چه کارکنیم تا نمازمان قبول باشد؟

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه کارکنیم تا نمازمان قبول باشد؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه کارکنیم تا نمازمان قبول باشد؟

اگرچه مادر و فرزند محرم هستند و از نظر شرعی و فقهی برای بچه ای که خوب و بد را نمی فهمد یعنی ممیز نشده نامحرم ها هم لازم نیست حجاب را رعایت کنند چه برسد به مادر که محرم فرزند هست و بچه 4 ساله ممیز نیست ولی از نظر اخلاقی این کار شایسته نیست چرا که اسلام از کودکی برای فرزندان برنامه داده تا در بزرگ سالی به فحشا و گناهان جنسی مبتلا نشوند خدا در سوره مبارکه نور می فرماید بچه هایی که هنوز بالغ نشدند در طول روز باید سه بار از شما اجازه بگیرند و به اتاق شما بیایند چرا که مادر و پدر در اتاقشان ممکن است لباس مناسبی نداشته باشند و این کودک با دیدن پوشش بد مادر یا پدر این تصویر در ذهنش بماند و زمینه گناه برای او در آینده فراهم شود. لذا قرآن فرموده بچه ها را یاد دهید تا در سه وقت از شما اجازه بگیرند تا وارد اتاق شما شوند.
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيم‏؛ (1) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بايد بندگان شما و آنها كه هنوز به حد بلوغ نرسيده‏اند، در سه هنگام از شما براى وارد شدن به خانه رخصت طلبند: پيش از نماز صبح و هنگام ظهر كه لباس از تن بيرون مى‏كنيد و بعد از نماز عشا. اين سه وقت، وقت خلوت شماست. در غير آن سه هنگام، شما و آنها گناهى مرتكب نشده‏ايد اگر بر يكديگر بگذريد. خدا آيات را اين چنين براى شما بيان مى‏كند، و خدا دانا و حكيم است». ‏
این سه وقت وقت استراحت است که ممکن است پدر و مادر با لباس های راحت تری بخوابند لذا کودکان هم باید اجازه بگیرند 
این اسلامی که اینگونه حساسیت دارد چگونه پوشیدن لباس نامناسب مادر را در مقابل فرزند پسندیده بداند؟! پس بهتر است در مقابل فرزندان با رعایت این نکات به دست خود زمینه انحراف آن ها را فراهم نکنید. 
البته نکاتی که گفته شد مخصوص مادر نیست؛ پدران هم باید در پوشش مقابل دختران رعایت این مسائل را بکنند.


پی نوشت ها:

1. نور (24) آیه 58.

بر پایى فریضه‏هاى دینى به صورت دسته جمعى، در زندگى فردى و اجتماعى امت اسلام ، به ویژه در نسل جوان آثارمثبت معنوی ،فرهنگی ، اجتماعی وسیاسی فراوانى دارد. در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود . 
1= دانش آموزان یاد می گیرند و تمرین می کنند که نماز جماعت چگونه باعث وحدت صفوف مسلمانان و نزدیکى دل ها و تقویت کننده‏ روح اخوت و برادری میان آن ها است . 
2= چون در نماز جماعت ها نوعى دید و بازدید مجانى از همدیگر نهفته است، سبب نشاط وسرور قلبی و انبساط روحی در جوانان می شود .
3= . به وسیله نماز جماعت مؤمنان از مشکلات و نیازهاى یکدیگر آگاهی پیدا می کنند . به نیازمندان کمک می کنند. بدین وسیله روحیه همکاری و تعاون و مشارکت اجتماعى بین آن ها تقویت می شود.
4= باعث تقویت شعور سیاسی و اجتماعی آنان می شود .متوجه می شوند که نماز جماعت بهترین، پاک ترین و کم خرج‏ترین ‏اجتماعات و نمایش قدرت و همبستگی مسلمانان را تحقق می بخشد. باعث الفت دل ها و انسجام‏ صفوف آن ها می شود. 
5= نماز جماعت تفرقه‏ها و کدورت های بین آن ها را از بین می برد . 
6= بیم در دل دشمنان مى‏افکند، منافقان را مایوس ‏مى‏سازد، خار چشم بدخواهان است. بدین وسیله احساس غرور و سر افرازی دینی را در آنان تقویت می کند.
7- نماز جماعت باعث خروج برخی از جوانان از انزوا و غربت و به وجود آمدن نشاط و شادى و آرامش روحی در آن ها می شود. 
8- انس پیدا کردن با افراد شایسته و مؤمن که این مسأله برکات و الطافى را در بر خواهد داشت. 
9- با این کار به یک سنت نیکو و ارزشمند اسلامى جامه عمل پوشانده‏ شده که مایه ثواب و اجر اخروى خواهدبود. 
10- نماز جماعت بهره‏مند ی از معارف و مسائلى را که به مناسبت‏ها در مساجد و در جمعه و جماعات بیان مى‏شود، در بر خواهد د اشت.یکی از عرصه های دفاع از افکار و عقائد ، سنگر مساجد و جماعات است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: چه کارکنیم تا نمازمان قبول باشد؟

تاريخ : جمعه 27 / 5 / 1395 | 7:38 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.