ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

 

وسواس کودکان,بیماری وسواس در کودکان,وسواس فکری کودکانهنوز به طور خاص مشخص نشده که چه چیزی باعث به وجود آمدن وسواس می شود

 

وسواس در کودکان
آیا راه های تشخیص و درمان وسواس در کودکان را می شناسید؟ اختلال وسواسی جبری (OCD) که به اختصار در عموم به اختلال وسواس نامیده می شود، در کودکان به صورت افکار، احساسات و ترس های نا خواسته بروز پیدا می کند، که به این حالات وسواس گویند. وسواس می تواند منجر به احساس اضطراب در آن ها گردد.

 

برای رهایی از وسواس و اضطراب، کودک به انجام رفتارهایی گرایش پیدا می کند که به صورت اجبار در می آیند. به این رفتار های اجباری به دلیل آن که باید به یک شکل و ترتیب خاص انجام شود و زمان زیادی ممکن است بگیرند، تشریفات نیز گفته می شود. در ادامه این مقاله نشانه ها، علل و درمان اختلال وسواس در کودکان بحث شده است.

 

افکار وسواسی در کودکان
وسواس ها ترس هایی هستند که کودک دارای OCD نمی تواند فکر کردن به آن ها را متوقف کند. ممکن است متوجه باشند که افکارش منطقی نیستند، اما همچنان احساس اضطراب را درباره موقعیت های خاص دارند.


نشانه های وسواس در کودکان
این ترس ها و افکار می تواند شامل چندین زمینه شود:
- نگرانی درباره مریضی، آسیب یا مرگ خودشان یا فردی دیگر (نگران از دست دادن مادر، پدر و مبتلا شدن به بیماری های لاعلاج...)


- افکاری درباره حرف های بدی که زدند، افکار بدی داشته اند، یا اشتباهی کرده اند.


- ترس هایی درباره اینکه قانونی را نقض کرده باشند، کاری بدی کرده باشند، یا احساس گناه دارند (نگرانی درباره ی قوانین مدرسه یا خانه و انجام درست آن ها)


- نگرانی درباره تمیزی، کثیفی و میکروب ها


- وسواس درباره صاف بودن اشیا، تقارن و جفت بودن، یا قرار گرفتن دقیق در یک جا (جفت کردن کفش در یک خط و جای مشخص، یکی بودن اندازه ی مدادها و ....)


- افکاری درباره ی اینکه بعضی چیزها خوش شانسی یا بد شانسی می آورند (افکاری درباره ی خوب نبودن بعضی رنگ ها، ارقام، یا اشیاء....)

 

بیماری وسواس در کودکان,وسواس کودکان,وسواس فکری کودکان برخی از کودکان در لباس پوشیدن وسواس دارند


رفتارهای جبری در کودکان مبتلا به وسواس
آداب و تشریفات (جبری) رفتارهایی هستند که بچه های دارای OCD مکررا آن ها را انجام می دهند و احساس می کنند برای آن که اضطراب ناشی از افکار ناخواسته کاهش پیدا کند حتما باید کاری انجام دهند. OCD کودکان را مجبور می کند که احساس کنند باید آداب و تشریفات را برای آنکه مطمئن بشوند که اشیاء تمیز، امن، سر جا، و درست هستند، انجام بدهند. برای این بچه ها به نظر می آید تشریفات این قدرت را دارند تا از اتفاقات بد جلوگیری کنند.


انواع وسواس در کودکان
از جمله انواع وسواس در کودکان می توان به موارد زیر اشاره داشت :
- شستن و تمیز کردن
- پاک کردن اشیاء، پاک نویس کردن، مجددا انجام دادن کاری، یا مطالعه بارها و بارها یک قسمت
- تکرار یک کلمه، پاراگراف یا سوال بیشتر از آنچه که لازم است.
- وارد شدن و خارج شدن از یک درب به طوری که چندین مرتبه در یک نوبت تکرار می کند.


- چک کردن های مکرر مثل چک کردن قفل بودن در، چک کردن تکالیف خانگی یا روشن و خاموش بودن چراغ
- خوردن، پوشیدن، یا انجام کارها به یک شکل به خصوص
- خواسته ها به یک شکل تکراری باید برآورده شوند
- شمارش و استفاده از ارقام خاصی که خوب هستند و پرهیز از ارقامی که بد یوم می باشند.


کودکان اغلب درباره ی ترس ها و رفتارهایی که OCD مسبب آن ها هستند صحبت نمی کنند. آن ها ممکن است احساس خجالت یا گیجی درباره این افکار و رفتارها داشته باشند و آن ها را تنها برای خود نگه داشته و به اشتراک نگذارند. ممکن تلاش کنند که رفتارهای خود را به صورت مخفیانه انجام دهند و ممکن است نگران باشند که دیگران آن ها را به خاطر وسواس شان دست بیاندازند.


این کودکان احساس ناتوانی در کاهش تمرکز بر وسواسشان دارند و یک حس اجبار برای انجام آن کار دارند تا برای مقابله با اتفاقات بد مقابله کنند. برای بعضی از آنها انجام تشریفات به معنی این است که همه چیز خوب و درست می باشد.


علل ابتلا به وسواس (OCD) در کودکان
در واقع هنوز به طور خاص مشخص نشده که چه چیزی باعث به وجود آمدن آن می شود. تحقیقات تا حدودی عدم تعادل نوروترانسمیتر سروتونین در مغز را دخیل دانسته اند. همچنین می تواند میزان شیوع آن در خانواده های دارای این اختلال نیز بیشتر باشد و همچنین در کودکان دارای اختلال تیک وسواس نیز با احتمال بالاتری می تواند بروز کند. گاهی اوقات وسواس کودکان می توان بعد از یک بیماری بروز کند. همچنین می تواند بعد از یک دوره سخت و استرس زا برای کودک نیز به وجود بیاید. اختلال استرس پس از سانحه نیز ناراحتی است که می تواند بعد از یک حادثه بروز کند.


درمان وسواس کودکان
والدین می توانند با استفاده از روش های درمانی زیر به بهبود وسواس کودک خود کمک کنند:
با فرزندتان درباره این که چه اتفاقی در حال رخ دادن است صحبت کنید. به صورت حمایتی به آن ها گوش دهید و عشقتان را به آن ها نشان دهید. از جملاتی استفاده کنید که در ارتباط با کودکان بیشتر می تواند تاثیر مثبت داشته باشد مثل، من میدونم که تو نگران هستی درباره ی اینکه همه چیز صاف و جفت باشد، و کفش هایت در یک خط قرار بگیرند و من میدانم اگر تو نتوانی این کارها را انجام دهی اضطراب به تو دست می دهد.


یک وقت ملاقات با متخصص کودکان بگیرید، متخصص کودکان می تواند به شما برای یافتن راه درست کمک کند. در جلسات درمانی کودکتان نقش داشته و شرکت داشته باشید، درباره تمام یاری هایی که والدین می توانند برسانند اطلاعات کسب کنید. برای درمان OCD نیاز به زمان است و فرایند آن باید طی شود.


حمایت بگیرید و آن را انتقال دهید؛ منابع بسیاری برای والدین و خانواده وجود دارد که بتوانند حمایت لازم را برای درمان و مقابله با OCD دریافت کنند. دانستن این که تنها نیستید می تواند به شما برای کنار آمدن با این موضوع کمک کند. به اشتراک گذاشتن موفقیت ها از طرف دیگر والدین می تواند حس امید را در وجود والدین زنده کند. گروه درمانی یکی از این روش ها است.

 

منیع: honarehzendegi.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روانشناسی وفرآن
برچسب‌ها: روانشناسی وفرآن

تاريخ : یک شنبه 5 / 10 / 1399 | 9:23 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.