شگفتیهای نهج البلاغه
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4274
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23111
بازدید ماه : 197500
بازدید کل : 1609179
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 15 / 5 / 1396

کار خدا و مردم


کارهائى در امر حکومت هست که ناچار خودت باید به انجام رسانى از جمله پاسخگوئى به برخى نامه‏هاى کارگزارانت که از عهده دبیران بیرون است و آنها قدرت تصمیم و توان اجابت ندارند ، یا برآوردن بعضى نیازهاى مردم که همکاران و مسئولان برجسته‏ات از انجام آن‏ها ناتوانند .

کار هر روز را همان روز بپایان رسان و بروز دیگر مگذار ، که براى هر روز وظیفه و کارى است ، و بهترین گاههاى روز و برترین بخشهاى اوقات خویش را براى نیایش بدرگاه خداى ، بکار بند ، اگر چه همه وقتها اگر نیت انسان پاک باشد و مردم از آن آسایش یابند در راه خدا بکار میرود .

و باید زمانى را که خالصانه براى خداى صرف میکنى در انجام فرائضى که مخصوص خداست بگذرانى ، پس در شبانه‏روزت نیروى بدنى خویش را براى پرستش خداوند بکار گیر و کوششى فراوان براى نزدیکى خدا ایفا کن آنچنانکه کمى و رخنه و ریائى در آن نباشد و پیکرت در راه پرستش برنج آید ، و هرگاه خواستى با مردم نماز بگزارى نه آنرا بدرازى بجاى آور نه با کوتاهى تباهش کن ، زیرا گروهى هستند که به جهت بیمارى و یا گرفتارى توانائى خواندن نمازهاى دراز را ندارند و من هنگامى که به یمن میرفتم از پیامبر خدا که درود پروردگار بر او باد پرسیدم ، چگونه با مردم نماز بگزارم ؟

فرمود ، همچون ناتوان‏ترینشان با آنها نماز بگزار و با مومنان مهربان باش .

کارهایتان را بسنجید

از خطبه‏ هاى امام ستایش خدائى را سزاست که بدون آنکه بچشم دیده شود شناخته شود و آفرینش را بى ‏آنکه بیندیشد بیافریند ، خدائى که همیشه پایدار بوده و همواره برقرار است ، از آنگاه که آسمان و برجهاى استوارش نبود و نه دریائى آرام و نه کوه پردامنه و نه بیابان فراخ و نه زمین گسترده و نه آفریده‏هائى پرتوان هیچکدام وجود نداشتند او نو پرداز آفرینش و میراث بر هستى و خداوند و روزى‏رسان آفریدگان خویش است .

خورشید و ماه بفرمان او میگردند و هر تازه‏اى کهنه و هر دورى به اراده او نزدیک میگردد روزى مردم را پخش میکند و از آثار و کردارشان آمار میگیرد نفسهائى را که برمى‏آورند مى ‏شمارد و از چشمهاى خیانتکار و آنچه در دلها میگذرد آگاهست ، جایگاه انسان را در رحم مادر و پیدایش و سیر آن را تا آخرین روز روزگارش مى ‏شناسد ، با مهربانى گسترده‏اى که دارد دشمنانش را بسختى کیفر میدهد و با خشم فراوانى که دارد رحمت گسترده‏اش را بر دوستانش میگستراند ، دشمنش را در هم مى ‏شکند و نافرمانش را واژگون مى‏کند و هر که را از او دورى جوید خوار میگرداند و بر مخالفانش چیره میشود .

هر کس بر او توکل کند کفایتش میکند و بهر کس از او چیزى بخواهد مى‏ بخشد و هر که به او وامى دهد وامش را مى ‏پردازد و سپاسگزاران را پاداش نیکو میدهد ، اى بندگان خدا ، کردار خویش را پیش از آنکه در ترازوى رستاخیز بسنجند ، خود بسنجید و بحساب کارتان بیش از حسابرسى آخرت برسید و پیش از آنکه پنجه مرگ گلویتان را بفشارد ( در طاعت خدا ) نفس بکشید و قبل از آنکه شما را بگودال مرگ بکشانند بفرمان خدا آئید و بدانید کسى که بکمک جان خویش نشتابد و در نهاد خود پند آموز و باز دارنده‏اى نداشته باشد هرگز از دیگران نمى ‏تواند پندى بیاموزد و از کار زشت باز ماند .


برگرفته شده از پایگاه تخصصی نهج البلاغه (nahjolbalaghe.blog.ir )



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پند های نهج البلاغه
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی