آشنایی با فواید شیره خرما

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آشنایی با فواید شیره خرما

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آشنایی با فواید شیره خرما

آشنایی با فواید شیره خرما

شیره خرما دارای خواص و مزایای بسیاری است و ارزش غذایی بالایی دارد، البته شیره خرما یک ماده غذایی بسیار مقوی است که به سلامت بدن و درمان برخی بیماری ها نیز کمک فراوانی می کند.
آشنایی با فواید شیره خرما
آشنایی با فواید شیره خرما خرما یک میوه شیرین و خوشمزه است که بر روی درخت‌هایی به نام نخل خرما رشد می‌کند. این میوه فرایند گوارش را تنظیم کرده و از زمان‌های بسیار قدیم بین مردم رواج داشته
است. درختان خرما بیشتر در مناطق گرمسیر رشد می‌کنند و طول بلندی دارند. طبق گفته پزشکان یک فرد بالغ باید روزانه ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر مصرف کند که می‌توان این مقدار فیبر را از طریق خوردن خرما به دست آورد. مصرف خرما می‌تواند به سلامت چشم‌هایتان کمک کند و مشکلاتی مانند شب‌کوری را بهبود ببخشد.

خرما منبع خوبی از انرژی، فیبر، قند، انواع ویتامین و مواد معدنی متنوعی است. مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و روی در این میوه شیرین بسیار یافت می‌شوند. علاوه بر این  ویتامین‌هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین A و ویتامین K نیز در خرما به فراوانی یافت می‌شود. طبق بررسی‌ها، بیش از ۱۵ درصد از نیاز روزانه مواد معدنی ضروری مانند مس، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم با مصرف ۴ عدد خرما در روز به دست می‌آید. شیره خرما یکی از محصولاتی است که از خرما به دست آمده و به عنوان یک صبحانه و میان وعده خوب به‌حساب می‌آید. شیره خرمایی که به‌صورت طبیعی و بدون افزودن شکر و سایر افزودنی‌های دیگر درست شده باشد، همان خواص خرما را در اختیار شما قرار می‌دهد.

یک شیره خرما سالم و استاندارد باید کاملاً شفاف بوده و به روش طبیعی و سالمی به دست آمده باشد.  علاوه بر این طعم آن نیز باید طبیعی باشد و هیچ بوی سوختگی، ترشیدگی و کپک نداشته باشد. در بخش جدول غذایی، دقت کنید تا هیچ ماده افزودنی به جز اسید سیتریک در آن به کار برده نشده باشد. یک شیره طبیعی باید در دمای ۴ درجه و تا حداقل ۴۸ ساعت در مقابل شکرک‌زدگی مقاومت کند.

شما می‌توانید از شیره خرما به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در برخی از غذاها و دسرها استفاده نمایید. مثلاً می‌توانید از آن برای شیرین کردن فرنی استفاده کرده و یا به همراه ارده در صبحانه میل کنید، البته ارده و شیره هر دو طبیعت گرمی دارند و برای افراد با مزاج گرم مناسب نیستند. شما می‌توانید شیره را با شیر یا ماست مخلوط کرده و میل کنید یا آن را در هنگام صبحانه با کره و نان تست بخورید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که کالری آن بالا است و درصورتی‌که اضافه‌وزن دارید؛ مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.

اگر دوست دارید با خواص و ویژگی های شگفت انگیز این ماده خوش مزه و ارزشمند بیشتر آشنا بشید ، این مقاله رو تاآخر مطالعه کنید. 


شیرین کننده طبیعی

خرما و شیره خرما طبیعی منبعی از قند طبیعی به نام فروکتوز هستند. همین امر باعث شده تا طعم خرما شیرین و کاراملی باشد. بنابراین شیره خرما با توجه به مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی که در آن وجود دارد جایگزین خوبی برای شکر می‌باشد.


جلوگیری از بیماری‌های قلبی

مصرف خرما و شیره خرما طبیعی می‌تواند میزان تری گلیسیرید و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. این دو عامل باعث خطر حمله قلبی می‌شوند، که درنتیجه رسوب چربی در شریان‌های قلبی است. علاوه بر این خرما منبع غنی از پتاسیم است که فشارخون را کاهش داده و از این طریق خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کم می‌کند.


مبارزه با سرطان

استفاده از خرما و شیره خرما می‌تواند به بهبود سلامت روده و کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی کولورکتال کمک کند. در واقع این میوه و شیره آن دارای فعالیت‌های ضد توموری است که هنوز مکانیسم آن مشخص نیست و نیازمند تحقیقات بیشتری می‌باشد.


تقویت انرژی

همانطور که اشاره شد این میوه حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که به افزایش سطح انرژی شما کمک می‌کند. همچنین قندهای طبیعی موجود در آن باعث می‌شود قدرت شما بیشتر شود. این ماده برای زنان بارداری که به کالری زیادتری احتیاج دارند، بسیار مفید است. زنان باردار نسبت به افراد معمولی ۳۰۰ کالری و حتی بیشتر احتیاج دارند که می‌توانند آن را از طریق خرما نیز به دست بیاورند.


افزایش سلامت مغز

خرما و شیره خرما می‌تواند از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت کنند، درواقع این میوه سرشار از فیبر است و در کل آنتی اکسیدان‌های طبیعی در آن به‌وفور یافت می‌شود، وجود این ترکیبات به بهبود بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کند.1


درمان یبوست

فیبر موجود در شیره خرما سبب می شود که خاصیت ملین داشته باشد و فرایند دفع را آسان کند.


سلامت دستگاه گوارش

مصرف شیره خرما باعث افزایش فعالیت باکتری های موجود در دستگاه گوارش میشود و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.


درمان شب کوری

شیره خرما به دلیل داشتن کاروتنوئید و ویتامین A از شب کوری که با علائمی مانند خشکی چشم و افزایش خطر ابتلا به عفونت همراه است ، جلوگیری و بینایی را تقویت می کند .


درمان کم خونی

شیره خرما حاوی آهن و اسید فولیک فراوان است و به برطرف شدن و درمان کم خونی کمک می کند. فولات موجود در خرما خون ساز است به همین علت برای زنان باردار بسیار مفید میباشد. آهن طبیعی موجود در شیره خرما، باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود.


رفع خستگی و ضعف

شیره خرما سرشار از ویتامین های گروه ب است و برای تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید می باشد . منیزیم و فسفر موجود در شیره خرما سلول های عصبی را تقویت و سر زنده نگه می دارد.


افزایش وزن

اگر وزنتان کم است و تمایل دارید وزنتان اضافه شود شیره خرما مصرف کنید . شیره خرما کالری بالایی دارد و مصرف روزانه آن سبب چاق شدن صورت می شود.


مناسب برای پوست

شیره خرما حاوی ویتامین C و D است که برای ویژگی الاستیک پوست شما بسیار مفید بوده و پوست را صاف تر می کند. شیره خرما خاصیت ضد پیری دارد و مانع از تجمع ملانین در بدن می شود. اما طبع شیره خرما گرم است واگر با گرمی های دیگر مانند ارده میل شود باعث ایجاد جوش های پوستی خواهد شد.


تقویت و استحکام استخوانها

شیره خرما به دلیل کلسیم و منیزیم موجود در آن سبب تقویت و استحکام استخوانها می شود. شیره خرما خاصیت ضد التهاب داشته و برای افرادی که دچار آرترزو و التهاب مفاصل هستند، مفید میباشد و در تسکین درد مفاصل و دردهای روماتیسمی موثر است.


کاهنده کلسترول خون

شیره خرما چربی کمی دارد و فاقد کلسترول می باشد بنابراین با مصرف کنترل شده آن می توانید از مزایا شیرین کنندگی آن بهره برده و درنهایت کلسترول خود را نیز کنترل کنید.2


ویتامین های موجود در شیره خرما

شیره خرما حاوی پروتئین، قند طبیعی مواد معدنی و ویتامین هایی مانند B1، B2، B3 و B5 و همچنین A1 و C است که در صورت مصرف دیگر نیازی به مولتی ویتامین ها ندارید. این شیره حاوی قندهای طبیعی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز هستند و برای میان وعده یک انتخاب مناسب به حساب می آیند.


افزایش رشد موها

شیره خرما سرشار از آهن است و باعث افزایش گردش خون در زیر پوست شده و به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و رشد مو را افزایش می دهد.


غنی از پروتئین

شیره خرما سرشار ازپروتئین است که به حفظ عضلات و ماهیچه ها کمک می کند. اگر ورزش می کنید برای تأمین پروتئین خود قبل تمرینات ورزشی از شیره خرما استفاده کنید تا کالری موردنظر را با پروتئین مفید در اختیار بدنتان قرار دهد.


طریقه مصرف شیره خرما

برخی از مردم شیره خرما را برای صبحانه مصرف می کنند که بسیار انرژی زاست. مصرف شیره خرما به عنوان میان وعده بسیار مفید است. برخی نیز از شیره خرما به جای شکر در پختن حلوا استفاده می کنند. شیره خرما با توجه به مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هایی که در آن وجود دارد جایگزین خوبی برای شکر می باشد.

از عادات غذایی مرسوم مردمان بسیاری از شهرها مانند اراک ، همدان ، تبریز ، اردبیل و ... خوردن «شیر برنج با شیره»، «برف با شیره»، «شیر با شیره» و «ارده با شیره» در زمستان است.


موارد احتیاط شیره خرما

برای افراد دیابتی مضر است اما مصرف کم آن به دلیل داشتن مواد قندی طبیعی مشکلی ندارد. شیره خرما طبیعتی گرم دارد ، همراه کردن آن با مواد غذایی گرم برای گرم مزاج ها مضر است زیرا موجب غلیظ شدن صفرای شان و جوش زدن در صورت و بدن می شود.

برای افراد چاق و کم تحرک مضر است زیرا درصد بالایی کالری دارد پس اگر ورزش نمی کنید، با خوردن این ماده مغذی، حتماً چاقی و عوارض آن انتظارتان را می کشد.3


پی نوشت:
1.www.boorsika.com
2.www.sabadsalva.ir
3.www.namnak.com

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : پنج شنبه 28 / 8 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.