بردگی مدرن" درکمین است!

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بردگی مدرن" درکمین است!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بردگی مدرن" درکمین است!

حجاب

بردگی مدرن" درکمین است!

امروزه، یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین شبکه‌های اجتماعی در راستای تغییر سبک زندگی به‌ویژه حجاب‌زدایی، شبکه اجتماعی اینستاگرام Instagram است که برای جامه عمل پوشاندن به اهداف سردمداران غربی از طرح موضوعاتی همچون: "برابری زن و مرد"، "حجاب اختیاری" و... استفاده می‌کند.
  "بردگی مدرن" درکمین است!
امروزه، یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین شبکه‌های اجتماعی در راستای تغییر سبک زندگی به‌ویژه حجاب‌زدایی، شبکه اجتماعی اینستاگرام Instagram است که برای جامه عمل پوشاندن به اهداف سردمداران غربی از طرح موضوعاتی همچون: "برابری زن و مرد"، "حجاب اختیاری" و... استفاده می‌کند.


نویسنده: آزاده مرنی
 
یکی از مشهودترین و ملموس‌ترین آسیب‌های فضای مجازی، هدف قرار دادن حجاب و نوع پوشش افراد است. مسئله‌ای که از گذشته تاکنون و در ادوار مختلف تاریخ ایران، جزو لاینفک فرهنگ این کشور محسوب می‌شود و بسیاری در پی ضربه زدن به این فرهنگ کهن هستند. البته هدف، قرار دادن حجاب در ایران امر جدیدی نبود. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که رضاخان تحت تأثیر اصلاحات دموکراتیک در افغانستان قرار گرفته بود. امان‌الله خان و ملکه ثریا (شاه و ملکه افغانستان) در سال 1308 به ایران آمدند و ملکه بی‌حجاب افغانستان جنجالی در میان روحانیون ایران برانگیخت تاجایی که بسیاری از علما در اعتراض به این حضور ضدارزشی،از رضاخان خواستند که تا زمانی که ملکه افغانستان در ایران به‌سر می‌برد، حجاب داشته باشد، اما رضاخان این درخواست را رد کرد.

پس‌ازاین جریان، در سال 1313رضاخان سفری به ترکیه داشت که منشأ تحولات گسترده در حوزه حجاب بانوان ایرانی شد. وی شدیداً تحت تأثیر اقدامات غرب‌گرایانه آتاتورک قرار گرفت و پس از بازگشت از ترکیه، اعلام کرد که زنان و مردان باید پوششی متحدالشکل داشته باشند و در این راستا، برای مردان کلاه پهلوی و برای زنان کنار گذاشتن چادر، روسری و روبنده را در نظر گرفت. رضاخان که شدیداً تحت تأثیر بی‌حجابی زنان ترکیه قرارگرفته بود با تمام مخالفت‌های علما و عموم مردم، این مسئله را پس از یک سال، به‌صورت قانون به تصویب رساند و فاجعه 17 دی (کشف حجاب بانوان ایرانی) را رقم زد.
موافقان آزادی حجاب، سعی بر آن دارند که به عموم مردم القا کنند؛ حذف حجاب در ایران اسلامی، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد!
 
انقلاب اسلامی و حجاب
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان بی‌حجابی در جامعه شایع بود و هنوز قانون خاصی برای پوشش بانوان در نظر گرفته نشده بود و حضور زنان بی‌حجاب در مجامع عمومی و ادارات باعث شد تا امام خمینی(ره) با ژرف‌اندیشی در این زمینه، به یادگار شوم پهلوی‌ها واکنش نشان دهند و نهایتاً، در 15 اسفند سال 1357 تذکراتی به ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها ابلاغ کردند: "نباید در وزارتخانه‌های اسلامی معصیت شود. زن‌ها بروند؛ اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار کنند، لکن باحجاب شرعی باشند."

با ادامه‌دار شدن تذکرات و سخنرانی‌های امام(ره)، معاندین انقلاب اسلامی بهانه‌ای برای اختلاف‌افکنی یافتند و تمام توان خود را برای دوقطبی کردن جامعه و ایجاد رعب و وحشت از انقلاب اسلامی، به کار بستند، تا اینکه در روز 12 فروردین سال 1358مردم به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند. درواقع، رأی دادن به جمهوری اسلامی آن هم با درصد آرای بسیار بالا، افراد بی‌حجاب که پوششی برای ضد انقلاب بودند را در موضع انفعال قرار داد. اما همچنان مظاهر بی‌حجابی در جامعه مشاهده می‌شد، به همین علت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، در 13 تیر 1359 به دولت، ده روز فرصت می‌دهند تا مظاهر غیر اسلامی را در ادارات دولتی از بین ببرند و درنهایت، از صبح روز 14 تیر همان سال، ورود زنان بی‌حجاب به‌تمامی ادارات و سازمان‌های دولتی ممنوع اعلام شد.
.

جنگ نرم و مسئله حجاب
با ناکامی دولتمردان غربی در شکست انقلاب نوپای اسلامی، دشمنان درصدد یافتن راه‌های دیگری برای تغییر نظام برآمدند و در این راستا از هیچ امری فروگذار نکردند. از آنجایی که جنگ تحمیلی نیز با شکست غربی‌ها مواجه شد، به راه جدیدی روی آوردند. آری! جنگ نرم روشی نوین بود که به اهداف جهانخوارانه جامه عمل می‌پوشاند. جنگ نرم Soft War به هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای گفته می‌شود که جامعه‌ای را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شکست وا می‌دارد
.
در این میان باید متذکر شویم که یکی از اساسی‌ترین نقاطی که در جنگ نرم مورد هدف قرار می‌گیرد؛ موضوع عفاف و حجاب است. امروزه، هدف امپریالیست جهانی، متزلزل‌سازی باورهای دینی عموم مردم است و از آن جایی که رسانه‌های نوین و بالأخص فضای مجازی، مرز میان فضای خصوصی و عمومی را درنوردیده، به‌طوری‌که هرساله تعداد بسیاری از کاربران در نقاط مختلف جهان، گرفتار سوءاستفاده‌ها و آسیب‌های فضای مجازی می‌شوند.
طی ماه‌های اخیر، موج گسترده‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام به راه افتاد که بر اساس آن، افراد باید عکس‌های بی‌حجاب خود در محیط‌های عمومی را به نمایش بگذارند تا اعتراضی باشد به حجاب.

امروزه، یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین شبکه‌های اجتماعی در راستای تغییر سبک زندگی به‌ویژه حجاب‌زدایی، شبکه اجتماعی اینستاگرام Instagram است که برای جامه عمل پوشاندن به اهداف سردمداران غربی از طرح موضوعاتی همچون: "برابری زن و مرد"، "حجاب اختیاری" و... استفاده می‌کند.

در ادامه این روند، طی سال‌های اخیراً در فضای مجازی شاهد گسترش واژه نامأنوسی با عنوان "بی‌حجابی" در قالب راه‌اندازی چالش‌ها و هشتگ‌هایی با مضمون "آزادی‌های یواشکی"، "چهارشنبه‌های سفید" و "نه، به حجاب اجباری" بوده‌ایم. حقیقت این است که طی ماه‌های اخیر، موج گسترده‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام به راه افتاد که بر اساس آن، افراد باید عکس‌های بی‌حجاب خود در محیط‌های عمومی را به نمایش بگذارند تا اعتراضی باشد به حجاب! قرار داده می‌شود. صفحه "آزادی‌های یواشکی"، "چهارشنبه‌های سفید" و... آن‌طور که مبدع آن "مسیح علی نژاد" ادعا می‌کند؛ ابزاری برای بالا بردن صدای مخالفان حجاب در ایران (به ظاهر) و راه‌اندازی موجی در راستای مخالفت با ماهیت و ارکان انقلاب اسلامی است.

آنچه که در این میان حائز اهمیت است، رواج تفکرات انحرافی و به نوعی شستشوی مغزی است. درواقع، موافقان آزادی حجاب، سعی بر آن دارند که به عموم مردم القا کنند؛ حذف حجاب در ایران اسلامی، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد! در حالی که معاندان نظام در کنار انواع تبلیغات رسانه‌ای و برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، در تلاش هستند که روابط آزاد، بی‌حجابی، چندهمسری و روابط مثلثی را در جامعه ایرانی اشاعه دهد و این روند نه‌تنها توانایی باز کردن گره‌ای از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی  عموم را ندارد بلکه که خود، عاملی برای ایجاد هرج‌ومرج، قانون شکنی و ایجاد شکاف بین اقشار مختلف جامعه خواهد بود.

با توجه به آنچه که اجمالا از جنگ روانی دشمن برای مبارزه با حجاب گفته شد، چنین برمی‌آید که امروزه، با توجه به هجمه گسترده جنگ نرم دشمن در فضای مجازی و رسانه‌ای، جهت اشاعه بی‌بندوباری و بی‌حجابی؛ مسئولان مربوطه باید با برنامه‌ریزی دقیق و موشکافانه اقدام به خنثی‌سازی این قبیل طرح‌ها کنند زیرا، استفاده سیاسی از این موضوع توسط رسانه‌ها ابزاری برای به بردگی گرفتن ذهن افراد در جهت پیشبرد اهداف سلطه‌جویانه و فرهنگ‌زدایی است که می‌توان آن را "بردگی مدرن" نامید. چرا که در این نوع از بردگی، تبدیل ارزش‌های انسانی به ارزش‌های "انگلوساکسون" و "اُلیگارشی" تبدیل می‌شوند و مصرف‌گرایی، دین زدایی و لذت‌پرستی در صدر اولویت‌ها و خواسته‌های عموم قرار می‌گیرد، در چنین حالتی، افراد جامعه هدف، کاملا مسخ شده عمل و تنها در مسیر از پیش تعیین شده حرکت و رفتار می‌کنند. بنابراین، اگر روند مذکور ادامه یابند، به‌زودی شاهد حرکت بسیاری از جوانان در مسیر مشخص شده از سوی معاندان انقلاب اسلامی خواهیم بود که ضربات سهمگینی بر پیکره انقلاب اسلامی وارد خواهد کرد که جبران آن، می‌تواند غیرممکن باشد.

منابع:
1. بردگی مدرن در فضای مجازی، مشرق نیوز
2. تعریف جنگ نرم و راه های مقابله با آن، صراط نیوز
3. حاکمیت خدا و اسلام در نظام اسلامی، پرتال امام خمینی(ره)
4. ظهور انقلاب اسلامی و حفظ کرامت زن، خبرگزاری پلیس
5. چرا رضاخان اصرار بر «کشف حجاب» داشت؟، باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: جنگ نرم

تاريخ : سه شنبه 20 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.