ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی

 

 خواندن داستان هاى تحريک كننده جنسى,حکم شرعی خواندن داستان های جنسی احکام خواندن داستان های تحریک کننده جنسی
 
گاهی اوقات در بین وبگردی‌هایتان به داستان‌هایی برخورد کرده‌اید که از نظر جنسی تحریک‌کننده هستند و طبیعتاً وسوسه شده‌اید تا نیم‌نگاهی به آن‌ها بیندازید، اما ته دلتان ترس این را داشته‌اید که نکند این کار شما گناه باشد و از نظر شرعی درست نباشد. مراجع تقلید در استفتائات خودشان پاسخ این تردید شما را داده‌اند.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 8 فروردين 1400 | 9:10 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

قسامه چیست و مستندات آن، چه می‌باشد؟

قسامه چیست و مستندات آن، چه می‌باشد؟

قسامه چیست,احکام قسامه,قسامهمبدأ تشریع قسامه، زمان پیامبر اسلام(ص) است

 

در فقه و حقوق، «قسامه» به چه معنا است و چه مستنداتی دارد؟
پاسخ اجمالی
معنای «قسامه»؛ سوگندهایی است که تعداد زیادی از بستگان مقتول آن‌را اقامه می‌کنند. مبدأ تشریع قسامه، زمان پیامبر اسلام(ص) بود. حکمت آن، محفوظ ماندن خون مسلمانان و احتیاط در مسائل مربوط به خون و خونریزی است. مبانی و مستندات قسامه، روایات و نیز اجماع فقها است.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 8 فروردين 1400 | 9:8 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم مسخره کردن و توهین به دیگران چیست؟

حکم مسخره کردن و توهین به دیگران چیست؟

 

حکم مسخره کردن,حکم مسخره کردن دیگران,حکم توهین به دیگران مسخره کردن از نظر شرعی حرام می باشد
 
دست انداختن، مسخره کردن، شکلک درآوردن و مانند آن که موجب خنده خود و دیگران می‌شود، از نظر اخلاقی ناپسند و از نظر شرعی حرام و در برخی از موارد گناه کبیره‌ای است که جاودانگی در آتش دوزخ را به همراه دارد. برخی لطیفه‌گویی و مزاح را با مسخره کردن و استهزاء درهم آمیخته‌اند و گمان کرده‌اند که تفاوتی میان این دو گونه رفتار نیست؛‌ در حالی که مرزهای معناداری میان این دو وجود دارد، به گونه‌ای که خنداندن دیگران با ابزارهای مشروع نه تنها ناپسند و بد نیست بلکه به سبب ادخال السرور و ایجاد شادمانی در دیگران عملی پسندیده و از نظر شرعی مستحب است.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 8 فروردين 1400 | 9:5 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم مسخره کردن و توهین به دیگران چیست؟

حکم مسخره کردن و توهین به دیگران چیست؟

حکم مسخره کردن,حکم مسخره کردن دیگران,حکم توهین به دیگران مسخره کردن از نظر شرعی حرام می باشد
 
دست انداختن، مسخره کردن، شکلک درآوردن و مانند آن که موجب خنده خود و دیگران می‌شود، از نظر اخلاقی ناپسند و از نظر شرعی حرام و در برخی از موارد گناه کبیره‌ای است که جاودانگی در آتش دوزخ را به همراه دارد. برخی لطیفه‌گویی و مزاح را با مسخره کردن و استهزاء درهم آمیخته‌اند و گمان کرده‌اند که تفاوتی میان این دو گونه رفتار نیست؛‌ در حالی که مرزهای معناداری میان این دو وجود دارد، به گونه‌ای که خنداندن دیگران با ابزارهای مشروع نه تنها ناپسند و بد نیست بلکه به سبب ادخال السرور و ایجاد شادمانی در دیگران عملی پسندیده و از نظر شرعی مستحب است.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 28 بهمن 1399 | 9:34 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی

 خواندن داستان هاى تحريک كننده جنسى,حکم شرعی خواندن داستان های جنسی احکام خواندن داستان های تحریک کننده جنسی
 
گاهی اوقات در بین وبگردی‌هایتان به داستان‌هایی برخورد کرده‌اید که از نظر جنسی تحریک‌کننده هستند و طبیعتاً وسوسه شده‌اید تا نیم‌نگاهی به آن‌ها بیندازید، اما ته دلتان ترس این را داشته‌اید که نکند این کار شما گناه باشد و از نظر شرعی درست نباشد. مراجع تقلید در استفتائات خودشان پاسخ این تردید شما را داده‌اند.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 28 بهمن 1399 | 9:32 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

قسامه چیست و مستندات آن، چه می‌باشد؟

قسامه چیست و مستندات آن، چه می‌باشد؟

 

قسامه چیست,احکام قسامه,قسامهمبدأ تشریع قسامه، زمان پیامبر اسلام(ص) است

 

در فقه و حقوق، «قسامه» به چه معنا است و چه مستنداتی دارد؟
پاسخ اجمالی
معنای «قسامه»؛ سوگندهایی است که تعداد زیادی از بستگان مقتول آن‌را اقامه می‌کنند. مبدأ تشریع قسامه، زمان پیامبر اسلام(ص) بود. حکمت آن، محفوظ ماندن خون مسلمانان و احتیاط در مسائل مربوط به خون و خونریزی است. مبانی و مستندات قسامه، روایات و نیز اجماع فقها است.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 28 بهمن 1399 | 9:30 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

احکام قربانی کردن در عید قربان

احکام قربانی کردن در عید قربان

 قربانی کردن در روز عید قربان ثواب بسیاری دارد
  
احکام قربانی کردن در عید قربان شامل نوع حیوان: شتر، گاو و گوسفند زمان ذبح و مکان قربانی کردن و نحوه مصرف گوشت قربانی و شرایط قربانی می شود. 

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1399 | 10:13 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا مُرده را قبل از دفن غُسل می‌دهند؟

چرا مُرده را قبل از دفن غُسل می‌دهند؟

غسل میت,علت غسل میت چیست,دلیل شستن میتدر شریعت اسلام غسل میت، از غسل‌های واجب است

 

چرا مُرده را قبل از دفن می‌شویند و غُسل می‌دهند؟
از احکامی که درباره مرده واجب است، غُسل دادن وی، قبل از دفن است.  احکام و دستورات شرعی - از جمله مسئله غسل میت - از آیات و روایات و سایر منابع دینی گرفته شده و روشن است که این احکام بر اساس حکمت‌هایی وضع می‌شوند. گاهی این حکمت‌ها مورد درک عقل بشری قرار گرفته و گاهی فهم انسان نسبت به آنها ناتوان است. البته برخی روایات، در این زمینه راه‌گشا بوده و انسان را در فهم بهتر فلسفه احکام رهنمون می‌سازد.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1399 | 10:11 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

احکامی که زنان باید پس از طلاق رعایت کنند

احکامی که زنان باید پس از طلاق رعایت کنند



عده طلاق,احکام طلاق,عده طلاق صیغه موقت دوره زمانی عده بر اساس قانون مدنی سه ماه و ده روز است
 
حکم عده نگه داشتن برگرفته از آیات قرآن است و ازدواج با یک زن در ایام عده باعث می‌شود زن و شوهر به یکدیگر حرام ابدی شوند.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1399 | 10:6 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

قاعده فراش چیست؟

قاعده فراش چیست؟

قاعده فراش, قاعده فراش چیست, احکام قاعده فراشاحکام دینی

 

قاعده فراش و استثنائات آن چیست؟
قاعده «فراش»، یکی از قواعد مشهور فقهی است که در ابواب «نکاح»(عقد ازدواج) و «ارث» کاربرد داشته و مورد قبول مسلمانان است.[1]. اصل این قاعده به روایتی از پیامبر اسلام(ص) بر می‌گردد، که فرمودند: «فرزندی که از زن شوهردار متولّد شده است، از آنِ شوهرش است».[2]

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 5 آذر 1399 | 5:44 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

لواط چیست؟ + حکم شرعی لواط

لواط چیست؟ + حکم شرعی لواط

 

لواط,لواط چیست,حکم شرعی لواط لواط یکی از گناهان کبیره است
 
«لَواط» یک عمل شنیع و از گناهان کبیره می باشد و معنی آن این است که مردی آلت تناسلی خود را به اندازه حشفه و بیشتر در مقعد مرد دیگر وارد کند!. درصورتی که لواط به‌طور دخول نباشد، مانند تفخیذ یا بین دو باسن، حد آن صد تازیانه است. چنین گناهی موجب ثبوت حد شرعی است و اگر فاعل یا مفعول از گناه خود توبه نکنند سخت ترین عذابها و مجازاتها را خواهند چشید.

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 5 آذر 1399 | 5:42 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟

در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟

غسل جنابت,واجب شدن غسل جنابت بر زن,احکام غسل جنابتغسل جنابت یکی از غسل های واجب است

 

در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
آیا بعد از مقاربت زن هم باید غسل کند؟ این که گفته می شود هر ترشحاتی از روی شهوت بیرون بیاید نجس است آیا برای زن هم همین طور است و باید غسل کند؟ آیا بعد از هر نزدیکی باید غسل کرد این درست است؟

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 5 آذر 1399 | 5:40 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا حضور زنان در دسته های عزاداری اشکال دارد؟

آیا حضور زنان در دسته های عزاداری اشکال دارد؟

 

حضور زنان در دسته های عزاداری,احکام حضور زنان در دسته های عزاداری احکام شرکت زنان در دسته های عزاداری
 
یکی از مسائلی که در عزاداری های امروزی متداول شده است شرکت زنان در دسته های عزاداری و پشت سر دسته های سینه زنی و زنجیرزنی می باشد، به همین علت لازم دانستیم که حکم شرعی آن را خدمت کاربران ارائه دهیم:

- منظور مقام معظم رهبری در خصوص عدم شرکت زنان در دسته‌جات عزاداری چیست؟ لطفا نظر مبارک ایشان را تبیین فرمایید. چرا که در ایام شهادت ائمه بسیاری از هیئات مذهبی اقدام به راه‌اندازی دسته‌جات مذهبی می‌نمایند و زنان نیز پشت سر مردان حضور دارند. آیا این حضور زنان در پشت سر مردان در دسته‌جات اشکال دارد؟
اولا اگر مصداق اختلاط محرم و نامحرم باشد حرام است و حدودی برای این مسئله مشخص شده است و همین جا توصیه میکنیم در هیئت‌ها و در مجالس عزا، همه جا باید این رعایت شود و خانم‌ها حجاب‌شان را مراعات کنند و همه نگاه‌شان را نگه دارند؛ نگاه به نامحرم.

اما در خصوص اینکه خانم‌ها هم دنبال دسته عزا راه بیافتند و دسته عزاداری راه بیاندازند گفتند این شایسته نیست که خانم‌ها دسته عزاداری داشته باشند؛ حتی دنبال دسته‌های عزاداری راه بیافتند. شیوه عزاداری از قدیم‌الایام مرسوم بوده و خانم‌ها هم در مجلس عزا شرکت می‌کردند با مراعات حدود شرعی و حجاب و عفاف.
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

- نظر شما در مورد حضور خواهران با رعایت حجاب کامل در پشت دسته هاى عزادارى در کوچه و خیابان چیست؟ آیا این حضور براى تعظیم شعائر اسلامى جایز است؟
آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سؤال، اشکال ندارد.

 

- ايستادن و نگاهِ خانم‌ها به مرداني كه در خيابان مشغول عزاداري هستند، چه حكمي دارد؟ و مسئوليت دست‌اندر‌كارانِ هيئت در اين مورد چه مقدار است؟
آیت الله صافی گلپایگانی: نگاه­ كردن خانم‌ها به بدن مردان نامحرم جايز نيست.

- راه‌رفتن خانم‌ها در عقب دسته‌هاي عزاداري چه حكمي دارد؟
آیت الله صافی گلپایگانی: اگر مستلزم ارتكاب معصيت نباشد اشكال ندارد.

منبع: hadana.ir

 

 
 

موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1399 | 6:21 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم دور ریختن غذاهای اضافی

حکم دور ریختن غذاهای اضافی

 

حکم دور ریختن غذاهای اضافی,دور ریختن غذاهای اضافی,احکام دور ریختن غذاهای اضافی اسراف را یکی از مذموم‌ترین اعمال می‌باشد
 
در اکثر کتب فقهی مسأله اسراف بطور مستقل بحث نشده است بلکه در ضمن دیگر مباحث مطرح شده است البته برخی در این خصوص رساله مستقلی نگاشته و از جهات گوناگون آن را مورد بحث قرار داده‌اند. آنچه مسلم است و از مطالعه نظر شرع و مراجع در مورد مسأله اتلاف و اسراف در هر چیز و علی الخصوص در مورد مواد غذایی بر می‌آید چنین است که اتلاف و اسراف حرام است.

 

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1399 | 6:19 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا می‌توانیم بعد از رکوع، ذکر «سمع الله لمن حمده» را در حال حرکت بگوییم؟

آیا می‌توانیم بعد از رکوع، ذکر «سمع الله لمن حمده» را در حال حرکت بگوییم؟

 

ذکر بعد از رکوع,احکام نماز,نماز خواندناحکام نماز

پرسش
با توجه به اینکه در نماز، فقط ذکر «بحول لله» را میتوان در حال حرکت گفت، و همچنین ذکر «الله اکبر» را به نیت مطلق ذکر، آیا می‌توان ذکر «سمع الله لمن حمده» را نیز مثل الله اکبر به نیت مطلق ذکر، در حرکت بگوییم؟

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1399 | 6:17 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

احکام ازدواج در ماه محرم و صفر

احکام ازدواج در ماه محرم و صفر

 

احکام ازدواج در ماه محرم,احکام ازدواج در ماه صفر,احکام ازدواج حکم شرعی خواستگاری، عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر
 
احکام شرعی در خصوص خواستگاری، عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر را در این گزارش بخوانید.

بسیاری از مسلمانان و به ویژه شیعیان مراسم‌های مربوط به خواستگاری، عقد، ازدواج را به ایامی غیر از محرم موکول می‌کنند. سوالی که در این جا شکل می‌گیرد این است که خواستگاری، عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

اجحاف در معامله به چه معنا است و حکم آن چیست؟

اجحاف در معامله به چه معنا است و حکم آن چیست؟

اجحاف,اجحاف در معامله چیست,حکم اجحاف در معامله اجحاف یک نوع ظلم محسوب می‌شود

 

پرسش
منظور از اجحاف در معامله و پرهیز از آن چیست؟ مثلاً اگر کالایی را یک میلیون بخریم و پنج میلیون بفروشیم، آیا اجحاف کرده‌ایم؟


پاسخ اجمالی
اجحاف در معامله و قیمت فروش، به این معنا است که کالا آن‌قدر گران‌تر از قیمت بازار فروخته شود که در نظر عرف، ظلم به خریدار محسوب شود و این کار جایز نیست. در همین راستا، اجحاف نوعی ظلم و گناه است، اما گران‌فروشی اگر به حد اجحاف نرسد گناه نیست، با این وجود شایسته است فروشنده، انصاف را رعایت نموده و فقط به اندازه نیاز زندگیش از مشتری سود دریافت نماید.


ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اجحاف یک نوع ظلم محسوب می‌شود. سود گرفتن حدّ معیّنى ندارد، بنابر این تا وقتى که به حدّ اجحاف نرسیده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولى افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودى که هزینه‌هایش را‌ ‌تأمین مى‌کند، اکتفا نماید.


حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
مقدار سود شرعاً نسبت مشخصی ندارد اما بهتر است مراعات انصاف بشود و از مؤمن بیش از مقدار نیاز، سود گرفته نشود.


حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
فروش به قیمت روز گرانفروشی نیست و اشکالی ندارد. هر چند که مکروه است انسان بیش از مقداری که به آن نیاز دارد از برادر مؤمن خود سود بگیرد.


حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
معامله باید با انصاف باشد و تشخیص آن با عرف است.


 حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
1. اجحاف در معامله آن است که جنس را به قدری گران یا ارزان بفروشد که عرف - علی رغم ملاحظه تمام عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعیِ دخیل در شکل گیری قیمت کالا - فروختن آن کالا را به آن قیمت، ظالمانه و نوعی فشار شدید و غیر قابل تحمل بر خریدار یا فروشنده بداند.


2. اجحاف در معامله، جایز نیست.
3. ممکن است در برخی موارد با دخالت عواملی،[2] قیمت بازار به گونه‌ای شکل بگیرد که طبق آنچه گفته شد، در حد اجحاف باشد. در این فرض فروختن یک کالا به قیمت بازار برای کسی که در شکل‌گیری این قیمت دخیل بوده است، اجحاف محسوب می‌شود و جایز نیست، اما برای کسی که دخالتی نداشته، جایز است.

 

---------------------------------------
پی نوشت
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
[2]. عواملی مانند: سفته بازی، احتکار و ... .

 

منبع: islamquest.net
 


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

تاريخ : جمعه 22 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا وضو بر اعضای خیس اشکال دارد؟

آیا وضو بر اعضای خیس اشکال دارد؟

 

 احکام وضو گرفتن

 

پرسش
در یک روز بارانی که وقت نماز شده بود وضوخانه در زیر باران بود به طوری که اعضای وضو با آب باران خیس شده بود، آیا وضو با این حالت اشکال دارد؟


پاسخ اجمالی
برای وضو گرفتن، فقط جای مسح باید خشک باشد، یا رطوبت آن به قدری کم باشد که در هنگام مسح، آب وضو بر آن غالب گردد.[1] بنابراین، در شست‌وشوی صورت و دست‌ها، اگر آب وضو به همه اعضا برسد، خیس بودن قبلی آنها به صحت وضو خللی وارد نمی‌کند.[2]


ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [3]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
وضو با آب باران مانع ندارد مشروط بر اینکه قطرات بارانى که به اعضاى وضو مى‌رسد، با آن قصد وضو نماید و هنگام مسح، باران به کف دست‌ها ‏اصابت نکند. و محل مسح هم قبل از مسح خشک باشد.


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اشکالی ندارد ولی جاى مسح باید خشک باشد، ولى اگر مختصرى رطوبت داشته باشد بطورى که آب دست هنگام مسح بر آن غلبه کند اشکال ندارد.


حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه آب باران بگونه‌ای باشد که بر آب وضو غلبه نکند وضو صحیح است و نمی‌توان آب باران را هم نیت آب وضو نمود.


حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
وضو صحیح است اگر:
1.  اعضای مسح، خشک باشند یعنی سر و پاها
2.  در هنگام شستن  صورت و دست‌ها، نیت شود که شستشو به وسیله ی آب موجود انجام می‌گیرد. یعنی نیت کند که با آبی وضو می‌گیرم که مخلوطی از آب باران و آبی است که با دست روی صورت یا دستم می‌ریزم.

 

 

---------------------------

پی نوشت
[1]. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌1، ص 158، م256.
[2]. ر.ک: بهجت، محمد تقى، جامع المسائل، ج‌1، ص 96، دفتر معظم‌له، قم - ایران، چاپ دوم، 1426 ق.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی  (مد ظلهم العالی).

منبع: islamquest.net


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

تاريخ : جمعه 22 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا کودک غیر بالغ مشمول احکام شرعی می‌باشد؟

از جمله شرایط تکلیف، رسیدن به سن بلوغ است

 

آیا کودک غیر بالغ ممیز، مشمول احکام شرعی می‌باشد؟ 2. آیا در این‌باره حکم محرمات با واجبات، متفاوت است؟
از جمله شرایط تکلیف، رسیدن به سن بلوغ است و فرد غیر بالغ مکلف به رعایت واجبات و محرمات نیست، ولی عباداتش صحیح است و در برخی موارد، مانند مسئله ضمان و پایمال کردن حق دیگران، ولیّ او مسئول خواهد بود.


موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 17 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

غسل "مافی الذّمه" چیست؟

احکام غسل مافی الذمه,حکم شرعی غسل مافی الذمه,غسلاحکام غسل مافی الذمه 
 
مافی الذمه یعنی آنچه بر عهده است . اگر کسی می داند که تکلیف و وظیفه ای دارد ولی نوع آنرا نمی داند مثلا فردی نمی داند که نماز ادا است یا قضا یا نوع غسل را نمی داند ، بنابراین یک غسل مافی اذمه می کند یعنی هر چه برگردن من است

موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 17 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.