پيام اخلاقي غدير
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3576
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22413
بازدید ماه : 196802
بازدید کل : 1608481
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 19 / 6 / 1396

بعد سوّم: پيروي از اهل بيت«سلام الله عليهم»

بعد سوم وظايف شيعيان، كه در هفتۀ ولايت بايد بروز و ظهور بيشتري داشته باشد، پيروي از اهل بيت«سلام الله عليهم» است. شيعه بايد علاوه بر اظهار محبّت به ائمّۀ اطهار«سلام الله عليهم» و افزون بر اعتقاد قلبي به امامت آن بزرگوران، آنان را سرمشق خود قرار دهد و در زندگي از ايشان تبعيّت و پيروي نمايد. سيماي تشيّع بايد در پيشاني هر شيعه اي نمايان باشد و ركن اساسي تشيّع عمل به دستورات ديني و تبعيّت از قرآن و عترت است.

هفتۀ ولايت، فرصت ارزشمندي براي تمرين پيروي از اهل بيت«سلام الله عليهم» است. در اين هفته همه بايد تلاش كنند گفتار و كردار خويش را با عملكرد ائمّۀ هدي«سلام الله عليهم» تطبيق دهند و در حدّ توان اعمال خود را به اعمال آن ذوات مقدس شبيه نمايند.

يكي از مواردي كه در سيرۀ اهل بيت«سلام الله عليهم» بروز ويژه اي دارد، خدمت به خلق خدا است. مولا اميرالمؤمنين«سلام الله عليه» در مدّت بيست و پنج سال كه خانه نشين بودند، بيست و شش مزرعه به دست مبارك خود براي فقرا و مستضعفين آباد كرده و وقف آنان نمودند.

شيعيان بايد از آن حضرت پيروي كنند و هرچه مي توانند براي رفاه ديگران تلاش كنند. رسيدگي به مستمندان بايد برنامۀ هميشگي زندگي يك شيعه باشد. اما لااقل در هفتۀ ولايت همه بايد به قدر توان به فقرا و مستمندان رسيدگي كنند و از ديگران به هر صورت ممكن دستگيري نمايند.

اگر به دستور قرآن كريم در خصوص انفاق كه مي فرمايد:

«لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّه»[2]

عمل شود و اميرالمؤمنين«سلام الله عليه» سرمشق شيعيان باشند، يك نفر فقير در ميان شيعيان يافت نمي شود و همه در رفاه خواهند بود.

ساده زيستي ائمّۀ هدي«سلام الله عليهم» فضيلت ديگر سيرۀ آن ذوات مقدس است كه بايد سرمشق شيعيان باشد. تجمّلات و تشريفات بي جا، مطلقاً در زندگاني حضرات ائمّۀ اطهار«سلام الله عليهم» وجود نداشته است؛ با اين كه آن بزرگواران و به خصوص امرالمؤمنين«سلام الله عليه» با وجود مزارع فراوان و قنات هايي كه احداث نمودند، مي توانستند به ثروت زيادي دست يابند. اما آن ثروت را به جاي اين كه در راه تجمّلات به كار گيرند، صرف تقويت اسلام مي كردند و به مستمندان مي بخشيدند.

اميرالمؤمنين«سلام الله عليه» و حتي اطرافيان ايشان، ذره اي از بيت المال استفاده نكردند. خوراك ايشان كه از دست رنج خودشان بود، دو قرص نان جو در شبانه روز بود و به دو پيراهن ساده اكتفا كرده بودند.

تجمّل گرايي در زندگي هاي كنوني به هيچ وجه با سيرۀ اهل بيت«سلام الله عليهم» سازگاري ندارد و اين ننگ بزرگي براي جامعۀ اسلامي محسوب مي شود.

اهميّت به نماز و به خصوص نماز اول وقت و به جماعت نيز در سيرۀ اميرالمؤمنين«سلام الله عليه» و ساير ائمّۀ هدي «سلام الله عليهم» برجستگي دارد. نماز آن ذوات نوراني بايد سرمشق شيعيان باشد.

مساجد شيعيان بايد در وقت نماز، مملوّ از جمعيّت باشد و در هنگام نماز بايد همه جا خلوت باشد و همۀ كارها تعطيل شود و همه به نماز اول وقت، در مسجد و به جماعت بپردازند. لااقل در هفتۀ ولايت بايد مساجد پر از جمعيّت باشد و همه به نماز اهميّت بدهند تا از اين نظر بتوانند شباهتي به اميرالمؤمنين«سلام الله عليه» پيدا كنند.

اين موارد قطره اي از درياي بيكران فضائل اهل بيت«سلام الله عليهم» بود كه بايد سرمشق شيعيان گردد.

يك شيعه هم بايد شعار و اظهار محبّت به اهل بيت«سلام الله عليهم» داشته باشد، هم از حيث اعتقادي از بنيۀ قوي و محكم برخوردار باشد و هم از نظر عمل، خود را شبيه اهل بيت«سلام الله عليهم» كند.

اركان تشيّع كه همان اركان ايمان است، لازم و ملزوم يكديگرند و هر سه ركن بايد در زندگي شيعيان باشد.

از سه ركن تشيّع، دو ركن شعار و عقيده به نسبت موجود است، گرچه بايد بيش از اين باشد. اما آنچه موجب نگراني است، عدم تطابق عملكرد بسياري از مردم با نحوۀ رفتار معصومين«سلام الله عليهم» است.

بروز علني فساد اخلاقي در جامعه و وجود گناه و معصيت كه فعلاً در جامعه رايج است، با تشيّع سازگار نيست. از قرآن و عترت استفاده مي شود كه چنين ملّتي، شيعۀ واقعي نيست.

هفتۀ ولايت، هفتۀ مهمّي است. اين ايام و اين هفته بايد سراسر اظهار محبّت به اهل بيت«سلام الله عليهم» باشد. همچنان كه بايد موجب تقويت بنيۀ اعتقادي در زمينۀ امام شناسي شود و مهم تر از آن دو، اين هفته بايد يك معلّم اخلاق براي شيعيان باشد تا بتوانند پس از آن به واجبات اهميّت دهند و از گناه و معصيت اجتناب جدي داشته باشند و به انجام مستحبات نيز به قدر توان و نشاط بپردازند.

برگفته از سايت:  http://almazaheri.ir

پي نوشت ها:


[1] مائده / 3

[2] طلاق / 7

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی