یکی از مهمترین هواناوهای ایران را بشناسید/ هاورکرافتی که خواب از چشم دشمن ربود + عکس
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3139
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21976
بازدید ماه : 196365
بازدید کل : 1608044
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398

هواناو یا هاورکرافت  نوعی شناور دریایی است که بر روی بالشتکی از هوا تکیه دارد. هواناو توانایی گذشتن از پهنه‌های گوناگون بر روی زمین و همچنین گذر از روی آب را دارد به همین خاطر در دو نیروی هوایی و زمینی به شدت فعال است.

تاریخچه ساخت هواناو

هواناو در سال ۱۹۵۲ توسط مخترع بریتانیایی کریستوفر کاکرل ساخته شد. وی در سال ۱۹۶۹ به خاطر خدماتش در زمینه مهندسی به دریافت نشان شهسواری نائل شد. کاکرل با آزمایش‌های ساده‌ای به‌وسیله موتور یک جاروی برقی و دو قوطی استوانه‌ای اصول کاربردی یک وسیله نقلیه متکی به بالشتک هوا را ثابت کرد. وی نشان داد که زمانی که بالشتک با فشار به بیرون بدمد وسیله نقلیه به آسانی بر روی سطح جنبش‌پذیر خواهد بود.

این کار به آن وسیله نقلیه امکان حرکت بر روی گل نرم، آب و مرداب و مانداب و همچنین زمین سفت را می‌دهد. ساختار کلی هواناو تغییرات زیادی نداشته‌است. بیشتر اصلاحات در سیستم‌های ناوبری، استفاده از مواد مهندسی به روز نظیر مواد کامپوزیتی در بدنه و غیره می‌باشد .

مهم‌ترین ویژگی‌های هواناو

هواناو به سبب ویژگی‌های خاص طراحی، دارای توانمندی‌های ویژه ای در زمینه‌های مختلف است. از خصوصیات شاخص این شناورها می‌توان به سـرعـت(هاورکرافت‌ها) که بسیار بیشتر از کشتی است اشاره کرد؛ از دیگر خصوصیات آن نیز بـرتـری نـسـبـت بـه هـواپـیـمـا به دلیل قـابـلیـت حـمـل بـار آن اسـت. راحتی در طول حرکت نیز از نکات مهم هواناوها محسوب می‌شود، این شناورها مانند دیگر شناورهای دریایی دچار ضربات قوی امواج نشده و مشکلاتی مانند دریازدگی را برای مسافران ایجاد نمی‌کند که این ویژگی هنگام حمل نیروهای نظامی بسیار حائز اهمیت است.

بطور کلی کاربردهای هواناو یا هاورکرافت به موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند:

الف. انجام عملیات آمادی و پشتیبانی در رزم دریایی، به‌ویژه در مناطق باتلاقی، لجنزار، آبراه‌های ناشناخته، مناطق کم عمق و مرداب‌های پوشیده از گیاهان دریایی و نیزار

ب . انجام عملیات گشت ساحلی، مبارزه با قاچاقچیان و انجام عملیات تعقیب و گریز از نواحی کم عمق دریایی تا اغلب قسمت‌های نوار ساحلی

ج . انجام عملیات هیدروگرافی و بسترشناسی دریا، مطالعات علمی در مناطق ساحلی و فلات قاره و ایجاد آزمایشگاه سیار جهت امور مطالعاتی

د . انجام عملیات باربری و مسافربری به جزایر کوچکی که عملاً امکان ساخت اسکله و بندرگاه در آن‌ها توجیه اقتصادی نداشته و فاقد چنین تأسیساتی هستند

ه . انجام عملیات امداد رسانی در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه, به‌ویژه سیل و آب گرفتگی, و کمک به مصدومین و مجروحین حادثه

ن . انجام عملیات زیست‌محیطی، جمع‌آوری لکه‌های نفتی در امتداد ساحل و جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست در مناطق کم عمق

و . انجام عملیات گشتی با سرعت زیاد و جابه جایی فرماندهان و خدمه شناورهای دریایی و پوشش دادن نیازمندی‌های سازمان بنادر و کشتیرانی

ی . عملیات مین گذاری و مین روبی در سطح آبراه‌های بین‌المللی و تنگه‌های پر تردد و ...

هواناوهای ایران

در سالهای پس از دفاع مقدس و با توجه به نیاز تجدید قوای ناوگان هواناو نداجا طرح هایی به انجام رسید. طرح هواناو یونس 6 یکی از این طراح ها بود که اساس آن طراحی و ساخت هواناوی کوچک برای واحدهای کم تعداد پیاده است و از جنس کامپوزیت ساخته شده است. این هواناو توسط وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده و به نیروهای مسلح تحویل شده است.

در ایران یکی از مشهورترین و خبرسازترین شناورهای نظامی، یک قایق تندرو است که از جنس کامپوزیت ساخته شده است. شناور تندرو و موشک‌انداز "سراج 1" متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از موفق ترین پروژه های دفاعی ایران تا به امروز بوده است. ایران موفق شد تا یک فروند قایق مدل "بلید رانر" را بدست آورده و با مهندسی معکوس و استفاده درست از مواد کامپوزیت در آن، به یکی از سریعترین شناورهای رزمی جهان دست پیدا کند.

هواناو تندر را بشناسید

هواناو تندر توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران طراحی و ساخته شده‌است.  این هواناو در آبان ۱۳۹۱ رونمایی شد.

هواناو تندر به پهپادهای شناسایی و امکانات جمع‌آوری اطلاعات مجهز شده‌است و قادر است مأموریت‌های مختلف و متنوعی در حوزه‌های نظامی به انجام رساند.

گشت ساحلی، شناور فرماندهی، عملیات شناسایی آفندی و پدافند میان برد آبی خاکی، شرکت در عملیات دفاع نامتقارن، حمل و نقل نفرات و تجهیزات برای پشتیبانی و لجستیک جزایر و سواحل، آمبولانس دریایی و عملیات امداد و نجات را از کاربردهای این هواناو ذکر شده‌است.

به گفته سردار وحیدی، وزیر دفاع کشورمان، عبور از مناطق مسطح و صعب‌العبور مانند سطوح باتلاقی، شن‌زار، لجنی، نی‌زار، سطوح آب گرفته کم عمق و عبور از مناطق مین‌ریزی شده کم عمق، بدون نیاز به تجهیزات ساحلی از دیگر ویژگی‌های هواناو تندر می‌باشد.

بر روی هواناو تندر انواع سلاح‌ها مثل راکت، توپ و هواپیمای بدون سرنشین قابل نصب و بهره‌برداری است. سلاح دیگری که بر روی این شناور قرار داده شده‌است موشک کروز ضد کشتی است. این موشک به نوعی یکی از بهترین سلاح‌های مقابله با دشمن در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. برد این موشک می‌تواند از رادار موجی میلی متری که بر بالای هواناو نصب شده برای هدایت بهره ببرد. این موشک‌ها در مرحله بعدی برای هدایت از فناوری هدایت مادون قرمز و تلویزیونی استفاده می‌کند.

 

منبع: خبر فوری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط:
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی