ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

4 راهکاری که انسان برای مقابله با ابلیس باید به کار بگیرد





مدت عبادت ابلیس


امیرمؤمنان (علیه السلام) در این خطبه، خطاب به مردم می فرمایند: شیطان قبل از انحرافش، سابقه شش هزار سال عبادت داشت در حالیکه دانسته نشد مراد از سال در اینجا، سال های دنیاست که 365 روز است یا سال های آخرت است که طبق آیه 4 سوره معارج هر روزش، معادل پنجاه هزار سال دنیاست.





موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1400 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت

شیطان شناسی (14) - فراری دادن شیطان




عبرت های داستان ابلیس

امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در خطبه 236 نهج البلاغه (خطبه قاصعه) به اهمیت جریان شیطان و عبرت آموزی بودن داستان او، برای مؤمنان پرداخته اند و به این نکته تاکید کرده اند که این جریان هشداری به همه مؤمنان است تا مراقب باشند به بلائی که شیطان گرفتار آمد، مبتلا نشوند چون امتحان الهی اختصاص به شیطان ندارد و هرکس دیگر هم، صفاتی مانند شیطان داشته باشد از بهشت محروم خواهد شد.



موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1400 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت

ابلیس در قرآن







ابلیس در قرآن کریم


قرآن کریم دست کم پانزده بار جریان بدعاقبتی ابلیس را یادآور شده است و منشأ آن را برای مؤمنین بیان کرده است. از میان آیات قرآن کریم، آیات سوره حجر با تفصیل بیشتری جریان انحراف ابلیس را بیان فرموده است. در آیات 26 تا 42 این سوره مبارکه چنین آمده است:




موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1400 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت





فصل اول: بدعاقبتان و خوش عاقبتانی از دوران حضرت آدم (علیه السلام)

تا حضرت ابراهیم (علیه السلام)

اولین بدعاقبتان عالم
اولین داستان مربوط به حسن عاقبت و سوءعاقبت با آفرینش اولین انسان بر روی زمین آغاز شد در زمان حضرت آدم (علیه السلام) دو عبرت تاریخی رخ داد که در تاریخ همه بشریت به راحتی نمی توان نمونه ای مانند آن ها را یافت.ابلیس (خوش سابقه ترین بدعاقبت)
اولین، درس آموزترین و عبرت انگیزترین داستان در میان داستان های بدعاقبتان عالم، داستان سوءعاقبت ابلیس است که در مقدار عبادت و مقامات معنوی، گوی سبقت را ربوده بود و سرانجام به یکی از پلیدترین مخلوقات خدا تبدیل شد و کار او به جائی رسید، که به ما دستور داده شده است که، از شر وساوس او به خدای متعال پناه ببریم.
شاید بتوان گفت: ابلیس بدعاقبت ترین مخلوق خداست چرا که در همه انحرافات عقیدتی و رفتاری و همه خطاها و انحراف های عالم نقشی اساسی دارد و شاید نتوان گناهی در عالم پیدا کرد که به نحوی شیطان در او تأثیری بسزا نداشته باشد و نقش ابلیس در همه این انحرافات، نقشی آگاهانه و مغرضانه است.
از دلایل دیگر، بر اینکه، شیطان در اوج پلیدی قرار دارد این است که او، خود، از خدا خواسته است که این قدرت را داشته باشد که همه مردم را منحرف کند و انتقام رانده شدن خود را، از خدای متعال بگیرد.





موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1399 | 9:2 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت

این جهان گذرا (تاریخچه بشریت)







بخش دوم: نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت



مقدمه

یکی از بالاترین دلایل امکان سوءعاقبت و احتمال انحراف برای همه، حتی کسانی که هم اکنون در صراط مستقیم قرار دارند وقوع آن، درباره افرادی است که روزی ایمانی قوی داشتند و یکی





موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1399 | 8:55 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت

ثواب بر طرف کردن نیاز برادر مؤمن





حسن عاقبت مهمترین حاجت مؤمنین

عموم مؤمنین، معمولا بهترین دعا را برای خود و دیگران، دعای برای حسن عاقبت می دانند و از دیگران برای آن درخواست دعا می کنند، این دعاها و نگرانی ها، ریشه در کلام و خواست های معصومین (علیه السلام) دارد و به پیروی از برخی صالحان و عالمان دینی است. معمولا، عالمان عامل، هر چه مقام معنوی شان بالاتر می رود، نگرانی شان از سوءعاقبت بیشتر و قوی تر می شود. نقل این عبارت از استاد بزرگ اخلاق علامه آیت الله مصباح یزدی(مدظله العالی) رواست که می فرمایند:
یکی از بزرگان علمای اخلاق در شب بیست و سوم، آخر شب، بعد از احیاء می گفت: خدایا من در جوانی از تو مقامات توحیدی می خواستم حالا که پیر شده ام و پایم لب گور است از تو می خواهم که من را مسلمان بمیرانی(89).
همچنین جا دارد در اینجا این خاطره را از مرحوم آیت الله اشراقی (داماد امام خمینی(رحمةالله) نقل کنیم که آن را در مصابحه ای در سیمای جمهوری اسلامی نقل می کردند. ایشان می گفت:
روزی با امام خمینی(رحمةالله) قدم می زدیم. من از ایشان پرسیدم، اگر تنها، یک حاجت از خدا بخواهید چه می خواهید؟ امام خمینی(رحمةالله) سؤال را به من برگرداندند و فرمودند: شما چی؟ من عرض کردم: من همه معارف بلند الیه را می خواهم، سپس از ایشان پرسیدم: شما، چه می طلبید؟ فرمودند: خوب، معلوم است حسن عاقبت را می خواهم.
بهمین دلیل است که وقتی از مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(رحمةالله) می پرسند: بالاترین حاجت شما چیست؟ می فرماید: حسن عاقبت(90).
و این خاطره هم از جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای قرائتی(حفظه الله) زیباست که می گویند:
یکی از آن خاطرات که بسیار درس آموز است از برادر عزیزم مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج آقا محمدخانی بود که می گفت: من زمانی در حرم امام رضا (علیه السلام) بودم دیدم سه نفر از علماء در حال نماز و عبادتند تصمیم گرفتم از آنها سؤال کنم که شما در سن هشتاد سالگی اگر بدانید یک دعای مستجاب دارید چه دعائی می کنید؟ به خدمت آن سه عزیز بزرگوار رفتم این سؤال را تکرار کردم بالاتفاق همه فرمودند: ما دعا می کنیم که خداوند عاقبت ما را ختم به خیر نماید(91).









موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1399 | 8:50 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت

عدم تعارض عصمت و نگرانی از سوء عاقبت در برابر این گونه سوالات، پاسخ های گوناگونی مطرح شده است که از جمله آنها می تواند این باشد که علم ما به عصمت این بزرگواران، نتیجه استدلالی عقلی برگرفته از حکمت الهی یا مفاد دلائل نقلی است. بر اساس این گونه شواهد می توانیم عصمت زوال ناپذیر آنها را از پیش بدانیم. اما این گونه پیش بینی ها، به معنای فقدان زمینه های اختیاری دوری از گناه در آنان نیست و لازمه آن، این نیست که این بزرگواران در سر دو راهی های تعارض شهوت و غضب با ایمان و فطرت قرار نمی گیرند و نیاز به مجاهده های اختیاری سخت با نفس خویش ندارند


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 دی 1399 | 9:52 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت

ائمه معصومین

د) راز نگرانی معصومین

همانطور که قبل از این یادآور شدیم در مورد غیرمعصومین این گونه حاجات، شگفتی چندانی ندارد. شگفت آور این است که در میان مناجات ها و دعاهای معصومین (علیه السلام) این گونه عبارت یافت می شود.
البته اینگونه تعبیراتی گاهی، برای تربیت مؤمنین است اما، حال امامان معصوم و سیاق عبارات در بسیاری از دعاها با هدف تربیتی بودن صرف، قابل جمع نیست، بویژه در دعاهایی از معصومین (علیه السلام) که خود به لحاظ روحی و روانی تحت تأثیر دعا هستند و به لحاظ جسمانی هم، از متن دعا، تأثیر می پذیرند. مثلا در جائیکه امامان معصوم در حال دعا، شدیدا، گریه می کنند یا رنگ چهره آنها متغیر می شود و یا در اثر حال مناجات، بیحال می شوند، نمی توان گفت: صرفا، در مقام درس آموزی به دیگران هستند و به شخص ایشان ارتباطی ندارد و در جایی که با ضمیر متکلم وحده، حال و صفاتی را به خود نسبت می دهند قطعا مراد آنها، تنها تربیت دیگران نیست.
در چنین مواردی، نگرانی و دل واپسی پیامبران الهی و امامان معصوم با این سؤال روبروست که در مباحث کلامی با ادله عقلی و نقلی عصمت زوال ناپذیر پیامبران و امامان را اثبات کرده ایم و لازمه این عصمت یقینی، حسن عاقبت یقینی معصومین (علیه السلام) است. با وجود چنین عصمتی، احساس این گونه ناامنی در معصومین (علیه السلام) چه توجیهی دارد؟! این سؤال همانند سؤالی است که درباره ترس و نگرانی این معصومین (علیه السلام) از عذاب الهی و استغفار و گریه های آنان مطرح است.

 


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : چهار شنبه 17 دی 1399 | 9:50 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت

ج) امام سجاد (علیه السلام) و اندیشه سوءعاقبت


اندیشه سوءعاقبت در چهارمین امام شیعیان حضرت علی بن الحسین زین العابدین (علیه السلام)، هم از نشانه های اهمیت توجه به مسأله عاقبت و به معنای امکان ذاتی سوء عاقبت برای هر انسانی است که از مقاماتی معنوی برخوردار است. این امام بزرگوار در دعای ابوحمزه ثمالی می گویند:
اللهم انی أسئلک ایمانا لاأجل له دون لقائک احینی ما احییتنی و توفنی اذا توفیتنی علیه و ابعثتنی علیه(85) (بارالها ایمانی، عطا فرما که پایانی جز به دیدار تو نداشته باشد و مرا با آن زنده بدار و با آن بمیران و مرا با آن محشور فرما).
از همین امام معصوم در دعای مکارم الاخلاق می خوانیم
اللهم اختم بعفوک اجلی و حقق فی رجاء رحمتک املی (بارالها پایان راهم را، با بخششت همراه کن و آرزوی مرا در امید رحمتت برآورده ساز).
به جهت اهمیت این موضوع است که سفارش شده است، برای اینکه این امان تا لحظه مرگ باقی بماند پس از عرضه باورهای دینی خود به درگاه الهی و اعتراف به آنها از خدای خود بخواهید که این ایمان و اعتراف تا هنگام مرگ برایتان باقی ماند و هنگام فرا رسیدن مرگ، فریادرس شما باشد و برای این منظور این دعا را بخوانید:
اللهم یا ارحم الراحمین، انی اودعتک یقینی هذا، و ثبات دینی، و انت خیر مستودع، و قد امرتنا بحفظ الودائع، فرده علی وقت حضور موتی(86).
(
بارالهات ای بخشنده ترین بخشنده ها، من این یقین و پایداری ایمانم رابه تو می سپارم که تو بهترین امانتداری و به ما فرمان دادی که امانت ها را حفظ کنیم پس آن را هنگام فرا رسیدن مرگم به من برگردان).
از جمله همین تعبرات، عبارتی است که در دعای عالیة المضامین آمده است: اللهم اول حاجتی الیک... و یمیتنی اذا امتنی علی طاعتهم(87) اولین حاجتم به سوی تو این است که... و هنگامی که از دنیا می روم با، حال طاعت ایشان (پیامبر و اهل بیتت آن حضرت (علیه السلام) بروم.
ظاهر عبارت فوق این است که مرگ با حسن عاقبت و در حال ایمان و انقیاد باید یکی از بالاترین و مهمترین حاجات مؤمن باشد چنانکه یکی از بالاترین حاجات امام معصوم (علیه السلام) در این دعاست چون اول بودن حاجت در اینجا قطعا، به دلیل اهمیت آن است وگرنه، حاجات مربوط به حیات دنیوی به لحاظ ترتیب زمانی شاید بر حاجتی که به هنگام مرگ باید روا شوند، مقدم باشند اما، باید توجه داشت که حسن عاقبت به ظاهر، مربوط به هنگام مرگ است اما با توجه به علل و ریشه های آن، مربوط به همه دوران زندگی دنیوی انسان است.


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : چهار شنبه 17 دی 1399 | 9:49 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت

 

امام حسن مجتبی(ع) با زره به مسجد می‌رفتند/اوج نفاق و کفر در جامعه





 
  گریه های امام مجتبی (علیه السلام)
امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز به مانند پدر بزرگوارشان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) از آینده خویش به شدت نگران بودند. گریه ها و ناله های امام مجتبی (علیه السلام) از آینده خویش، و اظهار ناراحتی های شدید آن حضرت از احتمال گرفتار شدن به آتش جهنم، به گونه ای بود که گاهی برادر بزرگوارشان امام حسین (علیه السلام) به ایشان دلداری می دادند از جمله نقل شده است:
همانا او، (امام حسن مجتبی (علیه السلام) در حال احتضار ناله و گریه شدیدی کرد، به گونه ای که (امام) حسین (علیه السلام) به ایشان گفتند: ای برادر من، این ناله و این گریه برای چیست؟! و حال آنکه، همانا، به سوی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و به سوی پدرت و عمویت جعفر و فاطمه و خدیجه می روید و به تحقیق، جد شما به شما فرمود که همانا، آقای جوانان اهل بهشتید. شما سوابق (نیکوی) بسیاری دارید، همانا، شما پانزده بار پیاده به حج رفتید و دو بار اموال خود را در راه خدا تقسیم کردید، چه کردید و چه کردید.
امام حسین (علیه السلام) همینطور فضائل اخلاقی ایشان را شمردند، اما، به خدا قسم، سخنان امام حسین (علیه السلام) تنها، بر گریه و ناله ایشان افزود، سپس (امام حسن (علیه السلام) فرمود: ای برادر من، آیا من به سوی وحشتی عظیم و امری بزرگ نمی روم که تاکنون، بسوی مانند آن نرفته ام؟! من نمی دانم، آیا نفس من به سوی آتش می رود و باید به او تسلیت بگویم یا به سوی بهشت می رود و باید به او تبریک بگویم(84).








 


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1399 | 5:38 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت

از نهضت حسینی تا جامعۀ مهدوی - بخش ششم - عاقبت نیک





فصل پنجم: نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت

أ) نگرانی امیرمؤمنان (علیه السلام) از سوء عاقبت

یکی از شگفت انگیزترین نگرانی ها از سوءعاقبت، نگرانی کسی است که به فرمایش پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم)، ایمان، با گوشت و خون او آمیخته است(80)، جانشین و وصی پیامبر است و در شب معراج پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) صدای خدا را با لحن زیبای او می شنوند(81) اما، آنگاه که پیامبر، خبر کشته شدن، در ماه مبارک رمضان و در حال نماز را به آن حضرت می دهند با نگرانی می پرسند: و ذلک فی سلامه من دینی؟ و پیامبر برای رفع نگرانی ایشان می فرمایند: فی سلامه من دینک(82)
اما، در عین حال، محتوای مناجات های امیرمؤمنان به روشنی نشان می دهد که تا لحظه مرگ، هیچگاه خود را در امان ندیدند. عبارت فزت و رب الکعبة ایشان در هنگام ضربت خوردن در صبح روز نوزدهم ماه رمضان، بدین معناست که تا آن زمان در انتظار لحظه ای بوده اند که نجات و امان خود را در آن میدیدند و گویا، ضجه هایشان در نخلستان های کوفه برای نگرانی از این لحظه بوده است و اگر چون مار گزیده به خود می پیچیدند و به دنیا خطاب می کردند یا دنیا، یا دنیا، الیک عنی، ابی تعرضت(83) شاید به دلیل همین نگرانی بوده است و این عبارات، در واقع، تنها، خبری از امان نبودن مثل علی (علیه السلام) از فریب های دنیا نبوده بلکه نهیبی بود از سوی علی (علیه السلام) به نفس خویش، که نکند فریفته جلوه گری های دنیا شود و جایگاه عظیم خود را فراموش کند و از کمبود توشه و دوربودن راه و خطیر بودن مقصد غافل گردد.

آنجا که عقاب پر بریزد - از پشه لاغری، چه خیزد











موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1399 | 5:34 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

ایمان های ناپایدار(عاریه ای)

چه کسی بزرگوار نیست؟





ایمان های ناپایدار(عاریه ای)

علاوه بر روایتی که امکان زوال ایمان را به صورت مستقیم یادآور می شوند، برخی روایات به صورتی غیرمستقیم به این مهم پرداخته اند از جمله آنها، کلماتی از معصومین (علیه السلام) است که نوعی از ایمان را به نام ایمان عاریه ای مطرح ساخته اند و در برابر آن، در بعضی روایات از ایمان ثابت یا، ایمان های مدت دار و غیرموقت و ایمان مستقر سخن به میان آمده است، ایمان، لا أجل له(68) از جمله تعبیراتی است که به معنای ایمان دائمی است و در برابر ایمان مؤجل و موقت قرار دارد.






 


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 آبان 1399 | 6:56 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

وضع فعلی ملاک نیست

عاقبت بخیری



 

  وضع فعلی ملاک نیست


یکی از روایاتی که هشداری نسبت به آینده مؤمنین است روایتی از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) است که در آن اشاره می کنند که هیچ کس نباید وضع فعلی خود و دیگران را ملاک داوری در باره حسن عاقبت یا، سوءعاقبت قرار دهد. چه آنکه، اگر جوهره وجودی کسی با اهل سعادت هماهنگ باشد، نام او را در کتاب خوش عاقبتان نوشته اند. حتی اگر تمام عمر را نامسلمان باشد. این روایت را امام صادق (علیه السلام) از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) چنین نقل می کنند:
 





 

 


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 آبان 1399 | 6:53 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

اهمیت توجه به امکان سوء عاقبت در روایات

 

 

فصل چهارم: اهمیت توجه به امکان سوء عاقبت در روایات


روایات هشدار دهنده

در سخنان گهربار معصومین (علیه السلام) نیز به مؤمنین هشدارهای زیادی نسبت به امکان تغییر حالات معنوی و سوءعاقبت داده شده است که در اینجا چند روایت را یادآور می شویم.



 

 


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 آبان 1399 | 6:45 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

شیوه های مکر الهی

37 mentions J’aime, 1 commentaires – Shabjaani (@loveafghganistan) sur Instagram Poem Quotes, Poems, Pictures With Deep Meaning, Black Paper Drawing, Pig Wallpaper, Hair Cutter, Persian Poetry, Persian Quotes, Persian Calligraphy


3) شیوه های مکر الهی
در آیاتی از قرآن به شیوه ای که تکذیب کنندگان آیات الهی، در گناهان خود غوطه ور می شود اشاره می کند و می فرماید:
و الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون و املی لهم کیدی متین(الاعراف 183 - 182).


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

رهایی در بهره گیری از دنیا

سختی ها میگذره...ولی هیچ وقته هیچ وقت آدم یادش نمیره کیا همر...


2) رهایی در بهره گیری از دنیا
از جمله آیات شریفه ای که به موضوع املاء و استدراج با مفهومی دیگر، پرداخته است که با استفاده از مفهوم تمتع این موضوع تبیین شده است. در سوره بقره می فرماید: قال و من کفر فامتعه قلیلا ثم اضطره الی عذاب النار(البقره 126) (گفت: و هرکس کفر ورزید، پس او را متمتع ساختیم سپس به اجبار او را به عذاب آتش، مبتلا ساختیم) و مانند این آیه است، آیه سوم از سوره حجر که می فرماید: ذرهم یأکلوا و یتمتعوا ویلههم الامل فسوف یعلمون (آن ها را رها کن تا بخورند و لذت ببرند و آرزو آنها را غافل سازد، پس بزودی خواهند دانست).
با توجه به ریشه لغوی این واژه، بهتر می توان، به مراد این دسته آیات پی برد. در لغت متع النهار و الضحی به معنای این است که روز، به آخرین حد از بلندی خود رسید. با توجه به این ریشه، متع فلانا بکذا، به معنای این است که بهره وری و استفاده از آن (منافع) را برای شخصی طولانی کرد و به آخرین حد خود رسانید(57). و از این رو، گفته اند: متعه به معنای ابقاه لیستمتع به فیما احب من السرور و المنافع است یعنی (او را باقی نگه داشت تا از آن، در آنچه از شادمانی و منافع وجود دارد بهره برد(58).
معانی واژه تمتع نشان می دهد مراد از آیات مزبور این است که خدای متعال زمینه های لذت و بهره وری از دنیا را برای آنها فراهم می آورد و آنها را در بهره وری از دنیا چنان آزاد می گذارد تا اینکه به ناگاه، مرگ آنان فرا رسد و پس از مرگ به سزای اعمال خویش برسند.


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادم خودش تو همه بدی ها باید خوب باشه........

 


مفهوم آیات فوق، این است که وقتی بلاها هم نتواند ستمکاران را از غفلت خارج سازد و به تضرع وادارد و از منجلاب پلیدی های گناه رها سازد، در واقع آنها، شایستگی خود را برای رحمت الهی اثبات کرده اند یعنی، به روشنی نشان داده اند که بیماری های نفسانی و اخلاقی آنها، بسیار عمیق تر از این است که هشدارهای الهی بتواند آنها را سالم سازد. یعنی، دیگر گوش شنوایی برای حق ندارند و دلی آماده که سوهان های بلاها بتواند آن را نرم سازد در آنها وجود ندارد.






موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات بیدارکننده




د) سفارش انبیاء (جز مسلمان نمیرید)

سفارش ابراهیم خلیل و یعقوب (علیه السلام) به فرزندانشان به اینکه جز با اسلام و در حال تسلیم نمی میرند یکی دیگر از دلایل اهمیت والای توجه به این امر خطیر در زندگی یک مؤمن واقعی است. در آیه 132 از سوره بقره چنین می خوانیم:
و وصی بها ابراهیم بنیه و یعقوب یا بنی أن الله اصطفی لکم الدین فلا تموتن الا و انتم مسلمون.
(ابراهیم و یعقوب فرزندانشان را به آن (اسلام) سفارش کردند: ای فرزندان من همانا خدا این دین را برای شما برگزید، پس نمیرید جز آنکه مسلمان باشید).
آیات قبل و بعد از این آیه، مراد این آیه را روشنتر می سازد. در این آیات شریفه، سخن از آئین ابراهیم و اسلام است که به معنای تسلیم محض در برابر اراده تکوینی و تشریعی الهی است، اما از آنجا که این پذیرش و تسلیم، تنها در صورتی می تواند مؤمن را از فواید معنوی و اخروی آن بهره مند سازد که تا هنگام باقی ماند، این دو پیامبر عظیم الشأن الهی از فرزندانشان می خواهند که تلاش کنند ایمان خود را تا هنگام مرگ باقی نگه دارند و با آن بمیرند.
نکات آیه
در این آیه شریفه، چند نکته قابل تأمل است:
نکته اول، در پاسخ به این سؤال مطرح می شود که مگر مرگ و زمان آن از اختیار انسان خارج نیست، اگر چنین است که هست آیا سفارش به مرگ در حال اسلام و نهی از مردن جز در حال اسلام، سفارش به نهی از امری غیراختیاری نیست؟! و اگر چنین است آیا چنین نهی ای چگونه ممکن است از این دو پیامبر عظیم الشأن اهلی صادر شده باشد؟
پاسخ به این سؤال، این است که مراد از آیه این است که چنان زندگی کنید و چنان به آئین اسلام پای بند باشید که شایسته مسلمان مردن باشید، البته بالاترین راه تضمین مسلمان بودن در هنگام مرگ این است که تلاش کنیم در همه لحظات زندگی به اسلام پای بند و تسلیم اوامر و تقدیرات الهی باشیم و اگر این امر اختیاری را رعایت کنیم قطعا در هنگام مرگ هم که یکی از لحظات این زندگی است، مسلمان خواهیم بود، زیرا از دست دادن ایمان در هر لحظه ای از لحظات زندگی ممکن است سوءعاقبت در لحظه مرگ را بدنبال داشته باشد چون به زمان مرگ خویش ناآگاهیم و شاید خدای ناکرده، درست همان زمانی که دست از اسلام برداشته ایم، مرگ ما فرا رسد، البته، برای این که بتوانیم در هر لحظه پای بند به اسلام بمانیم، ایجاد شرایط روحی ویژه لازم است چون، همه حالات زندگی، یکسان و آرام نیست، گاهی انسان، در زندگی با طوفان های سهمگین و تهدید کننده ایمان روبرو می شود که جز با قوت های روحی بالا نمی توان در برابر آن مقاومت کرد.
نکته دوم، این آیه هم مثل آیه توفنا مسلمین به جای مردن با ایمان، مردن با اسلام را سفارش نموده است، راز استفاده از این تعبیر این است که یکی از نقاط مشترک میان ادیان الهی، تسلیم بودن در برابر اوامر الهی است و طبق این امر مشترک، همه ادیان الهی، اسلامند و تسلیم بودن در برابر امر الهی اقتضا دارد که اگر دینی نسخ شد مؤمن به این دین نسخ آن را هم بپذیرد و هر دین جدید الهی مستلزم نسخ دین قبلی است. چنانکه مسیحیت به معنای نسخ احکام عملی یهود است و اسلام به معنای نسخ شریعت مسیحیت است. پس، اسلام در زمان هر دینی، همان دین است.
البته، همانطور که پیش از این اشاره شد مسلمان مردن، علاوه بر اینکه به معنای مردن با ایمان به اسلام است لازمه آن، مردن با تسلیم در برابر مقدرات الهی است که از جمله این مقدرات، خود مرگ است. یعنی مومن، در هنگام مرگ باید مرگ خود را هم با طیب خاطر پذیرا باشد.
نکته سوم: این آیه شریفه، بر خلاف آیه توفنا مسلمین به جای اینکه به مردن در حال اسلام سفارش و امر کند از مردن در غیر حال اسلام، نهی کرده است لازمه این بیان، نفی همه ادیان و مکاتب غیر از اسلام است و اقتضای آن این است که تنها دین مورد قبول درگاه الهی، دین اسلام باشد آیه شریفه و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الاخرة من الخاسرین(آل عمران 85) (و هرکس، غیر از اسلام، دینی را بطلبد از او پذیرفته نمی شود و او در آخرت از زیان کنندگان است) هم تاکیدی بر این است که تنها، دین اسلام، حق مطلق است.
منحصر بودن حق در یک دین الهی، از جمله اعتقادات مورد اتفاق همه دین باوران بلکه مورد قبول همه کسانی است که به مکتبی از مکاتب ساخته بشر، دم می زنند و دلیل اصلی آن، عدم امکان پذیرش اصول متناقض و متعارض است بنابراین،، حقانیت انحصاری دین پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله وسلم) منافاتی با پذیرش مشترکات ادیان الهی، بویژه در اعتقادات و حقانیت هر یک از ادیان الهی قبل از نسخ شریعت آنها، ندارد، تنها، مخالف این دیدگاه، ادعای برخی از مکاتب غربی است که امروز بر اساس، مبانی شک گرایی و نسبی گرایی فلسفه غرب، اساسا، هیچ حقیقتی را نمی پذیرند و گاهی با تعبیر نادرستی دیگر، همه باورها و آئین ها را یا، همه باورهای متعارض و متناقض را به نحوی، حق به حساب می آورند، مع الاسف برخی از خود باختگان فکری این دیار هم، از این افکار الحادی و انحرافی حمایت می کنند(54).
علاوه بر آنچه گذشت آیات دیگری از قرآن کریم هم بر حقانیت منحصره اسلام دلالت دارد و از جمله آنها این آیه شریفه است که می فرماید ان الدین عندالله الاسلام(آل عمران 19) همانا، دین، نزد خدا اسلام است. یعنی، تنها دین مورد قبول نزد خدا، اسلام است و اگر گفته شود آیاتی از این قبیل، تنها دین حق را دین اسلام به شمار آورده اند و ادیان قبل از دین پیامبر خاتم هم، اسلام بوده اند جواب این است که لازمه پذیرش هر دین جدیدی که از طرف خدا می آید قبول همه آن است و لازمه پذیرش همه آن، قبول همه مواردی از سخن جدید خداست که با ادیان قبلی تعارض دارد و لازمه این سخن، کنار گذاشتن همه احکامی است که در ادیان قبلی با دین جدید تعارض دارد، یعنی نسخ شده است.




موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات بیدارکننده

حضرت یوسف بعد از رسیدن به حکومت چه دعایی کرد؟




ج) دعای حضرت یوسف (جان دادن در حال اسلام)


قرآن کریم، مشابه دعای ساحران فرعون را از زبان حضرت یوسف نقل می کند که می گوید: خدایا در حال اسلام، جان مرا بگیر. در قرآن آمده است:
رب قد آتیتنی من الملک و علمتنی من تاویل الاحادیث فاطر السماوات و الارض انت ولیی فی الدنیا و الاخرة توفنی مسلما و الحقنی بالصالحین.(یوسف 101).
(بارالها، به من قدرت و حکومت عنایت فرمودی و به من تعبیر خواب آموختی، تو آفریننده آسمان و زمینی، تو ولی من در دنیا و آخرتی، مرا مسلمان بمیران و به صالحان ملحق فرما).
این آیه شریفه، مناجات یکی از پیامبران بزرگ الهی، یعنی حضرت یوسف (علی نبینا و آله و علیه السلام) است. یوسف پیامبر (سلام الله علیه)، هنگامی این سخن را به زبان آورد که امتحانات سختی را با موفقیت پشت سر گذاشته بود و در مقام ادای شکر به درگاه ایزد منان بود، شکر برای نعمت های فراوان مادی و معنوی، که خدای متعال آن را بازای شکیبایی در برابر سختی ها و موفقیت در امتحانات به او عنایت فرموده بود.
نکات آیه
با وجود اینکه، حضرت یوسف در آن زمان از زندگی خویش، بهره های معنوی زیادی داشت اما، گویا، اینها را برای سعادت خود کافی نمی دانست و به اینها قانع نبود از این رو، از خدای متعال می خواهد که این نعمت ها را از نعمت های جاودانه اخروی که تنها با حسن عاقبت بدست می آید جدا نکند و گویا همه این نعمت های بزرگ را در برابر نعمت حسن عاقبت که حیات سعادتمندانه جاودانه را بهمراه دارد کوچک می شمرد و حاضر نیست این نعمت ها را با نعمت همراه بودن با صالحان مبادله کند.
استظهار دیگری که برخی، از این آیه شریفه کرده اند این است که درخواست حسن عاقبت حضرت یوسف (سلام الله علیه)، با توجه به این بود که به تازگی به قدرت و حکومت رسیده بود، زیرا هر یک از نعمت های دنیوی، به ویژه قدرت، حکومت و شهرت می تواند زمینه غفلت و بی توجهی به مقامات معنوی را فراهم آورد و بتدریج به سوء عاقبت بیانجامد. کلا أن الانسان لیطغی أن راه الستغنی(علق 6 - 7) (هرگز، همانا انسان وقتی که احساس بی نیازی کند هر آینه، طغیان خواهد کرد). البته، این، حقیقتی است که کمتر چیزی به مانند حب جاه، ریاست طلبی و قدرت طلبی ایمان را تهدید می کند.
در اینجا این سخن زیبای امام محمدباقر (علیه السلام) جالب توجه است که می فرمایند که حب دنیا و ریاست به گرگی می ماند که به جان گوسفندی بی چوپان می افتد. این روایت چنین است:
ما ذئبان ضاریان فی غنم لیس لها راع هذا فی أولها و هذا فی آخرها باسرع فیها من حب المال و الشرف فی دین المؤمن(53).
(سرعتی را که حب مال و حب جاه در نابود کردن ایمان مؤمن دارند هرگز دو گرگ درنده ای که از دو سو، گوسفندی بی چوپان را احاطه کنند، ندارند).
دو نکته مهم دیگر، از آیه شریفه ای که از زبان حضرت یوسف نقل شده قابل استفاده است: یکی اینکه، هرچند حسن عاقبت و سوءعاقبت ریشه در اعمال اختیاری ما دارند اما، توفیق همین اعمال اختیاری را باید از کسی خواست که همه چیز به دست اوست از این رو، حضرت یوسف پس از اینکه می گوید: تو صاحب اختیار من در دنیا و آخرتی، از خدا می خواهد که مسلمان بمیرد انت ولیی فی الدنیا و الاخرة توفنی مسلما و الحقنی بالصالحین (یوسف 101) (تو ولی من در دنیا و آخرتی مرا مسلمان بمیران و به شایستگان ملحق فرما). دیگر اینکه، دل واپسی این پیامبر عظیم الشأن الهی نشان می دهد حتی کسانی که به مقام نبوت رسیده اند و از نعمت عصمت برخوردارند و امتحانات بسیار سختی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، نباید خود را از سوءعاقبت در امان ببینید و این نکته اخیر، از مهمترین دلایل امکان سوء عاقبت برای هر کسی در هر مقامی است و از بالاترین نشانه های اهمیت توجه به این مطلب است.
نمونه های زیادی از دل واپسی از سوءعاقبت در روایات و تاریخ زندگی بزرگان دین و پیروان آنها وجود دارد که برخی از آنها را در اینجا یادآور می شویم.




موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیات بیدارکننده


فصل سوم: اهمیت توجه به امکان سوءعاقبت در آیات قرآن کریم

آیات بیدارکننده


آیات زیادی از قرآن کریم به گونه های مختلف به اهمیت موضوع حسن عاقبت و سوءعاقبت پرداخته اند که بعضی از مهمترین آنها را در اینجا یادآور می شویم.


أ) درخواست عارفان (مرگ با نیکان)

از جمله آیات کریمه ای که بر اهمیت این موضوع دلالت دارد آیه 193 سوره آل عمران است که می فرماید:
ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان أن آمنوا بربکم فامنا ربنا فاغفر لنا ذنوبنا و کفر عنا سیئاتنا و توفنا مع الابرار.
(پروردگار ما، هر آینه شنیدیم صدای منادی را که ندای ایمان می داد به پروردگار خویش ایمان آورید پس ایمان آوردیم، پس، گناهان ما را ببخش و بدی های ما را بپوشان و ما را با نیکان بمیران).
اهمیت این موضوع در این آیه، آنگاه عیان می شود که بدانیم این دعا، مناجات کسانی است که دائم الذکرند و دوام ذکر آنها، از ایمانی عمیق و از خردوزی و تفکر آنها نشأت می گیرد یعنی این مرتبه از نگرانی، از آن درجه از ایمان آنها برخاسته است زیرا آیه شریفه فوق، در پایان توصیف کسانی است که قرآن کریم درباره آنها می فرماید:
الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الأرض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار(آل عمران 190).
(اینها، کسانی اند که در حال ایستاده و نشسته و در حالیکه بر پهلوهایشان هستند خدا را یاد می کنند و در آفرینش آسمان ها و زمین می اندیشند و (می گویند): پروردگارا! اینها را بیهوده نیافریدی، تو منزهی پس ما را از عذاب آتش نگه دار).
به نظر می رسد مراد از مردن با نیکان در آیه فوق، حسن عاقبت و پاک از دنیا رفتن است که از نتایج آن، همراهی و محشور با نیکان است البته می توان، معنای ظاهری آیه را حفظ کرد در این صورت می توان گفت: مراد از مرگ با نیکان، مردن بهمراه افراد مؤمن و نیکوکار است که از مصادیق آن شهادت در راه خدا، در صحنه های جنگ میان ایمان و کفر در کنار دیگر شهیدان راه خداست، بهرحال، از لوازم قطعی آن حسن عاقبت است.




موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.