اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 123867
بازدید دیروز : 159730
بازدید هفته : 388146
بازدید ماه : 1928160
بازدید کل : 8566308
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 28 / 3 / 1397
 

4. ابن كثير دمشقي:

ابن كثير از علماي اهل سنت نيز اين اشعار را با اين سند نقل كرده است:

وقال أبو بكر بن دريد قال وأخبرنا عن دماد [رفيع بن سلمة بن مسلم] عن أبى عبيدة [معمر بن المثنى] قال كتب معاوية إلى على يا أبا الحسن إن لى فضائل كثيرة وكان أبى سيدا فى الجاهلية وصرت ملكا فى الاسلام وأنا صهر رسول الله وخال المؤمنين وكاتب الوحى فقال على أبالفضائل يفخر على ابن آكلة الأكباد ثم قال اكتب يا غلام:

ابو عبيده مي‌گويد:‌ معاويه به علي نوشت،‌ اي ابو الحسن! من فضائل بي شمار دارم،‌پدرم در جاهليت آقا بود و من در اسلام پادشاه شدم. من خويشاوند پيامبر و دائي مؤمنان و كاتب وحي هستم. علي در جواب نوشت: آيا به فضائل فخر مي‌كنيد اي پسر جگر خوار. سپس به غلامش گفت: بنويس..

محمد النبى أخى وصهري                  وحمزة سيد الشهداء عمى

 

وجعفر الذى يمسى ويضحى               يطير مع الملائكة ابن أمى 

 

 

وبنت محمد سكني وعرسي              مسوط لحمها بدمي ولحمي 

 

 

وسبطا أحمد ولداي منها                   فأيكم له سهم كسهمي 

 

 

سبقتكم إلى الاسلام طرا                  صغيرا ما بلغت أوان حلمى 

 

قال فقال معاوية اخفوا هذا الكتاب لا يقرأه أهل الشام فيميلون إلى ابن أبى طالب. وهذا منقطع بين أبى عبيدة وزمان على ومعاوية.

معاويه گفت: اين نامه را مخفي كنيد،‌ مردم شام نخوانند تا به سوي علي بن ابي طالب متمايل نشوند. ابن كثير مي‌گويد:‌ بين ابو عبيده وعلي و معاويه انقطاع وجود دارد.

ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية، ج 8، ص8، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.

 

5. منصور بن يونس

در بحث اين كه آيا اسلام آوردن كودك صحيح است يانه؟ ايشان تصريح مي‌كند كه اگر كودك عاقل باشد، اسلام آوردنش صحيح است و به اين اشعار امير مؤمنان عليه السلام استدلال كرده است:

وإن عقل الصبي الإسلام صح إسلامه إن كان مميزا لإسلام علي بن أبي طالب وهو صبي وعد ذلك من مناقبه وسبقه وقال:

 سبقتكم إلى الإسلام طرا      صبيا ما بلغت أوان حلمي

اگر اسلام آوردن كودك از روي عقل و تميز باشد، اسلام آوردنش صحيح است؛‌ زيرا علي بن ابي‌طالب در حالي كه كودك بود، اسلام آورد و اين مطلب از مناقب ايشان شمرده شده است...

البهوتي الحنبلي، منصور بن يونس بن إدريس (متوفاى 1051هـ)، كشاف القناع عن متن الإقناع وهي تعليقة على متن وهو كتاب الإقناع للحجاوي الصالحي، ج6، ص175، ناشر: تحقيق: هلال مصيلحي مصطفي هلال، دار الفكر - بيروت – 1402هـ.

 

6. ابن قيم الجوزيه:

زرعي دمشقي كه مشهور به ابن قيم الجوزيه است، در اين بحث كه قول و گفتار كودك مورد قبول است، به چند دليل استدلال كرده و از جمله به اسلام آوردن حضرت علي عليه السلام و افتخار ايشان به اين مطلب.

ولأن هذا إجماع الصحابة فإن عليا رضي الله عنه أسلم صبيا وكان يفتخر بذلك ويقول

 

سبقتكم إلى الإسلام طرا        صبيا ما بلغت أوان حلمي 

 

فكيف يقال إن إسلامه كان باطلا لا يصح.

 و به دليل اجماع صحابه؛ زيرا علي رضي الله عنه در حال كودكي اسلام ‌آور و به آن افتخار مي‌كرد. ...

الزرعي الدمشقي الحنبلي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أبي بكر أيوب (مشهور به ابن القيم الجوزية ) (متوفاى751هـ)، أحكام أهل الذمة، ج 2، ص 905 ، تحقيق : يوسف أحمد البكري - شاكر توفيق العاروري، دار النشر : رمادى للنشر - دار ابن حزم - الدمام – بيروت، الطبعة : الأولى، 1418 - 1997،

 

7. سرخسي شافعي:

وي نيز به اين شعر استدلال كرده است:

وإن عليا رضي الله عنه أسلم وهو صبي وحسن إسلامه حتى افتخر به في شعره قال:

 سبقتكم إلى الإسلام طرا                غلاما ما بلغت أوان حلمي

علي كه خداوند از او راضي باد، در حالي‌كه كودك بود، اسلام آورد و اسلام خودش را تحسين كرد، تا اينكه به آن افتخار كرد در شعر خود:

از همه شما در اسلام آوردن پيشي گرفتم در حالي‌كه كودك بودم و به حد بلوغ نرسيده بودم.

السرخسي الحنفي، شمس الدين ابوبكر محمد بن أبي سهل (متوفاى483هـ )، المبسوط، ج10، ص121، ناشر: دار المعرفة – بيروت.

 

 

8. سبط ابن جوزي

ايشان نيز اين شعر امام علي عليه السلام را نقل كرده و در پايان تصريح كرده است كه اگر اسلام آودنش صحيح نبود،‌ به آن افتخار نمي‌كرد:

وروى الخلال أنه أسلم وهو ابن عشر سنين وقد تمدح وقال:

 

 سبقتكم إلى الإسلام طرا                صغيرا ما بلغت أوان حلمي 

 

فلولا أن إسلامه صحيح لما افتخر به.

سبط بن الجوزي الحنفي، شمس الدين أبوالمظفر يوسف بن فرغلي بن عبد الله البغدادي (متوفاى654هـ)، إيثار الإنصاف في آثار الخلاف، ج1، ص246، تحقيق: ناصر العلي الناصر الخليفي، ناشر: دار السلام - القاهرة ، الطبعة: الأولى، 1408هـ.

 

9. غزنوي حنفي

ايشان بحث صحت اسلام كودك را مطرح كرده و گفته است ابو حنيفه اسلام كودك را صحيح مي‌داند ويكي از دلائلش افتخار حضرت علي به آن است:

حجة أبي حنيفة رضي الله عنه

أن عليا رضي الله عنه أسلم وهو ابن ثمان سنين وروى الخلال وهو ابن عشر سنين وقد صحح النبي صلى الله عليه وسلم إسلامه وافتخر علي رضي الله عنه بذلك وتمدح به حيث قال:

 

 سبقتكم إلى الإسلام طرا                صغيرا ما بلغت أوان حلمي 

 

فلو لم يكن إيمانه صحيحا لما افتخر به النبي صلى الله عليه وسلم ...

دليل ابوحنيفه اين است كه علي در حالي كه هشت سال داشت اسلام ‌آورد و به روايت خلال ده ساله بود. رسول خدا صلي الله عليه وآله اسلام را صحيح دانسته و خودش نيز به آن افتخار كرده و آن را ستوده است:

از همه شما در اسلام آوردن پيشي گرفتم در حالي‌كه كودك بودم و به حد بلوغ نرسيده بودم.

پس اگر ايمان آوردن علي صحيح نبود، رسول خدا به آن افتخار نمي‌كرد

الغزنوي الحنفي، أبي حفص عمر (متوفاي773،هـ) الغرة المنيفة في تحقيق بعض مسائل الإمام أبي حنيفة، ج 1، ص 126، تحقيق : محمد زاهد بن الحسن الكوثري --- قدم له وعلق عليه، دار النشر : مكتبة الإمام أبي حنيفة – بيروت، الطبعة : الثانية، 1988

نتيجه:

امير مؤمنان عليه السلام خودش را با عبارات مختلف نخستين مسلمان معرفي كرده و سخن ايشان را علماي اهل سنت حد اقل با چهار سند معتبر از طرق و اسناد متعدد نقل كرده اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: lماه ضیافت خدا
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی