تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7143
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25980
بازدید ماه : 200369
بازدید کل : 1612048
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 19 / 7 / 1394


Post Image

شاید هیچ زمانی به‌اندازه دوره کنونی، حیات وزندگی انسان‌ها به سخره گرفته نشده باشد، برخی به‌راحتی و بدون هیچ ترس و واهمه‌ای، حق حیات وزندگی را که خداوند به همه انسان‌ها عنایت کرده از آنها می‌گیرند و نام آن را اسلام و حکومت اسلامی می‌گذارند.

حق حیات، ازجمله حقوقی است که خدای متعال در قرآن به آن اشاره‌کرده و اجازه سلب آن را به کسی نداده است « وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّ‌مَ اللَّـهُ إِلَّا به الحقّ انعام/۱۵۱] و انسانی را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید! مگر به‌حق (و از روی استحقاق)» به همین جهت در آئین اسلام، همه انسان‌ها دارای احترام و حق حیات هستند وکشتن یک نفر مساوی است با کشتن همه انسان‌ها، همانگونه که قرآن به آن اشاره می‌کند«مَن قَتَلَ نَفْسًا به غیر نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْ‌ضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا [مائده/۳۲] هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد درروی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان‌ها را کشته»

گرفتن حق حیات از انسان‌های مظلوم و بی‌گناه و کشتن آنها همراه با ایجاد ترس و دلهره در میان زنان و کودکان و جامعه، همان اعمالی است که امروزه به‌عنوان «ترور»  شناخته می‌شود و قرآن از ابتدای ظهور اسلام به مخالفت با آنها پرداخته و افرادی را که اقدام به انجام این اعمال می‌کنند با عنوان « محارب» معرفی می‌کند و مجازات سنگینی را برای آنها در نظر می‌گیرد.«إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِ‌بُونَ اللَّـهَ وَرَ‌سُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْ‌ضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْ‌جُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الْأَرْ‌ضِ  ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا  وَلَهُمْ فِی الْآخِرَ‌ةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ [مائده/۳۳] کیفر آنها که باخدا و پیامبرش به جنگ برمی‌خیزند، و اقدام به فساد درروی زمین می‌کنند، (و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند،) فقط این است که اعدام شوند؛ یا به دار آویخته گردند؛ یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آنها، به‌عکس یکدیگر، بریده شود؛ و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست؛ و در آخرت، مجازات عظیمی دارند.»

منظور از محارب «کسی است که با تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از اینکه به‌صورت دزدان گردنه‌ها در بیرون شهرها چنین کاری کند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوکشی که حمله به جان و مال و نوامیس مردم می‌کنند نیز مشمول آن هستند. ضمناً جالب‌توجه است که محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه به‌عنوان محاربه باخدا معرفی شده و این تاکید فوق العاده اسلام را درباره حقوق انسان‌ها و رعایت امنیت آنان ثابت می‌کند.»[۱]

ازاین‌رو در فرهنگ قرآن:
۱. جان همه انسان‌ها محترم شمرده‌شده است؛
۲. هیچکس اجازه ندارد جان و مال دیگری را بدون علت هایی که در اسلام آمده مورد تعرض قرار دهد؛
۳. هر کس اقدام به ایجاد ترس و کشتار مردم نماید، اعم از اینکه یک نفر باشد یا گروه، محارب نامیده می‌شود؛
۴. اسلام شدیدترین مجازات‌ها را برای افرادی که اقدام به ترور دیگران می‌کنند و محارب شناخته می‌شوند قرار داده است؛
۵. این آیه ثابت می‌کند، آنگونه که دشمنان در راستای پروژه اسلام هراسی، تبلیغ می‌کنند و قرآن را مروج تروریسم می‌خوانند نیست؛ زیرا همانگونه که بیان شد اسلام شدیداً با این فرهنگ مخالف است و شدیدترین مجازات‌ها را برای اینگونه از افراد در نظر گرفته است.
 

پی‌نوشت
۱. آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۳۶۰


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: دریچه ای به سوی مذهب
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی