ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دریافت نشریه موازین شماره 181

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دریافت نشریه موازین شماره 181

س1) افرادی پس از بازنشستگی به راه‌اندازی کافی‌نت اقدام می نمایند، چنانچه این افراد علم داشته باشند از ابزاری که در اختیار مشتری قرار می گیرد استفاده حرام می شود، آیا می توانند آن را در اختیار مشتری قرار داده، و از این راه کسب درآمد نمایند؟
ج1) در صورت علم به استفاده حرام، جایز نیست در اختیار افراد قرار دهند و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد.

س 2) با توجه به اینکه وب سایت فیس بوک فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی بدون هیچ فعالیت سوء و فساد اشکال دارد؟
ج2) به طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل)، یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود،جایز نیست.البتّه چنانچه در این مورد قانونی وجود داشته باشد شرعاً باید مراعات گردد.

س 3) آیا با وسائلی مانند: وبلاگ، ضبط صوت، فیلمبرداری و نظائر اینها انجام غیبت، تهمت و گناهان دیگر صدق می کند یا خیر؟
ج3) هرآنچه شنیدن و خواندن مستقیم آن حرام باشد، شنیدن و خواندن غیر مستقیم آن نیز اشکال دارد،چه در سایت چه وبلاگ و چه از نوار یا لوح فشرده بشنود یا بخواند.

س 4) حکم ارتباط با نامحرم از طریق فضاهای مجازی نظیر چت کردن چیست؟
ج4)چت کردن نیز همانند صحبت کردن با نامحرم است. اگر مفسده ای نداشته باشد و خوف وقوع در حرام نباشد و از روی شهوت صورت نگیرد، اشکال ندارد. اما برخی از مراجع عظام مانند حضرت آیت الله مکارم شیرازی درخصوص چت فتوا به حرمت داده و گفته اند: با توجه به اینکه ارتباط و نامه نگاری دختر و پسر نامحرم، چه از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راه های دیگر غالباً منشأ فساد است، لذا جایز نیست. مگر در صورت ضرورت.

س5) همانطور که زن برای خروج از خانه نیاز به اجازه شوهر دارد، آیا جهت ورود به فضای مجازی و ارتباط با دیگران در این فضا نیز اذن و اجازه شوهر لازم است؟
ج5) اگر مستلزم تصرف در اموال شوهر نباشد،اجازه لازم نیست، و لکن ارتباط با نامحرم که غالباً مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه در آن وجود دارد، بدون اجازه جایز نیست.

س6) دیدن برنامه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تلویزیون های بیگانه از طریق ماهواره به قصد نقد آنها چه حکمی دارد
ج6) نگاه به این برنامه ها اگر خوف تأثیر پذیری و فساد وجود داشته باشد جایز نیست ولی مشاهده به قصد نقد و آگاه کردن مردم از خطرات و نکات منفی آنها برای کسی که اهلیت آنرا دارد و مطمئن است که از آن برنامه ها تأثیر نمی پذیرد به فساد نمی افتد اشکال ندارد البته اگر مقرراتی باشد باید رعایت شود.

س7) قرآنی که بصورت متن یا صوت و یا تصویر در یک لوح فشرده یا حافظه گوشی همراه می باشد، آیا حکم خود قرآن را دارد یا خیر؟
ج7) قرآن و اسماء جلاله در نرم افزارحکم قرآن را ندارد.البته در صورت پخش قرآن و قرائت آیه سجده واجب، طبق فتوای حضرت امام خمینی(ره) سجده واجب نیست و طبق فتوای مقام معظم رهبری  سجده واجب است

س8) نظر حضرتعالی راجع به شکستن قفل سی دی یا کپی رایت که الان بعضی دست به چنین کاری می زنند چیست و خرید چنین سی دی هایی برای دیگران چه حکمی دارد؟
ج8) شکستن قفل، تکثیر آن و خرید و فروش سی دی بدون اجازه ناشر اصلی جایز نیست

س9) استفاده از سایت های سازمانی در بستر اینترنت(مانند شبکه شباب) برای امور شخصی مانند دانلود فایل و... در وقت اداری چه حکمی دارد
ج9) استفاده از برنامه های حلال و مجاز اینترنت در صورت ضرورت و نیاز به مقدار متعارفی که شرایط کاری بیانگر اذن به کارکنان است اشکال ندارد، مشروط به آنکه به کار سازمان لطمه وارد نشود، و سازمان منع نکرده باشد.

س10) آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‌های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست کسی برسد چه حکمی دارد؟
ج10) آنتن های ماهواره ای اگرچه حکم آلات مشترک را دارد، ولی چون این وسیله زمینه دریافت برنامه های حرام را کاملاً فراهم می کند و گاهی نگهداری آن مفاسد دیگری را نیز در بردارد، خرید و نگهداری آن جایز نیست، مگر برای کسی که مطمئن است استفاده حرام از آن نمی کند،و بر تهیه و نگهداری آن در خانه اش مفسده ای هم مترتّب نمی شود.البته اگر در این مورد قانونی وجود داشته باشد باید مراعات گردد. و فرقی مابین خرید یا هدیه در این خصوص وجود ندارد.

س11) نصب‌وتعمیر آنتن‌های ماهواره‌ای‌چه‌حکمی‌دارد؟
ج11) اگر از آنتن ماهواه ای برای امور حرام استفاده شود که غالباً همینطور است و یا تعمیرکننده و یا نصب کننده علم داشته باشد کسی که آنتن ماهواره ای را تهیه می کند قصد دارد، برای امور حرام از آن استفاده کند، خرید، فروش، نصب قطعات، راه اندازی و تعمیر آن جایز نیست.

دریافت نشریه موازین شماره 181 (مخصوص چاپ)

دریافت فایل word نشریه موازین شماره 181

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موازین
برچسب‌ها: موازین

تاريخ : پنج شنبه 30 / 2 / 1400 | 20:53 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.