پرسش وپاسخ
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4230
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23067
بازدید ماه : 197456
بازدید کل : 1609135
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 / 3 / 1394

پرسش:

كيفيت نزول قرآن در ماه مبارک چگونه بوده است ؟

پاسخ:

درباره كيفيت نزول قرآن دوگونه آيات را در قرآن كريم مي توان يافت :

1- آياتي كه بر اختصاص دلالت دارند مانند آيه 185 سوره ( ( بقره ) ) و آيه 3 سوره ( ( دخان ) ) و آيه 1 سوره ( ( قدر ) ).

2- آياتي كه بر عموم و تفريق دلالت دارند مانند آيه 106 سوره ( ( اسرا ) ) و آيه 32 سوره ( ( فرقان ) ) .

سوالات قابل طرح در اين ميان يكي اين است كه چگونه بين اين دو طايفه از آيات را جمع بكنيم ؟ و ديگري اين است كه زمان بعثت -كه براساس قول شيعه 27 رجب به همراه نزول 5 آيه از سوره علق بوده - باقول نزول قرآن در شب قدر چگونه قابل جمع خواهد بود پاسخ هايي كه ازجانب علماي اهل سنت و شيعه داده شده به شرح ذيل است : 1- بيشتر اهل سنت و برخي از علماي شيعه ( مانند شيخ مفيد، سيد مرتضي ، ابن شهرآشوب ، پاسخ داده اند كه منظور از نزول آغاز و شروع نزول است كه در ماه رمضان بوده است زيرا هر حادثه اي را مي توان به زمان شروع آن نسبت داد ( ر.ك التمهيد اثر محمد هادي معرفت ج 1 ص 113 مثلا" ساختماني كه پنج سال طول مي كشد تا احداث شود مي توان گفت اين ساختمان در فلان سال ( يعني سال شروع ساختمان ) ساخته شده است از اين رو به نظر اين گروه ازعلماي شيعه طايفه اول از آيات در مقابل مفاد طايفه دوم قرارنمي گيرد .2-برخي گفته اند مقصود از رمضان ، رمضان خاص نيست بلكه نوع رمضان است يعني در هر شب قدر از هر سال به اندازه نياز مردم قرآن بر پيامبر ( ص ) نازل مي شد و جبرييل آن را به حسب مواقع حاجت به دستور خدا برپيامبرش ( ص ) مي خواند فخررازي اين احتمال را داده است ( ر.ك التفسيرالكبير ج 5 ص 85 ) بديهي است كه با اين فرض قرار گرفتن طايفه اول در برابرطايفه دوم منتفي مي گردد .3- برخي هم گفته اند مفاد طايفه اول نزول قرآن نيست بلكه معنا اين است كه ( ( شهر رمضان شهري است كه در فرض صيام آن قرآن نازل شده است ) ) ، ( الدر المنثور، اثر سيوطي ، ج 1 ص 190 ) . 4- به نظربرخي معناي طايفه اول آيات اين است كه معظم قرآن در ماه رمضان نازل شده است و به لحاظ آن انتساب نزول قرآن به ماههاي رمضان هم صحت پيدامي كند .( ر.ك في ظلال القرآن اثر سيد قطب ج 2 ص 79 ) . 5- برخي از جمله شيخ صدوق معتقدند كه قرآن به صورت مجموع در يك شب قدر بربيت العزه يا بيت المعمور نازل گرديده است سپس در طول 20 يا 23 سال به صورت تدريجي بر پيامبر نازل گرديد اين ديدگاه برگرفته از برخي شواهد تاربخي و روايي است مثلا" : صدوق از امام صادق ( ع ) نقل مي كند : قرآن يك جا بر بيت المعمور نازل شده است آنگاه در طول بيست سال بر پيامبر نازل شده است ( ر .ك الاعتقادات ، اثر صدوق ، ص 101 و بحار الانوار، ج 18 ص 250 ) . 6- ديدگاه ديگر برخي علماي شيعه مانند فيض كاشاني ( تفسير صافي ج 1 ص 41 ) و ابو عبدالله زنجاني ( تاريخ قرآن ، ص 10 ) ابراز نموده اند كه منظور از نزول قرآن فرود آمدن الفاظ قرآن نيست بلكه منظور حقايق و مفاهيم آن است و نيز مراد فرود آمدن قرآن بر قلب رسول الله ( ص ) مي باشد كه درروايات تعبير به بيت المعمور شده است . 7- ديدگاه آخر، نظر علامه طباطبايي است كه با فرق گذاشتن ميان نزول دفعي و تدريجي معتقدند : انزال همان نزول دفعي است كه مرحله مفاهيم و حقايق و مقام احكام است و تنزيل همان نزول تدريجي است كه مرحله قطعه قطعه و مقام تقصيل قرآن را شامل مي گردد اين ديدگاه بر گرفته از برخي شواهد قرآني است از جمله آيه 1 سوره هود كه مي فرمايد : ( ( كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير ) ) ديگراينكه آيه هاي قرآن اين نكته را تاييد مي كنند كه گاهي رسول الله ( ص ) عجله در قرايت قرآن داشتند معلوم مي شود مفاهيم و معاني در نزد حضرت بوده كه هنوز در قالب الفاط در نيامده بود آيه 16 سوره قيامت مي فرمايد : ( ( زبان خودرا به قرآن با عجله حركت نده و يا آيه 114 سوره طه مي فرمايد : ( ( قبل از اتمام وحي قرآن عجله در قرآن مكن ) ) ، ( ر .ك ترجمه تفسير الميزان ج 15 ص 479 ). حاصل سخن اين كه با توجيهي كه از علامه طباطبايي گذشت مي توان دوطايفه از آيات وارده در مسيله نزول قرآن را با هم جمع كرد .افزون بر آن 5آيه اي كه در زمان بعثت پيامبر ( ص ) بر حضرت نازل گشته بر اساس اين تحليل كه گذشت در مقابل آيات مربوطه به نزول قرآن هم قرار نمي گيرد و به جهت اينكه طايفه اول از آيات مربوط به مقام حقايق و مفاهيم بود نه الفاظ بنابراين در شب قدر سوره علق نازل گشته بلكه مقام احكام بوده كه بيانش گذشت .

___________________________________________________________________

پرسش:

شب قدر كدام شب ماه رمضان است؟ بعضي مي‏گويند شب 19 ، 21 ، 23 ، 27 ولي معلوم نيست كدام شب؟

پاسخ:

شب قدر به اين جهت قدر ناميده شده كه تمامي مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مي‏شود. شاهد اين معني سوره دخان است كه مي‏فرمايد: (انا انزلناه في ليله مباركه انا كنا منذرين فيها يفرق كل امر حكيم);( سوره دخان، آيه‏هاي 3 – 4) ما اين كتاب مبين را در شبي پر بركت نازل كرديم و ما همواره بيم دهنده بوده‏ايم، در آن شب هر امري بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مي‏گردد.

در اين كه ليله القدر در ماه رمضان است هيچ شك و ترديدي نيست چرا كه آيات قرآن نشان دهنده اين مسأله است؛ خداوند مي‏فرمايد كه قرآن در ماه مبارك رمضان نازل شده (شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن);( سوره بقره، آيه 185) و از سوي ديگر مي‏فرمايد: (انا انزلناه في ليله القدر); ( قرآن در شب قدر نازل شده است. ولي در اين كه كدام شب از شب‏هاي ماه مبارك رمضان شب قدر است ميان علما اختلاف نظر وجود دارد و در اين زمينه تفسيرهاي زيادي شده، از جمله شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بيست و يكم، شب بيست و سوم، شب بيست و هفتم و شب بيست و نهم.

ولي مشهور و معروف در روايات اين است كه اين شب در دهه آخر ماه رمضان و شب بيست و يكم و يا بيست و سوم قرار دارد. در روايتي از رسول خدا(ص) پرسيدند كه شب قدر كدام يك از اين شب‏هاست؟ حضرت فرمودند: «اِلْتَمِسَوُها فِي العَشرِ الاواخِرِ مِنْ شَهرِ رَمَضان); ( بحارالانوار، مجلسي، ج 94، ص 10، باب لیله القدر و فضلها ) آن را در دهه آخر ماه رمضان جستجو كنيد. و در روايتي از امام صادق(ع) آمده است كه شب قدر بيست و يكم يا بيست و سوم است. حتي هنگامي كه راوي اصرار كرد كدام يك از اين دو شب؟ حضرت فرمود: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت كنم كدام يك را انتخاب نمايم امام(ع) تعيين نفرموده و افزود: «ما ايسر ليلتين فيما نظلب»;( نورالثقلين، ج 5، ص 625، ح 58) چه آسان است دو شب براي آنچه مي‏خواهي. و همچنين از امام باقر(ع) درباره (انا انزلناه في لیله مباركْ)، سؤال كردند حضرت فرمود: «نَعَم ليله القدر و هِيَ في كُلَّ سَنَه في شهرِ رمضان في العَشرِ الاواخر»;( فروع كافي، كليني، ج 4، ص 158، باب في لیله القدر)

بله، اين شب، شب قدر است و آن در هر سال در ماه رمضان و در دهه آخر آن است.

روايات متعددي از اهل بيت(عليهم السلام) نقل شده كه شب بيست و سوم تكيه شده است در حالي كه روايات اهل سنت بيشتر روي شب بيست و هفتم تأكيد دارد كه به چند مورد در اينجا اشاره مي‏شود:

الف) «عن اُبّي بن كعب قال قال اُبي في ليله القدر و الله اِنّي لاعلمها و اكثر علمي هي اللیلهه التي أمرنا رسول الله(ص) بقيامها هي ليله سبع و عشرين»;( صحيح، مسلم، ج 6، ص 43، باب لیله القدر و قيامها)

از ابي بن كعب نقل شده كه در مورد شب قدر گفت به خدا قسم من شب قدر را مي‏دانم و اكثر علم من آن شبي است كه رسول خدا(ص) ما را به قيام آن شب امر كرد و آن شب، شب بيست و هفتم است.

ب) عايشه روايت كرد كه: «انّ رسول الله(ص) قال: تحروا ليله القدر في الوتر من العشر الاواخر من رمضان»;( صحيح، بخاري، ج 3، ص 103، كتاب فضل لیله القدر)

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: لیله القدر را در يكي از شب‏هاي فرد دهه آخر ماه رمضان بيابيد.

د) ابن عباس روايت مي‏كند كه پيامبر فرمود: «التمسوها في العشر الاواخر من رمضان ليله القدر في تاسعه تبقي في خامسه تبقي»;( همان، ج 3، ص 103، كتاب فضل لیله القدر) شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان جستجو كنيد؛ در نُه شبي كه باقي مانده و در هفت شبي كه باقي مانده و در پنج شبي كه باقي مانده است و فلسفه مخفي بودن شب قدر در ميان شب‏هاي سال، يا در ميان شب‏هاي ماه مبارك رمضان براي اين است كه مردم به همه اين شب‏ها اهميت دهند، همان گونه كه خداوند رضاي خود را در ميان انواع طاعات پنهان كرده تا مردم به همه طاعات روي آورند و غضبض را در ميان معاصي پنهان كرده تا از همه بپرهيزند و دوستانش را در ميان مردم مخفي كرده تا همه را احترام كنند و اجابت را در ميان دعاها پنهان كرده تا به همه دعاها رو آورند و اسم اعظم را در ميان نام‏هايش مخفي ساخته تا همه را بزرگ دارند و وقت مرگ را مخفي ساخته تا در همه حال آماده باشند.

در مورد فضيلت و ارزش شب قدر روايات زيادي وجود دارد كه ما به دو نمونه از آنها اشاره مي‏كنيم:

الف) از پيامبر اكرم(ص) روايت شده: «من احيا لیله القدر حول عنه العذا بالي السنه القابله»؛ كسي كه شب قدر را احيا بدارد عذاب تا سال آينده از او دفع مي‏شود.( بحارالانوار، ج 98، ص 145، روایت 3، باب 7)

ب) از امام باقر(ع) روايت شده: «من احيا لیله القدر غفرت له ذنوبه عدد نجوم السمأ و مثاقيل الجبال و مكابيل البحار»;( همان، ج 98، ص 146، روایت 3، باب 7)  كسي كه شب قدر را احيا بدارد گناهانش آمرزيده شود، هر چند گناهانش به عدد ستارگان آسمان و وزن كوه‏ها و مقدار آب درياها باشد.

___________________________________________________________________

پرسش:

شب قدر را تفسير كنيد؟

پاسخ:

تفسیر لیله القدر را فقط امام معصوم (سلام ا... علیه) می تواند بیان فرماید . و آنچه بیان می شود حاکی از اندیشه ها و برداشت های بشری است .

"انّا انزلناه في ليلة القدر..." ما آن (قرآن‌) را در شب قدر نازل كرديم و تو چه مي‌داني شب قدر چيست‌؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است‌. فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگار خود براي تقدير هر كاري نازل مي‌شوند. آن شب انباشته از سلامت‌، بركت و رحمت تا طلوع صبح است‌. (سوره قدر)

قدر به معناي اندازه‌گيري‌، تقدير و برنامه‌ريزي و تنظيم امور آمده براساس روايات فراواني كه وارد شده‌، در شب قدر امور و سرنوشت افراد براي سال آينده رقم مي‌خورد. شب زنده‌داري و عبادت در اين شب موجب آمرزش گناهان خواهد بود. درسوره بقره مي‌خوانيم كه قرآن در ماه رمضان نازل شده "شَهْرُ رَمَضَان‌َ الَّذِي‌َّ أُنزِل‌َ فِيه‌ِ الْقُرْءَان‌ُ..."(185،بقره‌) در سوره قدر آمده كه قرآن در شب قدر نازل شده "إِنَّـآ أَنزَلْنَـَه‌ُ فِي لَيْلَة‌ِ الْقَدْرِ".(قدر،1); بنابراين شب قدر در ماه مبارك رمضان واقع شده و در آيه ديگري از سوره قدر خداوند اين شب را بهتر از هزار ماه مي‌داند "لَيْلَة‌ُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّن‌ْ أَلْف‌ِ شَهْرٍ." (قدر، 2) و منظور از برتري اين شب از هزار ماه‌، اين است كه اِحيا و بيدار ماندن و به عبادت پرداختن در اين شب‌، از عبادت هزار شب بهتر است‌. در سوره دخان خداوند اين شب را مبارك خوانده و فرمود: "انّا انزلناه في ليلة مباركة‌" (دخان‌، 2) منظور از مبارك بودن اين شب است كه ظرفيت و گنجايش خير كثيري داشته‌، چون بركت به معناي خير كثير است و قرآن خير كثيري بود كه در آن شب نازل شده و رحمت و اسعه‌اي بود كه دامنش همه خلق را گرفت در ادامه مي‌فرمايد: "فيها يفرق كل امر حكيم‌" (4، دخان‌) كه مقصود اين است در اين شب‌، امور و احكام و معارفي كه به صورت كلي و اجمالي بر پيامبر9 نازل شده بود، جزئيات آن به صورت تفصيلي بيان مي‌شود; البته تفاسير ديگري در مورد اين آيه وجود دارد; لكن اين معني صحيح‌تر به نظر مي‌رسد.(ر.ك‌: تفسير الميزان‌، علامه طباطبايي‌، ج 20، ذيل آيات سوره قدر، ص‌ـ 333، نشر اسماعيليان‌; الميزان‌، همان‌، ج 18، ص 130 ـ 133.)

همه روزها و شبها مخلوق خداست‌، و هيچ "زماني‌" به خودي خود، بر "زمان‌" ديگر برتري ندارد; ولي برخي از روزها يا شبها به خاطر حوادثي كه در آنها رخ داده‌، برتري و قداست خاصي پيدا كرده‌اند كه قرآن آنها را "أيّام اللّه‌" (ابراهيم‌، 5) ]روزهاي ظهور رحمت و قدرت الهي‌[ خوانده است‌; مانند: روز نجات ابراهيم‌از آتش و... .

شب قدر هم يكي از آن زمانهاست كه چون در آن‌، قرآن بر قلب مبارك پيامبر نازل شده و شب فرود آمدن فرشتگان و روح است‌، قدر و منزلت خاصي پيدا كرده‌; به گونه‌اي كه عمل صالح و عبادت و بندگي خدا در آن شب‌، از هزار ماه بهتر است‌. قرآن كريم مي‌فرمايد: "ليلة القدر خير من الف شهر  تنزّل الملـَئكة و الرّوح فيها بإذن ربهم من كل‌ّ أمر" (قدر، 3 و 4)

برخي از حكمتها و فلسفه‌هاي وجودي شب قدر عبارتند از:

1. شب قدر، نعمت و موهبت الهي بر امت پيامبراكرم‌است‌.(تفسير نمونه‌، آيت‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 27، ص 190، دارالكتب الاسلاميه‌.)

2. شب قدر براي آن است كه انسان‌، لااقل يك يا چند شب خود را در سال به عبادت پروردگار عالم اختصاص دهد.

3. شب قدر به اين جهت "قدر" ناميده شده كه مقدرات يك سال انسانها (حيات‌، مرگ‌، رزق‌، ...) براساس لياقتها و زمينه‌هايي كه خود آنها به وجود آورده‌اند، تعيين مي‌شود; بنابراين‌، وجود چنين شبي باعث مي‌شود تا انسان با تفكر و تدبّر به خود آيد، و اعمال يكساله خود را ارزيابي كند، و با به وجود آوردن زمينه‌هاي مناسب‌، بهترين سرنوشت را براي خود رقم زند.

4. در شب قدر، تفسير امور ساليانه به ولي‌ّ امر (امام هر عصر) نازل مي‌شود و دربارة خويش و مردم به دستورهاي ويژه‌اي مأمور مي‌گردد. (اصول كافي‌، كتاب الحجة‌، باب 97، حديث 3)

چرا شب قدر مخفي است‌؟

يكي از حكمتها و فلسفه‌هاي مخفي بودن شب قدر در بين شبهاي سال‌، يا در ميان شبهاي ماه مبارك رمضان‌، اين است كه مردم به همة اين شبها اهميت دهند; همانگونه كه خداوند متعال‌، رضاي خود را در ميان انواع عبادتها و كارهاي خير پنهان كرده تا مردم به همة آنها روي آورند، و غضبش را در ميان گناهان پنهان كرده تا از همه آنها پرهيز كنند و دوستانش را در ميان مردم مخفي كرده تا به همه احترام بگذارند و... .(ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آية‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 27، ص 187 ـ 190، دارالكتب الاسلاميه‌.)

___________________________________________________________________

پرسش:

آثار معنوي و اجتماعي روزه چيست؟

پاسخ:

روزه يك «مكتب عالي تربيتي» و يك وسيله مؤثر براي «كنترل هوسهاي سركش» و تعديل شهوات و «تقويت نيروي ايمان و اراده» است. از اين رو، قرآن مجيد روي اين قسمت تكيه كرده مي‏فرمايد: «روزه بر شما واجب است چنان كه بر امتهاي پيشين نيز واجب شده بود تا پرهيزگار باشيد» (بقره /183) بدين ترتيب، قرآن، هدف از روزه را «پرهيزگاري» و «تقوا» معرفي مي‏كند.

هم چنان كه در مواقع شيوع بيماري هاي واگير و خطرناك، حالت فوق العاده‏اي اعلام مي‏شود و همه نيروهاي پزشكي و بهداشتي براي مبارزه با ميكروبهاي خطرناك و خانمان سوز آن، بسيج مي‏گردد به طوري كه كوچكترين تعليل و يا مسامحه در اين باب ممكن است به قيمت نابودي هزاران نفر تمام شود، همچنين در طول يازده ماه از سال، بر اثر الودگي اجتماع و غلبه عوامل فساد، ميكروبهاي خطرناك گناه، هوسهاي كشنده، افكار شيطاني، خيانتها و تقلبها، در افكار انسان نفوذ مي‏كند و هر لحظه سعادت و آرامش او را تهديد مي‏نمايد. از اين جهت براي مبارزه با چنين خطرات، يك حالت فوق العاده به نام «روزه» در سرتاسر كشور اسلامي‏اعلام مي‏شود، تا با بسيج نمودن نيروهاي الهي و معنوي ميكروب گناه و آلودگي نابود گردد، و نيروهاي شيطاني، خلع سلاح شوند. دلهاي بيمار و بيماري دلها بهبود يابد، پرده‏هاي غفلت و غرور دريده شود و جانها و روانها پاك گردد تا آنجا كه در پايان ماه رمضان، آثار يك «تجديد حيات معنوي» به طور واضح به چشم بخورد.

از اين رو، در سخنان پيشوايان مذهبي روزه به عنوان «حجابي از گناه» و «سپري در برابر آتش» معرفي شده است. پيشواي ششم ما حضرت صادق(ع) فرمود: «روزه تنها ترك آب و غذا نيست بلكه روزه حجابي است از تمام گناهان». هر قدر در اين قسمت كوتاهي كنيد از ارزش روزه شما كاسته مي‏شود چه بسيارند گرسنگان و چه كم هستند روزه داران.

روزه عامل پيروزي انسان بر «حكومت عادت و شهوت» است و انسان را از «بردگي تمنيات نفساني» آزاد مي‏سازد. بديهي است تا انسان زنجير اسارت خواسته‏هاي دل و خواهشهاي نفس را پاره نكند و به حكومت عادات خاتمه ندهد، انسان آزاده نيست. رسيدن به يك چنين كمال انساني نيازمند پايداري و مقاومت است و روزه پديد آرنده چنين كمال است.

روزه محرك عواطف انساني و «درس مساوات انسانها» و «راه تجربي احساس دردهاي جانكاه مستمندان و گرسنگان» است و علاوه نمودار اتحاد و مساوات مسلمانان است كه همة طبقات اعم از فقير و ثروتمند برنامه يكنواختي را اجرا مي‏كنند. پيشواي ششم حضرت صادق(ع) فرمود: «خداوند روزه را براي اين قرار داده كه ميان توانگر و مستمندان مساوات برقرار گردد چه اينكه ثروتمندان هرگز گرسنگي نمي‏بينند تا به درد دل فقيران برسند، و بر آنها رحم كنند». (علل الشرائع، /66)

از اين رو مي‏توان ماه رمضان را،«ماه بيداري وجدانها و انديشه‏ها ناميد».

___________________________________________________________________

پرسش:

فضيلت ماه مبارك رمضان و شب قدر از چه روست؟

 

پاسخ:

هيچ بخشى از زمان ذاتاً با بخش ديگر تفاوت ندارد. ولى برخى ساعتها و روزها و ماهها شرافت عرضى يافته اند. مثلا روز هفدهم ماه ربيع الاوّل به دليل ولادت حضرت رسول اكرم((صلى الله عليه وآله)) از ميمنت و شكوهى ويژه برخوردار شده است. همچنين است ديگر روزهاى ميمون و مبارك. از حضرت على((عليه السلام)) روايت است: «هر روزی که در آن، خداوند را نافرمانى نكنند، عيد است.»

در ماه مبارك رمضان مؤمنان از مظاهر شهوت و حيوانيّت دورى مى گزينند و به عالم روحانيّت و معنويّت نزديكتر مى شوند. رمضان، ماهى است كه مؤمنان ميهمان خداوندند و روزه يكى از عوامل بسيار مهم خودسازى است. شب قدر، شبى است كه از همه شبها پربركت تر و باارزشتر است. قرآن بر پيامبر گرامى اسلام((صلى الله عليه وآله)) در شب قدر نازل شده و عبادت و عمل صالح در اين شب بهتر از عبادت و عمل صالح در هزار ماه است در اين  شب، فرشتگان گروه گروه به اذن پروردگار نازل مى شوند و خدمت حضرت مهدى، امام زمان((عليه السلام)) مشرّف مى شوند و آنچه براى هر كس مقرّر شده است بر آن امام ((عليه السلام)) عرضه مى كنند.

___________________________________________________________________

پرسش:

بهترين عمل و عبادت در شب هاي قدر چيست ؟

پاسخ:

آنچه كه در همه اوقات خصوصا در شب هاي قدر و بالاخص در سحرگاه آن مطلوب است برقراري ارتباط معنوي با عالم ملكوت ، باز نمودن دريچه دل به سوي خداوند، دل بدو سپردن و هماهنگ با نظام آفرينش از مسير اوحركت كردن است و بهترين اعمال آن است كه موجب افزايش معرفت ديني و هدايت انسان گردد .ازاين رو در احاديث شريفه يك ساعت فكر نمودن بهتر از هشتاد سال عبادت دانسته شده و در گل وقت سال ؛ يعني ، سحرگاه شب قدر دستور به آموزش و طلب علم داده اند .چه اين كه بهترين ماه هاي سال ماه مبارك رمضان و بهترين شب هايش شب هاي قدر و بهترين ساعاتش سحرگاه آن مي باشد و اين كار با برگزاري جلسات و بحث هاي ديني به صورت عمومي يا خصوصي و يا مطالعه كتاب هاي معارف اسلامي و يا قرآن و احاديث و ادعيه و مناجات هاي نقل شده ازايمه ( ع ) و دقت و تدبر در آنها امكان پذير است . براي حسن تقدير اموربهترين كار دعا و استغفار به درگاه خداوند و انفاق است . هم چنين به جاآوردن اعمال شب قدر كه در مفاتيح الجنان مذكور است. ;

___________________________________________________________________

پرسش:

اين كه در همه ايام سال مخصوصاً در ماه رمضان دعا مي‏كنيم كه مثلاً خدایا به مردگان ترحمی بفرما آيا ممكن است به مرده اثر بگذارد؟

 

پاسخ:

بله، دعا و اعمال خير براي درگذشتگان و اموات مسلمانان مؤثر است. يكي از اصحاب رسول خدا(ص) مي‏گويد: رسول خدا(ص) فرمود: براي اموات خود، هديه بفرستيد. پس پرسيدم: هديه چيست؟ آن حضرت فرمود: صدقه و دعا. (زيرا) ارواح مؤمنان هر جمعه در برابر خانه‏هاي خود مي‏آيند و ندا مي‏كنند كه اي بستگان من! اي فرزندان من! و اي پدر و مادر من! بر ما مهرباني كنيد با انفاق درهمي يا قرص ناني يا جامه‏اي و نيز آن حضرت فرمود: هر صدقه‏اي كه براي مرده‏اي بدهيد، فرشته‏اي آن را در طبقي از نور مي‏گذارد و بر صاحب آن قبر عرضه مي‏كند و او نيز آن را گرفته و داخل قبر مي‏برد و قبرش به وسيله آن هديه، فراخ مي‏گردد.

علامه مجلسي در زادالمعاد مي‏نويسد: بايد مردگان را فراموش نكنيد. زيرا دست آنها از اعمال خير كوتاه گرديده و از خويشاوندان خود انتظار دارند كه براي آنها دعا كنند و نماز گذارند و اعمال خير انجام دهند و اين اعمال در وضعيت آنها در قبر مؤثر است.

___________________________________________________________________



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی