گوساله سامری

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گوساله سامری

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گوساله سامری

گوساله سامری چگونه به صدا درآمد؟

گوساله سامری (بت پرستی بنی اسرائیل)

یکی از حوادث عبرت آموز تاریخ بنی اسرائیل که بدعاقبتی یکی از بهترین یاران حضرت موسی (علیه السلام) و به نام سامری و انحراف گروه زیادی از قوم آن حضرت و مجازات شدید آنها را در دنیا، بدنبال داشت، غائله گوساله پرستی قوم موسی (علیه السلام) در هنگام جدا شدن چهل روزه آن حضرت، از آنها بود.
نام اصلی سامری موسی بن ظفر بود(144) او، پیش از آن جریان، از یاران آن پیامبر بزرگ الهی بود اما، سرانجام روزی، از غیبت حضرت موسی سوء استفاده کرد و با توجه به تمایلی که در بنی اسرائیل، نسبت به بت پرستی دیده بود با طلا، یا زیور آلاتی دیگر، گوساله ای ساخت که صدایی سرمی داد و مردم را به سوی پرستش این گوساله فراخواند و مدعی شد که خدا و معبود مردم و موسی (علیه السلام) همین گوساله است.
داستان سامری و گوساله پرستی بنی اسرائیل، از این جهت که طبق برخی روایات، در میان امت های دیگر مشابه دارد، دارای اهمیت ویژه ای است، چه آنکه، امیرمؤمنان (علیه السلام) در مقام افشاگری نسبت به انگیزه های سوء حسن بصری فرمودند:
اما أن لکل قوم سامریا، و هذا سامری هذه الامه انه یقول: لا مساس و لکنه یقول لا قتال(145).
بدانید که هر قومی سامری ای دارد و این (حسن بصری)، سامری این امت است همانا، او می گفت: با من تماس نگیرید و این (حسن بصری) می گوید: نجنگید.
این سخن را امیرمؤمنان (علیه السلام) در هنگام فتح بصره فرمودند، آنگاه که مردم اطراف ایشان را گرفتند و الواحی را با خود آورده بودند و هر آنچه را که ایشان می فرمودند می نوشتند، حسن بصری نیز در میان مردم حضور داشت و هرآنچه را که آن حضرت می فرمود می نوشت امیرمؤمنان (علیه السلام) از میان جمع، او را صدا زدند و فرمودند: چه می کنی؟ عرض کرد: سخن شما را می نویسم تا آنها را برای آیندگان بازگو نمایم حضرت فرمودند اما أن لکل قوم سامری(146).
ظاهرا، مراد آن حضرت این باشد: همانگونه که سامری از اثر جبرئیل برداشت و از آن برای دست یابی به انحراف و گمراهی مردم سوء استفاده کرد حسن بصری هم، سخنان مرا می نویسد تا در زمان مناسب، از آنها، به نفع اهداف شوم خود بهره گیرد.







نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : سه شنبه 8 / 1 / 1401 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.