ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی

تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی

امروزه درمانگرانى كه در حیطه زوج درمانى فعالیت دارند مشاهده گر مشكلات زیادى در بین زوجین مى باشند، می‌دانند كه روابط زناشویى به عنوان بخشى از یك رابطه جسمى و عاطفى نقش حائز اهمیتى در تحكیم پیوند خانوادگى دارد و رضایت و عدم رضایت جنسى زوجین حتى می‌تواند روى فرزندان و روابط با آن‌ها تاثیر گذارد.

تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی
براساس مطالعات متعددى كه صورت گرفته است آمار قابل توجهى از نارضایتی‌های بین زوج‌ها، به نارضایتى جنسى اختصاص پیدا مى كند؛ این نارضایتى بصورت چشمگیرى روابط زوج را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد تا حدى كه زمینه را براى جدایى عاطفى و طلاق فراهم مى‌كند.

گاهى این اتفاق به‌صورت آگاهانه رخ می‌دهد و گاهى كاملاً ناآگاهانه و ندانسته است.

زوج هایى كه می‌دانند نارضایتى در روابطشان مرتبط با روابط جنسی‌شان است بعضاً از مطرح كردن آن با دیگران (درمانگر) خجالت مى كشند.
دسته دوم هم كه اصلاً به وجود مشكل خود واقف نیستند.

ارتقاى كیفى روابط جنسى موجب اجتناب از اختلافات زوجین مى شود. سلامت جنسى به عنوان بخشى از سلامت روان مى باشد، پس كسب اطلاعات بیشتر براى این روابط در واقع قدم برداشتن در جهت سلامت روان است.


چرا درمان پذیرش و تعهد ( ACT )؟
از خصایص ما انسان ها كه می‌توان به آن اشاره كرد ذهن‌پرورى به گونه اى است كه گویا افكارى كه به ذهن خطور كرده اند درست‌ترین و از واقعى‌ترین افكار مى‌باشند و در واقع چیزى جز حقیقت محض نخواهند بود. به دنبال این خصلت، پروبال دادن به این افكار تا بوجود آمدن احساس و رفتار حاصل از آن است.

رفتار جنسی انسان، احساس حاصل از آن و افكارى كه مرتبط با آن مى‌باشند نیز از این قاعده مستثنى نیستند. اما درمان پذیرش و تعهد (ACT) تكنیك هایى را به كار مى‌برد و مهارت هایى را بوجود مى آورد كه براى اینگونه افکار، گسلش و واقعیت‌زدایى صورت مى‌گیرد.

هدف ACT تلاش براى یك زندگى با ارزش، هدفمند و رضایت بخش است اما نه با پاك كردن صورت مسئله و یا حذف علائم بلكه با پذیرش آن ها به عنوان رویدادهاى ناخوشایند زندگى و سعى در تغییر ارتباطمان با این افكار و احساسات به گونه اى كه دیگر آن ها را صرفاً علائم ناخوشایند نبینیم بلكه درد و رنجى ببینیم كه زندگى با خود دارد و بتوانیم به عنوان یكى از بخش هاى زندگى بپذیریم.

درمان ACT مخاطب را به سمت پذیرش هر آنچه را كه خارج از كنترل است سوق می‌دهد. این درمان شش فرایند اصلى و اساسى دارد كه بر اساس تجربه واقعى عمل مى كنند نه با تغییر ذهن و انعطاف پذیرى روانشناختى را در مخاطب شكل می‌دهد.

ACT یك درمان رفتارى است در ارتباط با عملى توجه‌آگاهانه و ارزش مدار. تحقیقات نشان داده اند كه این درمان مى تواند در حوزه خانواده و زوج موثر واقع شود البته استفاده از كتاب جاى یك درمانگر حرفه اى را نخواهد گرفت اما به سهم خود خصوصاً براى برخى افراد مطالعه چنین كتاب هایى در مسیر آگاه شدن و حل مشكلاتشان كمك بسیارى بوده است.
 
***

در این زمینه وجود یك كتاب آموزنده و مفید كه بتواند این آگاهى ها را به مخاطب خود بدهد و دانش او را نسبت به مشكلاتى كه دارد افزایش دهد، اهمیت پیدا می‌کند.

هدف كتاب ساز زندگی جنسیتو کوک کن! آگاهى دادن به شما مخاطبى است كه در روابط زناشویى و جنسى خود دچار مشكل مى‌باشید و مى‌خواهید با كسب اطلاعات و دانش كافى به حل مشكل خود در زمینه زناشویى كمك كنید و با تغییر در دیدگاه، احساس و رفتار خود نسبت به مشكل و شرایط موجود تغییر در كیفیت یك رابطه‌ زناشویى را تجربه كنید.

عوامل مختلفى در رضایت جنسى و زناشویى نقش دارند و تاثیرگذارند كه در این كتاب به آن ها پرداخته مى شود و مخاطب با این موارد آشنا خواهد شد.
 
 


معرفی کتاب: ساز زندگی جنسیتو کوک کن!
مولف: مریم معارفی- روانشناس بالینی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روانشناسی وفرآن
برچسب‌ها: روانشناسی وفرآن

تاريخ : یک شنبه 13 / 6 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.