ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان

مضمون دوم: انت اول المؤمنين بالله ايمانا

روايت دوم را كه ابو سعيد خدري نقل كرده، رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمومنان مي‌فرمايند :

حدثنا محمد بن المظفر ثنا عبدالله بن اسحاق ثنا إبراهيم الأنماطي ثنا القاسم بن معاوية الأنصاري حدثني عصمة بن محمد عن يحيى بن سعيد الأنصاري عن سعيد بن المسيب عن أبي سعيد الخدري قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لعلي وضرب بين كتفيه يا علي لك سبع خصال لا يحاجك فيهن أحد يوم القيامة أنت أول المؤمنين بالله إيمانا وأوفاهم بعهد الله وأقومهم بأمر الله وأرأفهم بالرعية وأقسمهم بالسوية وأعلمهم بالقضية وأعظمهم مزية يوم القيامة.

ابو سعيد خدري مي‌گويد:‌ رسول خدا صلي الله عليه وآله دستش را بر دو شانه علي زد و فرمود: اي علي! تو هفت ويژگي داري كه هيچ كسي در قيامت نمي‌تواند با تو محاجه نمايد. تو نخستين مؤمن از نظر ايمان آوردن، با وفا ترين مردم در پيمان با خدا، استوار ترين مردم در امر خدا، مهربان ترين مردم نسبت به زير دستان، عادل ترين مردم در برابري، داناترين مردم در قضاوت، و داراي بزرگترين جايگاه و منزلت در قيامت هستي.

الأصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله (متوفاى430هـ)، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، ج 1، ص 66، ناشر: دار الكتاب العربي - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1405هـ.

13. از طريق معاذ بن جبل : «علي اول المومنين بالله من قريش»

معاذ بن جبل از صحابه فرمايش رسول خدا را در خطاب به امير مؤمنان فرمودند: شما نخستين كسي هستيد كه به خداوند ايمان آورده ايد، نقل كرده است:

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي حُصَيْنٍ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَضْرَمِيُّ، حَدَّثَنَا خَلَفُ بْنُ خَالِدٍ الْعَبْدِيُّ الْبَصْرِيُّ، حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الأَنْصَارِيُّ، عَنْ ثَوْرِ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ خَالِدِ بْنِ مَعْدَانَ، عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ: يَا عَلِيُّ أَخْصِمُكَ بِالنُّبُوَّةِ، وَلا نُبُوَّةَ بَعْدِي، وَتَخْصِمُ النَّاسَ بِسَبْعٍ وَلا يُحَاجُّكَ فِيهَا أَحَدٌ مِنْ قُرَيْشٍ، أَنْتَ أَوَّلُهُمْ إِيمَانًا بِاللَّهِ، وَأَوْفَاهُمْ بِعَهْدِ اللَّهِ، وَأَقْوَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ، وَأَقْسَمُهُمْ بِالسَّوِيَّةِ، وَأَعْدَلُهُمْ فِي الرَّعِيَّةِ، وَأَبْصَرُهُمْ بِالْقَضِيَّةِ، وَأَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ مَزِيَّةً .

معاذ بن جبل مي‌گويد:‌ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به على عليه السّلام فرمود: تو در تمامى فضائل با من مشاركت دارى مگر نبوّت كه بر تو غالب شدم، زيرا پيامبرى پس از من نيست. اما در هفت خصلت بر همه مردم غالب آمدى و كسى از قريش در اين خصايل و ويژگيها بر تو پيروز نخواهد شد و آن ويژگيها عبارتند از اين كه نخستين فردى كه به خدا ايمان آورد و به پيمان الهى از همه باوفاتر، و در انجام اوامر خدا مقاومتر و در تقسيم اموال به تساوى از همه برتر و در عدالت و داد در بين رعيت از همه دادگرتر و در امور قضايى از همه آگاهتر و در روز قيامت نزد خداوند از همه ممتازتر تو هستى

الأصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله (متوفاى430هـ)، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، ج1، ص65، ناشر: دار الكتاب العربي - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1405هـ.

در اين روايت رسول خدا صلي الله عليه وآله هفت ويژگي را براي امير مؤمنان عليه السلام ذكر كرده است كه ديگر افراد قريش آن را ندارند و يكي از آنها نخستين مؤمن بودن ايشان است.

14. عبد الله بن مسعود «نماز علي با پيامبر قبل از همه»

عبد الله بن مسعود مي‌گويد:‌ يك زماني مكه آمدم ديدم سه نفر (يك مرد،‌ يك زن و يك كودك) رو به حجر الاسود ايستادند و نماز مي‌خوانند، عباس بن عبد المطلب به ما گفت: اين پسر برادرم محمد و آن ديگري پسر برادرم علي و آن خانم همسر محمد است كه معتقد به دين جديد شده اند. متن روايت به نقل طبراني از ابن مسعود اين چنين است:

حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا يحيى بن حَاتِمٍ الْعَسْكَرِيُّ ثنا بِشْرُ بن مِهْرَانَ ثنا شَرِيكٌ عن عُثْمَانَ بن الْمُغِيرَةِ عن زَيْدِ بن وَهْبٍ عَنِ بن مَسْعُودٍ قال أَوَّلُ شَيْءٍ عَلِمْتُ من أَمْرِ رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم قَدِمْتُ مَكَّةَ في عُمُومَةٍ لي فَأُرْشِدْنَا على الْعَبَّاسِ بن عبد الْمُطَّلِبِ فَانْتَهَيْنَا إليه وهو جَالِسٌ إلى زَمْزَمَ فَجَلَسْنَا إليه فَبَيْنَا نَحْنُ عِنْدَهُ إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ من بَابِ الصَّفَا أَبْيَضُ تَعْلُوهُ حُمْرَةٌ له وَفْرَةٌ جَعْدٌ إلى أَنْصَافِ أُذُنَيْهِ أَشَمُّ أَقْنَى أَذْلَفُ بَرَّاقُ الثنَايَا أَدْعَجُ الْعَيْنَيْنِ كَثُّ اللِّحْيَةِ دَقِيقُ الْمَسْرُبَةَ شَثْنُ الْكَفَّيْنِ وَالْقَدَمَيْنِ عليه ثَوْبَانِ أَبْيَضَانِ كَأَنَّهُ الْقَمَرُ لَيْلَةَ الْبَدْرِ يَمْشِي على يَمِينِهِ غُلامٌ أَمْرَدُ حَسَنُ الْوَجْهِ مُرَاهِقٌ أو مُحْتَلِمٌ تَقْفُوهُمُ امْرَأَةٌ قد سَتَرَتْ مَحَاسِنَهَا حتى قَصَدَ نحو الْحَجَرِ فَاسْتَلَمَهُ ثُمَّ اسْتَلَمَ الْغُلامُ ثُمَّ اسْتَلَمَتِ الْمَرْأَةُ ثُمَّ طَافَ بِالْبَيْتِ سَبْعًا وَالْغُلامُ وَالْمَرْأَةُ يَطُوفَانِ معه ثُمَّ اسْتَلَمَ الرُّكْنَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ وَكَبَّرَ وَقَامَ الْغُلامُ عن يَمِينِهِ وَرَفَعَ يَدَيْهِ وَقَامَتِ الْمَرْأَةُ خَلْفَهُمَا فَرَفَعَتْ يَدَيْهَا وَكَبَّرَتْ وَأَطَالَ الْقُنُوتَ ثُمَّ رَكَعَ فَأَطَالَ الرُّكُوعَ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوعِ فَقَنَتَ وهو قَائِمٌ ثُمَّ سَجَدَ وَسَجَدَ الْغُلامُ وَالْمَرْأَةُ معه يَصْنَعَانِ مِثْلَ ما يَصْنَعُ وَيَتَّبِعَانِهِ قال فَرَأَيْنَا شيئا لم يَكُنْ نَعْرِفُهُ بِمَكَّةَ فأنكرنا فَأَقْبَلْنَا على الْعَبَّاسِ فَقُلْنَا يا أَبَا الْفَضْلِ إِنَّ هذا الدِّينَ لم نَكُنْ نَعْرِفُهُ فِيكُمْ أَشَيْءٌ حَدَثَ قال أَجَلْ وَاللَّهِ أَمَا تَعْرِفُونَ هذا قُلْنَا لا قال هذا بن أَخِي محمد بن عبد اللَّهِ وَالْغُلامُ عَلِيُّ بن أبي طَالِبٍ وَالْمَرْأَةُ خَدِيجَةُ بنتُ خُوَيْلِدٍ أَمَ وَاللَّهِ ما على ظَهْرِ الأَرْضِ أَحَدٌ يَعْبُدُ اللَّهَ على هذا الدِّينِ إِلا هَؤُلاءِ الثَّلاثَةُ

ابن مسعود مي‌گويد: نخستين چيزى كه از رويّه و روش پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله آموختم، در اين رابطه بود كه به اتفاق عموهايم وارد مكه شديم و خواستيم به پاره‏اى از تحقيقاتى كه در نظر داشتيم، دست يابيم، مردم ما را به ديدار «عباس بن عبد المطلب» راهنمائى كردند. به اين منظور به ديدار او شتافتيم. در آن هنگام در كنار چاه زمزم نشسته بود، ما كه مشتاق ديدارش بوديم، در نزد او قرار گرفتيم. آنگاه مردى از باب «صفا»، وارد مسجد الحرام شد كه چهره گندم گون داشت و موهاى مجعّد او گوشش را فرا گرفته، بينيش كشيده و تنگ پرده بود، دندانهايش از سپيدى مى‏درخشيد و چشمهايش سياه فام بود، محاسنش انبوه و دست و پايش پرگوشت بود. دو جامه سپيد بر اندامش افتاده بود و چهره مباركش مانند ماه شب چهارده مى‏درخشيد، در جانب راست او جوان زيبا چهره‏اى كه به حدّ بلوغ رسيده- يا نرسيده- حركت مى‏كرد و در پشت سر او زنى قرار داشت كه كاملا خود را پوشيده بود و به اين ترتيب به سوى «حجر الاسود» مى‏رفتند كه وقتى به حجر رسيدند، نخست آن مرد كه پيشاپيش حركت مى‏كرد، استلام حجر نمود پس از او، آن جوان به استلام حجر پرداخت و بعد از جوان، آن زن استلام حجر نمود. بعد از استلام حجر، هفت مرتبه به طواف خانه كعبه پرداختند. در اين رابطه از «ابو الفضل» (عباس بن عبد المطلب)، پرسيدم: آيا اين رويّه ويژه شما بوده است كه ما از چگونگى آن اطلاعى نداريم و يا رويّه تازه‏اى است كه پيش آمده است؟ عباس قبل از پاسخ، به معرفى آنان پرداخت، گفت: اين مرد برادرزاده‏ام، محمد بن عبد الله صلّى اللّه عليه و آله، و آن نوجوان، على بن ابيطالب عليه السّلام است و آن زن، خديجه كبرى عليها السّلام، همسر محمّد صلّى اللّه عليه و آله است و گفتنى است كه در تمام روى زمين، از كسى شنيده نشده است كه خدا را به اين دين و آئين، عبادت كند و تنها اين سه تن هستند كه به اين آئين، رفتار مى‏كنند

المعجم الكبير ج 10 ، ص 183

15. ابو ايوب انصاري: «هفت سال نماز با رسول خدا قبل از همه»

ابو ايوب انصاري يكي ديگر از صحابه مخلص رسول خدا صلي الله عليه وآله و از ارادتمندان خاص امير مؤمنان عليه السلام است. ايشان نيز از رسول خدا نقل كرده است كه علي با آن حضرت هفت سال قبل از همه نماز گذارده است:

أخبرنا أبو القاسم هبة الله بن عبد الله الواسطي أنا أبو بكر الخطيب أنا أبو الفرج عبد الوهاب بن الحسين بن عمر بن برهان البغدادي بصور نا محمد بن المظفر نا أبو جعفر محمد بن الحسين بن حفص الخثعمي بالكوفة نا عباد بن يعقوب نا علي بن هاشم عن ابن أبي رافع عن عبد الله بن عبد الرحمن الحرمي عن أبيه عن أبي أيوب قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لَقَدْ صَلَّتِ الْمَلَائِكَةُ عَلَيَّ وَ عَلَى عَلِيٍّ سَبْعَ سِنِينَ ِ لِأَنَّا كُنَّا نُصَلِّي وَ لَيْسَ مَعَنَا أَحَدٌ غَيْرُنَا.

رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: فرشتگان بر من و علي مدت هفت سال رحمت مى‏فرستادند براى اينكه جز على بن ابى طالب ديگرى با من نماز نميخوان

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج42، ص39، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

16. جابر بن عبد الله انصاري: «پيامبر شعر اميرمومنان در مورد اولين مسلمان بودنش را تاييد كرد»

أخبرنا أبو بكر محمد بن عبد الباقي أنا أبو محمد الجوهري إملاء أنا أبو الحسين محمد بن المظفر بن موسى الحافظ نا أبو الحسن علي بن أحمد بن مروان المصري نا الزبير بن بكار حدثني بكر بن حارثة

ح وأخبرنا أبو علي الحداد في كتابه وحدثني أبو مسعود الأصبهاني عنه أنا أبو نعيم الحافظ ناعبد الله بن عبد الوهاب قرأت عليه من أصله نا عبد الله بن إسحاق أبو محمد بن الخرائطي البغدادي نا محمد بن أبي يعقوب الدينوري نا عبد الله بن محمد البلوي ناعمارة بن زيد حدثني بكر بن حارثة عن الزهري عن عبد الرحمن بن كعب بن مالك عن جابر بن عبد الله قال سمعت عليا ينشد رسول الله صلى الله عليه وسلم وفي حديث أبي مسعود ينشد ورسول الله صلى الله عليه وسلم يسمع :

«جابر» نقل كرده است كه گفت: در يكى از اوقات كه حضرت على عليه السّلام در حضور پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله شرفياب بود، اين ابيات را انشا نمود و پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله هم گوش فرا مى‏داد:

   أَنَا أَخُو الْمُصْطَفَى لَا شَكَّ فِي نَسَبِي        مَعَهُ رُبِّيتُ وَ سِبْطَاهُ هُمَا وَلَدِي‏

   جَدِّي وَ جَدُّ رَسُولِ اللَّهِ مُنْفَرِدٌ             وَ فَاطِمُ زَوْجَتِي لَا قَوْلُ ذِي فَنَد

   صَدَّقْتُهُ وَ جَمِيعُ النَّاسِ فِي بُهَمٍ             مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْإِشْرَاكِ وَ النَّكَد

    فَالْحَمْدُ لِلَّهِ شُكْراً لَا شَرِيكَ لَهُ             الْبَرِّ بِالْعَبْدِ وَ الْبَاقِي بِلَا أَمَد

زاد الحداد فتبسم رسول الله صلى الله عليه وسلم وقال صدقت يا علي.

من برادر پيغمبرى هستم كه از سوى خدا براى راهنمائى بندگان او انتخاب شده است، و مانند ديگران كه شك و شبهه در نسب آنان موجود است، شك و شبهه در نسب من وجود ندارد. به دست او تربيت شدم و دو فرزند من، دو نواده او هستند. جد من و جد او، يكى است و به راستى دختر ارجمند او حضرت فاطمه زهرا عليها السّلام، همسر من است. در حالى كه همه مردم در تاريكى به سر مى‏بردند و ظلمت و شرك سراپاى آنان را فرا گرفته بود، به حضرت او ايمان آوردم و نبوت او را تصديق كردم اينك، از خداى بى‏انباز شكرگزارم كه همواره پايدار است و خلق خدا از حضرتش بهره‏مندند.

رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از شنيدن اين ابيات خرسند شد و لبخند محبت آميزى بر لبان حضرتش نقش بست و فرمود: آنچه كه گفتى راست بود.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج42، ص522، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: lماه ضیافت خدا
برچسب‌ها: اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان

تاريخ : یک شنبه 26 / 3 / 1397 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.