ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چگونه دختری محجب تربیت کنیم؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چگونه دختری محجب تربیت کنیم؟

چگونه دختری محجب تربیت کنیم؟

برای موفقیت در هر کاری، آگاهی به اسبابی که بتواند به گونه ای سریع و آسان، ما را در رسیدن به هدف یاری کند، لازم است. اتخاذ روش هایی که بتواند ما را به آسانی در پیمودن جاده موفقیت یار و مددکار باشد، از شرایط توفیق در انجام هر کاری است.

 دختر محجبه

 

 هر رشته ای از علوم، شیوه خاص خود را دارد که اگر درست و به جا به کار گرفته شود، نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت. تعلیم و تربیت نیز چنین است و مربیان و والدین می توانند با شناسایی بهترین شیوه ها و روش ها، در رسیدن به اهداف از آن ها بهره ببرند.

 تشویق و تنبیه

 در این میان نهادینه کردن عفاف و حجاب و نحوه تربیت فرزندان به گونه ای که پوشش اسلامی ارزشمند باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.یکی از روش های بسیار مؤثر در نهادینه کردن عفاف و حجاب، استفاده از روش تشویق می باشد؛ تشویق در روح کودک و نوجوان ایجاد انگیزش می کند و آنان را به انجام اعمال نیک تحریص و ترغیب می کند.
برای موفقیت در هر کاری، آگاهی به اسبابی که بتواند به گونه ای سریع و آسان، ما را در رسیدن به هدف یاری کند، لازم است. اتخاذ روش هایی که بتواند ما را به آسانی در پیمودن جاده موفقیت یار و مددکار باشد، از شرایط توفیق در انجام هر کاری است.

 یکی از روش های بسیار مؤثر در نهادینه کردن عفاف و حجاب، استفاده از روش تشویق می باشد؛ تشویق در روح کودک و نوجوان ایجاد انگیزش می کند و آنان را به انجام اعمال نیک تحریص و ترغیب می کند.

 امام صادق ( علیه السلام ): « العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر طریق فلا تزیده سرعة السیر الا بعدا » ( تحف العقول، ص 379) « عمل کننده بی بصیرت مانند ره نوردی است که به بیراهه می رود. سرعت حرکت او را به هدف نمی رساند، جز آنکه دورش سازد.»
بنابراین هر رشته ای از علوم، شیوه خاص خود را دارد که اگر درست و به جا به کار گرفته شود، نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت. تعلیم و تربیت نیز چنین است و مربیان و والدین می توانند با شناسایی بهترین شیوه ها و روش ها، در رسیدن به اهداف از آن ها بهره ببرند.
یکی از روش های بسیار مؤثر در نهادینه کردن عفاف و حجاب، استفاده از روش تشویق می باشد؛ تشویق در روح کودک و نوجوان ایجاد انگیزش می کند و آنان را به انجام اعمال نیک تحریص و ترغیب می کند. امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره نقش پاداش و کیفر الهی در تربیت آدمی می فرماید: « خدای سبحان پاداش را بر طاعت و کیفر را بر معصیت خود قرار داده است تا بندگانش را از عذاب خویش بازدارد و به سوی بهشت روانه سازد.» ( نهج البلاغه، حکمت 368)

 محبت و مهرورزی

 از دیگر شیوه های تربیتی روش محبت و مهرورزی است که می تواند در نهادینه کردن عفاف و حجاب در فرزندان یاری دهنده باشد. محبت و مهرورزی یکی از شیوه های بسیار مهم در جذب افراد و تثبیت رفتار ارزشی آنها می باشد. یکی از مهم ترین و مؤثرترین روش های رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بهره گیری از روش محبت و مهرورزی  بوده است زیرا با این روش هم جاذبه در افراد و هم انگیزه آنها افزایش می یابد. قرآن کریم می فرماید: ای رسول الله اگر این روش را پیشه نمی کردی مردم از دور تو پراکنده می شدند.
حضرت علی (علیه السلام) درباره اهمیت و تأثیر این روش می فرمایند: دوستی ورزیدن نیمی از خرد است. (نهج البلاغه، حکمت 142) از نظر تربیتی شیوه محبت و مهرورزی، نیروی عظیم و کارسازی است که بقول شاعر از محبت تلخ ها شیرین شود، از محبت سرکه ها زرین شود...
بهترین تربیت آن است که بدین روش تحقق یابد زیرا محبت با فطرت و سرشت آدمی سازگاری زیادی دارد و پذیرش آموزه های والدین را از ناحیه درون و بدون هیچ گونه تحمیلی محقق می سازد. روش محبت از آنجا که اطاعت آور و سبب همسانی و همراهی فرزند با والدین و مربی می شود، از جایگاه ویژه ای بین شیوه ها و روشها برخوردار است. کودک و نوجوان بیش از هر کس تشنه محبت والدین خود است. کودکی که در کانون مهر و محبت والدین خود پرورش یافته از امنیت خاطر، اعتماد به نفس و اعتماد به والدین و الگو گیری از آنها برخوردار و از انحرافات از جمله بی حجابی و بی عفتی مصون خواهد ماند.

 بچه ها را عادت بدهیم و الگوی مناسبی باشیم

 خانواده ها خصوصاً مادران که ارتباط و مسئولیت بیشتری در تربیت دختران دارند.
از حجاب کامل در مواجهه با نامحرم  استفاده کنند، تا از این طریق فرزندان دختر نیز از همان کودکی با حجاب اسلامی آشنا شوند و از همان کودکی به آن عادت  کنند.

 عمل کننده بی بصیرت مانند ره نوردی است که به بیراهه می رود. سرعت حرکت او را به هدف نمی رساند، جز آنکه دورش سازد.

 
چنانچه امیر المؤمنین علیه السلام مى فرماید:
نفس خودت را به انجام كارهاى نیك و تحمل بار غرامت هاى مردم، عادت بده تا نفس تو شریف و آخرتت آباد شود و ستایش كنندگانت بسیار گردند. [ غرر الحكم، فصل 53، شماره 4] و فرمود:

خویشتن را به نیكوكارى عادت بده، زیرا آنچه را كه از تو پدید آید زیبا مى سازد و پاداشت را نزد خدا بسیار و كامل مى گرداند. [غرر الحكم، فصل 53، شماره 1]
در بیانی نیز اولیاء دین سفارش نمودند که فرزندان را قبل از رسیدن به سن بلوغ به تکالیف شرعی عادت دهید [وسائل الشیعه ج 1 ص 193]
امروزه همه کارشناسان مسائل تربیتی نیز به نقش فراوان و شگرف تمرین و عادت در تربیت فرزندان اذعان دارند.

حرف و عملمان متضاد هم نباشند

 اگر مادر و خانواده یک حرف بزنند و مدرسه و معلم و دوستان حرف دیگری و یا اگر هرکدام از این ها حرفی بزنند ولی عملشان چیز دیگری نشان دهد، بسیار پس زننده خواهد بود.

 به آن چه مى گویید، خود نیز عمل كنید

 اگر پدر و مادر یا معلّم، خود عفت و حجاب را رعایت نکنند، نمى توانند كودك را با دعوت زبانى به این امر پرورش دهند. چنانچه در احادیث نیز به موضوع ضرورت هماهنگى بین گفتار و رفتار مربى، اشاره شده است، براى نمونه:حضرت صادق علیه السلام فرمود: چنانچه عالم، به علم خود عمل نكند مواعظ او با سرعت از قلب ها زایل مى شود، چنان كه باران از جاى صاف و صیقلى مى لغزد و زایل مى شود. [بحارالأنوار، ج 2، ص 39]و قرآن کریم نیز بر این امر تأکید دارد: «یا أَیّها الَّذِینَ آمَنوا لِمَ تَقولونَ ما لا تَفْعَلونَ* كَبرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقولوا ما لا تَفْعَلونَ» اى كسانى كه ایمان آورده اید! چرا چیزى را مى گویید كه خود انجام نمى دهید!! این گناه بزرگى است كه شما چیزى را بگویید كه آن را انجام نمى دهید. [صف( 61) آیات 2- 3]


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: نهال امور تربیتی
برچسب‌ها: نهال امور تربیتی

تاريخ : چهار شنبه 9 / 9 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.