ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

حکم شرعی عمل زیبایی از دیدگاه مراجع مختلف

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

حکم شرعی عمل زیبایی از دیدگاه مراجع مختلف

حکم شرعی عمل زیبایی از دیدگاه مراجع مختلف

عمل زیبایی امروزه به یکی از پرطرفدار ترین روش های زیبایی تبدیل شده است که بسیاری از افراد تمایل زیادی به انجام این کار دارند اما از احکام شرعی آن اطلاعی ندارند، در این مقاله قصد داریم شما دوستان را با حکم شرعی عمل زیبایی آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید همه ما به دنبال زیبایی و زیبا تر شدن هستیم و با پیشرفت علم پزشکی می توان این کار را انجام داد، امروزه عمل زیبایی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است اما، بهتر است پیش از انجام اینکار در مورد احکام شرعی آن نیز اطلاعات کافی داشته باشید به همین خاطر، در ادامه شما دوستان را با حکم شرعی عمل زیبایی آشنا خواهیم کرد.

 احکام شرعی جراحی پلاستیک و دخالت در کار خدا

آشنایی با حکم شرعی عمل زیبایی

امروزه افراد زیادی به دنبال جراحان زیبایی می گردند تا بتوانند زیباتر شوند اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به عمل های زیبایی دارید اما اطلاعی از حکم شرعی آن ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با نظر مراجع تقلید در رابطه با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

آیت الله خامنه ای :

اگر موجب ضرر قابل اعتنا و چشمگیر نباشد فی نفسه منعی ندارد‎ ولی توجه داشته باشید بطور کلى عمل جراحی زیبایی درمان بیماری محسوب نمی‏شود و نگاه کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن و ضرورى باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد و مراجعه به پزشک مماثل حاذق و متخصّص غیرممکن و یا خیلى سخت باشد.

عمل زیبایی و احکام شرعی آن

آیت الله مکارم شیرازی :

در صورتى که آمیخته با حرام یا ضرر مهمّ دیگرى نباشد ذاتاً اشکالى ندارد، ولى چنانچه مستلزم حرامى باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است.

آیت الله سیستانی :

فی نفسه اشکال ندارد.

آیت الله نوری همدانی :

اگر در جراحی مذکور غرض عقلائی داشته باشد و اسراف نباشد اشکال ندارد.

آیت الله شاهرودی :

فی نفسه جایز است لکن باید از تماس با نامحرم و نگاه اجنبی و محرمات دیگری که ممکن است همراه آن صورت گیرد اجتناب نمود.

آیت الله علوی گرگانی :

از نظر ما جایز نیست.

چند حکم درباره عمل زیبایی

سوال: نظر به آنکه تعداد جراحی های زیبایی روز به روز در حال افزایش است و افراد بعضا با پذیرش خطرات جانبی چنین جراحی هایی به آن اقدام می کنند، حکم شرعی در خصوص انجام جراحی های زیبایی غیر ضروری که بعضا با خطراتی نیز همراه است، چیست؟

آیت الله مکارم شیرازی :

«جراحی زیبایی در صوتی که خطر و ضرر مهمی نداشته باشد و توسط همجنس صورت گیرد و مفسده دیگری بر آن مترتب نشود اشکالی ندارد».

آیت الله فاضل لنکرانی :

«اگر طبق تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان عمل مذکور خطر جانی و ضرر قابل توجهی برای شخص داشته باشد انجام آن جایز نیست».

آیت الله نوری همدانی :

در فرض سۆال جایز نیست و نسبت به وجود ضرورت باید مورد و خصوصیات آن مشخص گردد تا پاسخ داده شود».

آشنایی با حکم شرعی عمل زیبایی

آیت الله موسوی اردبیلی :

«ضرورت جراحی زیبایی باید با نظر پزشک متخصص و متعهد معین شود و اگر از آن جراحی ضرر و یا خطر بزرگ و متنابهی متوجه شخص گردد جایز نیست و در صورت غیر ضروری بودن در فرض مذکور به طریق اولی جایز نیست».

آیت الله سیستانی :

«اگر احتمال مرگ یا نقص عضو باشد و احتمال به قدری قوی باشد که برای عقلا موجب خوف باشد، جراحی مذکور به هیچ وجه جایز نیست و اما اگر چنین ضرری نداشته باشد جایز است حتی اگر ضروری نباشد مگر اینکه مستلزم گناهی مانند نگاه نامشروع یا لمس نامحرم باشد که در این صورت فقط در صورت ضرورت جایز است و ضرورت را خود مکلف باید تشخیص دهد. مثلا اگر چهره انسان مشوه باشد معالجه ضروری است و در مورد زنان طبیعی است که زیبایی در بسیاری از موارد ضروری است.

احکام شرعی جراحی زیبایی

آیت الله صانعی :

«به طور کلی جراحی برای زیبایی فی حد نفسه حرمت شرعی ندارد، لکن اگر همراه با احتمال ضرر و مشکلات و حرج های متعدد و شدید و سخت باشد. همان مرض های پوستی و بدنی صعب العلاج، به خاطر آن گونه ضرر ها حرام و غیر جایز است و در حلیت و حرمت ذکر شده ضرورت و عدم ضرورت تأثیری ندارد مگر آنکه فردی اگر این عمل جراحی زیبایی را انجام ندهد خود ترک عمل باعث مشقت و صدمه فراوان غیر قابل تحمل در زندگی می گردد که در آن صورت باید بین حرج و ضرر حاصله و خطرهای جانی کسر و انکسار شود و تشخیص آن هم بعد از معلوم بودن مقدار ضرر و حرج با فتوی است و ناگفته نماند که این فرض، نادر اما صور مختلفه ای دارد».

همانطور که در این مقاله با حکم شرعی عمل زیبایی آشنا شدید به منظور آشنایی با دیگر دانستنی های مذهبی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: قرآنی
برچسب‌ها: دانستنی های،قرآنی

تاريخ : دو شنبه 5 / 4 / 1400 | 8:55 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.