حرمت موسیقی در قرآن!

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

حرمت موسیقی در قرآن!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

حرمت موسیقی در قرآن!

قالَ رجلٌ للصادِقِ (علیه السّلام): إنَّ لی جِیرانا و لَهُم جَوارٍ یَتَغَنَّینَ و یَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِیلُ الجُلوسَ استِماعا مِنِّی لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ علیه السلام: لا تَفعَلْ، فقالَ: و اللّهِ ما هو شی‌ءٌ آتِیهِ بِرِجلی إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُنی، فقالَ لَهُ الصادقُ (علیه السّلام): تَاللّهِ أنتَ! أ ما سَمِعتَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ یقولُ: «إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ کُلُّ اولئکَ کانَ عَنهُ مَسْؤولًا» «اسراء ۳۶»؟! فقالَ الرَّجُلُ کَأنّنی لم أسمَعْ بهذهِ الآیهِ مِن کتابِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ مِن عَرَبیٍّ و لا عَجَمیٍّ! لا جَرَمَ أنّی قد تَرَکتُها و أنا أستَغفِرُ اللّهَ تعالی.
مردی به امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: همسایگانی دارم که آنان را کنیزکانی است که آواز می‌خوانند و عود می‌نوازند و گاهی اوقات من به مستراح می‌روم و برای این که ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول می‌دهم. حضرت علیه السلام به او فرمود: این کار را نکن. مرد گفت: به خدا قسم از روی قصد آن جا نمی‌روم، بلکه آوازی است که با گوشم می‌شنوم. حضرت فرمود: عجبا از تو مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اینها بازخواست می‌شود»؟ آن مرد گوید: انگار این آیه کتاب خداوند عزّ و جلّ را از هیچ عرب و عجمی نشنیده بودم. لا جرم این عمل خود را ترک کردم و از خدای بزرگ آمرزش می‌طلبم.
«میزان الحکمه    ج ۸    ۵۳۷     حدیث: ۱۵۴۹۹»

 

الإمامُ الرِّضا (علیه السّلام) لمّا سَأَلَهُ محمّدُ بنُ أبی عَبّادٍ عنِ السَّماعِ و کانَ مُشتَهرا بالسَّماعِ و شُربِ النَّبیذِ: لأِهلِ الحِجازِ رَأیٌ فیهِ و هُو فی حَیِّزِ الباطِلِ و اللَّهوِ، أ ما سَمِعتَ اللّهَ تَعالی یقولُ «و إذا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِراما» (الفرقان: ۷۲)
امام رضا (علیه السّلام) در پاسخ به سؤال محمّد بن ابی عبّاد که به آوازه خوانی و شرابخواری شهره بود و درباره آوازه خوانی سؤال کرد فرمود: اهل حجاز در این باره رأی و نظری دارند. در حالی که این عمل به منزله باطل و لهو است. مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «و چون بر لغو بگذرند، با بزرگواری می‌گذرند».
«میزان الحکمه    ج ۸    ۵۳۸     حدیث: ۱۵۵۰۰.»

 

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَنَّ اللهَ بَعثَنی رحمهً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیه.
خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی‌ها و امور جاهلیت را نابود سازم.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۰»

 

خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.
خانه‌ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا تَدخلُ الملائکهُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البرکهُ.
فرشتگان وارد خانه‌ای که در آن شراب یا دایره یا طنبور (نوعی از آلات موسیقی) و یا نرد (نوعی وسیله قمار) باشد، نمی‌شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی‌گردد و برکت از آنان برداشته می‌شود.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۸»

 اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

قال رسول الله  (صلی الله علیه و آله) : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.
ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»

 

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

قال الامام الرضا (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

غنا بدترین صداها!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): شرُّ الاَصواتِ الغِناء.
بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۹»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: حرمت موسیقی در قرآن!

تاريخ : یک شنبه 8 / 9 / 1398 | 18:3 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.