پزشکی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پزشکی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پزشکی

 

کم آبی، اصلی ترین مقصر تشکیل سنگ

اما سنگ چطور تشکیل می شود؟ به گفته دکتر نجاران، در ادرار هر فرد یکسری املاح به طور طبیعی وجود دارد. وقتی بدن کم آب می شود، این املاح رسوب می کنند و این رسوب ها در واقع همان کریستال های اولیه سنگ است که به مرور که بدن کم آبی اش ادامه پیدا می کند، بزرگ شده و به صورت سنگ کلیه خود را نشان می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می دهد: یک مثال ساده این است که برای شیرین کردن یک لیوان چای اگر به مقدار بیش از حد در آن شکر بریزید، دیگر هر چقدر هم بزنید شکر اضافی حل نمی شود. در کلیه هم همین است، وقتی املاح به دلیل بیماری خاصی زیاد شود یا بدن کم آب شود، سنگ تشکیل خواهد شد.  به گفته این متخصص ارولوژی برخی اوقات هم مهارکننده هایی در درون ادرار است که در صورت بروز بیماری کم می شود، به هر حال همه اینها دلیل تشکیل سنگ است.

سنگ کلیه, سنگ کلیه پردرد اما قابل درمان, درمان سنگ کلیه

 

تسکین درد 

سنگ کلیه

خداحافظی با پروتئین

 حیوانی و نمک

به نقل از آکاایران : کسانی که برای اولین بار مبتلا به سنگ کلیه می شوند، احتمالش وجود دارد که طی ده یا 15 سال آینده باز هم مبتلا به سنگ کلیه شوند. برای همین باید موارد درمانی و تغذیه ای را رعایت کنند.

دکتر نجاران خاطرنشان می کند: یکسری از بیماری های خاص باعث بروز سنگ کلیه می شود، مانند بیماری های کلیوی، بیماری های گوارشی و سندرم روده کوتاه؛ این بیماری ها باید درمان شود تا سنگ ایجاد نشود. ولی اگر فرد بیماری خاصی نداشته باشد، توصیه می کنیم علاوه بر رعایت رژیم غذایی آب به میزان کافی مصرف کند. به عقیده وی در مواردی که رعایت این دو به طور کامل انجام شود، تا 60 درصد از بروز سنگ کلیه پیشگیری شده و این آمار خوبی است.  اما دکتر نجاران به نکته مهم دیگری اشاره کرده و معتقد است: مهم ترین رژیم های غذایی مصرف پروتئینحیوانی است که باید مصرف آن کم شود. همچنین مصرف نمک هم باید کم شود.

باور اشتباه: لبنیات نخورید

با این حال در ذهن همه این طور نقش بسته که لبنیات و کلسیم امکان این را دارد که در کلیه رسوب کند و سنگ کلیه را پدید آورد، ولی نظر دکتر نجاران چیز دیگری است.

به گفته وی، چون شایع ترین سنگ ها، سنگ های کلسیمی است یک باور اشتباه وجود دارد که مصرف لبنیات باید قطع شود. ولی این به هیچ وجه درست نیست. چون در خیلی مواقع کاهش لبنیات باعث افزایش سنگ سازی می شود و از طرف دیگر پوکی استخوان در این افراد افزایش می یابد که بسیار خطرناک تر از سنگ کلیه است. پس باید لبنیات به طور کامل مصرف شود.

به گفته وی، یک سوال شایع بخصوص در کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و نیاز به مصرف مکمل کلسیم دارند، این است که این قرص ها را مصرف کنند یا نه؟ توصیه این است که قرصکلسیم را با نوشیدن آب زیاد مصرف کنند.

سنگ کلیه, سنگ کلیه پردرد اما قابل درمان, درمان سنگ کلیه

 

کاهش درد 

سنگ کلیه

به عقیده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وقتی پزشکان می گویند افزایش مصرف مایعات، خیلی از بیماران می گویند چرا باید مایعات زیاد مصرف کنیم و چقدر مصرف کنیم؟ اما متخصصان تاکید می کنند میزان مایع مصرفی خیلی دقیق نیست و مثلا توصیه 8 لیوان آب در روز برای کسی که میزان تعرقش خیلی بالاست، ممکن است کافی نباشد. برای همین بهترین توصیه این است کسانی که روزانه زیر 5/2 لیتر ادرار دارند، باید حجم مایع مصرفی را بالا ببرند. علامت تشخیصی هم این است که ادرار باید رنگ شفاف و رقیق داشته باشد.

دکتر نجاران تاکید می کند: نوشیدنی مناسب دیگر برای مبتلایان به سنگ کلیه آب لیموناد است. اما مصرف شکلات تلخ، کاکائو، گوجه فرنگی و آجیل هم باعث افزایش سنگ کلیه می شود.

 گردآوری بخش سلامت آکاایران

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : یک شنبه 27 / 6 / 1394 | 7:24 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.