دیدگاه رهبری (شاخص های انقلابی بودن – 2 )

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری (شاخص های انقلابی بودن – 2 )

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری (شاخص های انقلابی بودن – 2 )

دیدگاه رهبری (شاخص های انقلابی بودن – 2 )


 

پنج شاخص انقلابی بودن از دیدگاه آیت الله خامنه ای: پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب؛ هدف‌ گیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها ، پایبندی به استقلال همه‌ جانبۀ کشور؛ حسّاسیّت در برابر دشمن و عدم تبعیّت از او ، تقوای دینی و سیاسی .



در قسمت اول این مطلب ، بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در سالروز رحلت جانسوز امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را که در کنار مرقد مطهر ایشان ایراد شده بود ، مطرح کردیم. در این بیانات ، رهبر معظم انقلاب پس از برشمردن برخی صفات برجسته حضرت امام ، به تشریح پنج ویژگی یک فرد انقلابی پرداختند که ما نیز یکی از آنها یعنی "پایبندی به مبانی اساسی انقلاب" را از زبان ایشان توضیح دادیم و امروز ، چهار شاخص دیگر انقلابی بودن را تشریح می کنیم.


دومین شاخص انقلابی گری که آیت الله خامنه ای برشمردند ، "همت بلند برای رسیدن به آرمانهای انقلاب" است. بی شک ، برای رسیدن به اهداف بزرگ ، اراده ، همت و تلاش مضاعف لازم است، وگرنه هدف اگرچه متعالی باشد ، دست نیافتنی خواهد بود. ایشان در این باره می فرمایند : « شاخص دوّم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمانهای بلند؛ تسلیم نشویم در مقابل فشارها. البتّه شما وقتی ‌که در یک راهی می روید که دشمنی بر سر آن راه هست، برای شما مانع ایجاد می کند؛ (امّا) این بایستی مانع نشود از رفتن شما، از ادامۀ حرکت شما؛ تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه‌ اش عقبگرد است.» رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه پیشرفت های بزرگ علمی ایران را در سالهای اخیر مثال می زنند و تأکید می کنند : « ... اگر به همین اندازه قانع شدیم، عقب خواهیم ماند؛ عقب خواهیم رفت؛ نه، راه پیشرفت تمام ‌شدنی نیست؛ باید رفت تا رسید به آرمانهای بلند.»

دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
ویژگی مهم دیگری که مقام معظم رهبری برای انقلابی بودن ذکر می کنند "پایبندی به استقلال" است که شامل استقلال در همۀ عرصه ها می شود. تکیۀ آیت الله خامنه ای بر این ویژگی، نشان می دهد که آن را بسیار مهم و اساسی می دانند. ایشان استقلال سیاسی را چنین توضیح می دهند : «معنایش این است که ما در زمینۀ سیاسی فریب نخوریم؛ دشمنی که هدفش این است که دولتها و ملّتها را به‌ دنبال خود بکشاند، به شیوه‌های مختلفی توسّل می جویَد. این‌ جور نیست که همیشه با تهدید حرف بزنند؛ نه، گاهی هم با تملّق حرف می زنند؛ گاهی به انسان نامه می نویسند که شما بیایید با ما که آمریکا هستیم مسائل جهانی را با مشارکت یکدیگر حل کنیم؛ ... امّا باطن قضیّه این نیست؛ باطن قضیّه این است که او یک نقشه‌ ای دارد؛ می گوید شما بیا در نقشۀ من، بیا در آن میدانی که من ترسیم کرده ‌ام بازی کن؛ نوع بازی را هم او معیّن می کند. شما بیا این کار را انجام بده تا آن هدفی که برای آن نقشه کشیده شده است، تحقّق پیدا بکند.»


رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه مراقبت از استقلال سیاسی ، اصرار آمریکائیها به جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در بحران سوریه را مثال زدند و فرمودند : « آنها یک نقشه ‌ای دارند، یک هدفهایی را ترسیم کرده ‌اند، مایلند به آن هدفها برسند و البتّه مایلند که از قدرت و نیرو و نفوذ هر کشوری استفاده کنند، ازجمله جمهوری اسلامی ایران. اگر جمهوری اسلامی اینجا خام بشود، وارد بازی آنها بشود، معنایش این است که جدول کاری آنها را پُر کرده است؛ معنایش این است که نقشۀ آنها را کامل کرده است. این خلاف استقلال است؛ این به ظاهر چیزی نیست که دولتی یا کسی بیاید بر کشور حکومت بکند که بگوییم استقلال کشور از بین رفت امّا ضدّ استقلال سیاسی است.»


اسلام دینی است که بر افکار و عقاید استوار است و به همین دلیل انقلاب اسلامی ، استقلال فرهنگی را بسیار مهم می داند و آیت الله خامنه ای نیز بر آن تأکید می ورزند و می گویند : « استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم. ... تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطۀ مقابل استقلال فرهنگی است.» ایشان سالهاست خطر تهاجم فرهنگی غرب را گوشزد می کنند و در سخنرانی اخیر خود نیز در بارۀ تأثیر وسایل ارتباط جمعی جدید چنین هشدار دادند : « بنده نمی خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که می توانند مفید واقع بشوند، امّا سلطۀ دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمی توانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین ‌جور است، فضای مجازی هم همین ‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌ جور است، اینها را نمی شود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطۀ فرهنگی دشمن است.»


یک کشور تا وقتی از نظر اقتصادی وابسته باشد ، نمی تواند به خوبی استقلال سیاسی و فرهنگی خود را حفظ کند. بنا بر این استقلال اقتصادی نقش مهمی در حفظ استقلال و عزت یک ملت ایفا می کند. رهبر انقلاب اسلامی استقلال اقتصادی را " هضم نشدن در هاضمۀ اقتصاد جامعۀ جهانی " تعریف می کنند و درمورد ماهیت این اقتصاد چنین توضیح می دهند: «آیا اقتصاد جامعۀ جهانی یک نظم عادلانه و منطقی و عقلائی است؟ ابدا . اقتصادی که نقشۀ آن را جامعۀ جهانی کشیده است و مظاهر گوناگون آن در همه‌ی دنیا گسترده است، عبارت است از نقشه‌ ای و نظامی که سرمایه‌داران عمدتاً صهیونیستی و بعضاً غیر صهیونیستی برای تصرّف منابع مالی همۀ دنیا طراحی کرده‌اند. این نظم جامعۀ جهانی و اقتصاد جهانی است. اینکه یک کشوری اقتصادش را ادغام کند در اقتصاد جهانی، افتخار نیست؛ این خسارت است، این ضرر است، این شکست است. » اما یک کشور چگونه می تواند به استقلال اقتصادی دست یابد ؟ مقام معظم رهبری بارها پاسخ این سؤال را داده و گفته اند : « استقلال اقتصادی تنها با اقتصاد مقاومتی به ‌دست می‌آید. » اقتصادی که بر پایۀ تولید داخلی و تعامل با دیگران باشد.


"حساسیت در برابر دشمن" چهارمین ویژگی است که آیت الله خامنه ای برای یک فرد انقلابی مطرح کردند و در تشریح آن فرمودند : « دشمن را بشناسیم، نقشه ‌های او را تشخیص بدهیم، بر روی کارهای او، حرفهای او، اظهارات او حسّاس باشیم؛ و در مقابل زهری که او احتمالاً خواهد ریخت، پادزهر فراهم بکنیم و آماده باشیم برای اینکه حرکت او را خنثی بکنیم. این، حسّاسیّت در مقابل دشمن است. » ایشان ضمن انتقاد از معدود افرادی که وجود دشمن را انکار می کنند و آن را توهّم می انگارند، به ذکر مثال هایی از دشمنی نظام سلطه با انقلاب اسلامی و دیگر انقلابیون پرداختند و فرمودند : « ذات نظام سلطه اقتضا می کند که با نظامی مثل نظام جمهوری اسلامی دشمن باشد؛ منافعشان ۱۸۰ درجه با یکدیگر اختلاف دارد. نظام سلطه اهل خیانت است، اهل جنگ‌ افروزی است، اهل ایجاد و سازماندهی گروه‌های تروریست است، اهل سرکوب کردن گروه‌های آزادی ‌خواه است، اهل فشار آوردن بر مظلومین - مثل فلسطین و امثال فلسطین- است؛ این طبیعت نظام سلطه است.»


رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه تبیین دشمنی های استکبار، به توطئه هایی چون اشغال فلسطین، حمایت از کشتار مردم یمن، پشتیبانی از رژیم استبدادی شاه در ایران ، کمک به صدام دیکتاتور عراق برای حمله به ایران و مانند اینها اشاره کردند و نتیجه گرفتند : « هر فردی و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می کند، اگر به آمریکا اعتماد کند، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلی‌ اش را خواهد خورد؛ کما اینکه خوردند. در همین چند سال اخیر جریانهای اسلامی، به ‌خاطر مصلحت‌ اندیشی، ... با آمریکایی‌ ها رفیق شدند، به آنها اعتماد کردند، چوبش را خوردند، سیلی‌ اش را خوردند و حالا دارند مصیبتهایش را تحمّل می کنند. هرکسی با نام اسلام در جهت اسلام حرکت می کند، اگر به آمریکا اعتماد بکند، خطای بزرگی مرتکب شده.»


یکی از ویژگی های لازم برای یک انقلابی مسلمان ، بی تردید " تقوای دینی و سیاسی" است که آیت الله خامنه ای به عنوان پنجمین شاخص انقلابی بودن مطرح کردند. ایشان در سخنرانی خود در کنار مرقد امام خمینی (ره) که خود مرد تقوا و سیاست بودند ، این ویژگی را چنین توضیح دادند : « یک تقوای فردی داریم که من و شما از گناه پرهیز کنیم، خودمان را حفظ کنیم... خودمان را از آتش دوزخ الهی، از آتش غضب الهی دور کنیم؛ این تقوای فردی است. ... تقوای اجتماعی - تقوای اسلامی مربوط به اجتماع- این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم.» ایشان تلاش برای تحقق مطالبات و آرمانهای اسلامی چون عدالت اجتماعی ، حمایت از محرومین و مظلومین ، مقابله با ظالم و مستکبر را تکلیف دینی و تقوای الهی می دانند و اضافه می کنند : « تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه ‌هایی که دشمن می تواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.»


مقام معظم رهبری فایدۀ عمل به شاخص های اساسی انقلاب اسلامی را چنین برمی شمرند : « خب، اگر این پایبندی به ارزشهای اساسی وجود داشت، حرکت انقلاب، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث، این حرکت تغییر پیدا نمی کند. » ایشان امام خمینی (ره) را الگویی کامل در زمینه عمل به این شاخص های انقلابی دانستند که می توان با اطمینان خاطر از ایشان پیروی کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق

تاريخ : چهار شنبه 25 / 12 / 1399 | 9:5 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.