نشریه موعظه خوبان شماره 207

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه موعظه خوبان شماره 207

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه موعظه خوبان شماره 207

ترس ما از حساب ، از بدحسابی خود ما ست !

 مردم در کراهت داشتن موت و ترس از آن بسیار مختلفند . و اما خوف و کراهت متوسطین، یعنی آنهایی که ایمان به عالم آخرت ندارند، برای آن است که وجهۀ قلب آنها متوجه به تعمیر دنیاست و از تعمیر آخرت غفلت ورزیدند، از این جهت میل ندارند از محل آبادان به جای خراب منتقل شوند، و این نیز از نقص ایمان و نقصان اطمینان است، والّا با ایمان کامل، ممکن نیست، اشتغال به امور دنیّه ( امور پست) دنیویه و غفلت از تعمیر آخرت. بالجمله، این وحشتها و کراهت و خوفها برای نادرستی اعمال و کج رفتاری و مخالفت با مولاست، و الّا اگر مثلاً حساب ما درست بود و خود ما قیام به محاسبه خود کرده (بودیم) وحشت از حساب نداشتیم، زیرا که آنجا حساب عادلانه و محاسب عادل است، پس ترس ما از حساب ، از بدحسابی خود ما است و از دغل بودن و دزدی، (نه) از محاسبه.

[ امام خمینی ، چهل حدیث ، نشر رجاء ، تابستان 68 ، ص 304 و 305 ]

 

 

 

 

 بهترین علم

لقمانُ عليه السلام ـ لاِبنِه و هُوَ يَعِظُهُ ـ : يا بُنَيَّ ، اجعَلْ في أيّامِكَ و لَياليكَ و ساعاتِكَ نَصيبا لَكَ في طَلَبِ العِلمِ؛ فإنَّكَ لَن تَجِدَ لَكَ تَضييعا مِثلَ تَركِهِ .

 لقمان (ع) ـ در اندرز به فرزندش ـ فرمود : فرزندم! در روزها و شبها و ساعات زندگى خود بهره اى براى تحصيل علم در نظر گير؛ زيرا تو هرگز براى خودت ضايعه اى مانند ترك علم نخواهى يافت. روایت نمی گوید سهم بگذار برای طلب علم (می فرماید: ) اولاً طلب علم را برای هیچ مرحله ای فراموش نکن و ثانیاً برای خودت یک نصیبی ، یک عائدی ( بهره ای ) برای طلب علم بگذار. این که ما به جوانها می گوئیم هر چه می توانند کتاب بخوانند روی همین جهت است. و فقط آن کتابی که نباید بخوانند کتاب های مضر است.(بنا بر این می فرماید:) از روز و شبت و ساعتت نصیبی را برای طلب علم بگذار. و در این جا مطلق علم مراد است. گرچه بهترین علم، علم الهی است.

[ شرح حدیث از امام خامنه ای در مقدمه درس خارج - 1396 ]

 

 

 

 بالای سرم نام تو را نقش نمودم / یعنی که سر من به فدای قدم تو

مرحوم آیت الله میلانی(ره) از مراجع بزرگ در مشهد بودند. یکی از ویژگی‌های آیت الله میلانی این بود که نسبت به امام زمان(عج) علاقه و ارادت خاص داشتند. از آیت الله میلانی (ره) سؤال کردند:‌ انتظار و دعا برای امام زمان(عج) چه حکمی دارد؟ وی پاسخ داد: واجب است. تابلوی زیبایی بالای سر ایشان به چشم می‌خورد که نام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه بر آن نقش بسته بود تا همیشه یاد حضرت باشند. ایشان زیر نام امام زمان(عج) می‌نشستند و فرموده بودند زیر نام آن حضرت این بیت شعر را بنویسند:

 بالای سرم نام تو را نقش نمودم         یعنی که سر من به فدای قدم تو

 بزرگواری از ایشان تقاضای موعظه و نصیحت نموده بود. مرحوم آیت الله میلانی فرموده بودند: هر روز بنشینید یک مقدار با امام زمان درد و دل کنید. خوب نیست شیعه‌ روزش شب شود و شَبش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد. بنشینید چند دقیقه ولو آدم حال هم نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح ، دعایی بخواند، با همین زبانِ خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد و دلی کند. در زمان حضرت امام هادی علیه‌السلام شخصی از یکی از شهرهای دور نامه‌ای نوشت که آقا من دور از شما هستم، گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم؛ به هر حال چه کنم؟ حضرت در جواب ایشان نوشتند: «إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّکْ شَفَتَیْک لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو. ما از شما دور نیستیم.» ( بحارالانوار/ ج53/ ص306 )

[ برداشت از پایگاه اطلاع رسانی بسوی ظهور besuyezohur.ir ]

 

 

 

 با حرف نمی شود !

 ما هنوز خدا را نمی شناسیم؛ منشأ آن این است که آلوده هستیم . اگر می خواهی خدای تعالی به تو کمک کند و از برکات خدا کمال استفاده را بکنی با حرف نمی شود. در خلوت و جلوت باید محرّمات الهی را ترک کرد.باید توطئه ها،درغگویی ها ، تهمت ها ، کم فروشی ها، کلا گذاری ها ، و شیطنت ها را که اسمش را عقل گذاشته ایم کنار بگذاریم.

[ آیت الله بهاء الدینی ، شهره آفاق ، قم هنارس ، چاپ دوم ، 1390 ، ص 42 ]

 

 

 


آزاد مَرد !

نمی‏توانی زن پرست باشی و روحت آزاد باشد، پول پرست باشی و روحت آزاد باشد و درواقع نمی‏توانی شهوت پرست باشی، خشم پرست باشی. پس اگر می‏خواهی واقعاً آزاد باشی، روحت را باید آزاد کنی. چقدر در همین زمینه ما بیانات عجیبی داریم! حدیثی دیدم در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه‏ رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول اللَّه! من در نَفْس خودم این حالت را احساس می‏کنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بی‏قیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمی‏تواند مرا به سوی خودش بکشد. نمی‏خواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در این که من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: « اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً ؛ » حالا من می‏توانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی.

[ مرتضی مطهری ، آزادی معنوی ، صدرا ، چاپ سی و هفتم ، 1386 ، ص 34 و 35 ]

 


دستورالعمل آقا مهدی !

 مرحله ی دوم عملیات والفجر در پنجوین بودیم و قرار بود لشکر در کله قندی عملیات کند. وظیفه ی ما شناسایی مکان و موانع و تسلیحات دشمن بود.عراق که به حضور ما پی برده بود،جلوی مواضع پدافندی خودش،به طور نامنظم مین کاشته بود.کمین هایش را هم در جاهایی گذاشته بود که امکان آن نمی رفت. از همه مهمتر،یک سری سگ تربیت شده به منطقه آورده بود که به محض اینکه از حضور ما بویی می بردند، چنان سر و صدایی راه می انداختند که بندِ دل آدم پاره می شد، بعد هم منور ها روشن شده و شناسایی تعطیل می شد. چند شب برای شناسایی رفتیم اما به دلایل فوق موفق نشدیم. به آقا مهدی گفتیم: نمی شه، عراق بو برده، چه کنیم؟ گفت: " خجالت نمی کشین از من کمک می خواین ! مگه برای من کار می کنین؟! اگه دل هاتون همه با هم باشه و یادتون باشه که فقط برای خدا و رضای او کار می کنین، هر وقت منور زدن یا مانع کاشتن، یا سگ هاشون اومدن طرفتون، فقط کافیه پیشونیتون رو بذارین روی خاک و از خودش کمک بخواین. نه از منِ مهدی باکری که خودم گرفتارم." هر چه گفتیم نمی شه،دیشب چند تا از بچه ها رفتن روی مین و شهید شدن،جواب می داد: "من گوشم به این حرفها بدهکار نیست.با من از این حرف ها نزنین؛ فقط خدا." بالاخره رفتیم و گفتیم به حرف آقا مهدی گوش کنیم،ببینیم چطور می شه. تا صدای سگ هاشون در می آمد، یا منور می زدن یا توی مین ها گیر می کردیم، پیشانیمونو ، روی خاک می گذاشتیم و می گفتیم:" (خدایا) فقط باید خودت کمکمون کنی." آن شب طبق دستورالعملی که آقا مهدی داده بود و ما اجراش کرده بودیم،موفق شدیم ، مواضع و موانع عراق را شناسایی کنیم و تا پشت خط اصلی شان را برانداز کنیم.

[ علی اکبری ، نمی توانست زنده بماند ، خاطرات شهید مهدی باکری ، ص51 ]

 

 

 

 یک استفتاء

سوال:   اگر مسئولان در امور معیشتی غفلت کنند و نیروها بر اثر آن دچار انجام کارهای خارج از عرف شوند. آیا انجام دادن این کارها از نظر جناب عالی صحیح است؟
جواب: بر فرماندهان واجب است امور حقوقی و معیشتی کارکنان را مطابق با قانون و مقررات استخدامی تامین نمایند. بر کارکنان نیز لازم است شئون نیروهای مسلح را حفظ کرده از هر گونه کاری که بر خلاف مقررات باشد، اجتناب ورزند.

(استفتائات مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظلّه العالی) دسترسی در : khamenei.ir )
 

 


دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید
 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موعظه خوبان
برچسب‌ها: موعظه خوبان

تاريخ : دو شنبه 15 / 4 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.