ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۶ – آیه ۳۳ سوره اسرا

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۶ – آیه ۳۳ سوره اسرا

وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً (۳۳)

مهدی در قرآن  0338

 

اطیب البیان فی تسیر : 

وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً (۳۳)

و نکشید نفسى را که خداوند حرام فرموده قتل او را مگر آنکه قتل او بحق و امر الهى باشد و کسى که مظلومى را بکشد پس بتحقیق ما قرار دادیم و جعل فرمودیم از براى ولى مقتول سلطه بر قاتل پس اسراف نکند در قتل محققا آن مقتول منصور است خداوند براى او ناصر قرار داده وَ لا تَقْتُلُوا خطاب بجمیع مکلفین است النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ قتل مؤمن و مسلم و اهل ذمه که بشرائط ذمه عمل کنند و کفار مشرکین که تحت معاهده باشند یا در امان مسلم باشند یا در حرم که تمام اینها حرام است «إِلَّا بِالْحَقِّ» یا مشرک یا کافر یا منافق یا مرتکب زناى با محارم یا زناى محصنه یا مرتد یا قاتل یا مرتکب لواط یا دفع کسى که قاصد قتل طرف هست و غیر اینها که محکوم بقتل هستند.

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: 33 اسرا ،آیه 33 ،آیه 33 اسرا ،اسرا ،اطیب البیان فی تفسیر القرآن ،امام زمان، انتظار ،انتظار فرج، تفسیر ،تفسیر روان جاوید

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 30 اسفند 1399 | 9:23 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

علمی بودن ایدئولوژی شیعه

علمی بودن ایدئولوژی شیعه

تشیّع یک تفکر اصیل اسلامی است که ازطرف شخص پیامبر (ص) مطرح شده بود و هرکس می‌تواند این معنا را از مطالب موجود در نهج‌البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین (ع) هم استفاده کند.

بخش اوّل: تشیّع | ۴


 
۴) مذهب شیعه پیش از امام صادق(ع)


آیا مذهب شیعه در فرمایشات پیشوایان دینی پیش از امام صادق (ع) نیز مورد بحث قرار گرفته است؟

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت، حضرت مهدی، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 30 اسفند 1399 | 9:15 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

اقسام ضلالت و هدایت

شرح دعای اللّهمّ عَرّفنی نفسک | ۷

اقسام ضلالت و هدایت

ضلالت و هدایت در علوم عملی و فقه به احکام شرعی است. بدیهی است که ضلالت و هدایت در هر دو قسم، مراتب و درجاتی دارد و به‌حسب موارد است؛ یعنی ممکن است شخصی در موردی حتی نسبت به یک حکم استحبابی یا کراهتی گمراه باشد و در موارد دیگر هدایت یافته باشد.

بخش اوّل؛ لغات دعا | ۶
 ۷. ضلال و ضلالت

عدول از راه راست و منحرف شدن از آن؛ خواه کم باشد یا زیاد و خواه عمدی باشد یا قهری، «ضلالت» است و ضد آن «هدایت» می‌باشد، و هریک از ضلالت و هدایت بر دو قسم است:

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: امامت، مهدویت، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 30 اسفند 1399 | 9:12 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۴ – تفسیر آیه ۱۸ سبا

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۴ – تفسیر آیه ۱۸ سبا

«وَ جَعَلْنا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْقُرَى الَّتی‏ بارَکْنا فیها قُرىً ظاهِرَهً وَ قَدَّرْنا فیهَا السَّیْرَ سیرُوا فیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنین»‏

مهدی در قرآن  0333

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: 18 سبا ،آیه 18 ،آیه 18 سبا ،اطیب البیان فی تفسیر القرآن، امام زمان، انتظار ،انتظار فرج، تفسیر ،تفسیر روان جاوید ،تفسیر شریف لاهیجی ،تفسیر عیاشی ،تفسیر قرآن ،تفیسر اثنی عشری سبا، سوره سبا ،صاحب الزمان، صاحب زمان، ظهور، فرج امام زمان ،قرآن ،قرآن کریم ،قرآن مجید ،قسمت 44 ،مهدویت در قرآن ،مهدی در قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 21 بهمن 1399 | 9:8 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۳ – آیه ۱۵۹ سوره نسا

تاريخ : سه شنبه 21 بهمن 1399 | 9:3 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۶ – آیه ۳۳ سوره اسرا

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۶ – آیه ۳۳ سوره اسرا

وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً (۳۳)

مهدی در قرآن  0338

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: 33 اسرا ،آیه 33 ،آیه 33 اسرا، اسرا ،اطیب البیان فی تفسیر القرآن ،امام زمان ،انتظار ،انتظار فرج ،تفسیر، تفسیر روان جاوید ،تفسیر شریف لاهیجی ،تفسیر عیاشی ،تفسیر قرآن ،تفسیر نور، تفیسر اثنی عشری، سوره اسرا ،صاحب الزمان ،صاحب زمان، ظهور، فرج امام زمان ،قرآن ،قرآن کریم، قرآن مجید ،قسمت 46 ،مهدویت در قرآن ،مهدی در قرآن

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 21 بهمن 1399 | 8:53 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تقسیم سهام بر اساس واقع | آسان‌ترین حق برادر مؤمن بر برادرش چیست؟

تقسیم سهام بر اساس واقع | آسان‌ترین حق برادر مؤمن بر برادرش چیست؟

در اسلام تأمیناتی هست که از طرق مختلف و برنامه‌های متنوع، این موضوع عملی می‌شود و این برنامه‌ها از وجدان و ضمیر و عقاید شروع می‌شود، تا به عالَم عمل و تا سرحد ایثار پیش می‌رود.

تقسیم سهام بر اساس واقع

 
راجع به عدل و قسط به ‌معنای تعیین و تقسیم سهام، بر اساس واقعی هر کس، توضیح داده می‌شود که هر کس از مواهب مادّی و معنوی به میزان احتیاج و نیازمندی خود سهم دارد؛ مثل خوراک، پوشاک، همسر، خانه، پزشک، دارو، وسیله سواری، تفریحات سالم، مدرسه و تعلیم‌و‌تربیت صحیح و چیزهایی ازاین‌قبیل؛ این مواهب و مواد باید در اختیار همه باشد و امکاناتی باشد که هرفردی اگر می‌تواند شخصاً با شغل و عمل و نقشی که در جامعه دارد، آن را تهیه نماید و الاّ هم دیگران و هم حکومت وظیفه دارند که این امور را در اختیار اشخاصی که شغل و عوایدشان وافی نیست، قرار دهند.

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: عدل ،حضرت مهدی، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 بهمن 1399 | 9:50 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نیاز جامعه به مرکز و مدیر

نیاز جامعه به مرکز و مدیر

در باب امامت عامّه نیز این سؤالات مطرح می‌شود که جامعه چرا نیازمند به وجود حجّت و امام است؟ و مفهوم امامت چیست؟ و امام باید چه اوصافی داشته باشد و چرا باید امام را شناخت؟

امامت عامّه | ۱

 نیاز جامعه به مرکز و مدیر| ۱

 همان‌گونه که در باب نبوّت، در بحث نبوّت عامّه، پرسش می‌شود که چرا به وجود سفیر و واسطه بین خدا و خلق که به آن نبی و رسول و پیغمبر می‌گوییم، نیازمندیم؟ و پیغمبر باید واجد چه اوصافی باشد؟ و از چه راهی باید پیغمبر را شناخت؟ در باب امامت عامّه نیز این سؤالات مطرح می‌شود که جامعه چرا نیازمند به وجود حجّت و امام است؟ و مفهوم امامت چیست؟ و امام باید چه اوصافی داشته باشد و چرا باید امام را شناخت؟

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت، امامت، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 بهمن 1399 | 9:49 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

انقلاب در نظام مالکیت | چه نوع کسب مالی در اسلام مورد تایید است؟

انقلاب در نظام مالکیت | چه نوع کسب مالی در اسلام مورد تایید است؟

نظام اسلامی تدابیر و برنامه‌هایی در رشته‌های مختلف پیشنهاد کرده است که این‌گونه سرمایه‌داری و استثمار و تفریط مال و اندوخته‌های کلان از بین برود و زمینه برای پیدایش آن فراهم نگردد، چه در به دست‌آوردن مال باشد و چه در خرج کردن آن.

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: نظام اسلامی ،مالکیت، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 بهمن 1399 | 9:47 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

اصالت مهدویّت از جهت موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت

اصالت مهدویّت از جهت موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت

کدام انسان است که بااین‌همه مظالم و ستمگری‌ها موافق باشد؟ و کدام انسان است که با صرف این بودجه‌های تسلیحاتی سنگین و کمرشکن که برای حفظ رژیم‌ها و مرزهایی است که در اثر تقسیم دنیا به مناطق سلطه و نفوذ طاغوت‌ها و حزب‌ها و گروه‌های طاغوتی برقرار شده است، موافق باشد؟

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: : مهدویت ،حضرت مهدی،آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1399 | 9:13 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

معایب و مفاسد نظام‌های کمونیستی و تک‌حزبی

معایب و مفاسد نظام‌های کمونیستی و تک‌حزبی | پاسخ به نظام‌هایی که می‌خواهند دین را در اخلاق فردی منحصر کنند

این‌همه نصوص و روایات که در مورد امامت ائمّه (ع) رسیده است، به‌صراحت دلالت بر انتصاب آنها به امامت دارد و هرگز به این صورت که «آنچه از سوی خدا و پیغمبر انجام می‌شود، معرّفی است؛ امّا تعیین و گزینش باید از جانب مردم باشد» قابل توجیه نیست...

امامت عامّه | ۲

 نیاز جامعه به مرکز و مدیر| ۲

نظامات دیگر


آنچه گفته شد، پیرامون نظامات به‌اصطلاح دموکراسی است که تقریباً بیشتر نظامات کنونی جهان مدّعی آن هستند؛ امّا نظامات دیگر مثل نظامات کمونیستی و تک‌حزبی معایب و مفاسدشان بیش از اینهاست.

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت، امامت، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1399 | 9:9 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

بزرگ‌ترین عامل اعتدال و حفظ توازن اقتصادی چیست؟

بزرگ‌ترین عامل اعتدال و حفظ توازن اقتصادی چیست؟

بیشتر افرادی که در مقام انتقاد از نظام مالکیت هستند، مقابل چشمشان، نظام مالکیت غرب را - که، سرمایه‌دارانی چون راکفلر و اوناسیس و یا فؤدال‌هایی چون ژاکلین کندی و ... می‌باشند - قرار داده‌اند، و همه عیب‌ها را به‌حساب نظام مالکیت می‌نویسند.

انقلاب در نظام مالکیّت| ۲

 اسلام دینی است که زمامدار متواضع و فروتنش، یک نفر استاندار عالی‌قدر و صحابه را با سوابق درخشانی که دارد، برای شرکت در یک مجلس میهمانی توانگرانه، و نشستن بر سر سفره کسی که توانگران را بر آن خوانده و بینوایان را واگذاشته، به‌شدت مورد بازخواست قرار می‌دهد و نامه‌ای توبیخ‌آمیز برایش می‌فرستد.[١]

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: نظام اسلامی ،مالکیت، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1399 | 9:6 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۷ – آیه ۳ سوره توبه

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۷ – آیه ۳ سوره  توبه

مهدی در قرآن  0351

 

وَ أَذَنٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسولِهِ إِلی النَّاسِ یَوْمَ الحَْجّ الأَکبرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِی‏ءٌ مِّنَ الْمُشرِکِینَ وَ رَسولُهُفَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَیرٌ لَّکمْوَ إِن تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِوَ بَشرِ الَّذِینَ کَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِیمٍ‏(۳)

ترجمه آیات

 (و این آیات ) اعلامی است از خدا و پیغمبرش به مردم در روز حج اکبر که خداوند و رسولش بیزار است از مشرکین ، حال اگر توبه کردید که توبه برایتان بهتر است ، و اما اگر سر پیچیدید ، پس بدانید که شما ناتوان کننده خدا نیستید ، و تو ( ای محمد ) کسانی را که کفر ورزند به عذاب دردناکی بشارت ده ( ۳) .

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: 34 توبه، آیه 3 ،آیه 3 توبه ،اطیب البیان فی تفسیر القرآن ،امام زمان، انتظار ،انتظار فرج ،تفسیر، تفسیر روان جاوید

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 آبان 1399 | 5:57 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۸ – آیه ۳۴ توبه

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۸ – آیه ۳۴ توبه

مهدی در قرآن 0362

تفسیر جامع : 

قوله تعالى: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ کَثِیراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ.

این آیه بیان میفرماید حال علماء و رهبانان (کشیش) یهود و نصارى را که آنها رشوه میگیرند و حکم میکنند میان مردم و از طرق باطل ثروت و دارائى جمع و اندوخته مینمایند و منع کنند مردم را از پیروى کردن دین مقدس اسلام چه اسلام راهى است بسوى خدا و پیغمبر اکرم مردم را بآن راه دعوت فرموده و هر کس ممانعت کند مردم و مسلمین را از پیروى کردن قوانین و آئین اسلام و اوامر نواهى آن مشمول این آیه میباشد و داخل در زمره احبار و رهبان یهود و نصارى بوده باشد در کافى ذیل آیه وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّهَ از معاذ بن کثیر روایت کرده گفت شنیدم از حضرت صادق علیه السّلام که فرمود وسعت داده بر شیعیان ما در آنچه میتوانند از اموال خود انفاق کنند در راه خیر و معروف تا آنکه قائم ما ظاهر شود در آنوقت باید هر صاحب ثروتى دارائى خود را به امام زمان تسلیم دارد تا صرف شود بر جهاد کنندگان در راه خدا و استعانت بجویند مؤمنین بسبب آن اموال بر علیه دشمنان شیخ در کتاب امالى از مفضل بن عمر روایت کرده گفت فرمود حضرت صادق علیه السّلام هر مالیکه زکوه او داده شده گنج محسوب نمیشود اگر چه در هفت طبقه زمین پنهان باشد و اگر زکوه مال را نداده گنج است هر چند روى زمین باشد.

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: 34 توبه، آیه 34 ،آیه 34 توبه ،اطیب البیان فی تفسیر القرآن ،امام زمان، انتظار ،انتظار فرج ،تفسیر، تفسیر روان جاوید

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 آبان 1399 | 5:55 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۹ – آیه ۳۶ سوره توبه

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۹ – آیه ۳۶ سوره توبه

مهدی در قرآن  0366

تفسیر جامع :

قوله تعالى: إِنَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتابِ اللَّهِ تعداد ماههاى سال در لوح محفوظ پروردگار دوازده است مطابق عدد منازل قمر و پیدایش سال و ماه از وقتى است که خداوند آسمان و زمین را بیافرید و تمام کرات را در فضا قرار داد و در اثر گردش آفتاب و ماه و زمین شب و روز و ماه سال پدیدار شد چهار ماه را از دوازده ماه حرام فرمود براى حکمت و مصلحتى و آنها عبارت از ذیقعده و ذیحجه و محرم و رجب است، اعراب در زمان جاهلیت حرمت اینها را نگاه میداشتند بطوریکه اگر یکى از ایشان قاتل پدر خود را در آن اوقات مشاهده مینمود متعرض قاتل نمى‏شد و چه بسا این معنا سبب آن میشد که آتش غضب آن شخص فرو مینشست و پس از گذشتن ماههاى حرام دست از قاتل بر میداشت و تجاوز و ستمگرى بیکدیگر نمى‏نمودند، و عله آنکه محرم را بمحرم نامیده‏اند آن بود که قتل و غارت را در آن ماه حرام میدانستند و چون در ماه صفر مرض و باو طاعون در مکه بروز نمود صورتهاى مردم در اثر آن مرض زرد رنگ گشت باین مناسبت آن ماه را صفر نام گذاشتند و در ربیع گیاهان روئیده و درختان سبز میشدند لذا آنماه را بربیع نام برى کرده‏اند و جمادیرا براى آن میگفتند که چشمه‏هاى آب کم و خشک میگردید رجب گویند چون ترک قتال بود در آنماه شعبان گفتند براى آنکه خیر در آن ماه زیاد بود رمضان میگویند چون گناه و عصیان در آن ترک میشود شوال نام گذاشته‏اند بجهه آنکه اعراب از خانهایشان حرکت می نمودند ذیقعده گفتند چه از قتل و غارت باز مى ‏نشستند ذیحجه از آنرو گویند که حج بجا می آوردند.


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: 36 توبه، آیه 36 ،آیه 36 توبه ،اطیب البیان فی تفسیر القرآن ،امام زمان ،انتظار، انتظار فرج، تفسیر، تفسیر روان جاوید

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 آبان 1399 | 5:52 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۰ – آیه ۳۶ سوره حجر

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۰ – آیه ۳۶ سوره حجر

مهدی در قرآن  0378

 اطیب البیان فی تفسیر القرآن : 

گفت شیطان پروردگارا حال که من رانده شدم و مشمول لعن تو تا قیامت شدم، پس مرا مهلت ده و نمیران تا روزى که بنده ‏گان برانگیخته می شوند . امتحان بندگان که در مقابل انبیاء و ائمه و علماء و دعات حق فرمایشات الهى را ترک کنند و اطاعت شیطان کنند که کاشف از خبث سریره آنها است، چنانچه مؤمنین و مطیعین و عباد مخلصین اعتناء باو نکردند و بوظیفه خود عمل کردند، چنانچه خداوند می فرماید: از قول شیطان.

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: حجر آیه 36، آیه 36 ،حجر اطیب البیان فی تفسیر القرآن ،امام زمان ،انتظار ،انتظار فرج ،تفسیر ،تفسیرروان جاوید

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۱ – آیه ۳۸ سوره حجر

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۱ – آیه ۳۸ سوره حجر

مهدی در قرآن  0380

تفسیر جامع:

إِلى‏ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ‏

از ابى علاء رازى روایت کرده گفت شخصى از حضرت صادق علیه السّلام سؤال نمود که مراد از وقت معلوم چیست؟ فرمود: روزى است که نفخه صور دمیده میشود و شیطان در میان نفخه اول و دوم خواهد مرد.

عیاشى از اسحق بن عمار روایت کرده گفت از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم روز معلوم که پایان مهلت شیطان است چه وقت میباشد؟ فرمود: شما خیال می نمائید که آن روز قیامت است که خداوند خلایق را مبعوث میفرماید خیر آن روز نیست بلکه مراد روز قیام قائم ما آل محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم است که چون قیام می نماید شیطان در مسجد کوفه حضور او میرسد و میگوید واى از امروز و آن روز، آن حضرت؛ شیطان را میگیرد و گردن میزند و آن روز وقت معلوم است.

منبع اصلی: تفسیر جامع، ج‏۳، ص۴۶(نرم افزار جامع التفاسیر)

مهدی در قرآن  0381

تفسیر شریف لاهیجی:

إِلى‏ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ

تا روز وقت دانسته شده که آن آخر ایام تکلیف و انقراض خلایق است در نفخه اولى و در حدیث حضرت صادق علیه السّلام وارد شده که مراد از «یوم وقت معلوم» وقت قیام قائم است و قائم آل محمد صلّى اللَّه علیه و آله آن لعین را در ارض کوفه گردن خواهد زد.

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۲ – آیه ۵۸ سوره یوسف

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۲ – آیه ۵۸ سوره یوسف

وَ جاءَ إِخْوَهُ یُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَیْهِ فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ (۵۸)

وَ جاءَ إِخْوَهُ یُوسُفَ: و آمدند برادران یوسف از کنعان به ملازمت یوسف.

فَدَخَلُوا عَلَیْهِ: پس وارد شدند بر او و به زبان عبرى تکلم و رسم خدمت بجاى آوردند.


 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت (عج)

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

بشارت‌های قرآنی درباره آخرالزمان

بشارت‌های قرآنی درباره آخرالزمان

ادیان آسمانى شرط قبول اعمال صالح را ایمان به غیب مى‌دانند و تعدیل اخلاق و تکمیل و تکامل فضایل انسانى را وابسته به آن مى‌شمارند و اصولاً دعوت پیغمبران و رهبران آسمانى در نفوسى تأثیر شایسته دارد که احتمال وجود عالم غیب و امور ماوراء این عالم محسوس را بدهند، ایمان به ظهور مهدى و مصلح آخرالزمان نیز از جمله مطالب غیبى است که پیامبر اعظم اسلام از آن خبر داده و تصدیق او واجب است، روزى خواهد آمد که این حوادث و انقلابات عجیبى که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و قرآن از آن خبر داده‌اند واقع مى‌شود و روزى هم چنانچه قرآن خبر داده و پیامبر و اوصیاى آن حضرت در ضمن صدها روایات مژده داده‌اند، مصلح آخر الزمان ظهور مى‌کند و اسلام جهانگیر خواهد شد.

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: آخرالزمان، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، آیین توحید، احکام دین اسلام، ادیان آسمانى ،امور ماوراء ،انتظار یک قیام روحانى، اهل بیت ،حضرت قائم آل محمد ،ایمان به ظهور ،ایمان به غیب، بشارت‌های قرآن ،بشارت‌های قرآنی درباره آخرالزمان

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | 9:22 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

ارتباط آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» با مهدویت

ارتباط آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» با مهدویت

امام صادق علیه السلام در سخنی فرمودند: «هنگامی که قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف ما قیام کند، جایی روی زمین باقی نمی ماند مگر این که در آن جا صدای «أشهَدُ أن لا اله الا الله و أشهَدُ أنّ محمّداً رَسولَ الله» بلند می شود.»

 


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت (عج)

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | 9:21 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.