دوراندیشی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دوراندیشی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دوراندیشی

* دوراندیشی

دوراندیشی از ویژگی های انسان های موفق است. این ویژگی، ضامن شفاف شدن ابهام های آینده است و تصمیمات آتی را رقم می زند. افراد دوراندیش در مقایسه با دیگران، تصویری شفاف تر از مسائل، رفتارها، واکنش ها و رویدادها دارند. بهره مندی انسان از زاویه ای روشن و کم ابهام، با استفاده از دوراندیشی و جامع نگری شدنی است. داشتن افق روشن، ثمره انسان در اصل برنامه ریزی بهینه و کار آمد برای آینده است

* دوراندیشی در روایات

در احادیث، سفارش بسیاری درباره دوراندیشی در کارها شده است. امام باقر علیه السلام از قول پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: «چون در اندیشه انجام دادن کاری برمی آیی، در عاقبت آن بیندیش ؛ اگر نیک است و در راه درست، به آن دست یاز و اگر مایه گمراهی است، آن را فرو گذار».
امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام نیز در نامه ای به مالک اشتر می فرماید: «در امور کارگزارانت ژرف بنگر و بر مبنای ارزش یابی درست به کارشان بگمار، نه به انگیزه گرایش های شخصی و نه بر مبنای خودکامگی؛ چرا که این دو، شاخه های جور و خیانت را ریشه اند. به ویژه برای کار، کسانی را برگزین که از تجربه بهره مندند و از خانواده های ریشه دار و شایسته اند.
فرجام اندیشی و آینده نگری در هر کاری، نقش بسزایی در سرانجام آن کار دارد. اگر انسان پیش از انجام دادن هر کار، درباره نتیجه و آینده آن بیندیشد، سود و زیانش تا حد زیادی قابل پیش بینی است. این موضوعی است که در آموزه های دینی بر آن تأکید فراوانی شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «پیش از آنکه دیگران به حساب شما برسند، از خویشتن حسابرسی کنید». امام علی علیه السلام نیز فرمود: «هر که کار روزانه اش را به خوبی انجام دهد و عقب افتادگی دیروزش را جبران کند، پیروز است»

* برنامه ریزی و آینده نگری در آیینه شعر فارسی

* سعديا ! دي رفت و فردا هم چنان موجود نيست             درميان اين و آن ، فرصت شمار امروز را

بگذشته و آينده دريغ و هوس است                             عمري كه شنيده اي همين يك نفس است .

سعدي شيرازي

* ميدان از توست ، مركبي جولان ده                  زان پيش كه گويند : فرود آي ! بس است

عبدالغنی همدانی

* كور كورانه گر به راه افتي                          كور كورانه هم به چاه افتي

شهریار


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: طرح کرامت

تاريخ : یک شنبه 9 / 3 / 1399 | 8:46 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.