ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

توصیه هایی ویژه، برای جشن شب یلدا

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

توصیه هایی ویژه، برای جشن شب یلدا

توصیه هایی ویژه، برای جشن شب یلدا

جشن شب یلدا، یا شب چله، که هر سال مردم ایران در طولانی ترین شب سال و آخرین روز پاییز، به مناسب آن دور هم جمع می شوند و در کنار هم به استقبال سرد ترین فصل سال می روند، جدای از تاریخ و پیشینه جالب آن، یک مراسم زیبا و جاودانه است. چراکه، با گذراندن طولانی ترین شب سال و آغاز طولانی تر شدن روشنی روزها، امیدهای بزرگ، پر فروغ تر از قبل، در قلب های می درخشند.

در این مقاله علاوه بر نگاهی متفاوت به این شب ویژه، توصیه های ویژه را برای شب چله و جشن شب یلدای شما خواهیم داشت. همچنین، دپارتماتن گردشگری مجله هتل یار، این فرصت را غنیمت شمرده علاوه بر تبریک شب چله و جشن شب یلدا، بهترین ها را برای شما و عزیزانتان آرزو داریم.

 جشن یلدا و تاریخچه آن

اندکی در مورد جشن یلدا می گویم و بعد باهم توصیه هایی یلدا را بررسی خواهیم کرد... توصیه هایی که می گویند در شب چله و جشن یلدا چه کنیم بهتر است !!

تاریخچه جشن شب یلدا به سنت زرتشتی باز می گردد. در این آیین، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که طولانی ترین شب سال، یک تاریخ نامطلوب و شوم است. به همین خاطر در این شب، که با عنوان شب یلدا شناخته می شود، دور هم جمع می شوند، تا خود را از تمام بدی های احتمالی دور نگه دارند.

برخی تخمین زده اند که تاریخچه شب یلدا، به بیش از 7000 سال پیش باز می گردد. اما، شب یلدا به طور رسمی در سال 502 پیش از میلاد در تقویم باستانی ایران قرار می گیرد.

کلمه یلدا واژه ای سُریانی ( یکی از گویش های زبان آرامی با بیش از 3000 سال سابقه است ) و به معنای « تولد » است. چراکه مردم دوران باستان، از جمله قبایل آریایی، متوجه شده بودند که کوتاه ترین روزهای سال، مربوط آخرین روزهای پاییز هستند. پس از پاییز، روزها شروع به بلند تر شدن می کنند و گویی خورشید، میلادی دوباره می یابد. به همین خاطر آخرین شب پاییز را یلدا نامیده اند، چراکه تولد خورشید را به همراه خود می آورد.

 

 

غذاهای دلپذیر، بخش اساسی شب یلدا!

از آنجایی که در شب یلدا، افراد تا نیمه های شب بیدار هستند و مشغول گپ زدن می شوند، معمولا انواع مختلفی از خوراکی ها و تنقلات در این شب ویژه خودنمایی می کند. از جمله این تنقلات و خوراکی ها، می توان به میوه، آجیل، شیرینی، شکلات و انواع نوشیدنی های گرم اشاره کنیم. در ضمن انواع غذا نیز در این شب ویژه پخته می شوند که معمولا با توجه به سنت های هر منطقه، متفاوت می باشد.

 

میوه هایی که بیشتر مورد توجه اند

میوه های شب یلدا هم داستان خود را دارند. در بین تمام میوه های زمستانی، انار و هندوانه در کانون توجه هستند و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. در حقیقت می توان گفت، هرگز نمی شود بدون انار و هندوانه، جشن شب یلدا را برگزار کرد!

 

 

رنگ قرمز در شب یلدا، فراموش نشود

تا جایی که می توانید از رنگ قرمز استفاده کنید. رنگ قرمز در شب چله، نماد درخشش زندگی است. گرمای رنگ قرمز، شور و گرمای زندگی را به شب سرد و طولانی یلدا منتقل خواهد کرد. در کنار استفاده از رنگ قرمز، شمع را هرگز فراموش نکنید!! زیرا شمع ها به شب طولانی ما، نور می بخشند.

 

حافظ و غزل های شاهانه اش

شب چله و جشن یلدا بدون حافض ناقص و بی معنا است. پیشنهاد می کنیم در شب یلدا، که تمامی اعضا خانواده دور هم جمع هستند، نیت کنید و فال حافظ بگیرد. این رسم و آئین کهن ایرانی، زمانی دلچسب تر است که بزرگان فامیل در آن شرکت کنند. پس، پیشنهاد می کنیم از پدربزرگ یا مادربزرگ هایتان بخواهید که این رسم عزیز را به جای آورند.

 

 

 

و در پایان... 

 یلداتون هم مبارک باشه ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: شب یلدا ،جشن شب یلدا ،شب چله

تاريخ : شنبه 1 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.