ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

رفتار و اخلاق نوجوانان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

رفتار و اخلاق نوجوانان

چگونه دنیای یک نوجوان را کنترل کنیم؟

 

 
بداخلاقی نوجوان | علل، علائم و راهکارهای کنترل نوجوانان سرکش

بداخلاقی نوجوان | علل، علائم و راهکارهای کنترل نوجوانان سرکش

نوجوانی یک دوره بسیار سخت برای والدین است و از شایع‌ترین مشکلات این دوره می‌توان به بداخلاقی نوجوان اشاره کرد. نوجوانان در این سن رفتارهای عجیبی همچون پرخاشگری، افسردگی، انزواطلبی و غیره از خود نشان می‌دهند به طوری که ممکن است تمام اعضای خانواده تحت تاثیر قرار گیرند. بداخلاقی در نوجوانان تا حدی طبیعی است و اگر والدین واکنش درستی نشان دهند، می‌توانند این شرایط را کنترل کرده و به خوبی این مرحله را پشت سر بگذرانند. حال سوال این است که چگونه می‌توان شرایط را کنترل کرد و بهترین راه برای کاهش بداخلاقی نوجوان چیست؟ در ادامه مقاله به این سوال جواب خواهیم داد و به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

نشانه‌های بداخلاقی نوجوان

بداخلاقی نوجوانان با نشانه‌هایی در رفتار و ظاهر آنان همراه است. آگاهی از این نشانه‌ها به کنترل و مدیریت بداخلاقی نوجوان کمک می‌کند. این علائم شامل موارد زیر هستند.

نشانه‌های ظاهری بداخلاقی نوجوان

_ برافروختگی و تعریق بدن

_ بالا بردن تن صدا هنگام صحبت کردن

_ قرمزی چشم‌ها

_ لرزش صدا

نشانه‌های رفتاری بداخلاقی نوجوان

_ تحریک پذیری

_ استرس و اضطراب مزمن

_ مشکلات خواب از نشانه‌های رفتاری بداخلاقی نوجوان

_ احساسات نامتعادل و ناراحتی مداوم

_ لجبازی و خودخواهی شدید

_ کوتاه نیامدن در بحث‌ها و دعوا‌ها

_ کناره گیری از جمع 

برای آشنایی بیشتر در زمینه ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

 

دلایل بداخلاقی نوجوانان

عوامل زیستی

تحقیقات نشان داده است که تغییر در ناحیه نرمه جلویی مغز در بروز بداخلاقی و پرخاشگری نوجوانان موثر است. این ناحیه مسئول کنترل رفتارهای انگیزشی، قضاوت و تصمیم گیری است. همچنین دانشمندان پی برده‌اند که مغز انسان در نوجوانی کندتر از بدن رشد می‌کند و این عامل باعث بداخلاقی و بی‌ملاحظگی در نوجوانان می‌شود.

پیشرفت تکنولوژی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نوجوانان اطلاعات بسیار زیاد و حتی نادرستی در مورد نحوه زندگی سایر نوجوانان در کشورهای دیگر کسب می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا آزادی‌های نوجوانان دیگر را در سراسر جهان به دست آورند در حالی که شاید این سبک زندگی با فرهنگ آنان متناسب نباشد. مسلما والدین این آزادی‌ها را به فرزند خود نمی‌دهند و در نتیجه مشکلات افزایش می‌یابد. دوره نوجوانی به خودی خود با تغییرات رفتاری بسیار زیادی همراه است و این مساله نیز بداخلاقی نوجوانان را افزایش می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نوجوان کلیک کنید.

 

راهکارهای کنترل بداخلاقی نوجوان

مسئولیت کنترل و مدیریت بداخلاقی نوجوان به عهده والدین است. برخی از راهکارهای کنترل این مساله شامل موارد زیر هستند.

مدیریت شرایط

اولین قدم برای کنترل بداخلاقی‌های فرزندتان این است که کنترل اوضاع را به دست بگیرید. در صورتی که والدین بتوانند خود را کنترل کرده و آرامش‌شان را حفظ کنند، شرایط به نفع آن‌ها تغییر خواهد کرد. فرزندان نوجوان از والدین‌ ‌خود الگوبرداری کرده و رفتار آن‌ها را تقلید می‌کنند. اگر والدین هم با کوچکترین پرخاش و بداخلاقی نوجوان عصبی شوند، دعوا ادامه پیدا می‌کند و بداخلاقی نوجوان نیز به تدریج شدیدتر خواهد شد. در عوض اگر شما آرامش خود را حفظ کنید، فرزندتان نیز آرام شده و می‌توانید صحبت خوب و موثری باهم داشته باشید.

مشخص کردن قوانین از راه‌های کنترل بداخلاقی نوجوان

قوانین خانواده و شکستن محدودیت‌ها یکی از دلایل مهم بداخلاقی نوجوانان است. نوجوانان می‌خواهند که آزادی‌های خود را بیشتر کنند و والدین نیز در حفظ محدودیت‌های خود مسر هستند. برای حل این مساله توصیه می‌شود که به جای بحث و دعوا، با فرزند خود صحبت کرده و قوانین خانواده و دلایل آن‌ها را برایش توضیح دهید. همچنین می‌توانید به او بگویید که در صورت عدم رعایت قوانین با چه پیامدهایی مواجه خواهد شد. در این صورت او نیز حرف‌های منطقی شما را قبول می‌کند و بی اخلاقی کاهش می‌یابد. 

برای شناخت بیشتر در زمینه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

ورزش

در دوره نوجوانی، انرژی فرد به طور چشمگیری افزایش می‌یابد پس بهتر است که یک ورزش پرانرژی را دنبال کند. تشویق والدین، شروع و ادامه دادن منظم؛ ورزش را برای آنان راحت تر می‌کند. ورزش‌هایی مانند شنا، فوتبال، یوگا و غیره در تخیله انرژی نوجوان بسیار موثر هستند و بداخلاقی‌های آنان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

آرامش محیط خانه از راه‌های کنترل بداخلاقی نوجوان

محیط خانه بر اخلاقیات تمام اعضا تاثیر می‌گذارد و در نوجوانان این تغییر محسوس‌تر است. توصیه می‌شود که والدین دکوراسیون خانه را طوری بچینند که احساس آرامش را القا کند. همچنین انجام کارهای ساده‌ای مانند روشن کردن شمع و پخش موسیقی ملایم در کاهش بداخلاقی نوجوان بسیار تاثیرگذار است.

صحبت با نوجوان

با نوجوان خود مثل یک انسان بالغ صحبت کنید و از او بپرسید که از چه چیزی خشمگین و عصبانی است. همچنین از او بپرسید که چه کاری برای آرامش و کاهش خشم او می‌توانید انجام دهید. این کار تاثیر بهتری نسبت به دعوا و جروبحث دارد. با صحبت کردن هم می‌توانید علت بداخلاقی را شناسایی و آن را درمان کنید و هم رابطه خود و فرزندتان را تقویت خواهید کرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

استقلال نوجوان

نوجوانان علاقه زیادی دارند که خود را بزرگسال قلمداد کنند و از محدودیت زیاد از حد و کنترل والدین خوششان نمی‌آید، در نتیجه شروع به بداخلاقی و پرخاشگری می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود آزادی‌های نسبی در اختیار نوجوان قرار دهید و بگذارید که خودشان برخی از کارهای بی خطر را تجربه کنند. در بسیاری از مواقع، نوجوان با تجربه یک کار دیگر علاقه‌ای به انجام آن نشان نمی‌دهد و دیگر نیازی به بحث و دعوای والدین نخواهد ماند. البته این آزادی‌ها باید اصولی داشته باشد و خطری برای نوجوان ایجاد نکند.

خودداری از بحث و دعوا میان والدین

یکی از مهم ترین دلایل بداخلاقی نوجوانان، مشاهده رفتار والدین و بحث و دعوای آنان است. دعواهای خانوادگی علاوه بر اینکه جو خانه را متشنج می‌کنند باعث الگوبرداری فرزندان نیز می‌شوند. پس توصیه می‌شود که والدین در مرحله اول روابط خود را مدیریت کنند. با کاهش دعواهای والدین، بداخلاقی نوجوان نیز به صورت چشمگیری بهبود می‌یابد.

کمک گرفتن از روانشناس

در نهایت اینکه روانشناس می‌تواند با بررسی شرایط، علت پرخاشگری و بداخلاقی نوجوان را شناسایی کرده و راهکارهای موثری برای کاهش این رفتار ارائه دهد. همچنین روانشناس پلی میان شما و فرزندتان خواهد شد و به بهبود روابط شما کمک می‌کند. روانشناسان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تا آسمان
برچسب‌ها: تاآسمان

تاريخ : پنج شنبه 24 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.