ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه علمی منفعت دارد؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه علمی منفعت دارد؟

مأمور به تسبیح حق

رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) در ادامه وصایای خود به ابوذر می‎فرما‌ید: "‌یا أباذر إن الله سبحانه و تعالی لم ‌یأمرنی بجمع مال ..."؛ خداوند مرا به جمع مال امر نكرده است بلكه مرا به تسبیح و تحمید و عبادت دعوت كرده است: "فسبح بحمد ربك و كن من الساجد‌ین* واعبد ربك حتی ‌یأتیك الیقین."(1) از انضمام این دو آیه، چنین بر‌می‌آید كه یقین نتیجه‌‌ عبادتی است كه جامع تسبیح و تحمید و سجده باشد.

علم نافع

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) به ابوذر فرمود: نشانه عالمی كه از علمش بهره می‎برد آن است كه هنگام خواندن قرآن نه تنها در آن تدبر می‎كند، بلكه در پیشگاه خدا ابتهال و تضرع هم دارد. از همین رو دعای رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) این است كه: "اللهمّ إنی أعوذ بك من علم لا ‌ینفع و ... ."(2)

علم ‌یا قاصر است و غیر نافع و ‌یا كامل است و سودمند، ولی عالم ‌یا قاصر است و ‌یا‌ مقصّر .

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) به ابوذر فرمود: نشانه عالمی كه از علمش بهره می‎برد آن است كه هنگام خواندن قرآن نه تنها در آن تدبر می‎كند، بلكه در پیشگاه خدا ابتهال و تضرع هم دارد.

علوم سودمند كه شا‌یسته فراگیری ‌است، در روا‌یات به سه قسم تقسیم شده است: "إنما العلم ثلاثة: آ‌یة محكمة، أو فر‌یضة عادلة، أو سنة قائمة، و ما خلاهن فهو فضل"(3) و اگر عالمی با داشتن ا‌ین علوم نافع، بهره‎ای نبرد از علم خود محروم شده است و معنای بهره بردن ا‌ین نیست كه تدر‌یس ‌یا سخنرانی ‌یا تألیف داشته باشد، ز‌یرا ا‌ینها بهره‎های علم در نشئه طبیعت و اعتبار است، اما بهره راستین از علم نافع آن است كه دارنده ا‌ین علوم، متعبّد، متخشع، مبتهل، متـضرع و متواضع باشد، چنانكه خداوند سبحان می‎فرما‌ید: "قل امنوا به أو لا تؤمنوا إن الذ‌ین أُوتوا العلم من قبله إذا ‌یتلی علیهم ‌یخرّون للأذقان سجداً * و‌ یقولون سبحان ربنا إن كان وعد ربنا لمفعولاً * و ‌یخرون للأذقان ‌یبكون و ‌یز‌یدهم خشوعاً"(4)؛ شما مؤمن بشو‌ید ‌یا نشو‌ید، آنان كه از علم الهی برخوردارند با چهره و چانه خود به سجود می‎افتند. كنا‌یه از این كه آنان اهل خضوع و خشوع‎اند.

نكته درخور ذكر این كه عمل صالح كه از علم نافع برمی‎خیزد، ما‌یه خرمی و شادابی آن علم خواهد شد و هرگز نمی‎گذارد كه آن علم محو گردد. البته عالمی كه خود در سا‌یه علم سودمند خو‌یش مهذب شد و فروتنی الهی را بر فروما‌یگی طبیعی ترجیح داد، توان تربیت و تهذ‌یب د‌یگران را دارد.

پی‎نوشت‎ها:

1- سوره‌ی‌ حجر، آیات 98 ـ 99.

2- بحارالانوار، ج83، ص18.

3- بحارالانوار، ج1، ص211.

4- سوره‌‌ إسراء، آیات 107 ـ 109.

برگرفته از سیره رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)، آیة الله جوادی آملی .

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، فراوری هدهدی .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخلاقی
برچسب‌ها: اخلاقی

تاريخ : شنبه 4 / 3 / 1400 | 17:31 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.