ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

از علت تا درمان زرد زخم

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

از علت تا درمان زرد زخم

از علت تا درمان زرد زخم

زرد زخم نوعی عفونت پوستی که توسط باکتری بنام استافیلوکوک ایجاد می شود و شایع و مسری است که اغلب اوقات نوزدان و کودکان را درگیر می کند. زرد زخم عموما به صورت زخم های قرمز بر روی صورت، به ویژه اطراف بینی، دهان و بر روی دست ها یا پاهای کودک، ظاهر می شود.

از علت تا درمان زرد زخم

از علت تا درمان زرد زخم

بیماری پوستی زرد زخم

بیماری پوستی زرد زخم یا Impetigo یک نوع عفونت پوستی شایع و به شدت مسری است که بیشتر کودکان و نوزادان را درگیر می کند. عارضه پوستی زرد زخم معمولاً خود را به شکل زخم های قرمز رنگ روی پوست قسمت های خاصی مثل بینی، دهان و دست ها و پاها نشان می دهد.

این زخم ها و تاول ها بعد از مدتی تبدیل به پوسته پوسته های عسلی رنگ می شوند. بهترین شیوه درمان و جلوگیری از پخش شدن زرد زخم به دیگر قسمت های پوست، تجویز آنتی بیوتیک ها است.

در صورت ابتلای کودک باید حتماً او را از مدرسه یا مهد کودک به منزل آورده و تحت مراقبت قرار داد زیرا این بیماری به مدت 24 ساعت بعد از شروع درمان آنتی بیوتیکی مسری بوده و می تواند دیگران را هم مبتلا کند.

بیماری پوستی زرد زخم (Impetigo) یک نوع عفونت سطحی و مسری است که به وسیله باکتری استافیلوکوکوس (staph) و استرپتوکوکوس (strep) به وجود می آید.


شیوع زرد زخم

این عارضه پوستی بیشتر در کودکان 2 تا 5 سال و در محیط هایی با آب و هوای گرم و مرطوب شایع است. این بیماری بسیار مسری بوده و از طریق تماس از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد شد. به قدری این بیماری واگیر دار است که در گذشته به این بیماری زرد زخم مسری گفته می شود.1
 

علائم زرد زخم چیست؟

علائم و نشانه‌های کلاسیک زرد زخم شامل زخم‌های قرمزی است که به سرعت تخریب می‌شوند، چند روز طول می‌کشد و سپس به صورت پوسته زرد مایل به قهوه ای ایجاد می‌شود.

زخم معمولا در اطراف بینی و دهان ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به وسیله انگشتان، لباس و حوله‌ها به دیگر نقاط بدن گسترش یابد. خارش و درد معمولا خفیف است.

شکل کم‌ترشایع این اختلال، به نام زرد زخم تاولی است که تاول‌های بزرگتری در تنه نوزادان و کودکان ایجاد می‌کند.

شکل جدی ترزرد زخم، به نام اکتیما است، که به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و موجب ایجاد زخم‌های دردناک و پر از مایع و چرک می‌شود که به زخم‌های عمیق تبدیل می‌شوند.2

از علت تا درمان زرد زخم

علل زرد زخم چیست؟

زرد زخم معمولا به دنبال آلودگی با میکروب‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک پیوژن ایجاد می‌شود. باکتری ‏استافیلوکوک اورئوس بر روی پوست انسان و استرپتوکوک پیوژن در دهان به طور طبیعی وجود داشته و زندگی می‌کنند. با این حال، زمانی که پوست دچار آسیب می‌شود این باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند.2
 

عوامل ابتلا به زرد زخم

عواملی که ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند به شرح زیر هستند:
 

سن

این مشکل معمولا در کودکان بین دو تا شِش سال رخ می‌دهد؛
 

محیط‌های شلوغ

انتقال بیماری‌های پوستی معمولا در محیط‌های شلوغ مانند مدرسه و مهدکودک بیشتر است؛
 

آب و هوای گرم و مرطوب

شیوع زرد زخم در محیط‌های گرم و مرطوب یا در تابستان‌ها بیشتر است؛
 

انجام برخی از ورزش‌ها

انجام برخی از ورزش‌ها مانند کشتی و فوتبال که تماس بدنی افراد با هم زیاد است نیز می‌تواند موجب بروز زرد زخم شود؛
 

شکاف و بریدگی پوستی

باکتری‌های این بیماری از طریق شکاف ناشی از زخم و گزیدگی یا بریدگی هم وارد پوست می‌شوند.

بزرگسالان مبتلا به دیابت یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند هم بیشتر در خطر ابتلا به اکتیما هستند.3
 

تشخیص زرد زخم

معمولاً پزشک با بررسی و معاینه زخم های به وجود آمده روی سطح پوست این بیماری را تشخیص داده و نیازی به انجام آزمایش و نمونه برداری نخواهد بود. اما اگر زخم های به وجود آمده نسبت به درمان آنتی بیوتیک واکنش نشان نداده و بهبود نیافت.

پزشک ممکن است از مایع ترشح شده از زخم ها نمونه برداری کرده و برای تشخیص بهترین شیوه درمانی آن را برای آزمایشگاه ارسال کند. این کار به انتخاب بهترین آنتی بیوتیک برای از بین بردن زرد زخم کمک خواهد کرد. زیرا بعضی از انواع زرد زخم نسبت به داروهای آنتی بیوتیک به خصوصی مقاوم شده و نیاز به تغییر رویه درمانی خواهد بود.1

از علت تا درمان زرد زخم

درمان زرد زخم

زرد زخم معمولاً به وسیله کرم یا پمادهای آنتی بیوتیکی که مستقیماً روی زخم مالیده می شود، درمان خواهد شد. گاهی اوقات بیمار ممکن است برای نفوذ بهتر آنتی بیوتیک ها نیاز به شست و شوی محل ضایعه با آب گرم داشته باشد. این کار با از بین بردن اثر زخم ها باعث نفوذ بیشتر آنتی بیوتیک به لایه های زیرین پوست خواهد شد.

اگر ضایعات و زخم های پوستی تان نقاط مختلفی از بدن را درگیر کرده باشد، احتمالاً پزشک برای چنین مواردی مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز خواهد کرد. حتماً دوره درمان خود با آنتی بیوتیک را کامل کرده و به بهبود جای زخم ها اکتفا نکنید. این کار از بازگشت مجدد عفونت ها جلوگیری کرده و احتمال بروز مقاومت آنتی بیوتیکی را به حداقل ممکن می رساند.
 

اسکار زرد زخم

از آن جایی که پوسته پوسته ها و تاول های به وجود آمده در نتیجه بیماری زرد زخم سطحی هستند.

معمولاً این بیماری اسکار از خود به جای نخواهد گذاشت. البته ممکن است بعد از ترکیدن تاول یا باز شدن زخم، پوست ناحیه درگیر شده قرمز رنگ باشد اما این قرمزی بعد از گذشت چند روز تا چند هفته بهبود خواهد یافت. به محض بهبود پوست فرد مبتلا، بهتر است از ضد آفتاب های مناسب برای پوست استفاده کرد.
 

سبک زندگی و درمان خانگی زخم زرد

عفونت های جزئی ای که به دیگر نواحی پوست منتقل نمی شوند را می توان با کرم یا پمادهای آنتی بیوتیک بدون نیاز به نسخه درمان کرد. همچنین می توانید از پانسمان برای جلوگیری از پخش شدن عفونت به قسمت های دیگر پوست استفاده کنید.1
 

پیشگیری از بیماری زرد زخم چگونه است؟

تمیز نگه داشتن پوست، بهترین روش پیشگیری از این بیماری است. برای جلوگیری باید همیشه زخم‌های موجود روی پوست، گزیدگی حشرات، بریدگی‌ها و خراشیدگی‌ها را بشویید و تمیز نگه دارید. برای جلوگیری از انتقال باکتری‌های روی پوست به نواحی مختلف بدن باید:

نواحی زخم را به آرامی با صابون ملایم و آب، شست‌وشو بدهید و بعد با یک گاز استریل روی آن را بپوشانید.

لباس‌ها، ملحفه‌ها و حوله فرد بیمار را هر روز شست‌وشو بدهید و نگذارید که اعضای دیگر خانواده از آنها استفاده کنند.

هنگام پماد زدن بر روی زخم‌ها از دستکش استفاده کنید و بعد از آن دست‌ها را تمیز بشویید.

برای اینکه کودک مبتلا به زرد زخم با خاراندن زخم‌هایش دچار آسیب‌های بیشتر نشود، ناخن‌هایش را کوتاه کنید.

دست‌هایتان را زیاد بشویید.

اگر کودک‌تان به زرد زخم مبتلا شده تا اطلاع ثانوی پزشک مبنی بر مسری نبودن بیماری، او را در منزل نگه دارید.3
 

عوارض جانبی

زرد زخم به طور معمول خطرناک نیست. و زخم‌ها در فرم‌های خفیف عفونت معمولا بدون ایجاد زخم بهبود می‌یابند. اما به ندرت، عوارض ناخوشایند زیر را ایجاد کند:
 

سلولیت

این عفونت بالقوه جدی بر روی بافت‌های زیر پوست شما تاثیر می‌گذارد و در نهایت می‌تواند به گره‌های لنفاوی و جریان خون شما گسترش یابد. سلولیت بدون درمان به سرعت می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. در سلولیت پوست قرمز و ملتهب شده واحتمالا همراه با تب و درد نیز خواهد بود.
 

مشکلات کلیوی

یکی از انواع باکتری‌هایی که باعث زرد زخم می‌شوند نیز می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.
 

گلومرولونفریت پس از عفونت استرپتوکوک

عفونت عروق خونی کوچک در کلیه‌ها می‌تواند برای بزرگسالان کشنده باشد. این عارضه زرد زخم بسیار نادر است. علائم شامل ادرار تیره رنگ و فشار خون بالا است. برای نظارت بر فشار خون، معمولا بستری شدن بیمار ضروری است.
 

باکتریمی یا سپسیس

یک عفونت باکتریایی خون، منجر به تب، تنفس احتمالا سریع، استفراغ، گیجی و سرگیجه است. این عفونت تهدید کننده زندگی است و مستلزم بستری شدن فوری است.

از علت تا درمان زرد زخم
 

تب مخملک

این عفونت باکتریایی نادر ناشی از استرپتوکوک پیوژن است. علائم آن شامل راش‌های صورتی رنگ در سراسر بدن و احتمالا حالت تهوع، استفراغ و درد است.
 

پسوریازیس

پلاک‌های قرمز و پوسته دار از پوست ملتهب در تمام قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود. این عارضه غیر عفونی است و ممکن است در کودکان و نوجوانان پس از یک عفونت باکتریایی، به ویژه یک عفونت گلو ایجاد شود.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.doctoreto.com
3.www.chetor.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : سه شنبه 5 / 2 / 1400 | 20:25 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.