مصافحه و روبوسی در ایام فراگیری بیماری مسری
حکم مصافحه، معانقه و روبوسي در شرايط بیماریهای مسري ازنظر اخلاقي چگونه است؟ آيا در اين شرايط هم بايد دعوت مؤمن را اجابت کرد؟ غذا خوردن در مهمانیها چه حکمي دارد؟
پاسخ اجمالی:
عقل در شرایط بحرانی بهترین راهنمای انسان است و ميگويد که دفع ضرر محتمل قابلاعتنا، واجب است و قطعاً مصلحت حفظ سلامت مهمتر است؛ چراکه اصولاً حفظ جان و سلامت آن در رأس مصالح است لذا اينگونه کارها اگر به تشخيص کارشناسان باعث شيوع شود و خطر جاني در پي داشته باشد ممنوع است و بايد فعلاً کارهاي مستحبي را کنار گذاشت و به فکر سلامتي بود.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: مصافحه، معانقه، اجابت دعوت مؤمن، بيماريها مسري
اخلاق پزشکي؛ تزاحم وظايف
اگر در بیماریهای مسري و فراگير مانند کرونا جان پزشک درخطر باشد بازهم لازم است خدمت کنند؟
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: تزاحم اخلاقي، مصالح ضروري، اهمّ و مهم، الزام اخلاقي، پزشک، حفظ جان، خطر جاني، بيماري کرونا
قانون جذب و کرونا واقعیت یا ...
آیا طبق قانون جذب اگر کسی فکر کنه به بیماری خاصی مثلاً کرونا مبتلا میشه، به این بیماری مبتلا میشه؟
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: شبهات
سلام و عرض ادب. چرا گفته شده به نظر اسلام، هرگاه پدر فرزند خود را بکشد قصاص نمیشود! الآن باوجوداین اتفاق جديد يعني قتل وحشیانه دختر 14 ساله توسط پدرش، بنده نمیتوانم خود را قانع کنم که اين پدر داعشي، چرا نبايد قصاص شود؟! همچنین متوجه نمی شوم چرا اگر مادر آن دختر مرتکب چنين عملي میشد، باید قصاص میشد! چه فرقی میان پدر و مادر است؟! ممنون میشوم راهنمايي کنيد.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: قتل فرزند ،عدم قصاص پدر، قصاص مادر، پرداخت دیه ،قلسفه عدم قصاص والدین
آیا در گذشته در هنگام فراگیری بیماری های مسری تجمعات مذهبی مانند نماز جمعه و جماعت و زیارت مراقد اهل بیت و قبور مؤمنین تعطیل می شد؟
پاسخ اجمالی:
علیرغم اینکه بیماریهای مُسری بارها به جان بشر افتاده، دربارۀ جزئیات واکنشها به این حوادث، اطلاعات دقیقی نداریم و تنها اشارات کوتاهی به تعطیل شدن یا نشدن مساجد و تجمعات مشابه داریم. بااینحال، شایان توجّه است که تعطیل نشدن اینگونه تجمعات، متأثّر از نگاه پیشینیان به علّت و اسباب اینگونه بیماریها بوده است.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: بیماریهای فراگیر در تاریخ، مسجد در تمدن اسلامی، تاریخ طاعون
توصیه ای از آیت الله فشارکی بیان شده است که وقتی مردم دچار وبا شدند، ایشان سفارش به سه روز، روزه همراه با قرائت زیارت عاشورا کردند؛ شیعیان به این دستور عمل کردند و حتی یک نفر هم از دنیا نرفت؛ آیا این واقعیت دارد؟ و آیا می توان آن را برای ویروس کرونا هم تجویز کرد؟
پاسخ اجمالی
عموم شیعیان، با الهام از روایات اهلبیت (علیهمالسلام) در زمان مشکلات و بحرانها، به علمای دین مراجعه مینمودند. علما نیز بر اساس آموزههای قرآن و حدیث، راهکارهایی را برای ایشان مطرح میکردند. ازجمله سفارشهای بیانشده، قرائت زیارت عاشورا و برخی دیگر از اعمال، مانند گرفتن روزه است.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: آثار اعمال، آثار و خواص زیارت، شفابخشی ادعیه، شفابخشی زیارت عاشورا، شفابخشی روزه
چرا تا یک ویروس وارد کشور ما شد، درب بیشتر شفاخانه های امام حسین (علیه السلام) (هیئت ها) را بستند؟ امام حسینی که مرده زنده می کند، قطعاً نمی گذارد کسی در هیئت مریض بشود!
پاسخ اجمالی:
در شرایط حاضر که حضور در اجتماعات مذهبی و غیرمذهبی، عامل دریافت و انتقال ویروس به دیگران و سبب بیماری و حتی مرگ گروهی از انسانها میشود، لازم است در راستای لزوم حفظ جان خود و دیگری، بهصورت موقت، حضور در هیئت را تعطیل کرده و به شیوه دیگری ارتباط با امام حسین (علیهالسلام) را حفظ کرد. آری، دعا و توسل، مشروع و مطلوب و مفیدند؛ اما نباید آنها را در تقابل باعقل و شریعت پی گرفت.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: بیماری، تعطیل کردن هیئت، کرونا، شرایط استجابت دعا، شفای بیمار
دقيقاً قدرت امام چقدر هست؟ ميخواهم بدانم اصل اين انتظار که امامان ما را شفا بدهند، انتظار درستي است يا نه؟
پاسخ اجمالی
تمام نعمتهایی که در عالم وجود دارد، از جانب خداست؛ ولی همان خدا اراده کرده، این نعمتها را از مسیر اسباب و علل خود در عالم جاری سازد و به همین جهت، انسانهای کامل همچون انبیاء و امامان را واسطه فیض قرار داده است. بر همین اساس، امامان (علیهالسلام) نیز میتوانند بیماران را به اذن خدا و در شرایط خاص شفا دهند که البته این شفا یافتن، به دو صورت میتواند محقق شود: اول از طریق استجابت دعای امامان (علیهالسلام) بهعنوان کسانی که نزد خداوند وجاهت دارند؛ و دوم از طریق اذن و ولایتی که خداوند به آنها در انجام این امور داده است.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: قدرت امام، شفای بیماران، کرامات، توسل
چرا ارث مرد دو برابر ارث زن مي باشد؟
و اين بخاطر حمايتي است كه اسلام از حقوق زن كرده است. توضيح اينكه اسلام وظائفي بر عهده مردان گذارده كه با توجّه به آن نيمي از درآمد مردان عملاً خرج زنان مي شود، در حالي كه بر عهده زنان چيزي گذارده نشده است،
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: ارث زنان
با وجود زحمات فراوان زنان در امر تربيت، چرا قرآن او را در موقع طلاق از بچه بيبهره ميكند؟
قرآن كريم به صورت كلي به آن پرداخته و در تشريح، احكام آن نيازمند مراجعه به معصومين ـ عليهم السّلام ـ و در زمان غيبت كبراي حضرت حجة ـ عجل الله
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: حق سرپرستي
چرا در اسلام ازدواج موقّت و تعدّد زوج ها تجويز شده است؟ آيا اين احكام تبعيض و خلاف حقوق زن نيست؟
زن در ايام قاعدگى كه در هر ماه، چندين روز را در بر مىگيرد، به كلّى فاقد آمادگى براى مقاربت است; حال آن كه مرد دائم اين آمادگى را دارد. 2. زن در دوران باردارى و حتّى اغلب در دوران شيردهى نمىتواند آبستن شود; در صورتى كه مرد، چه بسا خواهان فرزند ديگرى باشد; افزون بر اين كه زن در اين مدّت ميل جنسى چندانى هم ندارد. 3. زن يا مرد ممكن است براى تحصيل علم، تجارت يا هر مقصود ديگرى، مدتّى در شهر يا كشورى غير از محلّ
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: ازدواج موقت, تعدد زوج ها, حقوق زن
ش (محلات): میگویند خداوند غضب و انتقام ندارد. چون غضب نبود مهربانی است و خدا مهربان و بخشنده است. آیا هیچ دلیل قرآنی دال بر غضب خدا وجود دارد؟
این نظریات بیشتر به قصد بیخیال و جسور کردن مسلمانان نسبت به ارتکاب گناه است تا بدینوسیله بتوانند او را از دایرهی بندگی، اطاعت و تقوا دور کنند. میخواهند از باب رحمت و مهربانی خداوند وارد شوند و به بندگان او القا کنند که هر چه میخواهید بکنید، نه تنها خداوند کریمتر و رحیمتر از آن است که شما را نبخشد، بلکه اساساً از او به جز بخشش صادر نمیشود و اصلاً غضب، انتقام، تعذیب و ... به او راه ندارد.
اگر چه خداوند متعال کریم و رحیم است و هر کس با هر مقدار گناه [البته نه غیر از حق الناس که باید جبران نماید] که به او رجوع کند، مورد بخشش قرار میگیرد، ولی این کرم و لطف و گذشت بدان معنا نیست که حتی اگر کسی به سوی او بازنگشت نیز مورد بخشش، لطف و کرم قرار میگیرد و اصلاً غضب، انتقام، عذاب و جهنمی در کار نیست.
کسانی که سعی در القای این گونه باورهای انحرافی در اذهان مسلمین دارند، نه تنها هیچ با معارف اسلامی و حتی ظاهر آیات قرآن کریم آشنایی ندارند، بلکه از راههای شیطانی وارد شده و التقاطی از اندیشههای بودایی – زرتشی و مسیحیت تحریف شده را ترویج میکنند.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: شبهات
ش (تهران): یکی در وبلاگ نوشته بود: شما شرم نمی کنید وقتی خدای حیو قیوم (حی و قیوم)اون بالاست از یکی دیگه درخواست کمک کنید؟
یکی در وبلاگ نوشته بود: شما شرم نمی کنید وقتی خدای حیو قیوم اون بالاست صلاح کار رو بهتر از همه میدونه درمقابل او از یکی دیگه درخواست کمک کنی؟ من که شرم دارم شما رو نمی دونم. کجای قرآن نوشته برید ازبندهام کمک بخواید چرا کمی به قول قرآن کریم تعقل نمی کنید؟ ایاک نعبدوایاک نستعین.
پیشتر پاسخهای مبسوطی راجع به مباحثی چون: دعا، توسل، زیارت، شفاعت و ... در سایت درج شده بود که میتوانید به آرشیو مربوطه مراجعه و مطالعه فرمایید. اما به آن یکی بفرمایید:
اولاً: حی و قیوم درست است نه حیو قیوم. [بهتر است بیشتر قرآن بخوانیم].
ثانیاً: خدا آن بالا نیست و همه جا هست و اکبر و سبحان از جا و مکان میباشد. [بهتر است بیشتر تدبر کنیم].
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: شبهات
اعتقادی/شبهه28
ش (تبریز): مقام و اختیارات ائمه را از روایت صحیح بیان کنید و آیا اختیاراتی از قبیل دادن رزق به اهل بیت (ع) داده شده است؟
اگر قرار باشد فقط به بخشی از مقامات اهل بیت (ع) در روایات صحیح اشاره کنیم، حجم آن چندین کتب خواهد شد. لذا ضمن ارجاع شما به کتبی چون: «اصول کافی، فصل دوم جلد یک و جلد دو» و سایر کتبی که در مناقب اهل عصمت (ع) تألیف شده است، به بخشهایی از یک روایت جامع تبرک میجوییم:
الف: در مقامات ائمه اطهار (ع):
امام رضا علیهالسلام:
... همانا خداوند عزوجلّ پیغمبر خویش را قبض روح نفرمود تا دین را برایش کامل کرد و قرآن را بر او نازل فرمود که بیان هر چیز در اوست. حلال و حرام و حدود و احکام و تمام احتیاجات مردم را در قرآن کریم بیان کرده و فرمود:
«ما فَرَّطنا فِي الكِتابِ مِن شَيْء» (الأنعام – 38)
ترجمه: ما هيچ چيز را در اين كتاب، فرو گذار نكرديم.
و در حجة الوداع که سال آخر عمر پیغمبر (ص) بود این آیه را نازل فرمود:
«اليَومَ أَكمَلتُ لَكُم دينَكُم وَ أَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الإِسلامَ دينا» (المائده – 3)
ترجمه: امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: شبهات
وقتی با دید زیبا شناسی به قرآن مجید این کتاب آسمانی نگاه می کنیم، به جلوههای ویژه ای از این دریای شگرف الهی دست پیدا می کنیم.
شاید دانشمندان اهل هنر و روانشناسان بزرگ که درمورد رنگها و راز رنگها مطالعات بیشتری دارند بهتر مطالب زیبای قرآن در مورد رنگها را درک کنند. درچند آیه از این کتاب آسمانی به زیبایی از رنگها سخن به میان آمده است.
(قالُوا ادْعُ لَنا رَبَّكَ یُبَیِّنْ لَنا ما لَوْنُها قالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرینَ)
گفتند:
«از پروردگار خود بخواه كه براى ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟ «گفت: خداوند مىگوید: «گاوى باشد زرد یك دست، كه رنگ آن، بینندگان را شاد و مسرور سازد.» (بقره:69)
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: قرآن و حدیث
شبهه: چرا بعضی از کمسوادها ادّعای فهم و عشق به قرآن را دارند ولی انسانهای تحصیلکرده زیادی چنین برداشتی از قرآن ندارند؟ میتوان گمان کرد که شاید قرآن، حرفی برای گفتن ندارد؟!
جواب:
1. فهم قرآن نیازمند تفکّر و تدبّر است. قرآن میفرماید: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون؛[نحل/44] و ما اين ذكر[قرآن] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند!»
2. برای فهم قرآن نباید با پیشفرضهای منفی با آن روبرو شد؛ بلکه نیاز است که با طهارت روح و بدون نیّت سوء، آن را قرائت و از آن برداشت کرد، زیرا میفرماید: «لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون؛[واقعه/79] و جز پاكان نمىتوانند به آن دست زنند[دست يابند].»
3. تحصیلات به تنهایی نمیتواند برای فهم قرآن کافی باشد. بلکه اطلاعات شخص باید مربوط به زبان قرآن و در راستای تحلیل و برداشت از قرآن باشد.
نتیجه اینکه؛ صِرف داشتن تحصیلات بالا در علوم مختلف نمیتواند ملاکی برای ارزیابی محتوای قرآن باشد و دلیلی برای اتّهام زدن به قرآن و مؤمنین شود.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: کوتاه نوشته›قران
پاسخ
عدم اجبار بر پذيرش دين خاصي، دليل بر حق بودن تمام اديان و مسلكها نميباشد بلكه دليل بر احترام به آزادي انسان در انتخاب دين و عدم ثمربخشي، اجبار در گرايش به دين خاص ميباشد.
از سوي ديگر، حق بودن اديان و شريعتها در طول تاريخ، دليلي بر حقيقتجو بودن پيروان آنها، پس از ظهور شريعت كاملتر و تجلي حقِ آشكارتر نخواهد بود.
حقيقت جوي واقعي كسي است كه به تمام مظاهر حق، در طول تاريخ ايمان داشته باشد و به كاملترين شريعت عمل كند. پيروان اديان واقعي آنهايي اند كه به پيامبر عصر خود و تمام پيامبران پيشين ايمان داشته و در برابر آخرين شريعت و فرمانهاي خداوند تسليم باشند. اين مطلب با استناد به آيهي 285 سورهي بقره، تأييد ميشود. براي توضيح بيشتر، به نقل آن چه مرحوم شهيد مطهري در اين باره گفته، ميپردازيم:
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: شبهات
چرا دین ؟
-
آيا آيه شريفه: «لا اكراه في الدين ...» که اجبار را در پذيرش دين نفي مي کند با عذاب مثلا قوم حضرت صالح ـ عليه السلام ـ به خاطر موافقت با كشتن شتر حضرت صالح ـ عليه السلام ـ منافات ندارد؟
پيش از پاسخ، گزيدهاي از تفسير آيه را بيان مي کنيم:
خداوند در آيه 256 سوره بقره مي فرمايد: «لا اكراه في الدين قد تبيّن الرّشد من الغيّ...؛[1] در قبول دين، اكراهي نيست، زيرا راه درست از راه انحرافي، روشن شده است...». «اكراه» به معني وادار كردن انسان بر كاري كه ناپسند ميشمارد و مورد رضايتش نيست است.[2] «رشد» از نظر لغت عبارت از «راه يابي و رسيدن به واقع» در برابر «غيّ» كه به معني انحراف پيدا كردن از حقيقت و دور شدن از واقع است مي باشد.[3] مفاد اين قسمت آيه اين است كه اكراه و اجباري در دين نيست و امور مذهب بر قدرت و اختيار مبتني است. زيرا دين حقايقش روشن، و راهش با بيانات الهي واضح است و هم چنين سنّت نبوي آن را روشنتر كرده، پس «رشد» در پيروي دين و «غي» در ترك دين و روگرداني از آن است...
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: شبهات
چرا در اسلام، طلاق و جدايى اجازه داده شده است؟ آيا بهتر نبود طلاق حرام مىشد؟
وَ إِنْ يَتَفَرَّقا يُغْنِ اللّهُ كُلَّا مِنْ سَعَتِهِ وَ كانَ اللّهُ واسِعاً حَكِيماً.
اگر (راهى براى اصلاح ميان خود نيابند و) از هم جدا شوند، خداوند هريك از آنان را با فضل و كرم خود بى نياز مىكند، و خداوند داراى فضل و كرم، و حكيم است
وَ إِنْ يَتَفَرَّقا يُغْنِ اللّهُ كُلَّا مِنْ سَعَتِهِ وَ كانَ اللّهُ واسِعاً حَكِيماً.
اگر (راهى براى اصلاح ميان خود نيابند و) از هم جدا شوند، خداوند هريك از آنان را با فضل و كرم خود بى نياز مىكند، و خداوند داراى فضل و كرم، و حكيم است.
در قرآن و اسلام سفارش هاى فراوانى براى جلوگيرى از وقوع طلاق انجام گرفته است. بخشى از اين نكته ها در مسأله نشوز و داورى بين زن و مرد آمده است; امّا اگر ناسازگارى بين زن و شوهر به حدّى برسد كه نه خودشان بتوانند اختلاف هاى خود را حل كنند و نه دو داورى كه براى اين كار تعيين مىشوند، در اين صورت، محيطِ خانواده، جهنّمى خواهد بود كه زندگى در آن براى هيچ يك از زن و شوهر تحمّل پذير نيست. اسلام اگرچه طلاق را به شدّت ناخوش مىدارد و مبغوضترين حلال ه مىداند، راضى نيست كه زن و مردى از روى ناچارى، عمر خود را درون قفسى با نام محيط خانواده و خانه كه كانون دشمنى و اختلاف ميان زن و شوهر شده است، به هدر دهند; از اين رو سرانجام، طلاق را جايز مىداند.
در قرآن كريم درباره طلاق تقريباً 21 آيه آمده است كه سبك و سياق اين آيه ها بسيار شگفت انگيز و درس آموز است. اگرچه اين آيه ها مسائل حقوقى را بيان مىدارد، سراسر از سفارش ها و نكته هاى ظريف اخلاقى آكنده است.
به هرحال، در اسلام اصل طلاق جايز است; امّا تا آن جا كه مقدور است، بايد از تحقّق آن پيشگيرى كرد، و در صورت خاموش شدن چراغ مودّت و تفاهم در كانون خانوادگى، ممنوعيّت طلاق از جهت قانونى چاره ساز نيست و فايده اى جز صدور رفتار خلاف اخلاق و نامشروع و افزايش درگيرى ها و مشكل هاى ديگر ندارد
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: طلاق, طلاق در اسلام
اگر قرآن سخن خداست پس حديث قدسي چيست ؟! چرا احاديث قدسي را در قرآن نمي آوريد؟
معنا و مضمون آن به وسيله الهام يا در خواب و... به پيامبر(ص) القا شود و پيامبر(ص) با لفظ خود، آن را ادا كند و يا اين كه الفاظِ حديث قدسى نيز وحى الهى باشد و نيز ممكن است هر دو گونه باشد؛ به هر حال، در حديث قدسى ادعاى اعجاز وجود ندارد؛ به خلاف قرآن كه به منظور اعجاز و تحدّى با الفاظ خاصى نازل شده و امكان آوردن مانند آن وجود ندارد.معنا و مضمون آن به وسيله الهام يا در خواب و... به پيامبر(ص) القا شود و پيامبر(ص) با لفظ خود، آن را ادا كند و يا اين كه الفاظِ حديث قدسى نيز وحى الهى باشد و نيز ممكن است هر دو گونه باشد؛ به هر حال، در حديث قدسى ادعاى اعجاز وجود ندارد؛ به خلاف قرآن كه به منظور اعجاز و تحدّى با الفاظ خاصى نازل شده و امكان آوردن مانند آن وجود ندارد.
برخى فرق هاى ديگر قرآن و حديث قدسى عبارت است از:
1. قرآن، سند رسالت و كتاب رسمى دين اسلام، هم چنين كتابى تحريف ناپذير است؛ ولى احاديث قدسى چنين جايگاه و ويژگى هايى ندارد.
2. قرآن، قطعى الصدور است؛ ولى احاديث قدسى، ظنى الصدور؛ يعنى نمى توان گفت: صددرصد از جانب خدا است؛ چرا كه خبرِ واحد است.
3. احاديث قدسى، برخى از احكام قرآن را ندارند؛ مانند: لزوم طهارت هنگامِ مَسّ قرآن، حرمت قرائت دربرخى اوقات و ...[1]
مولف :در ادامه پاسخ فوق ميتوان گفت رابطه بين سخنان خداوند و قرآن رابطه عموم و خصوص مطلق است . يعني تمام كلمات قرآن كريم سخنان خداوند است ولي تمام سخنان خداوند در قران كريم نيستند و هيچ يك از معصومين يا علما ادعا نكرده اند كه همه سخنان خداوند فقط در قرآن كريم آمده است لذا مي بينيم برخي سخنان خداوند متعال كه شامل مكالمات با برخي پيامبران و... مي شود در كتابي مثل(( الجواهر السنيه ))گردآوري شدهاند.
[1]- دائرة المعارف تشيع، «حديث قدسى» ؛ دانستنى هايى از قرآن، ص 34 ـ 38.
موضوعات مرتبط: شبهات
برچسبها: شبهات