زمان مرگ چه حسی به ما دست می دهد

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

زمان مرگ چه حسی به ما دست می دهد

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

زمان مرگ چه حسی به ما دست می دهد

حمله قلبی
احساس درد و فشار شدید در قسمت سینه، معمول‌ترین نشانه در این نوع مرگ است. این امر بدان دلیل اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های قلب در حال تقلی برای دسترسی به اکسیژن هستند. اختلال در ضربان عادی قلب، از کار افتادن آن را به دنبال خواهد داشت. از دست رفتن هوشیاری حدود 10 ثانیه طول می‌کشد و مرگ دقایقی بعد فرا خواهد رسید.

از دست رفتن خون
هر فرد که 1.5 لیتر از خون خود را از دست دهد، احساس ضعف و تشنگی در او به وجود خواهد آمد. زمانی که 2 لیتر از خون بدن از دست رفته باشد، احساس سرگیجه در افراد غالب می شود و پس از آن فرد از هوش می‌رود.

برق گرفتگی
برقی گرفتگی خانگی ممکن است قلب را از کار بیندازد و پس از 10 ثانیه فرد را بی‌هوش کند. این موضوع در مواردی همچنین می‌‌تواند منجر به از دست رفتن فوری هوشیاری شود. این در حالی است که ادعاها حاکی از آن است که برخی زندانیان که توسط صندلی الکتریکی اعدام شده‌اند، در اثر خفگی جان خود را از دست داده‌اند.

سقوط از ارتفاع
نجات یافتگان سقوط آزاد اغلب این مورد را گزارش کرده‌اند که گذشت زمان کند می‌شود. مطالعه بر روی 100 نفر از افرادی که از روی پل Golden Gate در سانفرانسیسکو خودکشی کرده بودند، نشان داد که اکثر آن‌ها به صورت آنی فوت کرده‌اند.

اعدام (آویزان شدن از طناب)
مجازات‌هایی که در برخی کشورها برای مجرمین در نظر گرفته می‌شود و یا خودکشی از این طریق، باعث مرگ شخص از طریق خفگی می‌شوند. این عمل ممکن است فرد را ظرف 10 ثانیه بی‌هوش کند اما در صورتی که طناب به شیوه‌ای درست بسته نشده باشد، این فرآیند ممکن است دقایق زیادی طول بکشد.

آتش
سوختگی، درد شدیدی را منجر می‌شود و حساسیت پوست را به درد افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند پس از تخریب عصب‌های سطحی، مقداری از درد ممکن است کاهش یابد اما نه زیاد. اما مرگ در آتش‌سوزی اکثراً به دلیل استنشاق گازهای سمی و خفگی حادث می‌شود.

بریده شدن سر
بریده شدن سر می‌تواند سریع و بدون درد باشد اما به نظر می‌رسد پس از صدمه دیدن نخاع، هوشیاری همچنان برای مدت کمی ادامه دارد. محققان می‌گویند مغز ممکن است همچنان به فعالیت خود برای مدت 7 ثانیه ادامه دهد. گزارش‌ها از اعدام‌های گیوتین در فرانسه حاکی از آن است که چشم‌ها و دهان برخی قربانیان به مدت 30 ثانیه از خود حرکت نشان می‌داده‌اند.

بهترين نوع مرگ چيست ؟

پاسخ اين پرسش شما با رواياتي چند از اهل بيت «عليهم السلام» بيان مي گردد:

حضرت رسول الله(
صلي الله عليه و آله) فرمود :بالاتر از هر كار خيري، خير و نيكي ديگري است تا آنكه فردي در راه خدا كشته شود، وبالاتر از كشته شدن در راه خدا خير و نيكي نيست(وسائل الشيعه، ج11، ص10، حديث21)
در روايتي ديگروجود نازنين آن حضرت «شهادت » را برتر از مرگ بيان مي فرمايند:اشرف الموتقتل الشهاده«شهادت برترين مرگ هاست.»)بحارالانوار، ج67، ص8، حديث4)
حضرت اميرالمومنين( عليهالسلام) فرمود : مرگ، باشتاب و تعقيب كننده است«همه را دريابد» نه ماندگان از دست برهند و نه فراريان اورا بازدارند، گرامي ترين مرگ، كشته شدن است. «نهج البلاغه، خطبه123»
حضرت رسول ( صليالله عليه و آله) :والاترين قتل، كشته شدن شهيدان است.«نهج الفصاحه،ص668»)
حضرتامير المومنين (عليه السلام) :قسم به كسيكه جان فرزند ابيطالب در دست اوست، هزار ضربه شمشير برمن آسانتر از مرگ در بستر است.«بحار الانوار، ج97، ص40، حديث44»)
حضرت امير المومنين( عليهالسلام) :اي مردم همانا ايستادگان و فراريان را از مرگ گريزي نيست و هر كس به مرگطبيعي نميرد كشته مي شود و شهادت بهترين مرگ است و سوگند به خدائي كه جانم در دستاوست، هزار ضربه شمشير آسانتر است بر من از مرگ در بستر.«وسائل الشيعه، ج11، ص8،حديث12»)
حضرت سجاد( عليهالسلام) : كشته شدن عادت ما و شهادت كرامت ماست.«بحارالانوار، ج45، حديث118»)
پيامبر خدا (صلي الله عليهو آله) فرمود :قسم به آنكه جانم به دست اوست«اگر نبود اينكه جمعي از مومنين خوشندارند» دوست داشتم كه در راه خدا نه يكبار و دوبار، كه چندين بار زنده گشته و بارديگر كشته گردم.«صحيح بخاري، ج4، ص21، باب تمني الشهاده».
حضرت علي عليهالسلام فرمود :خدايا، اي پروردگار آسمان برافراشته … اگر ما را بر دشمنان پيروزگرداندي، از ستم و تجاوز دورمان دار و بر حق استوارمان گردان و اگر دشمنان بر ماپيروز شدند، شهادت را روزيمان فرما و از فتنه بازمان دار.«نهج البلاغه، خطبه170»
حضرت علي( عليه السلام) فرمود :
من از خدا به گشايش رحمت و بزرگي قدرتش(بر آنكه هر چه بخواهد عطا مي كند) ميخواهم كه پايان زندگي من و تو را به نيكبختي و شهادت قرار دهد. «نهج البلاغهنامه53».
حضرت علي (عليه السلام) در دعاي خود به هاشم بنعتبه فرمودند :
خداوندا، شهادت در راهت را و همراهي با پيامبرت را به او روزيكن.(نهج السّعاده، ج2، ص108)حضرت امام علي (عليه السلام) فرمود:از خداوند جايگاهشهيدان و زندگي با سعادتمندان و همراهي با پيامبران را طلب مي كنم.(نهج البلاغه،خطبه23)حضرت امام علي عليه السلام فرمود :به خداقسم اگر آرزوي شهادت را در پيكار با دشمن نمي داشتم،(كه ايكاش زودتر فراهم آيد) برمركب خود سوار مي شدم و از ميان شما كوچ مي كردم و تا باد شمال و جنوب بوزد(برايهميشه) در جستجوي شما نمي پرداختم.(شرح نهج البلاغه، ج7، ص285،خطبه118)
حضرت امام سجاد (عليه السلام) فرمود :سپاسخداي را، سپاسي كه بدان در زمره اولياء نيكبختي قرار گيريم و بواسطه آن در رديفشهيدان با شمشير دشمنانش در آئيم.(صحيفه سجّاديه، ج41،دعاء1)
آري اين چنين است منش وشيوه مردان خدا كه بي صبرانه منتظر شهادت درراه خداوند تبارك وتعالي هستندومشتاق لقاء رب!وجمله اخر اينكه،پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود:هر كس از روي صدق شهادت راطلب كند، خداوند به او«ثواب» آن را عطا خواهد كرد، هر چند به شهادت نرسد.(كنزالمعال، ج4، ص421، حديث11210).لذا دعايمان اين باشد (اللهم ارزقنا توفيق الشهاده في سبيلك بحق محمد وآله الاطهار«صلوات الله وسلامه عليهم اجمعين»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فرجام شناسی
برچسب‌ها: زمان مرگ چه حسی به ما دست می دهد

تاريخ : یک شنبه 26 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.