نکات کلیدی از جزء هفتم قرآن کریم - آیات و پیام های مهم جزء 7 قران مجید
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10458
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29295
بازدید ماه : 203684
بازدید کل : 1615363
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 28 / 7 / 1398

 موضوع مطالب سوره مباركه انعام در جزء هفتم:

مرحوم علامه طباطبائي(ره) صاحب الميزان در اين باره مي فرمايد كه غرض از سوره انعام بيان توحيد خدايتعالي است, زيرا بيشتر آيات آن به صورت محاجه عليه مشركين و مخالفين و نيز توحيد و نبوت و معاد است. ضمنا اين سوره مشتمل بر اجمالي از وظايف شرعيه و محرمات دينيه است.

5) درصفحه 144 جلد 5 تفسير نمونه در مورد جلسات ختم انعام نوشته شده است كه بعضي ها از اين سوره تنها به خواندن الفاظ آن قناعت مي كنند و جلسات عريض و طويلي براي ختم انعام و حل مشكلات شخصي و خصوصي خود با تشريفات ويژه اي ترتيب مي دهند. مسلما اگر در اين جلسات به محتواي سوره انعام دقت شود, نه تنها مشكلات شخصي ,بلكه مشكلات عمومي مسلمانان نيز حل خواهد شد.

6) عكس العمل هاي مشركين در مقابل دعوت به توحيد:

الف- اعراض از آيات الهي; خداوند در آيه 4 سوره انعام مي فرمايد:" هيچ آيه اي ازطرف پروردگارشان نمي آيد مگرآنكه از آن روي گردانند".

ب‌- تكذيب حق; در آيه 5 اين سوره به روحيه حق ناپذيري آنها اشاره شده و مي فرمايد:" هر زمان حق به سراغشان آمد تكذيب كردند".

ج‌- لجاجت مشركين; در آيه 7 اين سوره مي فرمايد:" اگر نامه اي روي صفحه اي بر تو نازل كنيم و‌ آن را با 
دست خود لمس كنند, آنگاه مي گويند كه اين جز سحر آشكار نيست.

د‌- بهانه هاي مشركين; در آيه 8 سوره انعام مي فرمايد:" مي گويند چرا فرشته اي به پيامبر نازل نشده است" و در آيه 37 مي فرمايد:" گفتند چرا معجزه اي بر او نازل نمي شود".

ه‌- كتمان اهل كتاب; خداوند مي فرمايد اينها پيامبر را مي شناسند همانگونه كه فرزندان خود را مي شناسند ]اما معرفي نمي كردند[.

و‌- دلهاشان تاريك و گوشهاشان كر است.در آيه 25 و 26 مي فرمايد بر دلهاشان پرده اي افكنده ايم و در گوشهاشان سنگيني نهاده ايم.

ز‌- ايمان نمي آورند; در آيه 25 مي فرمايد:" اگر تمام نشانه ها را هم ببينند ايمان نمي آورند".

ج‌- منكر معادند; در آيه 29 مي فرمايد:" آنها معتقدند كه جز اين زندگي دنيا زندگي ديگري وجود ندارد و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد.

ط - انتظارات بيجا; از پيامبر(ص) مي خواستند كه خدايان آنها را بپرستد و نيز به ثروتمندان امتياز داده و فقرا را از خود دور كند, كه خداوند در آيه 52 مي فرمايد:" هرگز كساني را كه صبح و شام خدا را مي خوانند از خود دور مكن".

7) استدلالهاي مختلف براي بيدارسازي مشركان:

الف- از راه نشان دادن سرنوشت اقوام گذشته; در آيه 6 مي فرمايد آيا نديدند اقوام گذشته را كه چگونه هلاك كرديم با اينكه از شما قويتر بودند و قدرتهايي به آنها داده بوديم كه به شما نداده ايم و به خاطر گناهانشان همه نعمت ها را از آنها گرفتيم و نابودشان كرديم.

ب‌- از راه فطرت; در آيه 40 و 41 مي فرمايد اگر عذاب به سراغ شما بيايد و يا رستاخيز برپا شود, آيا باز هم غير خدا را مي خوانيد؟ نه در آن موقع خدا را مي خوانيد. و نيز در آيه 63 مي فرمايد:" چه كسي شما را از تاريكي هاي خشكي و دريا رهايي مي بخشد در حاليكه او را با تضرع و در پنهاني ميخوانيد و مي گويند اگر خدا ما را از اين خطرات رهايي بخشد از شكر گزاران خواهيم بود".

همچنين از راه دلائل توحيدي و راه تهديد و راه سير در زمين .

8) اندوه پيامبر براي هدايت مشركين و دلداري خداوند وي را:

الف- خداوند در آيه 32 سوره انعام مي فرمايد:"همانا مي دانيم كه آنچه كفار مي گويند تو را اندوهگين مي كند, همانا ايشان تو را تكذيب نمي كنند بلكه ظالمان آيت هاي خدا را انكار مي كنند".

ب‌- خداوند در آيه 10 با دلداري دادن به پيامبر(ص) مي فرمايد پيامبراني كه پيش از تو بودند نيز استهزاء شدند اما سرانجام عذاب الهي بر آنان فرود آمد.

ج‌- خداوند در آيه 35 مي فرمايد اگرروگرداني آنها بر تو سنگين است, بدان كه اگر سوراخي در زمين بوجود آوري و يا نردباني به آسمان بگذاري و بالاخره در اعماق زمين و آسمان براي آنها آيه و نشانۀ ديگري بياوري,بازهم ايمان نخواهند آورد.

9) در آيه 38 حشر تمام موجودات در روز رستاخيز و در آيه 44عذاب استدراجي و در آيه 68 دوري از مجلس گناه و در آيات پاياني مواهب پروردگار به حضرت ابراهيم بيان شده است.

10) حضرت ابراهيم قهرمان توحيد:
در آيات پاياني اين جزء, گفتگوي حضرت ابراهيم با ستاره پرستان, خورشيد پرستان و مشركان بيان مي شود و اينكه وي از راههاي مختلف و يكه و تنها توحيد را اثبات مي كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی