ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دریافت نشریه موازین شماره 199

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دریافت نشریه موازین شماره 199

احكام عيد فطر
الف:عیدفطر
 

س1) اگر بين مراجع تقليد در ثبوت عيد فطر، اختلاف پيش آيد، وظيفه مكلف چيست؟ آيا هر مقلّد بايد به نظر مرجع تقليد خود مراجعه كند؟

ج) در ثبوت اول ماه تقليد راه ندارد، بلكه اگر شخص از گفته و اعلام نظر مرجع تقليد، اطمينان به رؤيت ماه پيدا كند، بايد روزه خود را افطار كند و اگر شك داشت، بايد آن روز را روزه بگيرد
 


س2)اگر ولىّ امر مسلمين حکم نمايد که فردا عيد است و راديو و تلويزيون اعلام کنند که هلال در چند شهر ديده شده است، آيا عيد براى تمامى‌ نواحى کشور ثابت مى‌‏شود يا فقط براى شهرهايى که ماه در آن‌ها ديده شده و شهرهاى هم افق با آن‌ها، ثابت مى‌‏گردد؟

ج) اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعاً براى همه شهرها معتبر است .
 


س3)رؤيت ماه نو با ابزار چه حکمى‌ دارد و آيا رؤيت تصوير هلال ماه با استفاده از دوربين مخصوص و انعکاس نور و بازخوانى اطلاعات ضبط شده توسط رايانه، براى اثبات اول ماه کفايت مى‌‏کند؟

ج) رؤيت با وسيله، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤيت محفوظ باشد. پس رؤيت با چشم و با عينک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رايانه که درآن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست محل اشکال است.
 


س4) آيا مجرّد کوچکى و پايين بودن هلال يا بزرگى و بالا بودن و يا پهن يا باريک بودن آن دليل شرعى شب اول يا دوم بودن ماه مي تواند باشد؟

ج) اين امور دليل شرعى شب اول يا دوم بودن ماه نيست، ولى اگر مکلّف از آن علم به چيزى پيدا کند بايد به مقتضاى علم خود در اين زمينه عمل نمايد.
 


س5)اين‌كه گفته مى‌‌شود مجتهد بايد در مورد رؤيت هلال حكم دهد تا براى همگان لازم‌الاجرا باشد منظور چيست؟ و چه كسانى را شامل مى‌‌شود؟

ج) منظور اظهار نظر و رأى راجع به اول ماه است و صِرف ثبوت ماه نزد وى حكم نيست. و منظور از حاكم، مجتهد جامع‌الشرايط و در درجه اول ولىّ فقيه است.
ب:نماز عيد فطر


س6)- وقت نماز عید ازچه زمانی است؟

ج)از اول آفتاب روز عید است تا ظهر.(توضیح المسائل حضرت امام،مسئله1517) مستحب است ‏بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را هم بدهند بعد نماز عید را بخوانند

س7)ايا نماز عيد فطر و قربان و نماز جمعه، از کدام نوع از واجبات ‏است؟

ج) در عصر حاضر نماز عيد فطر و قربان واجب نيست، بلکه مستحبّ است، ولى نماز جمعه واجب تخييرى است.



س8) آيا در حال حاضر و بسط يد ولى فقيه، اقامه نماز عيد فطر و قربان فقط توسط ولى فقيه و نمايندگان وى که مجاز به اقامه هستند بايد انجام شود يا اين‌ كه ائمه جماعات هم در مساجد و جاهاى ديگر مى‌‌توانند اقامه نمايند؟

ج) اقامه نماز عيد براى‌ غير منصوبان از طرف ولى فقيه به قصد رجا، نه به قصد ورود، اشكال ندارد اگرچه بهتر است كه غير از منصوب از طرف ولى فقيه كسى متصدّى اقامه‌ آن نشود.
 


س9)اگر کسى به رکعت دوم نماز عيد فطر يا قربان و رکعت دوم نماز جمعه برسد چه وظيفه‌اى دارد؟

ج) باقى نماز را خودش بجا آورد.
 


س10)آیاکم و زياد کردن قنوت‌‏هاى نماز عيد باعث بطلان آن مى‌‏شود؟

ج) اگر مراد از کم و زياد نمودن، کوتاه يا طولانى خواندن قنوت‌‏ها است اين کار موجب بطلان نمى‌‏شود و اگر مراد کم يا زياد نمودن تعداد آن‌ها است، بايد نماز را همان‌طور که در کتب فقهى بيان شده، به‌جا آورد.
 


س11) اگر شخصى در تعداد قنوت‌هاى نمازهاى عيد سعيد فطر و قربان شك كند كه آيا پنج قنوت خوانده يا چهار قنوت، نمازش چه حكمى‌ دارد؟

ج) اگر از محل آن تجاوز نكرده، بنا را بر اقلّ بگذارد.
 


س12)آيا نماز عيد فطر قضا دارد؟

ج) قضا ندارد.



س13)آیا نمازعید سوره مخصوصی دارد؟

ج)نماز عید، سوره مخصوصى ندارد، ولى بهتر است كه در ركعت اول آن سوره« شمس» و در ركعت دوم سوره « غاشیه» را بخوانند، یا در ركعت اول سوره « اعلی» و در ركعت دوم سوره «شمس» را بخوانند.
 


س14) امورمستحبه درعیدفطرکدام است ؟
ج) 1-بلندخواندن قرائت حمد.
2- افطاربه خرما در روز عید فطر قبل از نماز عید.
3- غسل پیش از نماز عید ، وخواندن دعاهایى كه پیش از نماز و بعد از آن در كتاب هاى دعا ذكر شده به امید ثواب.
4- سجده كردن بر زمین و بلندکردن دست ها در حال گفتن تكبیرها




 


دریافت نشریه موازین شماره 199 (مخصوص چاپ)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موازین
برچسب‌ها: موازین

تاريخ : پنج شنبه 18 / 6 / 1400 | 8:16 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.