بزرگ‏ترين فضيلت حضرت فاطمه زهرا

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بزرگ‏ترين فضيلت حضرت فاطمه زهرا

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بزرگ‏ترين فضيلت حضرت فاطمه زهرا

بزرگ‏ترين فضيلت حضرت فاطمه زهرا

من راجع به حضرت صديقه ـ سلام اللّه‏ عليها ـ خودم را قاصر مي‏دانم كه ذكري بكنم، فقط اكتفا مي‏كنم به يك روايت كه در كافي شريفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روايت اين است كه حضرت صادق ـ سلام اللّه‏ عليه ـ مي‏فرمايد: فاطمه ـ سلام اللّه‏ عليها ـ بعد از پدرش 75 روز زنده بودند. در اين دنيا، بودند و حزن و شدت بر ايشان غلبه داشت و جبرئيل امين مي‏آمد و خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض مي‏كرد و مسائلي از آينده نقل مي‏كرد. ظاهر روايت اين است كه در اين 75 روز


 

سخنران: امام خمینی (ره)  شرافت و فضيلت حضرت زهرا(ع)

من راجع به حضرت صديقه ـ سلام اللّه‏ عليها ـ خودم را قاصر مي‏دانم كه ذكري بكنم، فقط اكتفا مي‏كنم به يك روايت كه در كافي شريفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روايت اين است كه حضرت صادق ـ سلام اللّه‏ عليه ـ مي‏فرمايد: فاطمه ـ سلام اللّه‏ عليها ـ بعد از پدرش 75 روز زنده بودند. در اين دنيا، بودند و حزن و شدت بر ايشان غلبه داشت و جبرئيل امين مي‏آمد و خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض مي‏كرد و مسائلي از آينده نقل مي‏كرد. ظاهر روايت اين است كه در اين 75 روز مراوده‏اي بوده است؛ يعني، رفت و آمد جبرئيل زياد بوده است و گمان ندارم كه غير از طبقه اول از انبياي عظام در باره كسي اين طور وارد شده باشد كه در ظرف 75 روز جبرئيل امين رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتيه‏اي كه واقع مي‏شده است، مسائل را ذكر كرده است و آنچه كه به ذريه او مي‏رسيده است در آتيه، ذكر كرده است و حضرت امير هم آنها را نوشته است، كاتب وحي بوده است حضرت امير، همان طوري كه كاتب وحي رسول خدا بوده است ـ و البته آن وحي به معناي آوردن احكام، تمام شد به رفتن رسول اكرم ـ كاتب وحي حضرت صديقه در اين 75 روز بوده است. مسئله آمدن جبرئيل براي كسي يك مسئله ساده نيست. خيال نشود كه جبرئيل براي هر كسي مي‏آيد و امكان دارد بيايد، اين يك تناسب لازم است بين روح آن كسي كه جبرئيل مي‏خواهد بيايد و مقام جبرئيل كه روح اعظم است، چه ما قائل بشويم به اينكه قضيه تنزيل، تنزل جبرئيل، به واسطه روح اعظم خود اين ولي است يا پيغمبر است. او تنزيل مي‏دهد او را و وارد مي‏كند تا مرتبه پايين يا بگوييم كه خير، حق تعالي او را مأمور مي‏كند كه برو و اين مسائل را بگو. چه آن قسم بگوييم كه بعض اهل نظر مي‏گويند و چه اين قسم بگوييم كه بعض اهل ظاهر مي‏گويند، تا تناسب ما بين روح اين كسي كه جبرئيل مي‏آيد پيش او و بين جبرئيل كه روح اعظم است نباشد، امكان ندارد اين معنا و اين تناسب بين جبرئيل كه روح اعظم است و انبياي درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسي و عيسي و ابراهيم و امثال اينها، بين همه كس نبوده است، بعد از اين هم بين كسي ديگر نشده است. حتي در باره ائمه هم من نديده‏ام كه وارد شده باشد اين طور كه جبرئيل بر آنها نازل شده باشد، فقط اين است كه براي حضرت زهرا ـ سلام اللّه‏ عليها ـ ست كه آنكه من ديده‏ام كه جبرئيل به طور مكرر در اين 75 روز وارد مي‏شده و مسائل آتيه‏اي كه بر ذريه او مي‏گذشته است، آن مسائل را مي‏گفته است و حضرت امير هم ثبت مي‏كرده است. و شايد يكي از مسائلي كه گفته است، راجع به مسائلي است كه در عهد ذريه بلندپايه او حضرت صاحب ـ سلام اللّه‏ عليه ـ است، براي او ذكر كرده است كه مسائل ايران جزو آن مسائل باشد، ما نمي‏دانيم، ممكن است. در هر صورت من اين شرافت و فضيلت را از همه فضايلي كه براي حضرت زهرا ذكر كرده‏اند ـ با اينكه آنها هم فضايل بزرگي است ـ اين فضيلت را من بالاتر از همه مي‏دانم كه براي غير انبيا(ع) آن هم نه همه انبيا، براي طبقه بالاي انبيا(ع) و بعض از اوليايي كه در رتبه آنها هست، براي كس ديگر حاصل نشده. و با اين تعبيري كه مراوده داشته است جبرئيل در اين هفتاد و چند روز، براي هيچ كس تاكنون واقع نشده و اين از فضايلي است كه از مختصات حضرت صديقه ـ سلام اللّه‏ عليها ـ است.

لزوم تبعيت بانوان از حضرت زهرا(ع)

و شما افتخار كنيد كه، و همه ما كه اين روز را «روز زن» قرار داده‏اند و بايد كه مسئوليتش هم به عهده بگيريد. اگر شما پذيرفتيد كه روز بيستم جمادي‏الثانيه كه روز تولد حضرت زهراست، پذيرفتيد كه روز زن باشد، اين روز را پذيرفتيد، اين به عهده شما خيلي مسائل را مي‏آورد. اگر يك ملتي پذيرفت كه فلان روز، روز جهاد است، اين بايد در آن روز مشغول مجاهده بشود. اگر كسي مشغول مجاهده نشد، اين نپذيرفته است كه آن روز، روز جهاد است. اگر يك وقت يك ملتي پذيرفت كه امروز روز جنگ است، اگر كسي پذيرفت كه روز جنگ است و تخلف كند، برخلاف وظيفه انساني خودش عمل كرده. اگر شما زن‏ها هم و زن‏هاي ما هم همه، كشور ما همه، پذيرفتيد كه امروز روز زن است؛ يعني روز تولد حضرت زهرا كه آن كمال و آن وضعيت را دارد، پذيرفتند كه روز زن است، به عهده شما مسائل بزرگي ]خواهد آمد ]؛ از قبيل مجاهده، كه حضرت مجاهده داشته است، حضرت به اندازه خودش كه در اين ظرف كوتاه مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حكومت‏هاي وقت، محاكمه مي‏كرده است حكومت‏هاي وقت را، شما بايد اقتدا به او بكنيد تا پذيرفته باشيد كه اين روز، روز زن است؛ يعني، روز تولد اين حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همه چيزهايي كه داشته است و عفافي كه او داشته است و همه چيز، شما بايد اگر پذيرا شديد، آنها را تبعيت كنيد و اگر تبعيت نكرديد، بدانيد كه شما داخل در روز زن نيستيد، هر كس نپذيرفت، اين در روز زن وارد نشده است و در اين شرافت وارد نشده است.

نقش زنان در ميدان تحصيل و دفاع از اسلام

و من اميدوارم كه شما بپذيريد و شما هم به آن وظايفي كه بايد عمل كنيد كه هم در ميدان تحصيل كه يكي از امور مهمه است مجاهده كنيد و هم در ميدان دفاع از اسلام، اين از مهماني است كه بر هر مردي، بر هر زني، بر هر كوچك و بزرگي جزء واجبات است. دفاع از اسلام، دفاع از كشور اسلامي، احدي از علماي اسلام، احدي از اشخاصي كه در اسلام زندگي كرده‏اند و مسلم هستند، در اين جهت خلاف ندارند كه اين واجب است. آن چيزي كه محل حرف است، محل صحبت است، قضيه جهاد اولي است، آن بر زن واجب نيست، اما دفاع از حريم خودش، از كشور خودش، از زندگي خودش، از مال خودش و از اسلام، دفاع بر همه واجب است. اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم بايد عمل بشود، از آن جمله قضيه اينكه ترتيب نظامي بودن، ياد گرفتن انواع نظامي بودن را براي آنهايي كه ممكن است. اين طور نيست كه واجب باشد بر ما كه دفاع كنيم و ندانيم چه جور دفاع كنيم، بايد بدانيم چه جور دفاع مي‏كنيم. البته در آن محيطي كه شما تعليم نظامي مي‏بينيد بايد محيط صحيح باشد، محيط اسلامي باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامي محفوظ باشد.

نقش زنان در پيشقدم بودن در مسائل عمومي

بحمداللّه‏ زن‏ها در اين جمهوري اسلامي چنانچه در همه مسائلي كه عمومي پيش آمده است براي ايران پيشقدم بوده‏اند؛ در مسئله تنباكو پيشقدم بوده‏اند؛ در مسئله مشروطيت پيشقدم بوده‏اند، در مسائلي هم كه ما الان مبتلا به آن هستيم حظ وافر دارند، بلكه بايد بگوييم كه دو چندان حظ دارند. چنانچه يك عده از زن وارد بشوند در ـ فرض كنيد ـ يك محلي كه محل جنگ است، علاوه بر اينكه خودشان جنگ مي‏كنند، مردها را كه يك احساسي دارند نسبت به زن‏ها، حساسيت دارند نسبت به زن‏ها، مردها را قوه‏شان را دو چندان مي‏كنند. اين طور نيست كه اينها اگر ـ فرض كنيد ـ بروند دفاع كنند، فقط خودشان دفاع كرده‏اند؛ خير، دفاع كرده‏اند، خودشان دفاع كرده‏اند و ديگران هم به دفاع وارد كرده‏اند. مرد حساس است نسبت به زن، مرد اگر صد نفر مرد را ببيند كه مي‏كشند، ممكن است خيلي [ ناراحت ] نشود، اما اگر يك زن را ببيند كه بي‏احترامي مي‏كنند حساسيت دارد ولو اجنبي باشند آن زن، هيچ كار هم به او نداشته باشد، اين يك حساسيتي است كه مردها دارند. بنابراين، پيشقدم شدن شما در همه مسائل من‏جمله مسائل دفاع، مسائل جهاد، مسائل كمك كردن به جبهه‏ها، مسائل وارد شدن در هر طريقه‏اي، اسباب اين مي‏شود كه مردها هم بيشتر وارد بشوند، مردها هم قوي‏تر بشوند.
و ما امروزي كه در يك همچو مرحله‏اي واقع شديم كه در مقابل اين طور تبليغات بزرگ دنيا واقع شديم و آن طور جنگ‏هايي كه به ما تحميل كردند و الان هم ما بحمداللّه‏ در هردو جبهه، در هر دو جبهه پيروز هستيم و خداوند تأييد كند اين جوان‏هاي ما را كه در آنجا اين طور دارند جانفشاني مي‏كنند. و من بايد تشكر كنم از آنها كه همه با هم هستند، يك‏دست شدند همه با هم، اين طور نيست كه الان در آنجا صحبت از ارتشي باشد، صحبت از سپاهي باشد، صحبت از بسيجي باشد، صحبت از شهرباني باشد، صحبت از ديگران باشد، اين طور نيست. الان همه آنها با هم مشغول به عقب راندن اين قواي فاسد هستند و تمام اينها بحمداللّه‏ در همه اين جبهه‏هايي كه بودند تاكنون ـ همان طوري كه شنيديد همه‏تان ـ تاكنون در همه اينها پيروز بودند و از آن طرف سرشكستگي صدام از اينجا ظاهر مي‏شود كه مدال مي‏دهد به اينها، مدال شجاعت مي‏دهد. در خرمشهر اگر يادتان باشد با اينكه عقب زدند آنها را، بيرون كردند آنها را، مع‏ذلك، مدال داد. حالا هم از قراري كه گفتند در همين قضيه فاو، با اينكه اينها همه‏شان، الان دنيا قبول دارد كه فاو اين طور شده، ولو مبلغين‏شان يك قدري خلاف مي‏گويند، اما مع‏ذلك در اينجا هم من شنيدم كه نشانه شجاعت دادند. بنابراين، در اين روزها بايد خيلي ايشان نشانه شجاعت بدهد! براي اينكه در هر روز اينها شكست مي‏خورند، در هر روز او بايد نشان شجاعت بدهد!
شما خانم‏ها، شما زن‏ها توجه به اين معنا داشته باشيد كه همان طوري كه بر مردها در جبهه لازم است كه جلو بروند و پيشقدم باشند، شما هم در خارج، در پشت جبهه بايد كمك كنيد و مهيا بشويد كه چنانچه ـ خداي نخواسته ـ يك وقت دفاع عمومي واجب شد بر همه؛ يعني، همه ما بي‏استثنا، هر كس قدرت دارد بي‏استثنا، دفاع بر او واجب شد، مهيا باشد از براي دفاع، و البته سنگر علم هم يك سنگر دفاعي است، دفاع از همه فرهنگ اسلام. شما مي‏دانيد كه فرهنگ اسلام در اين مدت مظلوم بود، در اين مدت چند صد سال، بلكه از اول بعد از پيغمبر ـ سلام اللّه‏ عليه ـ تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام مظلوم بود، احكام اسلام مظلوم بودند و اين فرهنگ را بايد زنده كرد. و شما خانم‏ها همان طوري كه آقايان مشغول هستند، همان طوري كه مردها در جبهه علمي و فرهنگي مشغول هستند، شما هم بايد مشغول باشيد. و من اميدوارم كه خداوند به همه شما توفيق عنايت كند و در اين سنگر هم پيشروي كنيد و دعا كنيد كه آنهايي كه در جبهه‏ها مشغول به دفاع از كشور خودشان و از اسلام هستند، آنها هم ان‏شاءاللّه‏، پيروز باشند. و همه شما ان‏شاءاللّه‏ مؤيد و موفق و سالم و سلامت باشيد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏.
منبع: ماه نامه پيام زن - شماره 184 - 185


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام

تاريخ : چهار شنبه 14 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.