دیدگاه رهبری(مجلس خبرگان)

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(مجلس خبرگان)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(مجلس خبرگان)

به مناسبت آغاز به کار پنجمین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری، اعضای این مجلس با حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار کردند . مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقیه‌های واجد شرایط است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین ولی فقیه، یعنی رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. تمامی اعضای این مجلس به وسیلۀ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می شوند و به مدت هشت سال در این مجلس باقی می مانند . این مجلس بعلت حساسیتی که در انتخاب رهبر دارد دارای استقلالی است که هیچ نهاد دیگر ندارد و طبق اصل ۱۰۸ قانون اساسی صلاحیت خودتنظیمی دارد تا هیچ نهادی نتواند این پارلمان کوچک اما راهبردی را تحت نفوذ و تغییرات ناشایست قرار دهد. پنجمین دوره از انتخابات خبرگان رهبری، چهار ماه قبل با حضور گسترده مردم ایران برگزار شد و مجلس جدید طی روزهای اخیر فعالیت خود را آغاز کرده است. به همین مناسبت اعضای این مجلس ، با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار ؛ خداوند متعال را به خاطر برگزاری باشکوه انتخابات اخیر در ایران شکر کردند و برای منتخبین مردم در مجلس جدید خبرگان ، آرزوی توفیق کردند. ایشان سپس درباره هویت مجلس خبرگان و وظایف آن، سخنان مهمی ایراد کردند . حضرت آیت الله خامنه ای، مجلس خبرگان را یک موهبت الهی برای کشور دانستند و تأکید کردند اجتماعِ صاحب نظران و خبرگان دینی و علمی از سراسر کشور ، ظرفیت عظیمی به وجود می آورد که منشاء برکات زیادی است. ایشان دلیل تشکیل اتحادیه ها و سندیکاهای مختلف در جهان را ، به وجود آوردن فرصت هایی برای انجام کارهای بزرگ دانستند که بدون این اجتماعات ، ممکن نیست. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند وظیفه مشخصی که قانون اساسی برای مجلس خبرگان تعیین کرده است بخشی از توانمندی چنین مجلسی است و خبرگان منتخب مردم باید با استفاده از ظرفیت عظیمی که این مجلس دارد، به مسائل کشور توجه کنند و کارهای مهمی انجام دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند بنابر قانون اساسی امور اجرایی کشور بر عهده مجلس خبرگان نیست اما خبرگان منتخب مردم به دلیل جایگاهی که به عنوان عالم دین ، امام جمعه و مدرس حوزه علمیه در میان مردم دارند ، قادر به گفتمان سازی و هدایت افکار عمومی هستند . بنابراین این مجلس می تواند در جهت هدف های انقلاب، کارهای بزرگی انجام دهد و با تمرکز روی مسائل مهم کشور ، نظر و خواست خود را به عنوان خبرگان موردِ اعتمادِ ملت بیان کند.

حضرت آیت الله خامنه ای ، مسیر و جهت گیری مجلس خبرگان را همان مسیر و هدف های انقلاب اسلامی دانستند و تأکید کردند مهمترین هدف انقلاب ، حاکمیت اسلام است. ایشان، آزادی ، عدالت اجتماعی ، رفاه عمومی، ریشه‌کنی فقر و جهل، مقاومت در برابر سیل بنیان‌کنِ فساد اخلاقی‌ای که از غرب به همه‌ی دنیا سرازیر شده را از اهداف انقلاب اسلامی دانستند . رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مقاومت در مقابل سلطه‌ی استکبار را یکی از اهداف انقلاب دانستند که مجلس خبرگان باید در جهتِ این هدف حرکت کند. ایشان با اشاره به اینکه طبیعتِ استکبار ، سلطه است تأکید کردند هر ملّتی و هر نظامی که مقاومت نکند اسیر مستکبرین خواهد شد و مقاومت در برابر سلطه از اهداف مهم انقلاب اسلامی ایران است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به جنگِ هشت سالۀ صدام و حامیان جهانی اش علیه ایران ، شورش های قومی با تحریک دشمن در مرزهای ایران، اقدامات تروریستی علیه انقلابیون و حملات آمریکا به سکوهای نفتی و حتی هواپیمای مسافربری ایران، تأکید کردند دشمن در جنگ سخت علیه ایران شکست خورده است و در مرحله بعد به جنگ نرم رو آورده است. ایشان تحریمِ اقتصادی و تبلیغات اغواگر را حربه های شکست خورده دشمن در جنگ نرم دانستند . حضرت آیت الله خامنه ای ، مرحله بعدی جنگ نرم دشمن علیه انقلاب اسلامی ایران را نقشۀ نفوذ در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی و نفوذ فرهنگی برای تغییر باورهای مردم معرفی کردند و فرمودند: « تلاش در این جنگ نرم، زمینه‌سازی برای تهی شدنِ نظام از عناصر قدرت است؛ می خواهند کاری کنند که نظام اسلامی از عناصری که در درون او است و مایه‌ی اقتدار او است، تهی بشود . وقتی ضعیف شد، وقتی عناصر قدرت در او نبود، وقتی اقتدار نبود، دیگر از بین بردنش و کشاندنش به این سَمت و به آن سَمت، کار مشکلی برای ابرقدرت‌ها نخواهد بود؛ میخواهند او را وادار کنند به تبعیّت.» ایشان یادآوری کردند جهاد کبیر که در قرآن ذکر شده است در اینجا مصداق پیدا می کند. خداوند در قرآن می فرماید: «پس، از کافران اطاعت مکن، و با [الهام گرفتن از] قرآن با آنان به جهادی بزرگ بپرداز» ( فرقان، ۵۲ ) در این آیه خداوند پیامبر را به تبعیت نکردن از کفار و جهاد بزرگ با آنان به وسیلۀ قرآن امر می فرماید.

حضرت آیت الله خامنه ای ، بر ضرورت نوآوری در مسائل دین، تأکید کردند و فرمودند دین برای همه‌ی زمان ها و همه شرایط است و مجتهدِ خبره که قدرت استنباط دارد باید بتواند مسائل مربوط به دین را گسترش دهد تا جوابگوی نیاز زمان باشد. دین اسلام که به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی از جانب خداوند برای بشر تعیین شده است ویژگی منحصر به فردی دارد و آن قابلیت تطابق با شرایط زمانه است. البته این تطابق به معنای تغییر دین نیست بلکه اسلام ، احکام ثابت و متغیری دارد . احکام ثابت که تغییر پذیر نیستند ، کلیات را تعیین می کنند و برخی جزییات با توجه به شرایط، ممکن است تغییر کنند و یا ممکن است مسائل جدیدی پیش بیاید که مثلا صد سال قبل مطرح نبوده است. در این موارد مجتهد دینی که بر احکام ثابت و متغیر دین آگاه است و بر منابع دینی تسلط کامل دارد می تواند احکام جدید را با رجوع به کلیاتی که تغییر ناپذیرند تعیین کند. حضرت آیت الله خامنه ای به خبرگان منتخب مردم توصیه کردند از نوآوری در مسائل دین غفلت نکنند.

حضرت آیت الله خامنه ای ، تلاش برای التیام بخشیدن به زخم هایی که دشمن به پیکره انقلاب وارد می کند را یکی دیگر از حوزه های فعالیت خبرگان ملت دانستند و فرمودند مسئله‌ی تفرقۀ مذهبی و طائفی، شیعه و سنّی ، اختلافات جناحی و دوقطبی کردن‌های مصنوعیِ جامعه ، زخم هایی است که دشمن می خواهد بر پیکر انقلاب وارد کند و باید التیام یابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بخش سوم سخنان خود با تأکید بر ضرورت اقتدار کشور ، فرمودند: « راه بقای انقلاب، راه پیشرفت انقلاب و راه تحقّق هدف های انقلاب، به‌معنای وسیع کلمه، عبارت است از اینکه ما کشور را مقتدر کنیم .... اگر کشور قوی شد، از استکبار هم میشود امتیاز گرفت؛ اما اگر کشور ضعیف بود، استکبار که هیچ، ابرقدرت‌ها که هیچ، دولتهای بی‌عُرضه و ضعیف و حقیر هم از آدم طلبکاری می کنند.»
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به توانمندی ایران در مسأله هسته ای و فناوری بومی تولید اورانیوم 20 درصد، تأکید کردند پذیرفتن ایران هسته ای از سوی غرب به خاطر قدرت ایران در این زمینه بود. دانشمندان ایرانی توانستند غنی سازی 20 درصد را انجام دهند و نوزده هزار سانتریفیوژ نسل اوّل ، و نیز نسل دوّم و سوّم و چهارم را تولید کند؛ همچنین دستگاهِ رآکتورِ آبِ سنگینِ اراک را با دانشی کاملا بومی ساختند . سران استکبار به ویژه رژیم صهیونیستی با ناباوری توانمندی ایران را در اوج تحریم های علمی و اقتصادی دیدند و به ناچار علی رغم مخالفت های جدی قبلی ، ایران هسته ای را پذیرفتند. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: « این امتیازی نبود که آمریکایی‌ها به ما دادند، این امتیازی بود که ما با قدرتمان گرفتیم، نه اینکه کسی به ما امتیاز داد. » رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تأکید کردند اقتدار باید در همه زمینه های دیگر از جمله سیاست و اقتصاد نیز ایجاد شود تا تحریم و تهدید دشمن بی اثر شود. ایشان گفتند مجلس خبرگان می تواند از دولت و مجلس و قوه قضاییه ، پی گیری عناصر اقتدار را مطالبه کند.



حضرت آیت الله خامنه ای ، ملاک انقلابی بودن در مجموعه هایی نظیر مجلس خبرگان را که از جایگاه ویژه ای برخوردارند، تقوا، شجاعت، بصیرت و صراحت دانستند. ایشان با تاکید بر ضرورت دشمن شناسی، فرمودند:« دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه و شیوه‌های دشمنی را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته‌ی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می کند که می تواند ما را نسبت به خودش دچار اشتباه کند.» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همچنین تأکید کردند در برابر دشمن نباید احساس شکست و کوچکی کرد که این احساس ، مقدمه شکست خواهد بود . ایشان سخنان خود را با سلام و درود بر امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهیدان انقلاب و با صلوات بر پیامبر گرامی اسلام (ص) به پایان رساندند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق

تاريخ : دو شنبه 18 / 2 / 1400 | 20:54 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.