تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 767
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19604
بازدید ماه : 193993
بازدید کل : 1605672
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 9 / 1 / 1395

و اما توضيح طبقات هفتگانه چشم:
«ملتحمه» نام طبقة نخستين از طبقات هفتگانه چشم است كه متصل به هوا است و اطراف قرنيه و ظاهر چشم را فرا گرفته تا هوا به چشم برخورد نكند. آن را «ملتحمه» نامیده اند زيرا التحام و اتصال طبقات و ساير اجزاء چشم بدان است. این طبقه همة اجزاء چشم را پوشانيده مگر قدري از وسط قرنيه كه آن به جهتِ نفوذ یافتن نور در چشم باز است. 
طبقة دوم، «قرنيه» است و آن طبقه‌اي است محکم و شفاف و بي‌رنگ و مانند قرن (شاخ) برآمده مي‌باشد و از چهار پرده بسيار نازك ترکیب یافته است كه آن را «قشور القرنيه» گويند، پردة بيروني از همه محکم ‌تر است زیرا متصل به ظاهر چشم و در معرض آفات است به طوری كه اگر آفتي به يكي از این چهار پرده رسد پرده ديگر سالم و قائم مقام آن باشد، و آن به منزلة چراغدانی است براي چراغ نور جليديّه كه مانع آفات خارجيه بر آن است. 
طبقة سوم، «عنبيّه» است كه زير قرنيه واقع است. سطح ظاهری آن محکم است، به جهت آن كه متصل به قرنيه است، و سطح درونی آن نرم مي‌باشد. فايده‌اش حفظ حدقه چشم است از رسیدن فضولات و نگهداری رطوبت بيضيّه از یخ زدن، چرا كه بعد از عنبيّه رطوبت بيضيه قرار دارد. 
در وسط عنبيّه سوراخي است به نام حدقه و آن سوراخ روبروی رطوبت جليديه است كه نفوذ نور در آن مي‌باشد. طبقه عنبيّه در چشم افراد به رنگهای گوناگون است در بعضی به رنگ انگور، در بعضي سياه، در بعضي كبود و در بعضي شهلاء (ميش چشم) است. 
طبقه چهارم «عنكبوتيّه» است كه بعد از رطوبت بيضيّه است و آن چون تار عنكبوت بسيار نازک است. عنكبوتيّه ميان جليديّه و بيضيّه قرار دارد. نازک بودن زیادش بخاطر آن است كه مانعِ خروج و دخولِ نور از چشم نباشد. بعد از عنكبوتيّه رطوبت جليديّه و بعد از رطوبت جليديّه رطوبت زجاجيّه قرار دارد.
طبقه پنجم «شبكيّه» است كه حاوی رطوبت زجاجيّه و جليديّه از پشت و حاوی طبقه عنكبوتيّه از جلو است همانند دربرگرفتن شبكه ای بر صيد، و از اين جهت آن را «شبكيّه» ناميه‌اند. و آن از هشت پردة جداگانه حاصل شده است، و آن تأثيرات حاصل از نور را گرفته، آنها را به عصب بصري منتقل نموده و آن نيز به مغز مي‌رساند. 
طبقة ششم «مشيميّه» است كه شبيه مشيمه (بچه‌دان) است. چرا كه اين طبقه مانندِ اشتمال مشيمه در رحم بر جنين، مشتمل بر طبقه شبكيّه است. و بعضي گفته‌اند به جهت كثرت عروق و شرائين شبيه مشيمه است. 
پس مشيميّه بعد از شبكيّه قرار دارد، و فايدة آن تغذيه شبكيّه است به واسطة رگهایی كه بسوي آن آمده است. دو سطحِ مشيميه از مادة سياهي پوشيده شده است. 
طبقه هفتم «صلبيّه» است كه بعد از مشيميّه واقع است و متصل به استخوان چشم مي‌باشد. لذا گفته‌اند: صلبيّه طبقه‌اي است كه قسمت غير شفاف جزء درونی چشم را تشكيل مي‌دهد. از پشت براي عبور عصب بصري سوراخ شده است و از جلو داراي سوراخي است كه قرنيه شفاف در آن قرار گرفته است. رنگ آن در بعضي اشخاص سفيد كدر و در اطفال كبود است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: معرفت شناسی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی