ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن

ابزار تهاجم فرهنگی

تعریف تهاجم و ناتوی فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در موردی دیگر ناتوی فرهنگی را این گونه تعریف کرده اند: مجموعه زنجیره ای به هم پیوسته رسانه های گوناگون و اینترنت، ماهواره ها، تلویزیون و رادیو... که در جهت مشخص حرکت می کنند تا سررشتة تحولات جوامع را بر عهده بگیرند... اینها صهیونسیت ها و سرمایه دارهایند و عمدتاً هم در آمریکا و اروپایند.[14]


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | 9:11 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن

ابزار تهاجم فرهنگی


تشابه و تفاوت غرایز و فطریات

هر دو ذاتی است اما غرائز بین(انسان و حیوان)مشترک است برخلاف فطریات که مختص انسان است در حالی که رشد فطریات نیازمند مراقبت و تربیت است و همچنین غرائز برخلاف فطریات اشباع شدنی است از این رو خودشناسی(یعنی شناخت فطریات خویش از غرائز)واجب عینی است و تحصیل آن مقدم بر همه علوم است و تفاوت علوم فقط در کفایی و عینی بودن وجوب تحصیل آنهاست. مگر ما علوم دینی و غیر دینی نداریم؟ چرا فقط موضوع علوم با همدیگر تفاوت دارند مثلاً موضوع علم فقه و اخلاق... تشریع خداوند است و علومی مانند فیزیک و شیمی... موضوعشان تکوین و طبیعت خدای سبحان است و این دو موضوع درقرآن با همدیگرتداخل دارند نه تعارض. چنانچه می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ»[7] چنانچه از این آیه روشن است ایمان وتقوای مردم در گشوده شدن درهای برکت آسمان و زمین(طبیعت)موثر است. و می فرماید: «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ»[8] این آیه بیان می دارد که بین تقوای مردم و مرزوق شدن آنان ارتباط تکوینی وجود دارد.


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | 9:10 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تأثیر فضای مجازی بر خانواده

تأثیر فضای مجازی بر خانواده

از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شده تا به امروز، علی رغم تمام محاسن و مزایای آن، یکسری دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را بر خانواده ها تحمیل نموده است.

تأثیر فضای مجازی بر خانواده

تأثیر فضای مجازی بر خانواده اینترنت با وجود آن که رسانه ای جهانی است مخاطب اغلب به صورت فردی از آن استفاده می کند و وارد دنیایی که مختص به خود اوست، می شود. این تنهایی، تأثیرپذیری از اینترنت را افزایش می دهد و منجر به انزوا و انفراد روزافزون اعضای خانواده میشود. به تعبیری دیگر یکی از آثار و عواقب دسترسی فزاینده به اینترنت در خانواده ها، این است که مردم اوقات مفید خود را کمتر با خانواده و دوستان می گذرانند.


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1399 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

زندگی سگی (قسمت اول)

زندگی سگی (قسمت اول)

عملیات روانی رسانه های بیگانه در راستای ترویج سبک زندگی غربی

هدف این یادداشت بررسی و تحلیل چگونگی عملیات روانی رسانه های فارسی زبان بیگانه، در باره ترویج مدگرایی،ازدواج سفید، استفاده از پوشش های زننده و زندگی با حیوانات از جمله سگ و ارائه سبک زندگی غربی است است.

عملیات روانی رسانه های بیگانه در راستای ترویج سبک زندگی غربی

عملیات روانی رسانه های بیگانه در راستای ترویج سبک زندگی غربی عملیات روانی در ساده ترین تعریف آن یعنی اثر گذاری بر اندیشه احساس و عواطف مخاطب با استفاده از تکنیک های گوناگون که مهمترین کارکرد آن نفوذ نرم و به اصطلاح ایجاد انقلاب مخملی به وسیله تخریب فرهنگ و هویت کشورهاست.

 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1399 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

زندگی سگی (قسمت دوم)

زندگی سگی (قسمت دوم)

عملیات روانی رسانه های بیگانه در راستای ترویج سبک زندگی غربی

بی شک امروز مهمترین بحرانی که غرب را درگیر خود کرده بحران هویت است. بی تفاوتی، عدم انگیزه، عدم تشکیل خانواده، ازدواج سفید، فقدان حضور خداوند در زندگی، و احساس یاس و تنهایی این ها همه از عواملی است که انسان غربی را به زندگی با حیوانات کشانده است

عملیات روانی رسانه های بیگانه در راستای ترویج سبک زندگی غربی

عملیات روانی رسانه های بیگانه در راستای ترویج سبک زندگی غربی

در این قسمت از  یادداشت ادامه عملیات روانی رسانه های فارسی زبان بیگانه، در باره ترویج سبک زندگی غربی، سگ بازی و همچنین عملیات روانی مزدوران این شبکه ها بر علیه پوشش و حجاب مورد بررسی قرار می گیرد.

   

 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1399 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

فسادی به پهنای باند

گفتگوی اختصاصی با دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا، استاد دانشگاه و رئیس کارگروه استان‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران

فسادی به پهنای باند

اگر از فضای مجازی درست استفاده نشود دشمن به دو صورت می‌تواند در پروژه نفوذ از طریق فضای مجازی نقش ایفا کند: اول از طریق ذائقه سنجی و دوم از طریق ذائقه سازی. صاحبان پیام رسانه‌ای بزرگ با چندین میلیارد داده‌ای که هر روز در این فضا جابجا می‌شود دائماً در حال ذائقه سنجی از کاربران خود هستند. جامعه شناسان با تحلیل دقیق این داده‌ها و آمارها می‌توانند از سمت‌وسوی افکار یک جامعه مطلع شوند و بر اساس این اطلاعات افکار عمومی هر جامعه‌ای را مهندسی کنند.

فسادی به پهنای باند

فسادی به پهنای باند امروز مسئولین کشور رهاشدگی و آزادی گردش اطلاعات را یکی گرفته‌اند درحالی‌که این دو بحث کاملاً با یکدیگر متفاوت است. باید آزادی گردش اطلاعات را با کنترل انجام دهیم ولی وقتی این فضا رها باشد دیگر قابل‌کنترل نیست
 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: چنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1399 | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

شبیخون فرهنگی با واینرها

شبیخون فرهنگی واینرها

شبیخون فرهنگی با واینرها

شبیخون فرهنگی که طی 2 دهه اخیر به وضعیت بحرانی در جامعه ما رسیده است، امروز وارد مرحله جدید و حادی شده است. گسترش فزاینده برنامه های ویژه گوشی های هوشمند از قبیل اینستاگرام، تلگرام و واتس اپ اجازه موج سواری فرهنگ غربی بر فرهنگ اصیل ایرانی را صادر کرده و افراد سودجو از این فضا حداکثر سوء استفاده و بهره مالی را برده و می برند. آنها با توهین به فرهنگ ایرانی و عبور از خط قرمزها، در راستا و با توجیه خنده، نظر بسیاری از مخاطبان در این فضا را به خود جلب کرده و تاثیرات بسیار عمیق و گسترده ای بر افکار و اعتقادات جوانان می گذارند.

امروزه با توجه به شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی، از هر فردی با هر سطح تحصیلات و تخصص، سخن از این قبیل کلیپ ها می شنویم که خود بر دنبال کنندگان آنها می‌افزاید و تعداد نفرات بیشتری را دچار تهاجم فرهنگی و گرایش به سبک زندگی غربی می کند و بی شک اگر مسئولان فرهنگی تدابیری را برای جلوگیری از انتشار این قبیل محتوا اتخاذ نکنند، به زودی شاهد متزلزل شدن پایه های اصلی فرهنگ در جامعه خواهیم بود که مسیر جولان دهی فرهنگ غربی را باز می کند.
 

پی‌نوشت:

1- شبیخون فرهنگی شما را هدف گرفته است!، پایگاه اطلاع رسانی حوزه
2- مانکن ها در اینستاگرام به مثابه رخنه فرهنگی، افکارنیوز
3- فرق واینر و شاخ مجازی، پارس نیوز
4- واینر اینستاگرام کیست؟، پایگاه خبری رسانه امین
5- دلیل مشهور شدن در اینستاگرام، تالاب


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1399 | 6:40 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مشکلات خاص اینستاگرامی در ایران

آموزش کامل تماس تصویری اینستاگرام+ترفند رد تماس  تصویری

مشکلات خاص اینستاگرامی در ایران

باید توجه داشت که متاسفانه امروزه اینستاگرام به جولان گاهی برای افرادی تبدیل شده است که تنها هدف آنها دیده شدن و بزرگنمایی کاذب شخصیتی خود است و در این راستا از هیچ کاری فروگذار نمی کنند. آنها در این مسیر به جعل هویت، دروغ پراکنی، حجاب زدایی، اشاعه سبک زندگی لوکس و لاکچری، تجردگرایی، دوستی های خارج از چهارچوب و... می پردازند. در همین راستا بود که شاخ های مجازی ظهور کردند و الگوهایی نامتعارف در جامعه کنونی تبدیل شدند.

از این ماجرا هم که بگذریم، باید اشاره ای به واینرها داشته باشیم. افرادی نوظهور که شاخصه موفقیت‌شان در فضای مجازی تعداد بالای دنبال کنندگان یا فالوئرها است. در واقع هرچه تعداد این دنبال کنندگان بیشتر باشد، نشان از موفقیت و میزان معروفیت این افراد دارد. در این راستا هستند افرادی که برای افزایش تعداد دنبال کنندگان خود، دست به هر کاری می زنند، چرا که این مسیر به کسب درآمدهای چشم گیری از این فضا منتهی می شود. یک دسته از این افراد را واینرها Vayner تشکیل می دهند.

واینر به کمدین هایی گفته می شود که به ساخت و انتشار ویدئوهایی با مضمون سرگرمی و فان می پردازند. از آن جایی که حرفه واینر بودن نیازمند تخصص و تحصیلات خاصی نیست، رشد قارچ گونه افراد در این شغل مجازی را شاهد هستیم. اغلب کلیپ های تولیدی واینرها فاقد محتوای ارزشمند و مغایر با هنجارهای اجتماعی است چرا که ارزش های جامعه، عُرف اجتماعی و اصول اولیه فرهنگی چهارچوب ها و خط قرمزهای خاصی دارد که از نظر واینرها، موانع بزرگی در مسیر شغل و حرفه‌شان محسوب می شود.

در واقع، پایه و اساس کلیپ های ساخته شده از سوی واینرها بر خنداندن مخاطب به هر نحوی به ویژه تابو شکنی استوار است. واینرها که تنها به کسب درآمد فکر می کنند، با عبور از خط قرمزها در اکثر کلیپ های خود از بانوان استفاده کرده و حتی در مواردی مشاهده شده است که با تحقیر و توهین به بانوان سعی بر جذب حداکثری دنبال کنندگان دارند. آنها در ویدئوهای خود به ترویج ضد فرهنگ ها و اشاعه سبک زندگی لاکچری و غربی می پردازند. علاوه بر این موضوع، واینرها با افزایش تعداد دنبال کنندگان خود، بسیاری از شرکت ها و تولیدکنندگان انواع کالا و خدمات را وسوسه کرده اند تا تبلیغات خود را به آنها سپرده و کسب درآمدی غیر قابل تصور را رقم زنند.
 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1399 | 6:36 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

شبیخون فرهنگی واینرها

شبیخون فرهنگی واینرها

افراد نقاب دار آن دسته از کاربران بودند که با ساختن هویت جعلی برای خود در این فضا، به فریب افرادی مشخص به ویژه بانوان می پرداختند و با ایجاد رابطه دوستی، پس از مدتی به اخاذی از آنها می پرداختند.

شبیخون فرهنگی واینرها

شبیخون فرهنگی واینرها امروزه شاخ های مجازی، سلبریتی ها، واینرها و ده ها عنوان اینچنینی فضای جامعه کنونی را در بر گرفته اند. چند سالی است که شبکه های اجتماعی و انواع پیام رسان ها با رشد قارچ گونه در ایران همراه شده و کاربران بسیاری را به خود جلب کرده اند. از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی و مطرح گرفته تا پیام رسان های داخلی و ملی. آن چه که در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گرایش نامتعارف اقشار مختلف جامعه، بالاخص قشر جوان به فضای مجازی و صرف زمان زیاد برای حضور در این فضا است.

 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1399 | 6:34 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

سخنان مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم

سخنان مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم

جنگ نرم چیست؟

اقداماتی که دشمنان انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی با هدف تیییر محاسبه و استحاله در درون کشور عملی می سازند تا به تیییر ساختار نظام سیاسی  منجر شود.

 

تعریف جنگ نرم از دیدگاه رهبری

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‏الله‏ العظمی خامنه ‏ای در دو دهه اخیر، مهمترین راهبرد دشمن علیه جمهوری اسلامی را جنگ نرم معرفی کرده ‏اند. ایشان در این مورد با هدف شناخت بیشتر جامعه و نخبگان، با ادبیات مختلف، جنگ نرم را معرفی و به خوبی تبیین فرموده ‏اند. برخی از بیانات ایشان در این خصوص ذکر می‏شود:

 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 13 آذر 1399 | 6:21 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مفهوم جنگ نرم-جنگ نرم علیه ایران -مقابله با جنگ نرم

د) ناامیدی و نگاه بدبینانه
مقام معظم رهبری به ضرورت پرهیز از یأس و ناامیدی هم اشاره کردند و اصالت نگاه خوشبینانه را نه از روی توهم که از روی بصیرت دانستند. ایشان فرمودند:« شرط اصلى فعالیت درست شما در این جبهه ى جنگ نرم، یکى اش نگاه خوشبینانه و امیدوارانه است. نگاهتان خوشبینانه باشد»


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 13 آذر 1399 | 6:5 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مفهوم جنگ نرم-جنگ نرم علیه ایران -مقابله با جنگ نرم

عملیات روانی و سطوح آن/ هر سطح از عملیات روانی چه گروهی را هدف می‌گیرد؟

در بررسی این موضوع به نظر می رسد ذکر مسائلی مرتبط با این موضوع که موجبات تبیین منطقی آن را فراهم خواهد نمود ضروری باشد.
مقدمه

در بررسی این موضوع به نظر می رسد ذکر مسائلی مرتبط با این موضوع که موجبات تبیین منطقی آن را فراهم خواهد نمود ضروری باشد.
مقدمه
جنگ نرم که در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف می باشد تا حلقه‌های فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی اجتماعی حاکم تزلزل و بی‌ثباتی تزریق کند از جمله مباحثی است که از دیر زمان،در دنیا شکل گرفته است. این موضوع ،علیه ایران از گستره و عملکرد وسیعی برخوردار می باشد چرا که دشمنان قسم خورده این آب وخاک که دست پلیدشان از منابع این مملکت بریده شده است می خواهند جامعه ما را به بن بست کشیده تا از این رهگذر به اهداف شوم خود دست یابند. 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 13 آذر 1399 | 5:59 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تهاجم فرهنگی؛ راههای نفوذ و شیوه های مقابله با آن

تهاجم فرهنگی

ابزار اقتصادی تهاجم فرهنگی:

پس از انتقال مرکز ثقل علوم از کشورهای اسلامی به کشورهای اروپایی در قرن ششم[9]، مسلمانان دچار جنگهای داخلی، حمله قوم مغول و جنگهای صلیبی و وجود حاکمان بی قید و ... شدند و کم کم از جهان علم و صنعت عقب ماندند. تا این که اروپا پس از سپری شدن قرون وسطی در سال 1453 و شروع عهد رنسانس[10]، فاصله زیادی در علوم گرفت و به بالاترین رشد و پیشرفتهای صنعتی و اقتصادی نائل آمد. از این زمان، اروپاییان که فکر سلطه بر ملل دیگر را در  سر می‏‏ پروراندند و نیز دشمنی دیرینه ای با جهان اسلام داشتند، شروع به نفوذ در کشورهای اسلامی نمودند و از ابزار اقتصادی خود در جهت «الینه کردن»[11] مسلمانان و تزریق فرهنگ اروپائی، سودهای زیادی بردند.

 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 آبان 1399 | 5:59 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تهاجم فرهنگی؛ راههای نفوذ و شیوه های مقابله با آن

يك مسوول: توهم تهاجم فرهنگي غرب ديگر مردود است

«تهاجم فرهنگی» و «تبادل فرهنگی»:

بنا به آنچه که در فوق بدان اشاره شد، تهاجم فرهنگی یک جریان یک سویه در جهت نفوذ و تأثیر منفی فرهنگی بر فرهنگ دیگر است و با این تأثیر منفی، آثار مخربی در فرهنگ مورد تهاجم به جای می‏‏ ماند و عناصری به فرهنگ مورد تهاجم وارد می‏‏ شود که با عناصر موجود در آن فرهنگ هیچ سازگاری و همگونی ندارد و شاید در موارد زیادی آن را نفی و طرد می‏‏ نماید.

 

 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 آبان 1399 | 5:57 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تهاجم فرهنگی؛ راههای نفوذ و شیوه های مقابله با آن

عکس درباره تهاجم فرهنگی

محمد رضا محمدی حسینیه

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

بحث تهاجم فرهنگی، از مباحثی است که در جامعه کنونی ما دارای اهمیت بسیار زیادی برای بررسی و توجه است. تهاجم فرهنگی علی رغم بحثها، میزگردها، کنفرانسها و ... زیادی که در چند سال اخیر صورت گرفته، هنوز به طور کامل شناسایی نشده و دیده می‏‏ شود که هر گوینده و نویسنده و سازمان مسئولی، به اندازۀ توان خود به بررسی آن پرداخته و جنبه هایی از این موضوع را روشن ساخته است.

 


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 آبان 1399 | 5:53 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

ولنتاین؛ تهاجم یا کمبود فرهنگی؟

ولنتاین؛ تهاجم یا کمبود فرهنگی؟

گروه فرهنگی: ولنتاین یا روز عشق دیگر برای کمتر کسی ناشناخته مانده است. به هر حال حداقل یک دهه از شیوع عمر این پدیده فرهنگی در جامعه شهری ما می‌گذرد و دراین مدت، جای خود را حسابی در بین نوجوانان، جوانان و حتی تعدادی از پا به سن‌گذاشته‌ها، باز کرده است.
ولنتاین؛ تهاجم یا کمبود فرهنگی؟
ولنتاین سنتی است که ریشه ایرانی و حتی شرقی ندارد، بلکه دقیقا از دل غرب از ایتالیا و از  تاریخ امپراتوری روم و تاریخ مسیحیت سربرآورده است. زمانی که امپراتور روم عواطف و احساسات عاشقانه را مانع بزرگی برای داشتن سپاهیانی قوی و متمرکز می‌دید، دستور ممنوعیت ازدواج جوانان را صادر کرد تا آنها بدون هر تعلق خاطری در خدمت سپاه و امپراتوری باشند اما در این میان کشیشی کاتولیک موسوم به سنت ولنتاین برخلاف دستور حکومتی، دختران و پسران جوان عاشق را مخفیانه به عقد هم درمی‌آورد به همین جرم هم محکوم به خیانت و در ۱۴ فوریه سال ۲۶۹ میلادی اعدام شد.سال‌ها بعد یکی از اسقف‌های کلیسای روم، این روز را به عنوان روز بزرگداشت سنت ولنتاین اعلام کرد و به روزی برای ابراز عشق و تبادل پیام‌های عاشقانه تبدیل شد و به تدریج این روز با نام روز عشق جای خود را در کشورهای اروپایی و آمریکایی باز کرد. روزی برای ابراز علاقه، عشق و محبت به کسی که دوستش داریم. روزی برای دادن گل رز سرخ به معشوق و روزی برای یادآوری عشق و صمیمیت به عزیزان.روز ولنتاین یا روز عشق آرام آرام مرزها را در نوردید و به واسطه گسترش راه‌های ارتباط جهانی اعم از ماهواره‌ و اینترنت به شرق و از جمله به ایران وارد شد. تقریبا در نیمه دهه ۸۰ بود که جشن ولنتاین کم‌ کم در بین طبقه متول‌تر جامعه شایع شد اما رفته رفته در گروه‌های کم‌درآمدتر هم رواج پیدا کرد به طوری که دختران و پسران نوجوان و جوان که هنوز از خانواده پول‌توجیبی می‌گیرند، مجبور می‌شوند از دو سه ماه قبل پول‌هایشان را پس‌انداز کنند تا بتوانند بهترین هدیه را برای روز ولنتاین تهیه کنند.

در همین روزهاست که بازار خرس‌های بزرگ و کوچک رنگی رنگی، جعبه‌های متنوع شکلات، گل سرخ و زینت‌آلات داغ می‌شود.عمده جامعه‌شناسان و فعالان رسانه‌ای در سال‌های اخیر ضمن وارداتی خواندن ولنتاین سعی داشتند این سنت نوپای غیر ایرانی را در چشم جوانان ایران کم‌ارزش کنند. ناگفته نماند که محدودیت و ممنوعیت برگزاری ولنتاین تنها مختص به ایران نبود، بلکه کشورهای همسایه مثل ترکیه، عربستان، مالزی، پاکستان محدودیت‌هایی را اعمال کردند. حتی در عراق، داعش برگزارکنندگان ولنتاین را به اعدام و مرگ تهدید کرد.به هر حال چه خوشمان بیاید چه بدمان بیاید، این پدیده فرهنگی با ریشه‌های غربی، جای به‌نسبت قابل توجهی برای خود در میان جوانان بزرگ کرده و و هر ساله عده‌ای دوست دارند در چنین روزی جشن کوچکی برپا کنند. در سال‌های اخیر، حتی ابلاغ بخشنامه‌های نیروی انتظامی به اصناف مختلف، مبنی بر برخورد با خریداران و فروشندگان محصولات ولنتاین، سدّ رسوخ روز عشق در ایران نشد.البته شاید همین روند بود که باعث شد دست آخر نیروی انتظامی هم اعلام کند که ولنتاین یک موضوع اجتماعی است و اولویت ما این است که مسائل اجتماعی به شکل اجتماعی حل و فصل شود.
چرا ولنتاین در ایران شایع شده است؟
برآورده کردن نیازی از نیازهای انسان دلیل پذیرش فرهنگ‌های غیر خودی است. بر اساس مقاله «اشاعه فرهنگی و فرهنگ‌پذیری» نوشته سمانه نیکنام، آن دسته از عناصر فرهنگی، جهانی می‌شود که نیازی از نیازهای انسان را برآورده کند، بنابراین دلیل رشد و رواج فرهنگ ولنتاین در ایران آن است که نیازی را پاسخ می‌دهد، از این موقعیت با عنوان «خلأ فرهنگی» یاد می‌شود. با این نگاه، پذیرش پدیده‌های فرهنگی به دلیل کمبود یا خلأهای فرهنگ خودی است و طبیعتاً پذیرش فرهنگ جدید با هدف جبران آن خلأ است.شاید برای بسط این دیدگاه لازم باشد مفهوم «جهانی شدن» را پیش بکشیم. جهانی شدن یعنی تبدیل جهان به یک مکان واحد. بنابر این تعریف، جهانی شدن ارتباطات انسان‌ها را گسترش می‌دهد و از این طریق تبادل فرهنگ‌ها به راحتی میسر می‌شود. برای همین است که ولنتاین از یک پهنه فرهنگی محدود به پهنه‌های دور و نزدیک دنیا راه می‌یابد. فرآیند جهانی شدن به واسطه اینترنت و شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ محقق و در نتیجه فرصت آشنایی و ارتباط انسان‌ها با فرهنگ‌های دیگر سهل‌تر شده است.شاید همین جاست که مفهوم سوپرمارکت فرهنگی ظهور و بروز می‌کند. شرایطی که به دلیل دسترسی به پدیده‌های متعدد فرهنگی در اقصاء نقاط جهان، انسان‌ها فرصت شناسایی و انتخاب و اجرای آنها را پیدا می‌کنند.

البته از این روند گاه با عنوان تهاجم فرهنگی یاد می‌شود که که شاید اصطلاح علمی و دقیق‌تر آن استعمار فرهنگی است که تقریبا از اواخر ۱۹۸۰ محور بررسی جامعه‌شناسان و دانشمندان علوم سیاسی قرار گرفت تا گسترش جنبش‌های اجتماعی-فرهنگی را از طریق تکنولوژی‎‌های ارتباطی بررسی کنند.اما بر اساس نتایج تحقیقی تحت عنوان «بررسی جامعه‌شناختی ولنتاین در میان جوانان تهران» برگزارکنندگان ولنتاین به خود عنصر فرهنگی ولنتاین اعتماد کرده‌اند نه به عرضه‌کنندگان غربی آن. یعنی برگزارکننده‌های ولنتاین معتقدند با اینکه ریشه ولنتاین غربی است اما می‌تواند در سایر جوامع، کشورها و فرهنگ‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد.دقت داشته باشیم که شاید یکی از دلایل جذابیت و رواج ولنتاین ریشه در تغییر ساختار روابط اجتماعی جنس مخالف در ایران دارد. به هر حال حداقل در دو دهه اخیر ارتباط جنس مخالف تنها محدود به ازدواج نیست.

البته در سال‌های اخیر ارائه آلترناتیو، چاره مقابله نرم با ولنتاین و جلوگیری از ترویج آن دانسته شده است. برای همین هم سعی شده با گشتی در میان اسطوره‌های ایرانی سپندارمذگان را جایگزین ولنتاین کنند. در سال‌های اخیر هم تعدادی از جوانان ایرانی که نسبت به تاریخ باستان ایران حبّ و علاقه‌ای دارند، در این روز پیام تبریک عاشقانه برای دوستان و عزیزان خود می فرستند. با این وجود سپندارمذگان هنوز نتواسته جایگزین مناسبی برای ولنتاین باشد.ضمن آنکه بنا به گفته ابوالقاسم اسماعیل‌پور یکی از استادان دانشگاه بهشتی، سپندارمذ، در اساطیر ایرانی ایزدبانوی زمین، کشاورزی و رشد نباتات است و همین طور دختر هورمزد به‌شمار می‌آید. این فرشته در ایران باستان پرستیده می‌شد و طبعا فرشته‌ عشق است؛ اما آن‌ را با ولنتاین  نمی‌توان ارتباط داد. ولنتاین صرفا به عشق مربوط است، اما سپندارمذ با الهه‌ مادر و ایزدبانوی زمین گره می‌خورد و بیشتر جنبه‌ زایش و عشق مادر دارد.در چنین شرایطی که جوانان نسبت به ولنتاین اشتیاق دارند، چه باید کرد؟ شهلا کاظمی‌پور جامعه‌شناس با اشاره به اینکه ولنتاین روز عشق و عشاق و روز محبت است، به ایسنا می‌گوید: این عشق می‌تواند زمینی یا خدایی باشد. عشق مادر به فرزند، عشق به دوست صمیمی یا معشوق. بنابراین نفی ولنتاین باعث حذف این فرهنگ در میان جوانان نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ولنتاین مصداق تهاجم فرهنگی است؟ این طور توضیح می‌دهد که درست است که ما ایرانی هستیم و در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم اما در عین حال انسان هستیم و همه انسان‌ها نیازهایی دارند که ربطی به غرب و شرق جغرافیایی ندارد. نیاز به عشق و محبت یکی از این نیازهاست. چنین روزی در غرب شکل گرفته و به کشورهای دیگر هم وارد شده است.چرا انتقال دانش، ابداعات و ابتکارات تکنولوژیکی غرب به ایران را تهاجم قلمداد نمی‌کنیم و با جان و دل آن را وارد کشور می‌کنیم، بنابراین اگر قرار بر نفی غرب است، باید استفاده از دانش و فناوری غرب هم نفی شود. چطور گوشی موبایل یا اتومبیل آخرین مدل ساخته غرب را نفی و با آن مقابله نمی‌کنیم و آن را تهاجم نمی‌دانیم اما وقتی به رد و بدل شدن فرهنگ‌ها که می‌رسیم بحث تهاجم فرهنگی مطرح می‌شود. از نظر من شکل مواجهه با ولنتاین غلط است.این جامعه‌شناس معتقد است: مسؤولان فرهنگی نمی‎توانند با فکر و سیاق خود درباره همه مسائل تصمیم‌گیری کنند و آن را به بقیه تجویز و دیکته کنند. ذائقه جوانان با مسئولان متفاوت است. معمولاً مدیران با سن و سال بالاتر و با مشی متفاوت سعی دارند موضوع دیگری را دیکته کنند و این جواب نمی‌دهد.پیشنهادم این است که مسؤولان فرهنگی ضمن مشورت با جامعه‌شناسان جوان و دست‌اندرکاران هنر و فرهنگ کشور و همچنین مطالعات علمی دقیق، دستاوردهای فرهنگی داخلی را برجسته کنند به جای اینکه عناصر فرهنگی را نفی کنند.

حسین حجت‌پناه - جامعه‌شناس فرهنگی - نیز با بیان اینکه نامگذاری روزی به نام عشق هم خوب است هم ضرروی، تصریح می‌کند که ما در یک جامعه نسبتاً آنومیک (آشفته، زندگی می‌کنیم و در نتیجه تناقض‌هایی در مباحث فرهنگی شکل گرفته است. برای مثال نوجوانان در مدرسه‌ها، با نمادها، توصیه‎هایی و نظام تربیتی مواجه هستند که شاید با زندگی خانوادگی یا برداشت‌های آنها از جامعه تناسب زیادی ندارد و گاه حتی این برداشت‌ها مخالف و متضاد هم است.  در این شرایط هیچ هنجاری قالب نیست، بلکه نوعی سردرگمی نسبت به ابعاد مختلف زندگی بشری وجود دارد. در نتیجه دچار افراط و تفریط در تعریف مفاهیم هستیم. به طوری که در مقطعی هر گونه عشق و علاقه دو جنس مخالف انسانی را شیطانی، زمینی و پَست می‌شماریم. گاهی هم با رفتاری افراط‌گرایانه به عشق‌های زودرس دوره نوجوانی بها می‌دهیم و آن را محترم و معتبر می‌دانیم که نمونه بارز آن در برخی سریال و فیلم‌های سینمایی بروز می‌کند.دقیقاً در چنین شرایطی که جامعه سرگردان و آنومیک است، می‌بینیم که تصمیم‌گیری‌های کلان به جای آنکه بر اساس نگاه علمی و برآمده از پژوهش‌های علمی باشد؛ بر مبنای پشت میزنشینی‌هاست که از واقعیت جهانی و جامعه ما دور است و عاملان آن آمال و رویاهایی را بدون توجه به واقعیت‌ها دنبال می‌کنند. با ولنتیان بدون دلیل خاصی مقابله می‌کنیم و گمان می‌کنیم با دستور، بخشنامه، سختگیری و برخورد می‌توان در برابر یک امر اجتماعی ایستادگی کرد.

 ایراد اصلی به وارداتی بود ولنتیان است؛ حجت‌پناه به عنوان جامعه‌شناس فرهنگی در این باره ضمن انتقاد عملکرد مدیران فرهنگی کشور به ایسنا، می‌گوید: مسئولان فرهنگی در سال‌های اخیر هیچ اهتمامی برای به رسمیت شناختن روز عشق ایرانی هم نداشته‌اند. تاریخ کشور با سه مفهوم ایرانیت، اسلامیت و تجدد مواجه بوده و با ورود اسلام مراسم و آیین‌هایی که در ایران باستان جود داشت و با اسلام مخالفتی نداشت، به رسمیت شناخته شد. در سنت‌های باستانی ایران عشق جایگاه بالایی دارد و از آنجا که مدیران فرهنگی هیچ اهتمامی برای به رسمیت شناختن روز عشق ایرانی نداشته و ندارند؛ باید کمی به صداقت آنها در مخالفت با ولنتاین شک کرد.فراموش نکنیم که نفی ولنتاین تنها موجب جدایی تصمیم‌گیران فرهنگی از جامعه شده است. به نظر، باید قبول کنیم که روز عشق روزی برای شادابی و برای تجدید عهد و بروز عواطف انسانی است. باید برای عشق زمینی اعتبار قائل باشیم و بدانیم که شاید به دلیل همین نفی و انکارهاست که جامعه‌پذیری ما در حیطه عشق هم دچار اشکال است. روز عشق بهانه‌ای است که فضای آموزشی و فرهنگی در کشور برای بیان دغدغه‌های اجتماعی و روانشناسانه وجود داشته باشد.

موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

تاريخ : شنبه 30 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

مهم‌ترین عرصه تهاجم و نفوذ فرهنگی دشمن کجاست؟

علی اکبر عصارنیا

مهم‌ترین عرصه تهاجم و نفوذ فرهنگی دشمن کجاست؟

دکتر عصارنیا

وقوع انقلاب اسلامی در سطح جهان، معادلات بسیاری از قدرت‌های فرهنگی و رسانه‌ای و سیاسی و اقتصادی جهان را به هم ریخت؛ قدرت‌هایی که سعی داشتند با ترویج مؤلفه‌های فرهنگ غربی در جوامع مختلف و تشکیل یک دهکده جهانی، زمینه کدخدا‌شدن خود را فراهم کرده و از این‌طریق، استیلا و استثمار منابع متنوع انسانی، اقتصادی کشورهای دیگر را ممکن سازند. لکن وقوع انقلاب اسلامی نه‌تنها ادعای کدخدایی آن‌ها را بر دنیا با چالش‌های جدی مواجه کرد؛ بلکه با ارائه مفاهیم و مؤلفه‌های جدید از فرهنگ، اقتصاد و اجتماع، پرچم جدیدی از تمدن به نام تمدن اسلامی در‌مقابل تمدن غرب برافراشت و بیان شعارها و مفاهیمی مانند عدالت، معنویت، سعادت و کلاً توانایی دین در مدیریت زندگی بشر، لرزه بر پایه‌های تمدن غرب افکند و آنان را به کنش‌های جدی نظامی، اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی و رسانه‌ای واداشت.


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 30 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

نشانه های خود باختگی فرهنگی

https://bayanbox.ir/view/8218830219952390732/IMG-1414492524634.jpg

نشانه های خود باختگی فرهنگی

 نه فقط از لحاظ سیاسی و امنیتی، بلکه از لحاظ فرهنگی نیز به ما هجوم آوردند. من که می گویم تهاجم فرهنگی، عده ای خیال میکنند مراد من این است که مثلا پسری موهایش را تا این جا بلند کند. خیال میکنند بنده با موی بلند تا این جا مخالفم. مساله تهاجم فرهنگی این نیست. البته بی بندوباری و فساد هم یکی از شاخه های تهاجم فرهنگی است؛ اما تهاجم فرهنگی بزرگتر این است که اینها در طول سالهای متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمی توانی؛ باید دنباله رو غرب و اروپا باشی. نمی گذارند خودمان را باور کنیم. الان شما اگر در علوم انسانی، در علوم طبیعی، در فیزیک و در ریاضی و غیره یک نظریه علمی داشته باشید، چنانچه برخلاف نظریات رایج و نوشته شده دنیا باشد، عده ای می ایستند و می گویند حرف شما در اقتصاد، مخالف با نظریه فلانی است؛ حرف شما در روان شناسی، مخالف با نظریه فلانی است. یعنی آنطوری که مومنین نسبت به قرآن و کلام خدا و وحی الهی اعتقاد دارند، اینها به نظرات فلان دانشمند اروپایی همان اندازه یا بیشتر اعتقاد دارند! جالب این جاست که آن نظریات کهنه و منسوخ میشود و جایش نظریات جدیدی میآید؛ اما اینها همان نظریات پنجاه سال پیش را به عنوان یک متن مقدس و یک دین در دست می گیرند! ده ها سال است که نظریات پوپر در زمینه های سیاسی و اجتماعی کهنه و منسوخ شده و ده ها کتاب علیه نظریات او در اروپا نوشته اند؛ اما در سالهای اخیر آدم هایی پیدا شدند که با ادعای فهم فلسفی، شروع کردند به ترویج نظریات پوپر! سال های متمادی است که نظریات حاکم بر مراکز اقتصادی دنیا منسوخ شده و

موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: چنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 30 شهريور 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

جنگ نرم -جوانان و جنگ نرم -منابع جنگ نرم

افسران جنگ نرم

لطفا در زمینه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی منابع و اطلاعاتی بیان کنید از انجایی که اقا فرمودن که دانشجویان افسران جنگ نرم هستند مطالبات اصلی اقا از دانشجویان چیست؟

فرهیخته عزیز، بصیرت و دغدغه دینی و فرهنگیتان ستودنی است. اما چنانچه فرمودید: مقام معظم رهبری در دیدار با گروهی از دانشجویان، آنان را «افسران جوان جبهه مقابله با جنگ نرم» خواندند. این عبارت رهبر معظم انقلاب اسلامی از جهات و ابعاد مختلف قابل تعمق بوده و کلمه به کلمه عبارت ایشان حاوی دیدگاه های ظریفی پیرامون این موضوع است. کلماتی نظیر «افسران»، «جوان»، «جبهه مقابله» و «جنگ نرم» در بیان ایشان از جمله محورهای گسترده و ظریفی است که نیاز به تشریح دارد.


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 27 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

ترفندهاى جنگ نرم

دانش آموزان روش مقابله با جنگ نرم را یاد بگیرند

فتنه های درونی زیرشاخه جنگ نرم را شرح دهید؟

دوست عزیز به نظر منظور شما این است که در باره جنگ نرم ، ترفندهاى آن و پیامدهاى آن توضیحاتى ارائه شود . جنگ نرم در برابر جنگ سخت و در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانى و تبلیغات رسانه‌اى که جامعه هدف یا گروه هدف را نشانه مى‌گیرد و بدون درگیرى نظامى و


موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 27 تير 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.