علائم و منزلت ليلة القدر

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

علائم و منزلت ليلة القدر

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

علائم و منزلت ليلة القدر

علائم و منزلت ليلة القدر

قال الباقر عليه السلام:سالته عن علامة ليلة القدر، فقال: علامتها ان يطيب ريحها، و ان کانت في برد دفئت، و ان کانت في حر بردت فطابت (1). (محمد بن مسلم) از علامت ليلة القدر پرسيد؟ پس امام (ع) فرمود: علامت ليلة القدر اين است که بوي خوشي از آن پخش مي‏شود، اگر در سرماي (زمستان) باشد گرم و ملايم مي‏گردد، و اگر ليلة القدر در گرماي (تابستان) باشد خنگ و معتدل و نيکو مي‏گردد.

توضيح: علامه طباطبائي در علايم شب قدر مي‏گويد: روايات در معني و خصايص و فضايل شب قدر بسيار است، در بعضي از آن روايات علامتهايي براي شب قدر ذکر کرده از قبيل اينکه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع مي‏کند و هواي آن روز معتدل است. (الميزان، ج 40، ص 332)

قال ابو عبد الله عليه السلام:ليلة القدر في کل سنة و يومها مثل ليلتها (2). شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن مي‏باشد.

قال النبي (صلي الله عليه و آله): ان انا ادرکت ليلة القدر فما اسال ربي؟ قال (ص): «العافية‏» (3). به پيامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دريابم از خدا چه چيزي را مسئلت کنم؟ فرمود: «عافيت را».

قال موسي (عليه السلام): الهي اريد قربک، قال: قربي لمن استيقظ ليلة القدر، قال:الهي اريد رحمتک، قال: رحمتي لمن رحم المساکين ليلة القدر، قال:الهي اريد الجواز علي الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة في ليلة القدر، قال:الهي اريد من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبيحه في ليلة القدر، قال:الهي اريد النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر في ليلة القدر، قال:الهي اريد رضاک، قال: رضاي لمن صلي رکعتين في لية القدر. (4)

خداوندا! مي‏خواهم به تو نزديک شوم، فرمود: قرب من از آن کسي است که شب قدر بيدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را مي‏خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسي است که در شب قدر به مسکينان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو مي‏خواهم فرمود: آن، از آن کسي است که در شب قدر صدقه ‏اي بدهد. گفت ‏خداوندا! از درختان بهشت و از ميوه‏ هايش مي‏خواهم، فرمود: آنها از آن کسي است که در شب قدر تسبيحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهايي از جهنم را مي‏خواهم، فرمود: آن، از آن کسي است که در شب قدر استغفار کند: گفت‏ خداوندا خشنودي تو را مي‏خواهم، فرمود: خشنودي من از آن کسي است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.

توضيح: ليلة القدر شبي است که قرآن نازل شده است و ظاهرا مراد به قدر، تقدير و اندازه‏ گيري است، خداي تعالي در آن شب حوادث يکسال را يعني از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير مي‏ نمايد، زندگي و مرگ، رزق، سعادت، و شقاوت و چيزهايي از اين قبيل را مقدر مي‏سازد.

رمضان، تجلي معبود (ره توشه راهيان نور) ص 95

پي‏ نوشت‏:

1- وسائل الشيعه، ج 7 صفحه 256.

2- وسائل الشيعه، ج 7 صفحه 262.

3- مستدرک الوسائل، ج 7 صفحه 458.

4- مستدرک الوسائل، ج 7 صفحه 456.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه ماه مبارک رمضان

تاريخ : جمعه 15 / 2 / 1400 | 17:35 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.