تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27241
بازدید دیروز : 344
بازدید هفته : 28100
بازدید ماه : 81378
بازدید کل : 10473133
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 28 / 8 / 1399

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۷ – آیه ۳ سوره  توبه

مهدی در قرآن  0351

 

وَ أَذَنٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسولِهِ إِلی النَّاسِ یَوْمَ الحَْجّ الأَکبرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِی‏ءٌ مِّنَ الْمُشرِکِینَ وَ رَسولُهُفَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَیرٌ لَّکمْوَ إِن تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِوَ بَشرِ الَّذِینَ کَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِیمٍ‏(۳)

ترجمه آیات

 (و این آیات ) اعلامی است از خدا و پیغمبرش به مردم در روز حج اکبر که خداوند و رسولش بیزار است از مشرکین ، حال اگر توبه کردید که توبه برایتان بهتر است ، و اما اگر سر پیچیدید ، پس بدانید که شما ناتوان کننده خدا نیستید ، و تو ( ای محمد ) کسانی را که کفر ورزند به عذاب دردناکی بشارت ده ( ۳) .

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 28 / 8 / 1399

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۸ – آیه ۳۴ توبه

مهدی در قرآن 0362

تفسیر جامع : 

قوله تعالى: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ کَثِیراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ.

این آیه بیان میفرماید حال علماء و رهبانان (کشیش) یهود و نصارى را که آنها رشوه میگیرند و حکم میکنند میان مردم و از طرق باطل ثروت و دارائى جمع و اندوخته مینمایند و منع کنند مردم را از پیروى کردن دین مقدس اسلام چه اسلام راهى است بسوى خدا و پیغمبر اکرم مردم را بآن راه دعوت فرموده و هر کس ممانعت کند مردم و مسلمین را از پیروى کردن قوانین و آئین اسلام و اوامر نواهى آن مشمول این آیه میباشد و داخل در زمره احبار و رهبان یهود و نصارى بوده باشد در کافى ذیل آیه وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّهَ از معاذ بن کثیر روایت کرده گفت شنیدم از حضرت صادق علیه السّلام که فرمود وسعت داده بر شیعیان ما در آنچه میتوانند از اموال خود انفاق کنند در راه خیر و معروف تا آنکه قائم ما ظاهر شود در آنوقت باید هر صاحب ثروتى دارائى خود را به امام زمان تسلیم دارد تا صرف شود بر جهاد کنندگان در راه خدا و استعانت بجویند مؤمنین بسبب آن اموال بر علیه دشمنان شیخ در کتاب امالى از مفضل بن عمر روایت کرده گفت فرمود حضرت صادق علیه السّلام هر مالیکه زکوه او داده شده گنج محسوب نمیشود اگر چه در هفت طبقه زمین پنهان باشد و اگر زکوه مال را نداده گنج است هر چند روى زمین باشد.

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 28 / 8 / 1399

مهدویت در قرآن – قسمت ۴۹ – آیه ۳۶ سوره توبه

مهدی در قرآن  0366

تفسیر جامع :

قوله تعالى: إِنَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتابِ اللَّهِ تعداد ماههاى سال در لوح محفوظ پروردگار دوازده است مطابق عدد منازل قمر و پیدایش سال و ماه از وقتى است که خداوند آسمان و زمین را بیافرید و تمام کرات را در فضا قرار داد و در اثر گردش آفتاب و ماه و زمین شب و روز و ماه سال پدیدار شد چهار ماه را از دوازده ماه حرام فرمود براى حکمت و مصلحتى و آنها عبارت از ذیقعده و ذیحجه و محرم و رجب است، اعراب در زمان جاهلیت حرمت اینها را نگاه میداشتند بطوریکه اگر یکى از ایشان قاتل پدر خود را در آن اوقات مشاهده مینمود متعرض قاتل نمى‏شد و چه بسا این معنا سبب آن میشد که آتش غضب آن شخص فرو مینشست و پس از گذشتن ماههاى حرام دست از قاتل بر میداشت و تجاوز و ستمگرى بیکدیگر نمى‏نمودند، و عله آنکه محرم را بمحرم نامیده‏اند آن بود که قتل و غارت را در آن ماه حرام میدانستند و چون در ماه صفر مرض و باو طاعون در مکه بروز نمود صورتهاى مردم در اثر آن مرض زرد رنگ گشت باین مناسبت آن ماه را صفر نام گذاشتند و در ربیع گیاهان روئیده و درختان سبز میشدند لذا آنماه را بربیع نام برى کرده‏اند و جمادیرا براى آن میگفتند که چشمه‏هاى آب کم و خشک میگردید رجب گویند چون ترک قتال بود در آنماه شعبان گفتند براى آنکه خیر در آن ماه زیاد بود رمضان میگویند چون گناه و عصیان در آن ترک میشود شوال نام گذاشته‏اند بجهه آنکه اعراب از خانهایشان حرکت می نمودند ذیقعده گفتند چه از قتل و غارت باز مى ‏نشستند ذیحجه از آنرو گویند که حج بجا می آوردند.

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 21 / 7 / 1399

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۰ – آیه ۳۶ سوره حجر

مهدی در قرآن  0378

 اطیب البیان فی تفسیر القرآن : 

گفت شیطان پروردگارا حال که من رانده شدم و مشمول لعن تو تا قیامت شدم، پس مرا مهلت ده و نمیران تا روزى که بنده ‏گان برانگیخته می شوند . امتحان بندگان که در مقابل انبیاء و ائمه و علماء و دعات حق فرمایشات الهى را ترک کنند و اطاعت شیطان کنند که کاشف از خبث سریره آنها است، چنانچه مؤمنین و مطیعین و عباد مخلصین اعتناء باو نکردند و بوظیفه خود عمل کردند، چنانچه خداوند می فرماید: از قول شیطان.

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 21 / 7 / 1399

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۱ – آیه ۳۸ سوره حجر

مهدی در قرآن  0380

تفسیر جامع:

إِلى‏ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ‏

از ابى علاء رازى روایت کرده گفت شخصى از حضرت صادق علیه السّلام سؤال نمود که مراد از وقت معلوم چیست؟ فرمود: روزى است که نفخه صور دمیده میشود و شیطان در میان نفخه اول و دوم خواهد مرد.

عیاشى از اسحق بن عمار روایت کرده گفت از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم روز معلوم که پایان مهلت شیطان است چه وقت میباشد؟ فرمود: شما خیال می نمائید که آن روز قیامت است که خداوند خلایق را مبعوث میفرماید خیر آن روز نیست بلکه مراد روز قیام قائم ما آل محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم است که چون قیام می نماید شیطان در مسجد کوفه حضور او میرسد و میگوید واى از امروز و آن روز، آن حضرت؛ شیطان را میگیرد و گردن میزند و آن روز وقت معلوم است.

منبع اصلی: تفسیر جامع، ج‏۳، ص۴۶(نرم افزار جامع التفاسیر)

مهدی در قرآن  0381

تفسیر شریف لاهیجی:

إِلى‏ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ

تا روز وقت دانسته شده که آن آخر ایام تکلیف و انقراض خلایق است در نفخه اولى و در حدیث حضرت صادق علیه السّلام وارد شده که مراد از «یوم وقت معلوم» وقت قیام قائم است و قائم آل محمد صلّى اللَّه علیه و آله آن لعین را در ارض کوفه گردن خواهد زد.

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 21 / 7 / 1399

مهدویت در قرآن – قسمت ۵۲ – آیه ۵۸ سوره یوسف

وَ جاءَ إِخْوَهُ یُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَیْهِ فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ (۵۸)

وَ جاءَ إِخْوَهُ یُوسُفَ: و آمدند برادران یوسف از کنعان به ملازمت یوسف.

فَدَخَلُوا عَلَیْهِ: پس وارد شدند بر او و به زبان عبرى تکلم و رسم خدمت بجاى آوردند.


 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399

بشارت‌های قرآنی درباره آخرالزمان

ادیان آسمانى شرط قبول اعمال صالح را ایمان به غیب مى‌دانند و تعدیل اخلاق و تکمیل و تکامل فضایل انسانى را وابسته به آن مى‌شمارند و اصولاً دعوت پیغمبران و رهبران آسمانى در نفوسى تأثیر شایسته دارد که احتمال وجود عالم غیب و امور ماوراء این عالم محسوس را بدهند، ایمان به ظهور مهدى و مصلح آخرالزمان نیز از جمله مطالب غیبى است که پیامبر اعظم اسلام از آن خبر داده و تصدیق او واجب است، روزى خواهد آمد که این حوادث و انقلابات عجیبى که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و قرآن از آن خبر داده‌اند واقع مى‌شود و روزى هم چنانچه قرآن خبر داده و پیامبر و اوصیاى آن حضرت در ضمن صدها روایات مژده داده‌اند، مصلح آخر الزمان ظهور مى‌کند و اسلام جهانگیر خواهد شد.

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399

ارتباط آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» با مهدویت

امام صادق علیه السلام در سخنی فرمودند: «هنگامی که قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف ما قیام کند، جایی روی زمین باقی نمی ماند مگر این که در آن جا صدای «أشهَدُ أن لا اله الا الله و أشهَدُ أنّ محمّداً رَسولَ الله» بلند می شود.»

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399

عزت دولت مهدوی در آیات و روایات

عزّت و عزّت‌خواهی واقعی در دولت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مصداق پیدا خواهد کرد و به دست او، وعده‌های الهی تحقق خواهد یافت.

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399

مهدویت در قرآن کریم

خداوند درسیصد وشصت وپنج آیه که در هشتاد سوره آمده است ، به صورت کلّی درباره مهدویت سخن گفته است . بیش از پانصد روایت از پیامبر وائمه-علیهم السلام – در تفسیر این آیات (نگارنده تمام این روایات رادر«معجم احادیث الامام المهدی »، ج ۵ باهمکاری گروهی ازنویسندگان گردآورده است.) نقل شده است.

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399

کدام آیه درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده است؟

در قرآن کریم آیات بسیاری داریم که موضوع اولیه آیه در زمان انبیای گذشته بوده است اما مصداقی از آن نیز در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم محقق می شود . تمامی ماجراهایی که از انبیای کرام نقل شده است به این دلیل بوده است که آن ماجرا ربطی به عصر رسول گرامی اسلام و وقائع زمان آن حضرت داشته است .

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399
آیات قرآن در ارتباط با عیسی و امام زمان

اشاره قرآن به نقش عیسی علیه السلام در مهدویت و امر ظهور

بر اساس شواهد قرآنی و حدیثی، یکی از حکمت‌های اصلی «رفعت» و بالا بردن عیسی علیه السلام به آسمان‌ها توسط خداوند و زنده‌ماندن ایشان، آماده‌سازی برای مأموریتی بزرگ در آخرالزمان است، بر این اساس عیسی علیه السلام پیامبری است که اهل کتاب را با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیعت می‌دهد.

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399
زمان ظهور در آیه های قرآن

زمان ظهور در آیه های قرآن

آماگی جهانی برای ظهور هنوز مشاهده نمی شود. لذا باید تلاش کرد و زمینه های لازم را برای آن فراهم ساخت. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وقتی ظهور می کنند که آمادگی از هر جهت در مردم وجود داشته باشد و مردم به معارف و اندیشه های قرآن و اسلام آگاه باشند.

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399
کدام آیات در قرآن اشاره مستقيم به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد

کدام آیات در قرآن اشاره مستقیم به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد

از نظر قرآن کریم، در طول تاریخ زندگی بشر، هیچ گاه زمین از حجت خدا خالی نبوده و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزیده تا انسان ها را در راه رسیدن به کمال مطلوب رهنمون باشند.

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399
قرآن کریم در آیات متعددی به دوران آخرالزمان اشاره کرده است

نعمتی که خداوند برای آن بیشترین «منّت» را بر ما دارد

با این‏که همه نعمت‏‌ها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتى رهین منت او هستند، اما خدای متعال در خصوص چند نعمت در قرآن کریم، تعبیر به منت فرموده که طبعاً از اهمیت بالاى آنها حکایت دارد.

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399

امام باقر علیه السلام فرمودند: «قائم ما چون ظاهر شود، تکیه به خانه کعبه زند و سیصد و سیزده مرد گرد او فراهم شوند و اول سنخش این باشد: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» … .

استاد قرائتی| چرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را بقیه الله می خوانیم؟

خداوند در قرآن می فرماید: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ۚ وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ؛ (و بدانید که) آنچه خدا بر شما باقی گذارد (از مال و ثروتی که در اثر کم فروشی به دست می آورید] برای شما بهتر است اگر ایمان داشته باشید و من نگهبان شما [بر حفظ ایمانتان و پذیرش در این راه] نیستم.»۱

«بَقِیَّتُ اللَّهِ» در این آیه به معنای درآمد و سودی است که از یک سرمایه حلال و خداپسندانه برای انسان باقی می ماند و صد درصد حلال است. اما در روایات، به هر وجود مبارکی که به اراده خداوند برای بشریت باقی می ماند، گفته می شود؛ ازجمله، سربازان مومنی که پیروزمندانه از جبهه جنگ بر می گردند؛ زیرا به اراده الهی باقی مانده اند.

به امام عصر عجل الله تعالی فرجه نیز ««بَقِیَّتُ اللَّهِ» می گویند؛ چون آن وجود شریف، به خواست خداوند برای هدایت مردم ذخیره شده است البته به سایر معصومان علیهم السلام نیز لقب ««بَقِیَّتُ اللَّهِ» داده شده است.۲

امام باقر علیه السلام فرمودند: «قائم ما چون ظاهر شود، تکیه به خانه کعبه زند و سیصد و سیزده مرد گرد او فراهم شوند و اول سخنش این باشد: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» سپس گوید من بقیه الله و حجت خدا و خلیفه او بر شما هستم و هیچ مومنی نباشد، مگر آنکه به این لفظ او را سلام دهد: «السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه».۳

پی نوشت ها:

سوره هود، آیه ۸۶؛

۲-کنزالدقائق، ج ۶، ص ۲۲۶؛

۳-کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص ۳۳۱٫

منبع: پرتوی از آیه های مهدوی؛ محسن قرائتی به کوشش حسن ملائی.

 

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 6 / 1399

در قرآن، آیاتى وجود دارد که ویژگى هاى برشمرده آنها را، مى توان بر یاران خاص حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف تطبیق داد و در بعضى از روایات نیز، بیان شده که این آیات در مورد مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف و اصحابش باشد.

 اوصاف یاران حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن 

آیا یاران اصلى امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عصاره تاریخاند و از میان این همه انسانهاى صالح و اولیاى الهى انتخاب آنان چگونه صورت مىگیرد، یعنى آنها داراى چه ویژگىهاى مىباشند که به این مقام برگزیده شدهاند؟!

 

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 / 4 / 1399

شباهت های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به قرآن

قرآن شفای جشم و جان مومنین است و برای کافران جز خسارت نیست ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز شفای جان مومنین و موجب خسارات برای کافران است (به جهت نابودی کافران در زمان ظهور).

شباهت های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به قرآن

در قرآن کریم بیان هر چیز وجود دارد چنانچه در سوره مبارکه نحل آیه ۸۹ می فرماید: «تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ»، وجود مبارک حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز بیان کننده همه چیز می باشد.

قرآن شفای جشم و جان مومنین است و برای کافران جز خسارت نیست. حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز شفای جان مومنین و موجب خسارات برای کافران است (به جهت نابودی کافران در زمان ظهور).

به وسیله قرآن کریم اسباب حرکت انسان ها به سوی نور فراهم می شود، این مطلب راجع به حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز صدق می کند که به وسیله آن امام عجل الله تعالی فرجه الشریف، مردم از تاریکی های نفس، جهل و … نجات می یابند.

منبع: زبور نور، هزار و یک نکته از زندگانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 / 4 / 1399

استاد قرائتی| ارتباط وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با تصریح قرآنی (وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ)

آیا می توان قبول کرد که انسان، عاشق رسیدن به مقام والای انسانی باشد، ولی در خارج چنین الگویی وجود نداشته باشد؟! مگر نه این است که برای هر نیاز و احساس درونی، یک واقعیت خارجی و بیرونی وجود دارد که آن احساس را اشباع می کند؟

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی