراحت نشوی جوان! این همه که اما سئوال می‌پرسی، یعنی باور نداری روزی دست خداست! نقل ۱۲ هزار تومان و ۱۲ میلیون تومان و این حرف‌ها نیست! خدا روزی را می‌رساند! مهم، برکت مال آدم است و این‌که حلال باشد و برایش واقعا زحمت کشیده باشی! در کسب، اگر مشتری راضی باشد، خدا به مال کم، برکت زیاد می‌دهد و اگر نه، مال زیاد را می‌خواهم چه کنم، وقتی یک ریالش را هم نمی‌توانم با خودم ببرم داخل قبر؟! از خدا پنهان نیست؛ از شما چه پنهان که ۲۰ هزار و پانصد تومان، چهارشنبه کاسبی کردم! خدا را شکر! به محاسبه‌ی من و تو باشد، حتی پول اجاره‌ی این دکان هم نباید دربیاید اما درمی‌آید، چرا که به محاسبه‌ی من و تو نیست! به محاسبه‌ی خداست!

- عذر می‌خواهم! تحصیلات شما چیه؟!

دیپلم!

- می‌دونی چیه حاج‌آقا! فکر می‌کنم این قوری و این کتری بهانه بود تا خدا، من را با شما آشنا کند!

این را هم اشتباه می‌کنی! این قوری و این کتری و من و تو، همه و همه، بهانه هستیم تا اون بالایی، به‌تر شناخته شه! و درست‌تر عبادت شه! الساعه برو سر کوچه، راست بگیر برو حرم آقا! بنشین با خدا خلوت کن! من فقط لحیم قوری و کتری را بلدم! «لحیم دل» کار خودشه...


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: کاسبی که واقعا حبیب خداست

تاريخ : دو شنبه 11 / 9 / 1396 | 8:35 | نویسنده : اکبر احمدی |

دوباره قرعه به نام جوان‌هاست

دهه‌ی نود با احمدی روشن شروع شد. دوباره قرعه به نام جوان‌ها افتاد. سوریه جنگ شد، عراق هم، یمن هم. خدا دوباره دست به گلچین زده‌بود. تصویر، هنوز "ریخته شدن خون صدها کیلومتر دورتر از وطن" بود. از رفتن جوانان دیگر اطرافمان، با و بی‌اعتقاد غافل شدیم. ولی به هرروی، زمانه‌ی رفتن حججی‌ها و روح‌الله نامداری‌هایی شده که هر یک نفس آن‌ها حتما دقایقی به عمر زمین و زمان اضافه می‌کند.

نویسنده: ساجده ابراهمی

شهید حججی

من به مرگ زیاد فکر می‌کنم. نه اینکه آدم مرگ‌آگاهی باشم، که خیلی هم مرگ‌غافلم. اما مفهوم مرگ و قضا و قدرهایی که خدا برای آن در نظر گرفته، همیشه برایم جالب بوده و مرگ هر آدم پازلی برایم می‌شود که دوست دارم صفر تا صدش را خودم حل کنم. خیلی وقت‌ها یاد "تقارب الآجال"ی می‌افتم که امام خمینی گفته بود.

دهه شصت قرعه به اسم جوان‌ها افتاده‌بود. درهای مخفی بهشت را باز کرده بودند و اصلا چرا می‌گویم درهای مخفی؟ هشت درِ بهشت چهارطاق باز بود برای آدم‌هایی که هنوز هم درباره‌شان کتاب می‌نویسند. ولی کمتر کسی آن‌ها را فهمیده‌است.

دهه‌های هفتاد و هشتاد زمانه عسرت و فترت بود. بسیجی‌ها در حسرت شهادت می‌سوختند و چه شعرهای جانگدازی می‌گفتند. در بهشت بسته بود. باز بود البته، اما "معبری تنگ" بود و کسانی مثل آوینی و پازوکی می‌توانستند از آن بگذرند.

دهه‌ی نود با احمدی روشن شروع شد. دوباره قرعه به نام جوان‌ها افتاد. سوریه جنگ شد، عراق هم، یمن هم. خدا دوباره دست به گلچین زده‌بود. تصویر، هنوز "ریخته شدن خون صدها کیلومتر دورتر از وطن" بود. از رفتن جوانان دیگر اطرافمان، با و بی‌اعتقاد غافل شدیم. ولی به هرروی، زمانه‌ی رفتن حججی‌ها و روح‌الله نامداری‌هایی شده که هر یک نفس آن‌ها حتما دقایقی به عمر زمین و زمان اضافه می‌کند.

خدا درهای بهشت را چهارطاق باز گذاشته. نمی‌دانم اینطور رفتن زرنگی می‌خواهد، تسویه حساب می‌خواهد یا چه. ولی قرعه به اسم جوان‌هاست، در سوریه، در تهران، در کرمانشاه و اردوی جهادی.

زمانه‌ی فترت سرآمده است. ولی راهِ رفتن، باز هم مرد می‌طلبد. مرگ عرصه‌ی خطر است و آدم‌های اهل خطر به گمانم پیش خدا هم عزیزترند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دوباره قرعه به نام جوان‌هاست

تاريخ : دو شنبه 11 / 9 / 1396 | 8:31 | نویسنده : اکبر احمدی |

خودتان را در عبادت فریب دهید!

 

حالا این اژده‌های حریص و گرسنه را سپرده‌اند دست ‌ما و تکلیف‌مان این است که از این اژدها، مرکبی بسازیم رهوار برای رسیدن به سر منزل مقصود. او هر لحظه می‌خواهد افسار بگسلد و ما را به کام تباهی بکشاند. یوسف هم که باشی، از طوفان وساوس نفس، گریز و گزیری نداری جز رحمت خدا؛ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي(یوسف/54).

 

نفس اماره



رامش‌گر اسب‌ را دیده‌اید؟ طنابی دارد به قاعده‌ی 50 متر. در یک شعاع مشخص، از حیوان می‌ایستد، یک سر طناب را حلقه می‌کند دور دست و یک سرش را به گردن اسب. زبان‌بسته شروع می کند به چرخیدن. می‌خواهد طناب را پاره کند و راهی جنگل شود. او هم سر طناب را همچنان محکم گرفته. رفته رفته شعاع دایره را کم می‌کند. تا جایی که حیوان خسته شود و آرام آرام انس گیرد و رام گردد. 


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: خودتان را در عبادت فریب دهید!

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 11 / 9 / 1396 | 7:34 | نویسنده : اکبر احمدی |

دین چگونه اسیر می‌شود؟

دین یعنی صراط مستقیم که شامل عقاید، اخلاق، حقوق، احکام فقهی و امثال آن می‌شود، مهندس این دین کسی غیر از ذات اقدس اله نیست این صراط دو چراغ دارد یکی عقل و دیگری نقل و زمانی که این دو چراغ خاموش شوند یا کم نور شوند در آن صورت است که می‌توان گفت دین اسیر شده است.

جوادی آملی

آنچه می‌خوانید مشروح بیانات درس مفسر فرزانه، آیت الله جوادی آملی، در درس تفسیر سوره مبارکه غافر است که معظم له، ذیل آیات 45تا52 ایراد فرموده‌اند.

«بهشت دو معنا دارد گاهی منظور از بهشت معنی باطنی است و گاهی نیز معنای ظاهری. معنای باطن بهشت را می‌توان در روایت حضرت رسول (ص) که فرمود «انا مدینه الحکمه و هی الجنه و انت یاعلی باب‌ها» فهمید در اینجا منظور جنت باطنی است. جنت باطنی و ظاهری در برزخ هم وجود دارد. اما در زمان ظهور حضرت که گفته می‌شود بهشت موعود و مانند آن، این یک تطبیق مصداقی است نه تفسیر مفهومی. در ذیل آیه «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» و همچنین آیه «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ موت‌ها» روایاتی است که به ظهور حضرت تطبیق شده است. همه این‌ها تطبیق مصداقی است نه مفهومی. بر این اساس می‌توان جنت را اینگونه تقسیم بندی کنیم که ما یک جنت باطنی داریم، یک جنت مفهومی، یک جنت برزخی و در نهایت نیز یک جنت اخروی.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دین چگونه اسیر می‌شود؟

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 / 7 / 1396 | 7:32 | نویسنده : اکبر احمدی |

ماجرای دیدار علامه با داناترین زن روزگار

آقای ناطق به بنده گفتند: چنین مجلسی که دو مفسر و فیلسوف در آن حضور دارند حیف است با سکوت طیّ شود. شما سؤالی بپرسید تا باب سخن گشوده شود و ما از محضر این دو بزرگوار استفاده کنیم.

شکوری

نصرت بیگم امین اصفهانی

سیده نصرت بیگم امین معروف به بانو امین، (۱۲۷۴ - ۱۳۶۲ش)، صاحب تفسیر فخیم «مخزن العرفان»، ‌‌تنها زن مفسر قرآن در پهنه جهان اسلام است. در عظمت روحی و شخصیت علمی‌ این بانوی مجتهده،‌ همین بس که شهید مطهری درباره‌اش می‌گوید: «از بانو مجتهدۀ امین سؤالی کردم و وقتی او شروع به پاسخگویی کرد، دیدم که من باید دست و پای خودم را جمع کنم.» (1)

او از فقیهان بزرگی چون محمد رضا نجفی اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری اجازه روایت و اجتهاد دریافت کرده است. همینطور آیت الله مرعشی نجفی و علامه امینی نیز از او اجازه روایت دریافت کرده‌اند. 


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: ماجرای دیدار علامه با داناترین زن روزگار

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 / 7 / 1396 | 7:31 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیه‌ای برتر از هزار آیه

بنا بر روایت نبوی، در هر سوره‌ای از سور مسبحات، آیه‌ای وجود دارد که برتر از هزار آیه است.

شکوری_شبکه تخصصی قرآن تبیان

سور مسبحات

در قرآن مجید، سوره‌های که با ماده «سبح» یا «یسبح» شروع می‌شود را مسبحات می‌نامند. این نام توسط خود پیامبر(ص) بر این سوره ها نهاده شده است. پیامبر اسلام(صلی‌الله علیه و آله وسلم) و حضرات معصومین(علیهم‌السلام) نسبت به قرائت این سوره‌ها همواره تاکید می‌ورزیده اند. اما این سوره ها کدامند و علت این همه تاکید و سفارش برای چیست؟

در نوشتار حاضر نخست، به اختلاف مفسران در تعداد و اسامی این سوره ها،‌ اشاره می کنیم و آنگاه به یکی دو فضیلت قرائت این سور خواهیم پرداخت که گویا حکمت نهفته در تاکیدهای مکرر اولیای دین نسبت به قرائت این سوره‌ها بوده است.

در روایتی از امام باقر (علیه‌السلام) می خوانیم: مـَنْ قَرَأَ الْمُسَبِّحَاتِ كُلَّهَا قَبْلَ أَنْ یَنَامَ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یُدْرِكَ الْقَائِمَ وَ إِنْ مَاتَ كَانَ فِی جِوَارِ مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ (ص) (ترجمه: «کسی که مسبحات را پیش از خواب قرائت کند نمی‌میرد تا آنکه امام قائم(ع) را درک کند و اگر بمیرد در کنار رسول خدا (ص) خواهد بود.(صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه علی اکبر غفاری، ۱۳۷۳ش، ص۱۳۸.)

اختلاف در تعداد مسبحات

در روایاتی که به فضیلت مسبحات پرداخته شده است، به اسامی این سوره‌ها اشاره نشده است از این رو درباره تعداد این سوره‌ها میان فقها، مفسران و پژوهشگران علوم قرآنی دیدگاه متعددی وجود دارد. این دیدگاه را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

نظریه مشهور، هفت سوره

بر اساس دیدگاه مشهور سوره‌های مفصلات شامل هفت سوره اسراء، حَدید، حَشْر، صَفْ، جمعه، تَغابُن و اعلی است.[۱]

 


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: آیه‌ای برتر از هزار آیه

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 / 7 / 1396 | 7:28 | نویسنده : اکبر احمدی |

پیوند دو نیمه سیب






پیوند دو نیمه سیب



امشب، آب‏ها بهتر از تمام آبشارها،
لبخندهای شادمانه شما را زمزمه می‏کنند.

پرستوها، بهار را به خانه شما به ارمغان می‏آورند؛
با روزهایی که آرزوی دیدن شما را در کنار هم دارند.

امشب، تنها شبی است که زمین،
یکی از آرام‏ترین خواب‏هایش را خواهد دید.

امشب زمین، عطر لبخند را خواهد فهمید
خوب می‏دانی که امشب را
هیچ‏گاه زمین از یاد نخواهد برد.

امشب، شبی است که دو نیمه سیب
با هم پیوند می‏خورند
تا گونه‏های زمین از شوق، گل بیاندازند.

آسمان، تنها سقفی است
که این همه شادی را تاب می‏آورد.
کوچه در آستانه آمدنتان ایستاده است به شوق.



-----------------------------------------



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: پیوند دو نیمه سیب

تاريخ : جمعه 1 / 6 / 1396 | 9:37 | نویسنده : اکبر احمدی |

شب عروسی ماه و خورشید





شب عروسی ماه و خورشید


آسمان، جلوی قدم‏هایتان دامن می‏گسترد.

ابرها در پیرهن باد می‏رقصند و بر سرتان سایه می‏بارند.

باران‏های شادمانه، تن خاک را می‏بوسند.

نسیم، دیوارهای کوچه را غرق بوسه می‏کند.

قدم‏هایتان، زیباترین آهنگ‏ها را در گوش خاک آواز می‏کنند

لبخندها آغاز می‏شوند و کبوترها شاعر.

امشب شب عروسی ماه و خورشید است.

ستاره ‏ها کِل می‏کشند و زهره دف می‏زند.



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: شب عروسی ماه و خورشید

تاريخ : جمعه 1 / 6 / 1396 | 9:36 | نویسنده : اکبر احمدی |

ویژه نامه پیوند ملکوتی آقا امیر المومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرای مرضیه سلام الله علیها





اول ذی الحجه فرخنده سالروز ازدواج حضرت علي
علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیهارا
خدمت همـه دوستـان عزیزسايت آیه های انتظار
تبریک و تهنيت عرض می کنيم.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: ویژه نامه پیوند ملکوتی آقا امیر المومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرای مرضیه سلام الله علیها

تاريخ : جمعه 1 / 6 / 1396 | 9:35 | نویسنده : اکبر احمدی |

کتابی که خشم وهابیت را برانگیخت

چندی پیش، دکتر سیدحسین نصر، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن، به همراه تنی چند از اساتید مسلمان آمریکا، ترجمه‌ای تفسیرگونه از قرآن کریم تحت عنوان the study Quran به زبان انگلیسی کردند که به مذاق وهابی ها خوش نیامد. این اثر که می‌توان آن را «قرآن‌شناخت» نامید، حاصل ده سال تلاش و تحقیق این گروه است و انتشارات هارپر وان (Harper One) از معتبرترین ناشران آثار دینی، به نشر آن اقدام کرده است.شبکه تخصصی قرآن در شماره‌های آتی، ضمن معرفی این کتاب، ترجمه بخش‌هایی از آن را منتشر خواهد کرد.

شبکه تخصصی قرآن تبیان

ترجمه قرآن دکتر نصر

به گزارش تبیان به نقل از شیعه ویوز، چندی پیش تیمی از اساتید مسلمان آمریکا به سرپرستی دکتر سیدحسین نصر، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن، اقدام به ارائه ترجمه مشروحی از قرآن کریم تحت عنوان the study Quran به زبان انگلیسی کردند. این ترجمه، ولی به مذاق وهابی ها و سلفی ها خوش نیامده و در باره آن هشدار داده اند.

این اثر که به گفته خودِ دکتر نصر بهتر است در فارسی «شناخت قرآن» ترجمه شود ، در 2000 صفحه‌ با هدف ایجاد فهمی عمیق‌تر نسبت به قرآن کریم ارائه شده و در کنار ترجمه انگلیسی، استنباط‌ها از آیات قرآن در طول تاریخ را نشان می‌دهد تا از این طریق بتوان درک بهتری از معنا و کاربرد آن در دنیای امروز پیدا کرد.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: کتابی که خشم وهابیت را برانگیخت

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 / 6 / 1396 | 9:30 | نویسنده : اکبر احمدی |

تفسیر معاصرانه از قرآن یا قرآن شناخت (1)

اخیراً اثر جدیدی با عنوان the study quran، زیر نظر استاد دکتر سیدحسین نصر به زبان انگلیسی انتشار یافته است. عجالتاً می‌توان عنوان اصلی «قرآن‌شناخت» و عنوان فرعی «تفسیر معاصرانة قرآن کریم» را برای آن پیشنهاد کرد. این اثر حاصل کار گروهی از محققان مسلمان غربی است که زیر نظر استاد نصر به خلق این اثر اقدام کرده‌اند.

مترجم: انشاء الله رحمتی

دکتر سید حسین نصر

چنانکه درشماره پیشین گذشت، اخیراً اثر جدیدی با عنوان the study quran، زیر نظر استاد دکتر سیدحسین نصر به زبان انگلیسی انتشار یافته است. عجالتاً می‌توان عنوان اصلی «قرآن‌شناخت» و عنوان فرعی «تفسیر معاصرانة قرآن کریم» را برای آن پیشنهاد کرد. این اثر حاصل کار گروهی از محققان مسلمان غربی است که زیر نظر استاد نصر به خلق این اثر اقدام کرده‌اند. آقایان جنردگلی، ژوزف لومبارد و خانم ماریا دکاکه، بخشهایی از این اثر را تألیف کرده‌اند و هر یک از این سه، به نوبه خویش ویراستار مابقی بخشها بوده‌اند. آقای محمد رستم نیز در مقام ویراستار با آنها همکاری داشته است. قرآن‌شناخت حاصل ده سال تلاش و تحقیق این گروه است و انتشارات هارپر وان (Harper One) از معتبرترین ناشران آثار دینی، به نشر آن اقدام کرده است.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: تفسیر معاصرانه از قرآن یا قرآن شناخت (1)

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 / 6 / 1396 | 9:29 | نویسنده : اکبر احمدی |

قرآن‌درمانی چقدر واقعیت دارد؟

قرآن‌درمانی که امروزه رواج فراوانی یافته است، ریشه در منابع روایی مکتوب دارد. اما سوال این است که آیا یافته‌های علمی و تحقیقات مبتنی بر تجربیات میدانی، مهر تایید بر این روایات می زند یا نه؟ نوشتار پیش رو ضمن تبیین مفهوم قرآن‌درمانی به پاره‌ای از  متغیرهای موثر بر قرآن‌درمانی و نیز یافته‌های دانش دنیا مبنی بر نقش قرآن در درمان امراض جسمانی، اشاره کرده است.

نویسنده: حسن‏رضا رضایى

قرآن درمانی

قرآنْ ‏درمانى، به معناى بهره‏ گیرى از قرآن در درمان بیمارى ‏ها و آسیب‏ هاى جسمى و روحى (قلبى) است. نقش و تأثیر قرآن در درمان دردهاى درونى و بیمارى ‏هاى قلبى (از قبیل: جهل و رذایل اخلاقى)، تردیدناپذیر است ؛ اما اصطلاح «قرآن ‏درمانى» كه امروزه رواج دارد، به مفهوم استفاده از قرآن در كسب یا حفظ سلامت جسمانى و روانى است. این اصطلاح گر چه در روایات فراوانى ریشه دارد كه از نقش قرآن در بهبود شمارى از دردها و بیمارى‏ ها سخن گفته ‏اند، ولى رخ‏ نمایى آن در قالب یك اصطلاح رایج، در پى تحقیقات علمى گسترده در همین زمینه ، و در دوران معاصر بوده است.

دانشمندان فریقین از قرون اوّلیه، روایات مربوط به درمان دردهاى جسمانى با قرآن را در مجموعه ‏هایى مستقل یا باب ‏هایى با عناوین «خواص القرآن»۲ و «فضائل القرآن»۳ جاى داده ‏اند. در این آثار ، ضمن گردآورى روایاتِ خصایص و آثار دنیوى و اخروى قرآن، احادیث مربوط به خواص درمانىِ آیات و سور نیز گرد آمده‏ اند. 4


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: قرآن‌درمانی چقدر واقعیت دارد؟

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 / 6 / 1396 | 9:27 | نویسنده : اکبر احمدی |

فراق حضرت یوسف به خاطر رد فقیر بود!

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر فخیم المیزان به نقل از معانى‌الاخبار شیخ صدوق روایتی را آورده که نشان می‌دهد حضرت یعقوب پیامبر (علیه السلام) به علت رد کردن فقیر، به هجران حضرت یوسف(علیه السلام) مبتلا شده است.

نویسنده: شکوری

فقر

اظهار حاجت و تن دادن به دریوزگی و تکدی‌گری، از نگاه اسلام، مطلوب نیست اما گاه می‌شود که انسان به خاطر موانعی عرف،عقلی و یا حتی شرعی،از برآوردن حوایج ضروری خویش ناتوان است. در چنین مواقعی، چه باید کرد؟

براستی تکلیف ما در مواجهه با فقیری که از روی استیصال و نه از سر بی‌عاری و تن‌پروری و کَلّ بر ناس بودن، اظهار حاجت می‌کند چیست؟ آیا به بهانه گریز از گداپروری، می‌توان دست رد به سینه چنین سائلی زد؟

پیامبر به استناد کریمه «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ»، مامور است که فقیر را از در خانه اش نراند. ولو روی سخن در این خطاب، متوجه پیامبر است اما حکم، کلی است و متوجه عموم مردم است. به دیگر سخن، پاره ای از احکام مانند وجوب نماز شب، یا ازدواج با بیش از چهار زن، تنها متوجه شخص پیامبر است و بس. اما حکم نراندن فقیر، عمومیت دارد. بنابراین،از باب اسوه بودن پیامبر، اهل ایمان باید در مواجهه با سوال سائل، به حضرتش تاسی کنند و حاجت حاجتمند را تحت شرایطی خاص، روا کنند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: فراق حضرت یوسف به خاطر رد فقیر بود!

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 15 / 4 / 1396 | 7:47 | نویسنده : اکبر احمدی |

خاطره ای از یك مناظره

این روزها، دیدگانِ دلدادگان حضرت ام الائمه، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از غم مصیبتی که بر حضرتش رفته است، اشک بار است. نوشتار پیش رو به همین مناسبت گریزی دارد به معرفی بعدی از ابعاد وجودی حضرت صدیقه کبری که می تواند در حل منازعات شیعی و سنی، چراغ راهی باشد برای کشف حقیقت.

شکوری

فاطمیه

نیازی به گفتن ندارد که حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) در نزد شیعه و سنی از جایگاهی والا و بی بدیلی برخورداند. از شیعه که بگذریم حتی بزرگ‌ترین علمای اهل تسنن همچون فخر رازی، که حتی در امهات معارف دین هم تشکیک کرده است، در عصمت حضرتش، ذره ای تردید روا نداشته است!

علامه ذو الفنون آیت الله حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته، در این باره می‌گوید:

« نمی دانم در کجا دیده ام که فخر رازی در هر مساله ای از مبدا تا معاد تشکیک نموده است و اعتراض کرده است، که او را « امام المشککین » خوانده اند ولی با این حال در عصمت سیده نساءالعالمین، فاطمه(س) بنت رسول الله، تسلیم محض بوده است که آن جناب بلامدافع معصومه بوده است و در عصمت و طهارتش جای شک و تردید نیست»(1)


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: خاطره ای از یك مناظره

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 15 / 4 / 1396 | 7:45 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.