آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی نمک
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 5 / 10 / 1400

عکس ضرب المثل آشپز که دوتا شد

آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی نمک

این جمله یکی از مشهورترین و پرکاربردترین ضرب المثلهای فارسی است اما شاید تاکنون کمتر کسی به این فکر کرده است که این مثل از بیخ و بن غلط بوده و این ضرب المثل غلط و باور اشتباه ناشی از

روحیه خودخواهی یا تنبلی و مسوولیت گریزی ما ایرانیان است. در کشورهای پیشرفته از کودکی به انسانها روحیه همکاری و همگرایی را آموزش می دهند و انسان‌ها را به کار تیمی و گروهی تشویق می کنند و شرکت‌ها و موسسات بزرگ تجاری و صنعتی زیادی وجود دارند که به صورت تعاونی و مشارکتی پدید آمده اند و احزاب و سندیکاهای بزرگ از طریق مشارکت و همکاری اعضای آن به موفقیتهای عظیم دست یافته اند اما در ایران معمولا چنین روحیه مشارکت و همکاری وجود ندارد.در ایران غالبا کارهای مشارکتی و تیمی موفق از آب در نمی آید و به شکست می انجامد و لذا ما احزاب و سندیکاهای قدرتمند نداریم و در ورزش‌های تیمی نیز بسیار ضعیف هستیم در حالی که در ورزش‌های فردی در عرصه های جهانی غالبا مدال آور و تواناییم. علتش آن است که ما ایرانیان بیشتر خودمحور و خودخواه و تمامیت طلب هستیم و حاضر نیستیم زیر بلیط کسی برویم و از قواعد بازی گروهی اطاعت کنیم. از آنجا که این روحیه خودبینی و خودمحوری و خودخواهی مانع همکاری و مشارکت است لذا با توجه به این نکته، ایرانی جماعت ضرب المثلهایی مثل:" اگر شریک خوب بود خدا برای خودش شریک می گرفت" و یا "آشپز که دو تا شد آش یا شور میشه یا بی نمک" را اختراع کرده است تا خودخواهی و خودبینی و مسوولیت گریزی و تمامیت خواهی خود را توجیه نماید و اگر در اثر تنبلی و بی مسئولیتی زمانی آش شور شد آن را به گردن دو تا شدن آشپز بیندازد.

از جهت دیگر باید گفت که اولا این ضرب المثل هیچگونه توجیه علمی و عقلی و منطقی ندارد زیرا که آشپز وقتی دو تا شد لزوما آش نباید شور یا بی نمک بشود و ثانیا این ضرب المثل با خصلت ذاتی و روحیه طبیعی انسانها که روحیه اجتماعی و همکاری و همزیستی است در تضاد و تناقض است زیرا چنین القا می کند که اگر دو آشپز در کنار هم غذا بپزند حتما خرابکاری خواهند کرد و غذا افتضاح خواهد شد.

امید که این باور غلط از صفحه فرهنگ ما زدوده شود و همه بدانند که دو  انسان عاقل با همکاری هم بهتر می توانند آشپزی کنند و بهتر می توانند نتیجه بگیرند تا یک انسان تنها. و بطورکلی انسان‌ها با مشارکت هم بهتر می توانند فکر کنند و بهتر می توانند عمل کنند و بهتر و سریعتر می توانند نتیجه بگیرند. البته به شرطی که خودبین و خودمحور و تنبل و بی مسئولیت نباشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ضرب المثل های غلط
برچسب‌ها: ضرب المثل های غلط
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی