ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ندای وحی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

احترام معلم

 

احترام معلم

لا تجعلن ذرب لسانک على من انطقک و بلاغه قولک على من سددک.

ح/ 411

ترجمه: تیزى و برندگى زبانت را، به سوى کسى که تو را سخنگو ساخته است مگیر، و رسایى گفتار و قدرت بیان خود را، بر ضد کسى که به تو قدرت گفتار آموخته است، بکار مبر.

شرح: امام علیه‏السلام، همواره در مورد احترام معلم و آموزگار، سفارش می ‏فرمود، و دیگران را، به ارزش و اهمیت احترام نمودن به آموزگاران، متوجه مى‏ساخت. تا جایى که خود، با آن دریاى علم و دانش که داشت، همیشه مى‏فرمود: «کسیکه به من یک کلمه بیاموزد، تا پایان عمر، غلام و بنده‏ى او خواهم بود».

یک نمونه درخشان و با شکوه دیگر، براى آنکه بدانیم اسلام چه احترام شایانى براى معلم و آموزگار قائل شده است، توجه به وضع اسیران جنگى در صدر اسلام است. در آن جنگها، پیامبر اکرم (ص)، به کسانى که تا ساعتى پیش، شمشیر بر دست، با سپاه مسلمانان جنگیده بودند، اجازه مى‏فرمود که هر کدام، به ده نفراز مسلمانان سواد خواندن و نوشتن بیاموزند، و به پاداش این سواد آموزى از اسارت آزاد شوند.امام علیه‏السلام نیز، در این کلام عمیق و پر معنى، در همین باره سخن گفته، و دیگران را به احترام نمودن به معلم و آموزگار، متوجه ساخته و ترغیب و سفارش فرموده است. ما نیز، باید از پیشواى راستین خود بیاموزیم. یعنى هرگز نباید تیزى و برندگى زبان خود را به سوى پدر و مادر، یا خواهر و برادر بزرگتر، یا هر کسى که در راه به سخن آمدن ما زحمت کشیده است، بگیریم. و همچنین هیچگاه نباید رسایى کلام و قدرت بیانى را که از معلم و یا شخص دیگرى آموخته‏ایم، بر ضد خود او بکار بریم. زیرا، چنین کارى ناسپاسى است، و در اسلام، ناسپاسى، زشت و ناپسند شمرده می ‏شود.



موضوعات مرتبط: پند های نهج البلاغه
برچسب‌ها: احترام معلم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 / 8 / 1396 | 9:45 | نویسنده : اکبر احمدی |

همت عالى و شکم پرورى

 

همت عالى و شکم پرورى

لا تجتمع عزیمه و ولیمه.

ح/ 241

ترجمه: همت عالى، با سورچرانى و شکم‏پرورى، سازگار نیست.

شرح: کسى که صاحب همت عالى است به شکم‏پرورى و سور چرانى، توجه و اعتناء نمى‏کند و کسى که در پى سورچرانى و شکم‏پرورى برود، نمى‏تواند همت عالى داشته باشد. و به عبارت دیگر، ممکن نیست که همت عالى، و شکم پرورى، در وجود انسان، یکجا جمع شده باشد.زیرا شخص سورچران، بیش از هر چیز، در بند شکم خویش است، و تمام فکر و کوشش او صرف آن مى‏شود که چطور و از چه راهى، خود را به سفره‏یى رنگین برساند و شکمش را از خوراکیهاى لذیذ انباشته کند. آشکار است که چنین کسى، نه فرصت آن را دارد و نه اصولا در فکر آن است که ذهن و اندیشه‏اش را در راه کارهاى با شکوه به کار اندازد، و تصمیمهاى عالى و والا بگیرد، و اراده و همت خود را در انجام کارهاى با ارزش و انسانى نمایان سازد.

شخص شکم‏پرور و سورچران، از آغاز صبح، دائما به این فکر می ‏کند که ظهر، چگونه ناهار لذیذى بدست آورد، و از ظهر به بعد، ذهن و اندیشه‏اش در این جهت کار مى‏کند که براى شب، از کجا و چگونه شام چرب و شیرینى فراهم کند. و طبیعى است که چنین شخصى، شب هم با این فکر به بستر مى‏رود که صبح، چه خوراکیهایى سر سفره صبحانه در انتظارش خواهد بود. اما کسى که همت عالى دارد، فکر و ذهنش، آنقدر مشغول مسائل مهم و کارهاى عالى و انسانى است، که اصولا فرصتى براى فکر کردن به شکم پیدا نمی ‏کند. و تازه وقتى هم سر سفره بنشیند، غذایش، ساده‏ترین غذاها خواهد بود. نمونه درخشان این افراد، خود حضرت على علیه‏السلام است که غذایش، بیشتر اوقات، چیزى جز نان خالى، یا نانى همراه با کمى خرما، یا کمى پیاز، یا کمى نمک نبوده است. تا جایى که اگر اندکى بیش از این برایش غذا مى‏آوردند، به شدت اعتراض مى‏کرد.



موضوعات مرتبط: پند های نهج البلاغه
برچسب‌ها: همت عالى و شکم پرورى

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 / 8 / 1396 | 9:43 | نویسنده : اکبر احمدی |

هشدار مژده است

 

هشدار مژده است

من حذرک، کمن بشرک.

ح/ 59

ترجمه: کسى که تو را هشدار می ‏دهد مانند کسى است که به تو مژده مى‏دهد.

شرح: گاهى پدر و مادرها، و بزرگترها، و دوستان خوب و دلسوز، از روى خیرخواهى، و براى آن که ما را از انجام کارهاى بد باز دارند، مجبور مى‏شوند به جاى نرمش و ملایمت، با لحنى تند و درشت، هشدار دهند و ما را، از کارى که مى‏خواهیم انجام دهیم، بر حذر و بیمناک سازند.

ممکن است بعضى افراد، اینگونه بر حذر داشتن را خوش نداشته باشند، و از لحن تند و هشدار دهنده کسى که با درشتى از انجام کار بد آنها جلوگیرى می ‏کند، ناراحت شوند.

ولى، فرزند عزیز، این را بدان که: وقتى کسى با درشتى و تندى، به تو هشدار مى‏دهد و از انجام کارهاى بد تو جلوگیرى مى‏کند، مثل کسى است که با لحنى ملایم و مهرآمیز، به تو مژده‏یى را می ‏دهد.

به عنوان مثال: وقتى کسى تو را از تنبلى در مدرسه و بازیگوشى در خانه باز مى‏دارد، و با لحنى تند مى‏گوید: «در خواندن درسهایت تنبلى نکن، چون بیسواد و بیکاره بار می ‏آیى و بدبخت مى‏شوى»، مثل کسى است که به تو مژده می ‏دهد و می ‏گوید: «شاگرد اول شده‏اى و بزرگترین جایزه نصیب تو شده است». پس، از هشدار و انتقاد سازنده ناراحت نشو بلکه خوشحال و متشکر باش زیرا انتقاد بجا، انسان را متوجه اشتباه خود مى‏کند و باعث برطرف شدن عیب و ایراد می ‏گردد.



موضوعات مرتبط: پند های نهج البلاغه
برچسب‌ها: هشدار مژده است

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 / 8 / 1396 | 9:40 | نویسنده : اکبر احمدی |

پسرک واکسی

پسر در حال واکس زدن کفش همراه با وسایل و جعبه واکس
 

پسرک واکسی

 

ساعت حدود شش صبح در فرودگاه به همراه دو نفر از دوستانم منتظر اعلام پرواز بودیم. پسرکی حدوداً هفت ساله جلو آمد و گفت: واکس می‌خواهی؟

 

کفشم واکس نیاز نداشت، اما از روی دلسوزی گفتم: «بله.»

 

به چابکی یک جفت دمپایی جلوی پاهایم گذاشت و کفش ها را درآورد. به دقت گردگیری کرد، قوطی واکسش را با دقت باز کرد، بندهای کفش را درآورد تا کثیف نشود  و آرام آرام شروع کرد کفش را به واکس آغشتن. آنقدر دقت داشت که گویی روی بوم رنگ روغن می‌مالد. وقتی کفش‌ها را حسابی واکسی کرد، با برس مویی شروع کرد به پرداخت کردن واکس. کفش‌ها برق افتاد. در آخر هم با یک پارچه، حسابی کفش را صیقلی کرد.

گفت: «مطمئن باش که نه جورابت و نه شلوارت واکسی نمی‌شود.»

در مدتی که کار می‌کرد با خودم فکر می‌کردم که این بچه با این سن، در این ساعت صبح چقدر تلاش می‌کند! کارش که تمام شد، کفش‌ها را بند کرد و جلوی پای من گذاشت. کفش‌ها را پوشیدم و بندها را بستم. او هم وسایلش را جمع کرد و مؤدب ایستاد. گفتم: «چقدر تقدیم کنم؟»

گفت: «امروز تو اولین مشتری من هستی، هر چه بدهی، خدا برکت.»

گفتم: «بگو چقدر؟»

گفت: «تا حالا هیچ وقت به مشتری اول قیمت نگفتم.»

گفتم: «هر چه بدهم قبول است؟»

گفت: «یا علی.»

با خودم فکر کردم که او را امتحان کنم. از جیبم یک پانصد تومانی درآوردم و به او دادم. شک نداشتم که با دیدن پانصد تومانی اعتراض خواهد کرد و من با این حرکت هوشمندانه به او درسی خواهم داد که دیگر نگوید هر چه دادی قبول. در کمال تعجب پول را گرفت و به پیشانی‌اش زد و توی جیبش گذاشت، تشکر کرد و کیفش را برداشت که برود. سریع اسکناسی ده هزار تومانی از جیب درآوردم که به او بدهم. گردن افراشته‌اش را به سمت بالا برگرداند و نگاهی به من انداخت و گفت: «من گفتم هر چه دادی قبول.»

گفتم: «بله می‌دانم، می‌خواستم امتحانت کنم!»

نگاهی بزرگوارانه به من انداخت، زیر سنگینی نگاه نافذش له شدم.

گفت: «تو؟ تو می‌خواهی مرا امتحان کنی؟»

واژه «تو» را چنان محکم بکار برد که از درون خرد شدم. رویش را برگرداند و رفت. هر چه اصرار کردم قبول نکرد که بیشتر بگیرد. بالاخره با وساطت دوستانم و با تقاضای آنان قبول کرد اما با اکراه. وقتی که می‌رفت از پشت سر شبیه مردی بود با قامتی افراشته، دستانی ورزیده، شانه‌هایی فراخ، گام‌هایی استوار و اراده‌ای مستحکم. مردی که معنای سخاوت و بزرگواری را در عمل به من می‌آموخت. جلوی دوستانم خجالت کشیده بودم، جلوی آن مرد کوچک، جلوی خودم، جلوی خدا.



(19 نظر) نظر شما درباره این حکایت چیست؟

 


موضوعات مرتبط: حکایت ها وحکمت ها
برچسب‌ها: پسرک واکسی

تاريخ : شنبه 9 / 8 / 1396 | 7:25 | نویسنده : اکبر احمدی |

اردوی مدرسه با اتوبوس

مرد در حال دویدن داخل تونل

اردوی مدرسه با اتوبوس

مدرسه‌ای دانش‌آموزان را با اتوبوس به اردو می‌برد. در مسیر حرکت، اتوبوس به یک تونل نزدیک می‌شود که نرسیده به آن تابلویی با این مضمون دیده می‌شود: «حداکثر ارتفاع سه متر»

ارتفاع اتوبوس هم سه متر بود ولی چون راننده قبلا این مسیر را آمده بود با کمال اطمینان وارد تونل می‌شود اما سقف اتوبوس به سقف تونل کشیده می‌شود و پس از به وجود آمده صدایی وحشتناک در اواسط تونل توقف می‌کند.

پس از آرام شدن اوضاع مسئولین و راننده پیاده شده و از دیدن این صحنه ناراحت می‌شوند. پس از بررسی اوضاع مشخص می‌شود که یک لایه آسفالت جدید روی جاده کشیده‌اند که باعث این اتفاق شده و همه به فکر چاره افتادند؛ یکی به کندن آسفالت و دیگری به بکسل کردن با ماشین سنگین دیگر و غیره. اما هیچ کدام چاره‌ساز نبود تا اینکه پسربچه‌ای از اتوبوس پیاده شد و گفت: «راه حل این مشکل را من می‌دانم!» 

یکی از مسئولین اردو به پسر می‌گوید: «برو بالا پیش بچه‌ها و از دوستانت جدا نشو!»

پسربچه با اطمینان کامل می‌گوید: «به خاطر سن کم مرا دست کم نگیرید و یادتون باشه که سر سوزن به این کوچکی چه بلایی سر بادکنک به آن بزرگی می‌آورد.»

مرد از حاضر جوابی کودک تعجب کرد و راه‌حل را از او خواست. بچه گفت: «پارسال در یک نمایشگاهی معلم‌مان یادمان داد که از یک مسیر تنگ چگونه عبور کنیم و گفت که برای اینکه دارای روح لطیف و حساسی باشیم باید درون‌مان را از هوای نفس و باد غرور و تکبر و طمع و حسادت خالی کنیم و در این صورت می‌توانیم از هر مسیر تنگ عبور کنیم و به خدا برسیم.»

مسئول اردو از او پرسید: «خب این چه ربطی به اتوبوس دارد؟»

پسربچه گفت: «اگر بخواهیم این مسئله را روی اتوبوس اجرا کنیم باید باد لاستیک‌های اتوبوس را کم کنیم تا اتوبوس از این مسیر تنگ و باریک عبور کند.»

پس از این کار اتوبوس از تونل عبور کرد.

 

خالی کردن درون از هوای کبر و غرور و نفاق و حسادت رمز عبور از مسیرهای تنگ زندگی است.



(21 نظر) نظر شما درباره این حکایت چیست؟

 


موضوعات مرتبط: حکایت ها وحکمت ها
برچسب‌ها: اردوی مدرسه با اتوبوس

تاريخ : شنبه 9 / 8 / 1396 | 7:24 | نویسنده : اکبر احمدی |

روی شانه های خود چه چیزهایی حمل می کنید؟

نقاشی مردی که بزی را روی دوش خود حمل می کند

روی شانه های خود چه چیزهایی حمل می کنید؟
 
کشاورز فقیری برغاله‌ای را از شهر خرید. همانطور که با بزغاله به سمت روستای خود باز می‌گشت، تعدادی از اوباش شهر فکر کردند که اگر بتوانند بزغاله آن فرد از بگیرند می‌توانند برای خود جشن بگیرند و از خوردن گوشت تازه آن بزغاله لذت ببرند. اما چگونه می‌توانند این کار را عملی کنند؟ مرد روستایی قوی و درشت هیکل بود و این اوباش ضعیف نمی‌توانستند و نمی‌خواستند که به صورت فیزیکی درگیر شوند. برای همین فکر کردند و تصمیم گرفتند که از یک حقه استفاده کنند.
 
وقتی مرد روستایی داشت شهر را ترک می‌کرد یکی از آن اوباش جلوی او آمد و گفت: «سلام، صبح بخیر» و مرد روستایی هم در پاسخ به وی سلام کرد. بعد آن ولگرد به بالا نگاه کرد و گفت: «چرا این سگ را بر روی شانه‌هایت حمل می‌کنی؟»
 
مرد روستایی خندید و گفت: «دیوانه شده‌ای؟ این سگ نیست! این یک بز است.»
ولگرد گفت: «نه اشتباه می‌کنی، این یک سگ است و اگر با این حیوان بر روی دوش وارد روستا شوی مردم فکر می‌کنند که دیوانه شده‌ای.»
مرد روستایی به حرف‌های آن ولگرد خندید و به راه خود ادامه داد. در راه برای اطمینان خود، پاهای بز را لمس کرد و خیالش راحت شد که حیوان روی دوشش بزغاله است. در پیچ بعدی اوباش دوم وارد عمل شد و دوباره سخنان دوست اوباش خود را تکرار کرد. مرد روستایی خندید و گفت: «آقا این بزغاله است و نه یک سگ.»
ولگرد گفت: «چه کسی به تو گفته است که این بزغاله است؟ به نظر می‌رسد کسی سر تو کلاه گذاشته باشد. این یک بز است؟» و به راهش ادامه داد.
روستایی بز را از دوشش پایین آورد تا ببیند موضوع چیست؟ اما آن قطعاً یک بزد بود. فهمید هر دو نفر اشتباه می‌کردند اما ترسی در وجودش افتاد که شاید دچار توهم شده است. آن مرد همانطور که داشت به سمت روستای خود برمی‌گشت نفر سوم را دید که گفت: «سلام، این سگ را از کجا خریده‌ای؟»
مرد روستایی دیگر شهامت نداشت تا بگوید که این یک بز است. برای همین گفت: «آن را از شهر خریده‌ام.»
مرد روستایی پس از جدا شدن از نفر سوم، ترسی وجودش را گرفته بود. با خود فکر کرد که شاید بهتر باشد این حیوان را با خود به روستا نبرد چرا که شاید مورد سرزنش قرار بگیرد. اما از طرفی برای خرید آن حیوان پول داده بود. در همین زمان که دودل بود، اوباش چهارم از راه رسید و به مرد روستایی گفت: «عجیب است! من تا به حال کسی را ندیده‌ام که سگ را بر روی دوش خود حمل کند. نکند فکر می‌کنی که این یک بز است؟»
مرد روستایی دیگر واقعاً نمی‌دانست که این حیوان بز است و یا یک سگ. برای همین ترجیح داد خود را از شر آن حیوان خلاص کند. اطراف را نگاه کرد و دید کسی نیست. بز را که فکر می‌کرد دیگر سگ است آنجا رها کرد و به روستا برگشت. ترجیح داد از پول خود بگذرد تا اینکه اهالی روستا او را دیوانه خطاب کنند. با این حقه اوباش‌ها توانستند بز را به راحتی و بدون هیچ گونه درگیری تصاحب کنند.
شما روی شانه‌های خود چه چیزهایی حمل می‌کنید؟ آیا به آنها باور دارید؟ چگونه به آن باور رسیده‌اید؟





موضوعات مرتبط: حکایت ها وحکمت ها
برچسب‌ها: روی شانه های خود چه چیزهایی حمل می کنید؟

تاريخ : شنبه 9 / 8 / 1396 | 7:23 | نویسنده : اکبر احمدی |

چگونه به منوی start آیکون video را اضافه کنیم؟

یکی از مشکلات ویندوز 7 نبود آیکون video در قسمت start است که باعث رنج بعضی از کاربران شده است.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران یکی از مشکلات ویندوز 7 نبود آیکون video در کنار آیکون های musicو picture ودر قسمت start است که باعث رنج بعضی از کاربران شده است.
کاربرانی که به این آیکون در قسمت start نیاز دارند کافیست دستورات زیر را اجرا کنید.

1 ابتدا بر روی start راست کلیک کنید و بر روی properties کلیک کنید.


2 بر روی customsize کلیک کنید.


3 حال بر روی  display as a link  کلیک کرده و سپس ok است.


4 حال apply و ok کنید


5 حال با کلیک بر روی start مشاهده می کنید که آیکون video  نیز به آن اضافه شده است.




موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسب‌ها: چگونه به منوی start آیکون video را اضافه کنیم؟

تاريخ : چهار شنبه 8 / 8 / 1396 | 6:58 | نویسنده : اکبر احمدی |

ترفندی در خصوص بازیابی صفحات از دست رفته در Word

برنامه آفیس به طور خودکار یک نسخه پشتیبان از صفحات تهیه می کند که با انجام این ترفند می توانید از این امکان بیشتر استفاده کنید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، یکی از امکانات بسیار مناسبی که در نسخه‌های مختلف مجموعه نرم‌افزاری آفیس در نظر گرفته شده است، قابلیت بازیابی خودکار فایل‌های بسته نشده در این برنامه است.
 این قابلیت زمانی فعال می‌شود که به هر دلیل اعم از هنگ‌کردن سیستم‌عامل، قطعی برق و... رایانه شما خاموش یا مجددا راه‌اندازی شود و یکی از فایل‌های مرتبط با مجموعه نرم‌افزاری آفیس روی سیستم شما باز مانده باشد. در این حالت با اجرای مجدد برنامه، قابلیت بازیابی خودکار فایل اجرا و تغییرات شما تا قبل از خاموش یا راه‌اندازی مجدد رایانه نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید در حال تایپ یک پایان‌نامه 200 صفحه‌ای بوده‌اید و هنگام تایپ صفحه 189 برق منزل یا محل کار شما قطع شده و فایل را نیز روی‌ هارد دیسک رایانه ذخیره نکرده‌اید! در این حالت است که پس از راه‌اندازی مجدد و باز کردن نرم‌افزار Word مشاهده می‌کنید نتیجه تلاش چند ساعت یا چند روز شما هدر نرفته و فایل شما به طور خودکار ذخیره و بازیابی شده است. حالا ما این همه مقدمه‌چینی کردیم تا بگوییم متاسفانه مسیر ذخیره‌سازی پیشفرض این فایل‌ها در درایو C است که اصلا برای انجام این کارها مناسب نیست؛ چرا که احتمال خرابی یا آسیب دیدن اطلاعات موجود در این درایو بیشتر از دیگر درایوها است. برای تغییر این مسیر در آفیس 2010 می‌باید به روش زیر عمل کنید:

 

1ـ در هریک از برنامه‌های Word، Excel، PowerPoint از منوی File گزینه options را انتخاب کنید.
 

2ـ1ـ در برنامه اکسل و پاورپوینت، به بخش Save بروید و مسیر دلخواه خود را در قسمت AutoRecover file location تایپ کنید.

 


2ـ2ـ در برنامه Word به بخش Save مراجعه و پس از کلیک روی گزینه Browse در قسمت AutoRecover file location، مسیر دلخواه خود را مشخص کنید.

 

3ـ در نهایت با کلیک روی گزینه OK تغییرات را تایید کنید و از برنامه خارج شوید.


موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسب‌ها: ترفندی در خصوص بازیابی صفحات از دست رفته در Word

تاريخ : چهار شنبه 8 / 8 / 1396 | 6:57 | نویسنده : اکبر احمدی |

چگونه اعداد در Microsoft Word فارسی می شود؟

شاید شما هم با انگلیسی ماندن اعداد در Microsoft Word هنگام تایپ فارسی مشکل دارید، اینجا مشکل یک راهکار ساده دارد.


به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، برای فارسی سازی ورد حتی باوجود فارسی سازی تنظیمات زبان ویندوز (Region and Language) هم اعداد در Word فارسی نمی شود و باید از طریق تنظیمات نرم افزار Word فارسی سازی اعداد در ورد بطور کامل انجام شود.

چگونه اعداد ورد ( Microsoft Word ) را فارسی کنیم ؟

در اینجا با انجام مراحل ذکر شده چگونگی حل مشکل تایپ اعداد فارسی در MS Word 2003 و MS Word 2007 آموزش داده شده است.

- چگونگی حل مشکل تایپ اعداد فارسی در MS Word 2003 :

اگر هنوز از نسخه قدیمی ورد ( Word 2003 ) برای تایپ کردن نامه و نوشته های خود استفاده می کنید برای هماهنگ کردن اعداد با متن نوشته کافی است که از منوی Tools به قسمت Options بروید . در پنجره باز شده بر روی زبانه Complex Scripts کلیک نمایید . حالا همانگونه که در عکس زیر مشاهده می کنید ، در قسمت General و از کادر کشویی روبروی عبارت Numeral ، گزینه Context را انتخاب کنید. این کار باعث می شود تا اعداد در نوشته های شما با همان زبانی که تایپ کرده اید نشان داده شوند. هیچ تغییر دیگری لازم نیست. در تمام پنجره ها بر روی OK کلیک کنید تا به صفحه اصلی برگردید و از تایپ کردن اعداد فارسی خود در نوشته های فارسی خود به صورت خودکار و در نوشته های انگلیسی شما اعداد به همان صورت انگلیسی نمایش داده شوند لذت ببرید.



- چگونگی حل مشکل تایپ فارسی اعداد در MS Word 2007 و نسخه های جدیدتر :

در نسخه ۲۰۰۷ و بالاتر مانند ورد ۲۰۱۰ به خاطر تغییرات ظاهری و منوها شما باید راهی دیگر را برای تایپ فارسی اعداد در پیش بگیرید. برای این مسئله در ابتدا شما برروی File کلیک می کنید (در نسخه ۲۰۰۷ آرم MS) سپس بر روی  Word Options کنید.


موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسب‌ها: چگونه اعداد در Microsoft Word فارسی می شود؟

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 8 / 8 / 1396 | 6:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

طلب شخصیت و عزت شخص

طلب شخصیت و عزت شخص
کمال طلبی چیست و نشانه های افراد کمال طلب چیست؟

جوانان در طلب شخصیت و کسب عزّت نفس می‌باشند،و‌مایلند هر چه زودتر شخصیتی ثابت و مستقل برای خود بسازند و موجبات رشد خود را فراهم نمایند و صلاحیت‌های لازم را برای پذیرش در جامعه بدست آورند.


پیامبر گرامی اسلام در کلام گوهر بار خود این نکته را متذکر شده و می‌فرمایند:


الولد سید سبع سنین و عبد سبع سنین و وزیر سبع سنین… 14


در توضیح این روایت باید گفت:فرزند در هفت سال اول به سبب ناتوانی جسم و نارسایی فکر مورد عطوفت و ترحم والدین است و والدین از روی رحمت به خواسته‌های او عمل می کنند لذا کودک بر پدر و مادر آقائی می کند، و در هفت سال دوم به سبب اینکه به اندازه‌ای نیرومند شده مانند گذشته مورد ترحّم نیست و به سبب اینکه تا اندازه‌ای خوب و بد را می‌شناسد مورد مؤاخذه بوده و مسؤول واقع می‌شود و وظایف خود را در غالب دستور از پدر و مادر می‌گیرد.


هفت سال سوم که دوره بلوغ و جوانی است، دوره‌ای است دارای ارزش والا؛و پیامبر اکرم(ص) با دادن نسبت وزارت به جوانان در حقیقت چندین نکته را موارد اهمیت قرار داده‌اند.


اول اینکه نوجوان و جوان دارای ارزش هستند و باید مورد احترام و تکریم قرار گیرند.احترام قائل شدن برای آنها اولین قدم است در کمک به ایشان درکسب شخصیت و عزت نفس.


موضوعات مرتبط: ویژه جوانان ونوجوانان
برچسب‌ها: طلب شخصیت و عزت شخص

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 7 / 8 / 1396 | 7:12 | نویسنده : اکبر احمدی |

شناخت ویژگی های فکری و شناختی

شناخت ویژگی های فکری و شناختی


علاوه بر تغییر و تحولات وسیع در رشد جسمانی، تحولاتی در حیطهٔ شناختی و فکری نوجوانان نیز رخ می‌دهد که با رشد مغز و فعالیت‌های آن در ارتباط است.


در مطالعات مربوط به رشد عصب شناختی آمده است که رشد دوران بلوغ با رشد مغز نیز همراه است و‌در نوجوانی تغییراتی در سطوح و عملکردهای مغز به وقوع می‌پیوندد و از پیامدهای این‌رشد‌مغزی،رسیدن به مرحله جدیدی از رشد‌شناختی‌ است ‌که ‌آن ‌رسیدن ‌به «اندیشه انتزاعی» می‌باشد.


تفکر کودکان وابسته به داده‌های عینی و محسوس است و آنان قادر به درک مفاهیم انتزاعی نیستند، در حالی که با شروع نوجوانی، نوجوان می‌تواند به انواع احتمالات و فرضیات بیاندیشد.


نوجوان نه تنها به آنچه هست می‌اندیشد بلکه به آنچه می تواند‌باشد نیز فکر می‌کند و از آنجا که قابلیت تجسم احتمالات نامحدود را پیدا می‌کند، می‌تواند در مورد مسایل اخلاقی، اجتماعی برنامه‌های آینده خود گستردهٔ وسیعی را مدّ نظر قرار دهد و این تحول روزنه‌های تازه‌ای را برای اندیشه‌ها می‌گشاید و به نوجوان امکان تحلیل مسایل سیاسی و فلسفی را می‌دهد.9


موضوعات مرتبط: ویژه جوانان ونوجوانان
برچسب‌ها: شناخت ویژگی های فکری و شناختی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 7 / 8 / 1396 | 7:9 | نویسنده : اکبر احمدی |

ویژگی‌های شخصیت نوجوانان و جوانان

ویژگی‌های شخصیت نوجوانان و جوانان

مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا؛  فردا 5 وزنه بردار کشورمان روی تخته می روند

شخصیت هر فرد کل خصایص بدنی، فکری، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی،اعم از موروثی یا اکتسابی است که او را به طور آشکار از دیگران متمایز می‌کند.6

بنابراین برای بررسی شخصیت یک فرد باید هم جنبه‌های فردی او یعنی ویژگی‌های جسمانی، فکری، عاطفی و اخلاقی وی را شناخت ـ اعم از موروثی و اکتسابی ـ و هم از نظر برخوردهای اجتماعی و ویژگی‌های پایدار رفتارش با دیگران، او را مورد ارزیابی قرار داد.

بررسی شخصیت جوان بدین معناست که نوع انسان در دوران نوجوانی و جوانی از نظر ابعاد وجودی دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که حیات او را از سایر مراحل عمرش ممتاز می‌کند.هدف از شناخت شخصیت جوان؛شناخت این ویژگی‌ها و اقتضائات می‌باشد تا بتوانیمبه کمک این شناخت و با بهره‌گیری از تعالیم قرآن و ائمه معصومین، جوانان را در مهم‌ترین مرحله حیاتشان کمک و راهنمایی کنیم.

شناخت ویژگی های جسمانی

در سال‌های اولیه بلوغ به سبب افزایش ترشح هورمون‌های غدد آندوکرین، تغییرات عمیقی در ارگانیزم بدن به وجود می‌آید و تعادل نسبی نوجوان به هم می‌خورد، شکل و حجم بدن تغییر می‌کند و از حالت کودکی خارج شده و به غالب و اندازه بزرگسالان نزدیک می شود.رشد در این دوره چنان پرشتاب و سریع انجام می‌گیرد که آن را به «جهش» تعبیر کرده‌اند.

رشد جهشی مربوط به سال‌های بلوغ و نوجوانی است و حدوداً چهار سال طول می‌کشد و سپس حالت تدریجی به خود می‌گیرد و در دوران جوانی آهنگی تدریجی به خود گرفته و به نهایت و اوج خود می‌رسد.به سبب این تغییر و تحولات، نوجوانان توجهی افراطی نسبت به وضع ظاهری خود نشان می‌دهند و نسبت به چهره، ترکیب بدن، تناسب اندام و آرایش ظاهری خود بسیار دقیق می شوند.بسیاری از والدین نسبت به تغییر رفتارهای نوجوانان خود در آرایش وضع ظاهری ابراز نگرانی کرده و بنای مخالفت را با آنان می‌گذارند، در حالی که این تغییرات از خواهش‌های غریزی و فطری دوران نوجوانی است و باید با رفتاری سنجیده و ایجاد روابطی صمیمانه آنان را کمک کرد تا این مراحل را سپری کنند.تمایل به زیبایی و جمال از خواهش‌های فطری بشر است که در نوجوانان و جوانان تظاهربیشتری دارد و این نکته از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) نیز مطرح گردیده و ایشان در توجه به این حس و پرورش آن عنایت خاصی کرده‌اند.از امام باقر(ع) روایت شده که:

حضرت امیر(ع) به همراه غلام جوان خود قنبر به بازار بزازها مراجعه نموده و دو لباس تهیه می‌نمایند یکی به قیمت سه درهم و یکی به قیمت دو درهم و لباس گرانتر را به غلام می‌دهند.وقتی غلامشان از ایشان می‌خواهند که لباس گرانقدر را خود حضرت تن کنند، ایشان می فرماید:«انت شاب و‌لک شره الشباب»7


موضوعات مرتبط: ویژه جوانان ونوجوانان
برچسب‌ها: ویژگی‌های شخصیت نوجوانان و جوانان

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 7 / 8 / 1396 | 7:5 | نویسنده : اکبر احمدی |

امامت امام علي عليه السلام در سنجش خرد (3)

 

امامت امام علي عليه السلام در سنجش خرد (3)

 امامت امام علي عليه السلام در سنجش خرد(3)

  نويسنده: آيت الله سيدعلي حسيني ميلاني

دوم: شجاعت و دليري دومين شرط و صفتي که اهل سنّت در امام لازم مي دانند شجاعت و دليري اوست. صاحب شرح المواقف مي گويد:
اين شرط بدين جهت لازم است که امام قدرت و توانايي کافي را داشته باشد تا از مملکت و کيان اسلام دفاع کرده در جنگ ها با شجاعت و دلاوري، اساس اسلام و دين را حفظ کند.
با مراجعه به روايات و صفحات
تاريخ به خوبي روشن مي شود که چه کسي در جنگ ها در رکاب رسول خدا صلي الله عليه و آله مي جنگيد و با شهامت از دين خدا حمايت مي کرد و هرگز جبهه ي جنگ را ترک نمي کرد.
آري، اين اميرالمؤمنين عليه السلام بود که بنابر باور شيعه و سنّي شجاع ترين مردم بود و اساس و پايه هاي
ايمان، به شمشير او محکم و استوار گرديد. پرچم اسلام در تمام جنگ ها به دست او برافراشته مي شد و هيچ گاه از صحنه نبرد عقب نشيني نمي کرد و در هيچ جنگي ديده نشد که از ميدان مبارزه و نبرد فرار کند؛ بلکه همواره براي دفاع از اسلام از جان خود مي گذشت و با تمام وجود از رسول خدا صلي الله عليه و آله حمايت مي کرد.
به جرأت مي توان گفت که فداکاري ها و جان فشاني هاي حضرت علي عليه السلام آن قدر فراوان است که از حدّ گفتن و روايت کردن گذشته است؛ بلکه بايد با نگاهي عميق ببينيم که چگونه آن بزرگوار در جنگ هايي چون بدر، احد، خيبر، حنين و احزاب از جان خود مي گذشت تا اسلام زنده بماند و به همين جهت تا به امروز هيچ کس نتوانسته است در شجاعت و دلاوري آن حضرت، شک و شبهه اي ايجاد کند.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 / 8 / 1396 | 7:26 | نویسنده : اکبر احمدی |

عدالت در اين جهان: ديدگاه هاي امام علي (ع)

 

عدالت در اين جهان: ديدگاه هاي امام علي (ع)

عَلَيهِ السَّلام) در مورد عدالت نگفته و ننوشته است و کتاب نهج البلاغه ي او دربرگيرنده ي بحث هاي ماوراي طبيعي و عملي مهم در مورد عدالت است. علي (عَلَيهِ السَّلام) بود که ">
 عدالت در اين جهان: ديدگاه هاي امام علي (ع)

نويسنده: سيد حسين نصر
مترجم: سيد محمد صادق خرازي


از ميان تمامي اصحاب پيامبر هيچ کس به اندازه ي علي (عَلَيهِ السَّلام) در مورد عدالت نگفته و ننوشته است و کتاب نهج البلاغه ي او دربرگيرنده ي بحث هاي ماوراي طبيعي و عملي مهم در مورد عدالت است. علي (عَلَيهِ السَّلام) بود که اصرار داشت خداوند نه تنها عادل است بلکه خود عدل است و موهبت عدالت از جانب خداوند روح
انسان را سيراب مي کند. از آن جا که خداوند عين عدالت است، هرچه انجام دهد، عادلانه است. اما به گفته ي علي (عَلَيهِ السَّلام) انسان نيز بايد نسبت به خداوند و مخلوقات او عادل باشد. براي عادل بودن نسبت به خداوند بايد پارسا و پرهيزگار بود و هدفي که انسان براي آن آفريده شده، يعني ستايش خداوند را تحقق بخشيد. براي عادل بودن نسبت به مخلوقات او بايد حق هر يک را رعايت کرد و به طور شايسته با آن ها رفتار نمود. علي (عَلَيهِ السَّلام) در تمامي خطبه ها، کلمات قصار و نامه هايش تأکيد مي ورزد که عدالت به پرستش خداوند و پرهيزکاري صادقانه وابسته است. انسان با نزديک شدن به خداوند، عادل تر نيز مي شود؛ زيرا فضيلت عدل با نزديک شدن به قرب الهي افزايش مي يابد. عدالت هم علت پرستش است؛ زيرا با عبادت خداوند نسبت به او عادل هستيم و هم معلول پرستش؛ چرا که عبادت او، ما را به سرچشمه ي عدل نزديک تر مي کند. همچنان که براي افلاطون چشم دوختن به نيکي
مطلق منبع عدالت بود، در اسلام نيز چنان چه علي (عَلَيهِ السَّلام) به طور مفصل تشريح کرده است، عبادت خداي يگانه، سرچشمه ي عدالت است.


موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: عدالت در اين جهان: ديدگاه هاي امام علي (ع)

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 / 8 / 1396 | 7:24 | نویسنده : اکبر احمدی |

دشمني ابن تيميّه با امام علي (ع)

 

دشمني ابن تيميّه با امام علي (ع)

درباره ي حضرت علي (عليه السلام) چنين اظهارنظر مي كند:">

نقد افكار ابن تيميّه (1)

 دشمني ابن تيميّه با امام علي (ع)

  نويسنده: آيت الله سيدعلي حسيني ميلاني

نقد افكار ابن تيميّه (1)

 

ديدگاه برخي از علماي اهل سنّت درباره ي ابن تيميّه

حافظ ابن حجر عسقلاني به تفصيل در شرح حال ابن تيميّه سخن گفته كه تمامي آن ها قابل توجه است و ما به ذكر اندكي از آن اكتفا مي كنيم. ابن حجر مي گويد: ابن تيميّه درباره ي حضرت علي (عليه السلام) چنين اظهارنظر مي كند:
وي در هفده مورد اشتباه كرده و در آن موارد با سخن آ
شكار قرآن، مخالفت نموده است.
ابن حجر پس از نقل اين سخن مي نويسد:
درباره ي ابن تيميّه بين علما اختلاف نظر وجود دارد. برخي او را از مجسمه (1) مي دانند، از اين جهت كه وي چنين
اعتقادي را در دو كتاب عقيده حمويّه و واسطيّه و ديگر كتاب هايش آورده است.
براي مثال مي گويد: دست، پا، ساق و صورت از صفات حقيقي خدا هستند و ذات او بر عرش استيلا دارد (!!)
ابن حجر در ادامه مي گويد: برخي از علما او را زنديق و بي دين مي دانند؛ چرا كه او مي گويد: نبايد از پيامبر اكرم (صلي الله علي و آله)(2) كمك خواست و چنين درخواستي از عظمت نبي اكرم (صلي الله عليه و آله) كاسته و مقام او را پايين مي آورد... .
او مي افزايد: برخي به ابن تيميّه نسبت نفاق مي دهند؛ زيرا مي گفت كه علي (عليه السلام) در هفده مورد اشتباه كرده و به هر سمتي كه رو مي كرده است، خوار و زبون مي گشته و او بارها خواست كه به خلافت برسد؛ اما نتوانست. او براي رياست و سلطنت مي جنگيد، نه براي ديانت، او دوستدار رياست بود.
ابوبكر در بزرگسالي اسلام آورد و مي فهميد كه چه مي گويد، اما علي در خردسالي مسلمان شد و اسلام كودك پذيرفته
نيست. او در جريان خواستگاري دختر ابوجهل سخني گفته كه تا هنگام مرگ آن را فراموش نكرده بود.


منبع:
راسخون ( https://rasekhoon.net/article/show/921235/ )



موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: دشمني ابن تيميّه با امام علي (ع)

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 / 8 / 1396 | 7:22 | نویسنده : اکبر احمدی |

خواص گندم سیاه یا چاودار

خواص گندم سیاه یا چاودار

خاصیت چاودار,خواص چاودار

غلات کامل (چاودار و جو دوسر) و ماهی از آسم دوران کودکی جلوگیری می کنند

 

گندم سیاه یا چاودار، نامی که در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می رسد،ممکن است بگویید از خانواده ی گندم هاست ولی در اصل اینگونه نیست و هیچ ارتباطی با گندم ندارد بلکه میوه ی گیاهی به نام "Fagopyrum esculentum" است و دردسته بندی ها جز محصولات بدون گلوتن طبقه بندی می شود.

 

 

فرمانرو: گیاه

 

 

راسته: گندم‌سانان

 

 

تیره: گندمیان

 

 

گونه: S. cereale

 

 

نام علمی : Secale cereale

 

 

 

 

 

گندم سیاه چیست؟

گندم سیاه یا چاودار، نامی که در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می رسد،ممکن است بگویید از خانواده ی گندم هاست ولی در اصل اینگونه نیست و هیچ ارتباطی با گندم ندارد بلکه میوه ی گیاهی به نام "Fagopyrum esculentum" است و دردسته بندی ها جز محصولات بدون گلوتن طبقه بندی می شود. گندم سیاه برای افرادی که رژیم  خام خواری دارند بسیار مناسب است.

 

چاودار با نام علمی Secale montanum گیاهی از خانواده گندمیان (به لاتین: Poaceae) است. بیشتر چاودارهای زراعی دیپلوئید بوده و انواع تتراپلوئید و دیپلوئید روز بلندشان نیز موجود می‌باشد. این گیاه دگرگشن بوده و مقاوم‌ترین غله نسبت به سرما است. در فرهنگ لغت دهخدا از این گیاه این گونه نام برده شده‌است: «چودار. چودر. ویبگ. گیاهی هرزه که در غله زار روید و دانه آن چون گندمی لاغر و کشیده است.» و نیز در لغت نامه دکتر معین اینگونه یاد شده‌است: «گیاهی از نوع غلات که ارتفاعش تا دو متر هم می‌رسد.»

 


موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
برچسب‌ها: خواص گندم سیاه یا چاودار

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 5 / 8 / 1396 | 6:53 | نویسنده : اکبر احمدی |

ارزن چیست و چه فوایدی دارد؟

ارزن چیست و چه فوایدی دارد؟

فواید ارزن,خاصیت ارزن

ارزن حداقل آلرژی‌زایی و بیشترین هضم را دارا است

 

ارزن‌ها گروه کوچکی از گونه‌های دانه‌دار غلات کامل هستند که در نواحی خشک به ویژه در آسیا و آفریقا به خوبی رشد می‌کنند.

 

ارزن یک دانه باستانی محسوب می‌شود که از 10000 سال پیش در آسیای شرقی کشت می‌شده است. انواع مختلفی دارد که انواع مرواریدی و انگشتی از معروف‌ترین آن‌ها می‌باشند. اگرچه ارزن اغلب به عنوان غذای پرندگان محسوب می‌شود، ولی فقط مخصوص آن‌ها نیست و به عنوان یکی از غلات خوشمزه جهت تهیه انواع متنوعی از غذاها در بسیاری از کشورها به ویژه چین، آفریقا و هند کاربرد دارد. ارزن در طول سال موجود است و از نظر اندازه کوچک بوده و شکل گردی دارد که به رنگ‌های سفید، زرد کم رنگ، قهوه‌ای، خاکستری یا بنفش دیده می‌شود.

 

ارزن از نظر طعم، شیرینی ملایمی داشته و حاوی هزاران ماده مغذی مفید است و بیش از یک سوم جمعیت جهان از آن تغذیه می‌کنند.

 


موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
برچسب‌ها: ارزن چیست و چه فوایدی دارد؟

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 5 / 8 / 1396 | 6:51 | نویسنده : اکبر احمدی |

آشنایی با خواص سیر

آشنایی با خواص سیر

شنایی با خاصیت های سیر,خواص درمانی سیر

مصرف سیر برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید تاثیر واقعا خوبی در درمان آنها دارد

 

سیر را همه دنیا از دیرباز به عنوان یک ماده غذایی طبیعی دارای قدرت درمانی بالقوه می‌شناسند. این ماده غذایی به‌رغم تاثیر بدی که بر بوی عرق و بوی دهان دارد محبوبیت زیادی داشته و شدیدا مورد توجه قرار گرفته است.

 

سیر در تمام نقاط دنیا می‌روید و می‌توان گفت همه مردم آن را به صورت خام، پخته و یا سرخ شده مصرف می‌کنند.

 

رژیم درمان ها و پزشکان معمولا توصیه می‌کنند افراد بزرگسال روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر و کودکان روزانه نصف حبه سیر مصرف کنند؛ اما توجه داشته باشید مصرف مقادیر بیشتر از این، معمولا توصیه نمی‌شود.سیر توانایی‌های جالبی در تامین سلامتی ما دارد.


موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
برچسب‌ها: آشنایی با خواص سیر

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 5 / 8 / 1396 | 6:49 | نویسنده : اکبر احمدی |

برقرای ارتباط کلامی در زندگی زناشویی

به گزارش سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز: ارتباط کلامی در روابط زناشویی ، برقرای ارتباط کلامی در زندگی زناشویی : در بسیاری از موارد می خواهید با حرف زدن مسائل موجود را حل کنید ولی در آخر اختلاف شدیدتر شده و رنجش ها افزایش می یابد. بهتر است اگر با این مشکل رو به رو هستید، جملاتی که در این گونه مواقع میان شما و همسرتان رد و بدل می شود را بازنگری کنید.


 
 

 

 

روابط زناشویی ، برقرای ارتباط کلامی در زندگی زناشویی
 

 

 

 

ارتباط کلامی  و صحبت کردن از اصلی ترین روش های برقراری ارتباط است. این ارتباط در زوجین یکی از اصلی ترین راههای برقراری یک رابطه صحیح و اصولی است. رعایت اصول صحیح کلامی و سخن گفتن می تواند زوجین را به سمت داشتن یک زندگی موفق تر هدایت کند اما بکار بردن بعضی از عبارت ها و دیالوگ ها در میان زوجین گاهی باعث به وجود آمدن فاصله هایی عمیق میان آنها می گردد. در حالی که زن و شوهر این تصور را ندارند که نوع برخورد و رفتار آنها آنقدر برای همسرشان آزار دهنده است که زخمی عمیق را در قلبشان ایجاد می کند. حال آنکه ارسال پیام هایی که در حین عصبانیت مخابره می کنید، نحوه نگاه کردن به چشمان، تن صدا، و حرکات دست می تواند چیزی فراتر از آنچه شما در نظر دارید را به همسرتان منتقل کند.

وظیفه ات را انجام بده
 
درست است که در بعضی مواقع سکوت کردن بهترین راه حل است اما نباید این راه حل را به تمام مشکلات تعمیم داد


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: برقرای ارتباط کلامی در زندگی زناشویی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 / 8 / 1396 | 7:31 | نویسنده : اکبر احمدی |

مهمترین علت طلاق را از زندگی تان دور کنید ازدواج و زناشویی

عامل اصلی طلاق تان را هرگز با خود حمل نکنید!!

داشتن رابطه زناشویی پایدار و محکم آرزوی هر دختر و پسری است که ازدواج می کند. برای داشتن یک زندگی زناشویی پایدار کافی است عواملی که ویران کننده رابطه زناشویی تان است را بشناسید.

عوامل ویران کننده رابطه زناشویی تان را بشناسید

این مقاله از زبان دکتر دبرا کی. فیلِتا، مشاور متخصص مشکلات زناشویی است.

او با نگاه ناامیدی که روی صورتش بود گفت، «ما داریم طلاق می‌گیریم.» وقتی می‌خواست نیمه پر لیوان را ببیند، لحن صدایش عوض شد. «اما به نفعمان است. چند سال اخیر نتوانستیم رابطه‌مان را درست کنیم. خیلی با هم فرق داریم.» تا ساعت‌ها بعد از مکالمه‌ای که با او داشتم، صدایش در گوشم می‌پیچید. به لیست تفاوت‌هایی که با همسرم داشتم فکر می‌کردم. ما هم تفاوت‌های زیادی با هم داشتیم. آیا امکانش هست که زوجی که تا این اندازه با هم فرق دارند، ازدواجی خوب و خوش داشته باشند؟

من بعنوان یک مشاور ازدواج هر روز با زوج‌هایی روبه‌رو می‌شوم که برای مشاوره پیشم می‌آیند. اما مشکلات آنها اغلب نه بخاطر خیانت است، نه اعتیاد و نه اذیت و آزار. آنها در واقع مرگی آرام و تدریجی را کنار هم تجربه می‌کنند. عباراتی مثل، «ما خیلی با هم فرق داریم»، «ما تفاهم نداریم»، «زندگی خوبی برای ما باقی نگذاشته» با اینکه خیلی معصومانه به نظر می‌رسند اما شدیداً کشنده هستند.

عوامل مختلفی می‌توانند سد راه زندگی زناشویی شما شوند اما بیشتر وقت‌ها چیزهای جزئی هستند که اصلاً به چشم نمی‌آیند ولی در ازدواج‌تان رخنه می‌کنند. برای اطمینان از موفقیت ازدواجتان باید مراقب این عوامل باشید:

 

اولویت‌های خانوادگی

مهمترین منبع استرس‌زا در روابط بیشتر زوج‌ها، روابطی است که خارج از آن دو نفر است. والدینتان، خواهر و برادرهایتان و دوستانتان را دست‌کم نگیرید. باید بدانید که وقتی به همسرتان «بله» گفته‌اید یعنی او را به همه آدم‌های دیگر مقدم کرده‌اید. خیلی از ازدواج‌ها فقط بخاطر همین ضعف در اولویت‌دهی دچار مشکل می‌شوند. هر کس آنها را سمتی می‌کشد بدون اینکه به سمت همدیگر کشیده شوند. زوج‌ها در ازدواج‌های سالم یاد می‌گیرند که همدیگر را به هرکس و هرچیز دیگر مقدم بدانند.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: مهمترین علت طلاق را از زندگی تان دور کنید ازدواج و زناشویی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 / 8 / 1396 | 7:29 | نویسنده : اکبر احمدی |

اشتباهات مردان در زندگی زناشویی که زنان از آنها نمیگذرند


اشتباهات مردانه ای که زنان در زندگی زناشویی شان هرگز نمی بخشند!!

 با اینکه خیلی از زن‌ها ممکن است تصمیم بگیرند دوباره از نو با شوهرشان شروع کنند ولی دیگر هیچ چیز بین آنها مثل قبل نخواهد شد. در زیر به شش مورد از اشتباهات آقایان که خانم‌ها هیچوقت نمی‌بخشند و از آن نمی‌گذرند اشاره می‌کنیم.

بزرگترین اشتباهات مردان در زندگی زناشویی

هم خانم‌ها و هم آقایون اشتباهاتی در رابطه مرتکب می‌شوند که آرامش و عشق رابطه را بر هم می‌زند. این اشتباهات از طبیعت آنها و تفاوت بین فیزیولوژی مرد و زن ریشه می‌گیرد. بخشیدن اشتباهات کوچک و دوباره شروع کردن کار سختی نیست. ولی بعضی اشتباهات هست که می‌تواند رابطه را برای همیشه خراب کند. هم خانم‌ها و هم آقایون هر دو ممکن است دچار چنین اشتباهاتی شوند. اشتباه چیزی نیست که مخصوص یک جنسیت خاص باشد. فقط مردها نیستند که اشتباه می‌کنند. خانم‌ها هم ممکن است دچار اشتباهاتی شوند که بخشیدن آن کار سختی است. مثلاً اگر مردی با زن دیگری به همسر خود خیانت می‌کند، زنش هیچوقت او را نخواهد بخشید. بااینکه خیلی از زن‌ها ممکن است تصمیم بگیرند دوباره از نو با شوهرشان شروع کنند ولی دیگر هیچ چیز بین آنها مثل قبل نخواهد شد. حتی چیزهای کوچک برای آقایان مثل پنهان کردن چیزی از همسرشان یا انجام کاری خلاف میل او می‌تواند اشتباه بزرگی باشد. برای مردها این چیزها چندان چیز خاصی نیست ولی برای زن‌ها اینطور است. در زیر به شش مورد از اشتباهات آقایان که خانم‌ها هیچوقت نمی‌بخشند و از آن نمی‌گذرند اشاره می‌کنیم:


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: اشتباهات مردان در زندگی زناشویی که زنان از آنها نمیگذرند

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 / 8 / 1396 | 7:27 | نویسنده : اکبر احمدی |

بررسي علل و عوامل قهر همسران

بررسي علل و عوامل قهر همسران

قهر همسر

قهر‌ و حرف نزدن همسران يكي ازمشكلات ارتباطي بسياري از زوج‌ها است

 

صدای بسته‌شدن در آن‌قدر محكم بود كه ناخودآگاه از آشپزخانه بيرون آمد تا ببیند چه خبر شده است، ولي ديد اين‌بار هم همسرش می‌خواهد با محكم‌بستن در خانه،ناراحتی‌اش را اعلام کند و بگوید که نمی‌خواهد سر میز شام بیاید یا حرف بزند و درهرصورت نمی‌خواهد شام بخورد...

هميشه همين‌طور است‌، هر وقت مخالفتي پیش بیاید يا بحثي بينشان شروع شودو او هم بخواهد نظرش را بگوید، همين كارها رامی‌كند؛ تا چند روز جواب سلام نمی‌دهد‌، در را به هم می‌كوبد و قهر می‌كند و او هم مستاصل می‌ماند كه درمقابل چنين رفتارهايي چه‌كار بايد كند؟معمولا هم بعد از چند روز خسته مي‌شود‌، خودش می‌رود جلوي در‌، به او خوشامد مي‌گوید و از وی می‌خواهد كه برود شام بخورد و بعد كم‌كم يخ‌هاي بينشان آب می‌شود. ولي ديگر فكر می‌كند که تا كي خودش بايد براي آشتي‌ پيش‌قدم بشود؟اصلا واقعا اين‌طور رفتارها درست است؟نكند اگر همين‌طور ادامه بدهد، همسرش كم‌كم عادت كند كه هر چند وقت يك‌بار قهر كند و...»



موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
برچسب‌ها: بررسي علل و عوامل قهر همسران

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 3 / 8 / 1396 | 7:35 | نویسنده : اکبر احمدی |

تفکرات اشتباه درباره تفاهم در زندگی مشترک

تفکرات اشتباه درباره تفاهم در زندگی مشترک

راز ورمز تفاهم در زندگی

همه زوجین به دنبال تفاهم هستند

 

همه زوجین به دنبال تفاهم هستند و تمام جوان های دم بخت هم به دنبال فردی می گردند که با او تفاهم داشته باشند. در این بین، این کلمه آنقدر بسیط است که معمولا تعریف دقیقی از آن در ذهن افراد یا جامعه وجود ندارد. تعریفی که بیشتر مواقع شنیده می شود این است که «حرف هم را بفهمیم»؛ حال این فهمیدن حرف های طرف مقابل دقیقا به چه موضوعاتی تعلق می گیرد معلوم نیست.

در اینجا سعی می شود چند اشتباه رایج درباره تفاهم تذکر داده شود و سپس به یک تعریف جامع از تفاهم پرداخته شود.

باید کاملا شبیه هم فکر کنیم
اولین اشتباه این است که زوجین انتظار دارند طرف مقابل کاملا شبیه به او فکر کند، همان باورها، ارزش ها و علایق او را داشته باشد. بعضی مواقع مشاهده می شود که برای تفاهم به دنبال رنگ مورد علاقه یا غذای مورد علاقه می روند. در این حالت فرد گویی به دنبال همزاد خود است یعنی هیچ تفاوتی را به رسمیت نخواهد شناخت. این گونه افراد قطعا در زندگی زناشویی دچار مشکل خواهند شد.


موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
برچسب‌ها: تفکرات اشتباه درباره تفاهم در زندگی مشترک

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 3 / 8 / 1396 | 7:33 | نویسنده : اکبر احمدی |

درون گرایی و برون گرایی در ازدواج


درون گرایی و برون گرایی

از میزان تفاوت برونگرایی- درونگرایی خودتان و همسر آینده تان آگاهی پیدا کنید‎

 

باور کنید خیلی خیلی مهم است! تناسب اعتقادی و فرهنگی و تحصیلی و طبقاتی را نمی گویم. حرف سر تناسب شخصیتی است. تناسبی که متأسفانه خیلی وقت ها آنطور که بایسته و شایسته است به آن توجه نمی شود و نتیجه اش می شود... بگذریم. اگر در شُرف ازدواج هستید لطفاً این یادداشت را بخوانید.

 

«همه شرایط و ویژگی هایش خوب است. از لحاظ مذهبی به هم می خوریم. همشهری هم که هستیم. از لحاظ شغل و تحصیلات هم شرایط خوبی دارد. خانواده هایمان هم به هم می خورند. اهل سیگار نیست که هیچ، ورزش سنگ نوردی هم می کند. تحقیقات بابا هم سلامتش را تأیید کرده . همسایه ها و همکارانش هم گفته اند که پسر سر به راهی است. همه چیزش خوب است فقط یک چیزی درش هست که اذیتم می کند. زیادی ساکت است، پاراگراف پاراگراف حرف من را با دو سه کلمه جواب می دهد و ...»


موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
برچسب‌ها: درون گرایی و برون گرایی در ازدواج

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 3 / 8 / 1396 | 7:32 | نویسنده : اکبر احمدی |

پنج لطف ویژه که مخصوص متقین است

    

  • مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(2)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ ... (3) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(4) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیَِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(5- طلاق)

    هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار می‌دهد و او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌دهد ... و هر که از خدا پروا کند برای او در کارش آسانی قرار می‌دهد ... و هر کس از خدا پروا کند، گناهانش را محو می‌کند و پاداش او را بزرگ می‌دارد. (5- طلاق)

    در این آیات، پنج اثر برای تقوا نامبرده شده که خداوند متعال آنها را به شکل ویژه نصیب کسی می‌کند که تقوای الهی را رعایت کند. این پیامدهای خوشایند که خداوند متعال به او عنایت می‌کند عبارتند از:

    1. برایش راه نجاتی از تنگنای مشکلات زندگی فراهم می‌کند.

    2. از جایی که احتمال آن را هم نمی‌داد به او روزی می‌رساند.

    3. اموری که به آن اشتغال دارد را برایش آسان می‌کند.

    4. گناهانی که از او سر زده می‌بخشد.

    5. بیش از آنچه عمل کرده به او اجر و پاداش داده می‌دهد.

 


موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی

تاريخ : شنبه 2 / 8 / 1396 | 7:9 | نویسنده : اکبر احمدی |

کاری که هم ردیف کفر به خداست

کاری که هم ردیف کفر به خداست

وَ أَمَّا مَنْ أُوتىِ‏َ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَیَقُولُ یَالَیْتَنىِ لَمْ أُوتَ كِتَابِیَهْ(25)... خُذُوهُ فَغُلُّوهُ(30)ثُمَّ الجَْحِیمَ صَلُّوهُ(31) ... إِنَّهُ كاَنَ لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ(33)وَ لَا یحَُضُّ عَلىَ‏ طَعَامِ الْمِسْكِینِ(34- حاقه)

 


و اما كسى كه پرونده اعمالش را به دست چپش دهند، مى‏گوید: اى كاش پرونده‏ام را دریافت نمى‏كردم‏ ... او را بگیرید و در غل و زنجیرش كشید؛ آن گاه به دوزخش دراندازید ... زیرا او به خداى بزرگ ایمان نمى‏آورده و مردم را به اطعام نیازمندان تشویق نمى‏كرده‏ است.

بر اساس این آیات عده ای را نامه عمل به دست چپ می دهند و آنها را در غل و زنجیر کشیده و به دوزخ می افکند و در مقام بیان علت این عذاب گفته می شود جرم اینها دو چیز بوده: یکی اینکه به خداوند متعال ایمان نیاوردند و دیگر اینکه مردم را برای کمک به نیازمندان و رفع حوائج  آنها تشویق و ترغیب نمی کردند.

 علامه طباطبایی(ره) در شرح « وَ لَا یحَُضُّ عَلىَ‏ طَعَامِ الْمِسْكِینِ » می نویسد: یعنی در مورد بینوایان سهل انگاری می کردند و رنجی که فقرا می کشیدند اهمیتی برای آنها نداشت.
این آیات به روشنی معنایی که از آیه 19 سوره ذاریات فهمیده می شود را تایید می کند. آن معنا این بود که بر اهل تقوا لازم است تا بخشی از اموال خود را برای رفع نیاز نیازمندان اختصاص دهند و این غیر از واجبات مالی مانند خمس و زکات است. در این فراز، کسانی که آن واجب را ترک کرده و نسبت به نیازمندان بی تفاوت باشند را تهدید به عذابی می کند که قطعاً واقع خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه قرآن کریم این بی تفاوتی در حق مستمندان را گناهی بزرگ در ردیف کفر به خداوند عظیم بیان می کند که این طرز بیان گویای شدت و عظمت این معصیت است.

 

 


موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
برچسب‌ها: کاری که هم ردیف کفر به خداست

تاريخ : شنبه 2 / 8 / 1396 | 7:8 | نویسنده : اکبر احمدی |

طهارت روح، شرط ورود به باطن قرآن

  •  

إنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِیمٌ(77)فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ(78)لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ(79- واقعه)

یقیناً این قرآن، قرآنى است ارجمند و باارزش [كه‏] در كتابى مصون از هر گونه تحریف و دگرگونى [به نام لوح محفوظ جاى دارد.] جز پاك شدگان به آن دسترسى ندارند.
در این آیات خداوند متعال ابتدا قرآن را به کریم بودن توصیف کرده و می ستاید. قرآن به طور مطلق كریم و محترم است؛ هم از آن جهت که نزد خداوند كریم است و هم بدین جهت كه صفاتى پسندیده دارد و هم به این جهت كه سود رسان براى خلق است‏.

در آیه بعد مى‏فرماید: قرآن محفوظ و مصون از هر گونه تبدیل و دگرگونى است؛ چون در كتابى است كه آن «لوح محفوظ»است.

جمله «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» هم می تواند صفت كتاب مكنون و لوح محفوظ باشد و هم می تواند صفت سومى براى قرآن باشد که در این صورت حکم به ممنوعیت مس قرآن، بدون طهارت و وضو می شود. هر چند این حکم حق است و با سایر ادله فقهی ثابت می شود اما چون در اینجا سخن از تجلیل و بزرگداشت قرآن است پس منظور از مس قرآن نمی تواند دست كشیدن به خطوط آن باشد؛ بلكه منظور از تماس با قرآن، علم به معارف آن است كه جز پاكان خلق، كسى به معارف آن عالم نمى‏شود؛ چون فرموده: قرآن در كتابى مكنون و پنهان است.

و منظور از «مطهرون» هم كسانى هستند كه خداوند متعال دلهایشان را از هر رجس و پلیدى پاك كرده است. پس مطهرون عبارتند از كسانى كه خداى تعالى دلهایشان را پاك كرده که برترین و بارزترین مصداقشان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند که قرآن بر طهارتشان گواهی داده و می فرماید: « إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً».


موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
برچسب‌ها: طهارت روح، شرط ورود به باطن قرآن

تاريخ : شنبه 2 / 8 / 1396 | 7:7 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم قمه زنی از نظر آیت الله خامنه ای

حکم قمه زنی از نظر آیت الله خامنه ای

حکم-قمه-زنی-از-نظر-آیت-الله-خامنه-ای-

 

پاسخ:
قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی ‏شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه (علیهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد.
و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می ‏شود بنا براین در هیچ حالتى جایز نیست.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: حکم قمه زنی از نظر آیت الله خامنه ای

تاريخ : چهار شنبه 1 / 8 / 1396 | 7:24 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

 

 

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

1-روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است آن هم نه کراهت مصطلح (عملی که انجام ندادن آن بهتر است)، بلکه کراهت در عبادت دارد یعنی ثواب آن عمل کم تر است.
2-اگر روزه گرفتن در این روز به عنوان تبرک و شادمانی باشد کفر است و خروج از دین، و اگر به جهت فضیلت مطلق روزه باشد چون تشبه صوری به بنی امیه دارد، البته مکروه و ثواب آن عمل کم تر است.
3-ائمه (ع) به این دلیل که بنی امیه از روی سرور و شادی عاشورا را روزه می گرفتند، شیعیان را توصیه کرده اند در این روز روزه نگیرند.
4-بعضی از علماء فرموده اند که مستحب است در روز عاشورا انسان بدون قصد روزه تا عصر از خوردن و آشامیدن خوددارى کند.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

تاريخ : چهار شنبه 1 / 8 / 1396 | 7:23 | نویسنده : اکبر احمدی |

مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست

مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست

مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست
شک در رکعات نماز مغرب و صبح باطل کننده است، مگر در سه جا:

۱- شک بعد از سلام.

۲- شک کثیرالشک، یعنی کسی که زیاد شک می کند.

۳- شک امام در شماره رکعت های نماز، در صورتی که ماموم شماره آنها را بداند و هچنین شک ماموم در صورتی که امام شماره رکعت های نماز را بداند.

نکته: شک در نماز های مستحبی مبطل نماز نیست.

——-
توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۶۷


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست

تاريخ : چهار شنبه 1 / 8 / 1396 | 7:21 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 ... 447 448 449 450 451 ... 565 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.