ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اينترنت ازجنسى ديگر

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اينترنت ازجنسى ديگر

اينترنت ازجنسى ديگر

آيا سرعت كنونى اينترنت براى دريافت و ارسال فايل ها در سال هاى آينده قابل قبول خواهدبود؟ آيا نمى توان در سطح جهان از رايانه هايى كه در حال كار نيستند براى پردازش اطلاعات سنگين استفاده كرد؟ پاسخ سؤالات فوق به راهى ختم خواهدشد با عنوان اينترنت II.اينترنت برتر از تمام فناورى هايى ظاهر شده است كه جهان را به هم مرتبط مى سازد.

اينترنت ازجنسى ديگر


اينترنت ازجنسى ديگر
نويسنده:وحيد نقشينه
آيا سرعت كنونى اينترنت براى دريافت و ارسال فايل ها در سال هاى آينده قابل قبول خواهدبود؟ آيا نمى توان در سطح جهان از رايانه هايى كه در حال كار نيستند براى پردازش اطلاعات سنگين استفاده كرد؟ پاسخ سؤالات فوق به راهى ختم خواهدشد با عنوان اينترنت II.اينترنت برتر از تمام فناورى هايى ظاهر شده است كه جهان را به هم مرتبط مى سازد. اما اين فناورى نيز مانند ساير فناورى هاى ديگر آفت هايى دارد مانند هكرها، ويروسها و غيره.اينترنت كنونى را در حقيقت مى توان نسخه توسعه يافته شبكه ARPANET ناميد. شبكه اى كه در سال ۱۹۶۹ توسط سازمان ناسا پايه گذارى شد و سپس چند دانشگاه آمريكا به اين شبكه پيوستند و بعد نيز به مرور كشورها عضو اين شبكه يكپارچه شدند.
هدف اصلى و ابتدايى از راه اندازى شبكه آرپانت امورتحقيقاتى و پژوهشى بود. اما اين شبكه بعدها در جهت اهداف سياسى، اقتصادى، فرهنگى و غيره نيز به كار گرفته شد.تعمير و رفع مشكلات شبكه كنونى اينترنت سخت و دشوار شده است، بنابراين محققان برروى امكان ايجاد شبكه جهانى جديد درحال مطالعه و تحقيق هستند كه اين شبكه با نام اينترنت II شناخته مى شود.اينترنت كنونى از پروتكل IPV4 استفاده مى كند كه نزديك به ۲۰ سال قدمت دارد و به عقيده بعضى عمر اين پروتكل به سر آمده است. مشكل اصلى در اين پروتكل تعداد محدود آدرس هاى IPV4 براى پشتيبانى از اينترنت فعلى و اينترنت II است. پديده اينترنت II يا Grid Technology پديده اى است كه به عنوان جانشين اينترنت فعلى در بعضى از كشورها شناخته شده است. اينترنت II با داشتن بهترين و سريع ترين ابزارهاى جست وجو (Search)، سرعت بسيار بالا و داشتن امكانات قوى براى تحقيق و پژوهش جايگزين شايسته اينترنت در سال هاى آتى خواهدبود. سرعت انتقال اطلاعات در يك پايگاه اينترنت II ده ها گيگابايت در ثانيه خواهدبود، البته هنوز زمان زيادى براى رسيدن به اينترنت II وجوددارد. اين فناورى حاصل همكارى ۱۳۰ دانشگاه و مركز تحقيقاتى به منظور توسعه اينترنت به صورت شبكه اى با قابليت هاى پيشرفته تر براى تحقيقات و آزمايش هاى دانشگاهى است.

مبناى كار اينترنت II

طراحى اينترنت II كه با اينترنت كنونى نيز سازگار است، مسيرى را در جهت دستيابى به پهناى باند بيشتر و نرخ انتقال اطلاعات افزون تر مهيا مى كند. لذا امتيازات اينترنت II توانايى يكپارچه كردن شبكه هاى محلى و بومى، افزايش اطمينان و افزايش ظرفيت شبكه است.در اينترنت II برخلاف اينترنت كنونى از پروتكل IPU6 به جاى پروتكل IPU4 استفاده مى شود. (internet protocol version). در اصل شماره IP كه در حال حاضر از ۴ بخش تشكيل شده است در اينترنت II شش بخشى خواهدبود كه اين تغيير پروتكل افزايش پهناى باند را به دنبال خواهدداشت و زمان دسترسى به اطلاعات به زمان حقيقى بسيار نزديك تر مى شود.

كاربردهاى اينترنت II

با تبديل اينترنت كنونى به اينترنت II در تمام گرايش هاى فنى، مهندسى، علوم و غيره مى توان شاهد تغييرات شگرفى بود كه در زير به عنوان نمونه به چند مورد از آنها اشاره مى شود.
* پزشكى: تصويربردارى سه بعدى از اعضاى بدن و معاينه تخصصى پزشكى از راه دور، بدون حضور پزشك در محل بيمار
* سرگرمى: ارائه تصاوير ويديويى با سرعت و كيفيت بسيار بالا به صورت دو طرفه
* آموزشى: ايجاد امكانات آموزشى ميان دو مؤسسه دور از هم و تعامل استاد و دانشجو بدون نياز به حضور استاد و دانشجو در كلاس درس
* نجوم: كنترل تلسكوپ از راه دور و مشاهده اطلاعات دريافتى از تلسكوپ به صورت بلادرنگ

مزاياى اينترنت II

درحقيقت مى توان گفت اينترنت II براى سه منظور مهم طراحى شده است:
۱- افزايش پهناى باند اطلاعاتى (Band width)
۲- چندكاره بودن شبكه (Multi task)
۳- امنيت بالاى دريافت و اجراى اطلاعات (Securiety)

افزايش پهناى باند

اگر جزو كاربران اينترنت كنونى هستيد، حتماً از كندى سرعت اينترنت شاكى و گله مند هستيد. شما در بهترين حالت dial up سرعتى حدود ۴۴mbps را خواهيد داشت و در صورت استفاده از سرويس هاى ADSL اين سرعت اندكى افزايش يافته و تا ۵۱۲mbps و يا بيشتر هم خواهد رسيد (البته با افزايش هزينه هاى شما) - ممكن است سرعت دريافت و ارسال اطلاعات براى شما اهميت حياتى داشته باشد - در اين موقع مجبور خواهيد بود كه بيشتر هزينه كرده و به سراغ سرويس هاى vsat برويد كه بعد از گرفتن مجوزهاى لازم، اين سرويس براى شما فعال خواهدشد و البته هزينه هاى زيادى را نيز بايد براى استفاده از اين سرويس به صورت ماهيانه پرداخت كنيد.مواردى كه در بالا عنوان شد تنها گوشه هايى از مشكلات دستيابى به اينترنت كنونى است، يكى از مهم ترين اهداف اينترنت II دستيابى به پهناى باند بيشتر براى كاربران است كه همزمان با افزايش سرعت دريافت و ارسال اطلاعات درخواستى، پهناى باند تخصيص يافته به كاربران و مشتركان نيز در اين سرويس افزايش پيداكند.

چندكاره بودن شبكه

تنها مزيت اينترنت II در افزايش پهناى باند خلاصه نمى شود. آيا نمى توان از سرعت و قدرت رايانه ها در مواقعى كه كاربران با آن كارى انجام نمى دهند براى انجام امور محاسباتى دقيق و سريع بهره گرفت؟در اينترنت II امكانى فراهم شده است تا كاربران در صورت تمايل و اعلام آمادگى شخصى جهت دراختيار گذاشتن منابع سخت افزارى خود در شبكه به صورت رايگان قادر به انجام اين كار باشند.كافى است كه شما با وصل شدن به آدرس يك پايگاه اينترنتى كه از پروتكل هاى اينترنت II پشتيبانى مى كند، Screen saver دلخواه خود را نصب كرده و در مواقعى كه از رايانه خود استفاده نمى كنيد به ساير كاربران اجازه دهيد كه از منابع سخت افزارى رايانه شما جهت پردازش هاى سنگين استفاده كنند و درحقيقت رايانه خود را درمواقع بيكارى وقف امور پژوهشى و تحقيقاتى كنيد تا شما نيز در پيشرفت علم نقشى برعهده داشته باشيد و نيز با ايجاد امكان استفاده از منابع سخت افزارى ساير رايانه ها، رايانه خانگى خود (pc) را به ابرقدرتى بى رقيب تبديل كنيد.

امنيت بالاى دريافت و ارسال

اينترنت فعلى با مشكلات امنيتى بسيارى دست به گريبان است. هكرها، فيشرها و غيره همواره در كمين نشسته اند تا در صورت كوچك ترين غفلت شما و يا سرويس دهنده شما اطلاعات شما را دزديده و به حراج بگذارند.هر از چندگاهى نسخه هاى اصلاح شده آنتى ويروس ها، آنتى اسپم ها، آنتى تروژن ها و غيره برروى شبكه دراختيار كاربران قرارمى گيرد و شما مجبور خواهيدبود براى در امان ماندن از شر اين ميهمان هاى ناخواسته آنتى ويروس خود را به روز كنيد (up to date) با هكرها چه مى كنيد؟ هكرها هميشه يك قدم از شما جلوتر هستند و هر زمان كه اراده كنند سدهاى پولادين را شكسته و به web site شما نفوذ خواهندكرد و اطلاعات شما را در چشم برهم زدنى به يغما مى برند. براى جلوگيرى از نفوذ اين دزدان دنياى ديجيتال چه فكرى كرده ايد؟
اينترنت II سعى كرده است تا حدودى مشكلات امنيتى موجود در اينترنت كنونى را برطرف نمايد و با شش بخشى شدن آدرس هاى اينترنتى تا حدودى امنيت در شبكه ها بالاتر خواهدرفت و از نفوذ هكرها نيز جلوگيرى به عمل خواهدآمد.

فرايندهاى اصلى اينترنت II

در اينترنت II فرايندهاى زيادى وجودخواهدداشت. اما سه فرايند اصلى اين پديده تكنولوژيك عبارتند از:
۱- گريدهاى اطلاعاتى (Data grid)
۲- گريدهاى جوينده (Scavenging Grid)
۳- گريدهاى محاسباتى (Computing Grid)
* Data grid
اين gridها وظيفه ذخيره سازى اطلاعات و سپس ارائه آن به كاربران را برعهده دارند.
مشتريان اين گريدها بدون توجه به موقعيت مكانى قابليت دسترسى به اين اطلاعات را دارا خواهندبود.
در اين نوع گريد دستگاه هايى كه با سيستم ارتباط دارند مسئول به اشتراك گذارى اطلاعات هستند.
*Scavenging Grid
اين گريدها به صورت مداوم به دنبال ظرفيت هاى خالى در اينترنت هستند تا از منابع آزاد درجهت پردازش هاى سنگين بهره بگيرد و البته با كسب اجازه قبلى از صاحبان سيستم ها
*Computing Grid
اين گريدها كه بعضى آن را جزئى از scavenging Grid مى دانند، وظيفه استفاده از منابع بلااستفاده رايانه هاى شخصى را در جهت پردازش هاى نرم افزارى برعهده دارد و سرعت پردازش اطلاعات در اين سيستم ها افزايش چشمگيرى خواهدداشت و لذا مى توانيم نرم افزارهاى سنگين را برروى رايانه هاى قديمى اجرا كرده و نياز به ارتقاى سيستم ها تا حدودى كاهش پيداخواهدكرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

تاريخ : یک شنبه 13 / 1 / 1401 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.