تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11527
بازدید دیروز : 33917
بازدید هفته : 407808
بازدید ماه : 707093
بازدید کل : 3355116
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 1 / 1397


13 تصویر از شخصیت امام علی(ع) به روایت یک مسیحی

جرج جرداق مسیحی در وصف علی(ع) می گوید: «ای دنیا! چه می شد که همه توان خود را گرد می آوردی و در هر روزگاری «علی» ای با آن قلب و زبان و امتیازاتش عنایت می کردی!»

صدای شیعه: جرج جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی است که پدر و مادرش به حضرت على (ع) بسیار ارادت داشتند و بر سردر خانه خود، سنگى را نصب کرده بودند که روى آن جمله لا فتى الا على، لا سیف الا ذوالفقار حک شده بود. جرج جرداق در وصف حضرت علی(ع) می گوید: "ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی".

او با نوشتن کتابی درباره امام علی (ع) بین شیعیان شناخته شده است. کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» مشهورترین کتاب اوست که در 5 جلد با عناوین «علی و حقوق بشر» ، «علی و انقلاب فرانسه» ، «علی و سقراط» ، «علی و دوران زندگانی اش» و «علی و قومیت عربی» به زبان فارسی منتشر شده است.

20 نکته از سخنان جرداق در کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» را در آن به توصیف شخصیت و بزرگی حضرت علی (که درود خدا بر او باد) برای وجدان های بیدار انسانی پرداخته است، به انتخاب خبرآنلاین در ادامه می خوانید.


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 1 / 1397





بیست و پنج هزار فرشته برای تو


حتما برایتان پیش آمده است که شخصی به شما مراجعه کند و در حالی که مشکلی دارد از شما بخواهد به او کمک کنید.
خوب بعضی وقت‌ها با یک تلفن می‌توانی مشکل او را حل کنی!
امّا من امروز متوجّه شدم که باید دعا کنیم و از خدا بخواهیم یک نفر به ما مراجعه کند تا مشکل او را حل کنیم و برای حل مشکل او مجبور باشیم چند قدم راه برویم!
تو می‌دانی که من نمی‌خواهم در مورد فواید راه رفتن سخن بگویم چون بحث ما در مورد ورزش نیست، اگر چه پیاده‌روی بسیار مفید و لازم است. به قول معروف بهترین دکتر برای سلامتی ما همین پیاده‌روی است. امّا من می‌خواهم از منظر معنویّت و کمال روحی با شما سخن بگویم.
امیدوارم شما بعد از خواندن این فصل سعی کنید تا برای رفع مشکل مؤمنی قدم بردارید و راه بروید!
چرا که این راه رفتن با راه رفتن‌های دیگر خیلی فرق می‌کند.
خیلی وقت‌ها شخص گرفتاری به ما مراجعه می‌کند و ما می‌توانیم با کمک گرفتن از دیگران مشکل او را حل کنیم.
خوب تلفن را برمی‌داریم و با دوستان خود سخن می‌گوییم!
امّا من می‌خواهم بگویم این بار بلند شو و برای رفع مشکل مؤمنی، با دوستان خود قرار ملاقات بگذار و پیش آنها برو و حضوری با آنها سخن بگو که در این صورت اثر بسیار زیادتری دارد.
خوب، حالا دیگر آماده شدی تا برای رفع مشکل مؤمنی راه بروی، پس بدان همین که اوّلین قدم را برمی‌داری، خداوند دو فرشته از فرشتگان خویش را همراه تو می‌کند!
آنها مأموریّت دارند هر کجا که بروی همراه تو بیایند!
یکی از آنها سمت راست تو قرار می‌گیرد و دیگری در سمت چپ تو!
آیا می‌دانی آنها برای چه همراه تو هستند؟
خدا این دو فرشته را همراه تو می‌کند تا اوّلاً برای گناهان تو استغفار کنند و از خداوند بخواهند تا گناهان تو را ببخشاید، ثانیا آن دو فرشته برای برآورده شدن حاجت خود تو دعا کنند!
دوست من! این مطلبی را که برایت گفتم در سخن امام صادق(ع) به آن اشاره شده است.8
اگر به دنبال آن هستی که خدا گناهانت را ببخشاید، فقط به فکر این نباش که تسبیح در دست بگیری و هزار بار «استغفر اللّه» بگویی!
برخیز و به مردم کمک کن، برای رفع گرفتاری آنها تلاش کن، به مردم محبّت کن، تا به این وسیله فرشتگانی که دعایشان مستجاب است برای آمرزش گناهان تو دعا کنند!
عزیزم، اگر حاجت مهمّی داری و مدّت‌هاست که هر چه دعا می‌کنی به آرزوی خود نمی‌رسی این دستور را عملی کن.
بلند شو و برای رفع مشکل مؤمنی قدم بردار و باور کن در این صورت فرشتگان برای تو دعا می‌کنند تا به حاجتت برسی!
نمی‌خواهد این قدر این در و آن در بزنی!
به خدا قسم با خدمت کردن به افراد مؤمن، می‌توانی به اوج آسمان‌ها برسی، می‌توانی به حاجت خودت برسی، می‌توانی از سیاهی گناهان پاک شوی!
آیا باز هم برایت بگویم؟
آیا خبر داری وقتی برای رفع مشکل مؤمنی قدم برمی داری نگاه بیست و پنج هزار فرشته به تو است و در سایه مهربانی آنها راه می‌روی؟
هر قدمی که برمی‌داری خداوند برای تو ثواب کار نیک، می‌نویسد و گناهی از گناهان تو را می‌بخشد!9
به راستی آیا تجربه کرده‌ای که در سایه مهربانی بیست و پنج هزار فرشته بودن چه مزه‌ای دارد؟
کاش چشم دل ما باز بود و خودمان، این همه عظمت را می‌دیدیم که وقتی برای کمک به مردم قدم برمی‌داریم، در عالم بالا چه غوغایی می‌شود! بیست و پنج هزار فرشته مأمور می‌شوند تا بر سر تو سایه مهربانی بگسترانند!


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 1 / 1397

سیره علما و مراجع در توسل به حدیث کساء

جهت آشنایی و بهره مندی ارادتمندان اهل‌بیت(ع) نقش و جایگاه حدیث شریف کساء و تاثیر قرائت آن در رفع گرفتاری‌ها و مشکلات شیعیان را منتشر می کند.*فضیلت و اثر حدیث کساء به نقل از پیامبر خدا (ص)
در بخش نهایی حدیث کساء آمده است حضرت علی(ع) از رسول خدا، پرسیدندکه چه اثرو فضیلتی براین واقعه ازجانب خدا قرار داده شده است؟ پیامبر(ص) فرمودند: قسم به آنکه به حق، مرا به پیامبری مبعوث کرد، این حدیث در مجلسی از مجالس اهل زمین که جمعی از دوستان و شعیان ما درآن باشند، نقل نمی شود، مگر اینکه از جانب خدا برآنها رحمت نازل می شود و ملائکه برآن جمع احاطه نموده و برای آنها طلب مغفرت می کنند و اگر در بین آن جمع اندوهناک و غمگینی باشد، اندوه و غمش برطرف می شود» امام علی (ع) پس از شنیدن آثار و فضایل آن فرمودند:« به خدا سوگند! ما و شیعیانمان در دنیا و آخرت رستگار شدیم و سعادت یافتیم».

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 1 / 1397

تربیت‌یافتگان خاص امام علی علیه السلام را بشناسیم
استاد حوزه در نشست "أصحاب ولایت" در پاسخ به این سئوال که "تربیتِ تربیت یافتگان امام علی(ع) اساساً به کجا منتهی می شود؟ " گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «أَنَا أَدِيبُ‏ اللَّهِ‏ وَ عَلِيٌّ أَدِيبِي/ من تربیت شده خدای تعالی و علی(ع) تربیت شده من است»؛ یعنی امام علی(ع) با یک واسطه ادب را از خدای تعالی گرفته است و آن واسطه پیامبر(ص) است که از طریق وحی این کار را انجام داده است.

امیرالمؤمنین(ع) باب علم خداوند متعال است و در فرمایشی می فرماید: «من از همان دوران طفولیت همراه پیامبر(ص) بودم و گاهی پیامبر لقمه می گرفت و در دهان من قرار می داد»؛ بنابراین تربیت شدگان مکتب امام علی(ع) با دو واسطه این تربیت را از پروردگار گرفته اند و ما می توانیم از باب امیرالمؤمنین(ع) بنگریم و ببینیم تربیت شدگان او چگونه تربیت شده اند؛ البته ما اشخاصی را داریم که پیامبر(ص) و امام علی(ع) را دیدند؛ ولی تربیت نشدند.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 1 / 1397

دانلود

از بینندگان شبکه ولایت که تاکنون اهل تسنن بوده با برنامه تماس گرفته و در حین برنامه شهادتین خود را ادا کرده و به حقانیت امیر المومنین علی علیه السلام شهادت می دهد ...

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 1 / 1397


▐✿▐مولود کعبه ▐✿▐
ویژه نامه ولادت با سعادت مولای متقیان ،‌امیر مومنان،
مولی الموحدین ، اولین مقتدا و پیشوای شیعیان جهان ،
حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام




▐♣*♣*♣▐یک جرعه معرفت▐♣*♣*♣▐

قالَ الامام علی علیه السلام:

اَلْعُقُولُ أئِمَّهُ الأفْکارِ، وَ الاْفْکارُ أئِمَّهُ الْقُلُوبِ،
وَ الْقُلُوبُ أئِمَّهُ الْحَواسِّ، وَ الْحَواسُّ أئِمَّهُ الاْعْضاءِ.([۱۶])


فرمود: عقل هر انسانى پیشواى فکر و اندیشه اوست;
و فکر پیشواى قلب و درون او خواهد بود;
و قلب پیشواى حوّاس پنج گانه مى باشد،
و حوّاس پیشواى تمامى اعضاء و جوارح است.



بحارالأنوار: ج ۱، ص ۹۶، ح ۴۰.


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 1 / 1397

حركت فرهنگي و سياسي امام جواد (علیه السلام)


امام جواد (علیه السلام) همانند پدر بزرگوارشان در دو جبههُ سياست و فكر و فرهنگ قرار داشت .موضعگيرها و شبهه افكني هاي فرقه هايي چون زيديه ، واقفيه ، غلات مجسمه، امام را بر آن داشت تا در حوزه فرهنگ تشيع در برابر آنان موضعي شفاف اتخاذ كند .

امام در موضعگيري در برابر فرقه زيديه كه امامت را پس از علي بن حسين زين العابدين (علیه السلام) از آن زيد مي پندارند .. در تفسير آيه " وجوه يومئذ خاشعة عاملة ناصبة " آنها را در رديف ناصبي ها خواندند. رجال كشي ،ص 319 - مسند الامام جواد (علیه السلام)، ص 150

حضرت در برابر فرقه واقفيه كه قائل به غيبت امام موسي كاظم(علیه السلام) بوده و بدين بهانه وجوهات بسياري را مصادره كرده بودند . آنان را نيز مصداق آيه " وجوه يومئذ خاشعة عاملة ناصبة " به شمار آورده و در بياني فرمودند : شيعيان نبايد پشت سر آنها نماز بخوانند. رجال كشي ،ص391 - مسند عطاردي ، ص 150
حضرت در برابر غلات زمان خويش به رهبري ابوالخطاب كه حضرت علي(علیه السلام) را تا مرز الوهيت و ربوبيت بالا برده بودند، فرمودند : لعنت خدا بر ابوالخطاب و اصحاب او و كساني كه درباره لعن او توقف كرده يا ترديد كنند. رجال كشي ،ص 444

موضعگيري تند حضرت درباره اين فرقه تا بدانجا بود كه حضرت در روايتي به اسحاق انباري مي فرمايند: " ابوالمهري و ابن ابي الرزقاء به هر طريقي بايد كشته شوند ". مسندالامام جواد ، ص298

حضرت در برابر فرقه مجسمه كه برداشتهاي غلط آنان ازآياتي چون " يدالله فوق ايديهم " و " ان الله علي العرش استوي " خداوند سبحان را جسم مي پنداشتند، فرمودند: " شيعيان نبايد پشت سر كسي كه خدا را جسم مي پندارد نماز گذارده و به او زكات بپردازند. تهذيب،ج3،ص283

فرقه كلامي معتزله كه پس از به قدرت رسيدن عباسيون به ميدان آمد و در سده نخست خلافت عباسي به اوج خود رسيد يكي ديگر از جريانهاي فكري و كلامي عصر امام جواد (علیه السلام) است .موضعگيري حضرت امام جواد (علیه السلام) چون پدر بزرگوارشان در اين برهه و در مقابل اين جريان كلامي از جايگاه ويژه اي برخوردار است تا آنجا كه مناظرات حضرت جواد(علیه السلام) با يحيي بن اكثم كه از بزرگترين فقهاي اين دوره به شمار مي رفت ، را مي توان رويارويي تفكر ناب تشيع با مناديان معتزله به تحليل نهاد كه همواره پيروزي باامام جواد (علیه السلام) بوده است .

امام جواد (علیه السلام) در راستاي بسط و گسترش فرهنگ ناب تشيع كارگزاران و وكلايي در مناطق گوناگون و قلمرو بزرگ عباسيان تعيين و يا اعزام نمود . به گونه اي كه امام در مناطقي چون اهواز ، همدان ، ري ، سيستان ، بغداد ، واسط ، سبط ، بصره و نيز مناطق شيعه نشيني چون كوفه و قم داراي وكلايي كارآمد بود .

امام جواد (علیه السلام) در راستاي نفوذ نيروهاي شيعي در ساختار حكومتي بني عباس براي ياري شيعيان در مناطق گوناگون به افرادي چون" احمد بن حمزه قمي "اجازه پذيرفتن مناصب دولتي داد، تا جايي كه افرادي چون " نوح بن دراج " كه چندي قاضي بغداد و سپس قاضي كوفه بود، از ياران حضرت(علیه السلام) به شمار مي رفتند كساني از بزرگان و ثقات شيعه چون محمد بن اسماعيل بن بزيع ( نيشابوري ) كه از وزراي خلفاي عباسي به شمار مي رفت به گونه اي با حضرت در ارتباط بودند كه وي از حضرت جواد (علیه السلام) پيراهني درخواست كرد كه به هنگام مرگ به جاي كفن بپوشد و حضرت خواست او را اجابت و براي وي پيراهن خويش را فرستاد .


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 1 / 1397


بیانات رهبر معظّم انقلاب پیرامون امام جواد (ع)


مبتكر بحث‌های آزاد اجتماعى


بحث آزاد كار خوبى است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. اين نكته‌ى اول كه بحث آزاد را ما رد نمى‌كنيم بلكه استقبال هم مى‌كنيم .مبتكر بحث آزاد اجتماعى امام جواد صلوات‌الله‌عليه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زياد مى‌شد، اما اينى‌كه حالا بنشينند جمعا صحبت كنند امام جواد اول بار اين كار را كردند.
02/03/1360


او امام و پيشاهنگ حركت ملت ایران بود

خاطره‌ى خونين 17 شهريور؛ دنباله‌ى درس جاويد فراموش‌نشدنى است كه امام جواد به ما داده است. چرا يك امام بزرگوار در 25 سالگى به شهادت مى‌رسد؟ و دستگاه جبار زمان اين ذريه‌ى پيغمبر را بيش از آن تحمل نمى‌كند؟ پاسخ به اين سخن را زندگى و شخصيت امام جواد به ما مى‌دهد. او مظهر مبارزه‌ى با باطل بود، او كوششگر براى حكومت الله بود. او براى خدا و قرآن مبارزه مى‌كرد، او از قدرت‌ها نمى‌ترسيد، او در حقيقت امام و الگو و پيشاهنگ اين حركتى بود كه امروز ملت ايران همگى دست به دست آن را تعقيب مى‌كند.
سخنرانى به مناسبت 17 شهريور در مصلى نماز جمعه‌ى تبريز 17/06/1362


زندگی امام جواد علیه‌السلام، الگویی برای جوانان


زندگى امام جواد عليه‌السلام هم الگوست. امام جواد عليه‌السلام - امامى با آن همه مقامات، با آن همه عظمت - در بيست‌وپنج سالگى از دنيا رفت. اين نيست كه ما بگوييم؛ تاريخ مى‌گويد؛ تاريخى كه غير شيعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانى و خردسالى و نوجوانى، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتى پيدا كرد. اينها چيزهاى خيلى مهمى است؛ اينها مى‌تواند براى ما الگو باشد.
گفت و شنود در ديدار جمعى از جوانان به مناسبت هفته‌ى جوان 07/02/1377





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 1 / 1397



سفارش پیامبر براى طلب رزق و روزى از امام جواد (علیه السلام)




صلوات مخصوص امام جواد علیه السلام


عبدالله بن محمد عابد مى گوید: سال 255 هجرى قمرى بود، روزى در شهر
و در منزل امام عسکرى علیه السلام بودیم ، از او پرسیدم : اى فرزند رسول خدا!
چگونه بر پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام صلوات و درود بفرستیم ؟
آیا ممکن است به من بیاموزید؟

امام عسکرى علیه السلام لب به سخن گشود و صلوات مخصوص پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم
و هر یک از امامان معصوم را، یکى پس از دیگرى بیان نمود، و چون مقدار زیادى کاغذ براى
نوشتن به همراه داشتم ، همه آنها را به طور کامل نوشتم .

صلوات و درود بر امام جواد علیه السلام را چنین بیان فرمود:
اللهم صل على محمد بن على بن موسى ، علم التقى ، نور الهدى ، و معدن الوفا، و فرع الازکیاء،
و خلیفة الاوصیاء، و امینک على وحیک .اللهم و کما هدیت به من الضلالة ، و استنقذت به من الحیرة
و ارشدت به من اهتدى ، و زکیت من تزکى ، فصل علیه افضل ما صلیت على احد من اولیائک
انک عزیز حکیم ....1



روز و ساعت مخصوص امام جواد علیه السلام


در برخى از روایات معصومان علیهم السلام هر یک از روزهاى هفته به یک یا
چند تن از امامان معصوم علیهم السلام منسوب کرده اند و اعمال و رفتار ویژه اى
براى آن روز یا ساعت مشخص نموده اند، مرحوم سید بن طاووس ‍ این گونه نقل مى کند:


روز چهار شنبه به چهار امام منصوب است :
امام موسى بن جعفر، امام رضا، امام جواد، امام هادى علیهم السلام
و زیارت آنان در آن روز این گونه است :

"اَلسَّلامُ عَلَیْکمْ یا اَوْلِیاَّءَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکمْ یا حُجَجَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکمْ یا نُورَ اللّهِ فى ظُلُماتِ
الاَْرْضِ اَلسَّلامُ عَلَیْکمْ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْکمْ وَعَلى آلِ بَیْتِکمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى
لَقَدْعَبَدْتُمُ اللّهَ مُخْلِصینَ وَجاهَدْتُمْ فِى اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّى اَتى کمُ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللّهُ اَعْداَّئَکمْ مِنَ الْجِنِّ و
َالاِْنْسِ اَجَمْعَینَ وَ اَنَا اَبْرَءُ یا اَبا اِبْراهیمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ یا مَوْلاىَ یا اَبَاالْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسى یا
مَوْلاىَ یا اَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی یا مَوْلاىَ یا اَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَنَا مَوْلىً لَکمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکمْ وَ
جَهْرِکمْ مُتَضَیِّفٌ بِکمْ فى یَوْمِکمْ هذا وَ هُوَ یَوْمُ الاَْرْبَعاَّءِ وَ مُسْتَجیرٌ بِکمْ فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِالِ
بَیْتِکمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ"



مرحوم کفعمى روایت کرده که دو ساعت پس از وقت فضیلت نماز عصر
در هر روز، مخصوص امام جواد علیه السلام است ، و توسل به آن حضرت در آن ساعت
و خواندن دعا، بسیار شایسته مى باشد، از جمله دعاهاى خواندنى در آن ساعت
دعایى است که در ذیل مى آید:

یَا مَنْ دَعَاهُ الْمُضْطَرُّونَ فَأَجَابَهُمْ وَ الْتَجَأَ إِلَیْهِ الْخَائِفُونَ فَآمَنَهُمْ وَ عَبَدَهُ الطَّائِعُونَ فَشَکرَهُمْ
وَ شَکرَهُ الْمُؤْمِنُونَ فَحَبَاهُمْ وَ أَطَاعُوهُ فَعَصَمَهُمْ وَ سَأَلُوهُ فَأَعْطَاهُمْ وَ نَسُوا نِعْمَتَهُ فَلَمْ یُخْلِ شُکرَهُ مِنْ قُلُوبِهِمْ
وَ امْتَنَّ عَلَیْهِمْ فَلَمْ یَجْعَلِ اسْمَهُ مَنْسِیّاً عِنْدَهُمْ أَسْأَلُک بِحَقِّ وَلِیِّک مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ (ع) حُجَّتِک الْبَالِغَةِ وَ نِعْمَتِک السَّابِغَةِ
وَ مَحَجَّتِک الْوَاضِحَةِ وَ أُقَدِّمُهُ بَیْنَ یَدَیْ حَوَائِجِی أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِی کذَا وَ کذَا
اللَّهُمَّ یَا خَالِقَ الْأَنْوَارِ وَ مُقَدِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ ((الله یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کلُّ أُنْثى وَ ما تَغِیضُ الْأَرْحامُ وَ ما تَزْدادُ
وَ کلُّ شَیْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ))2 إِذَا تَفَاقَمَ أَمْرٌ طُرِحَ عَلَیْک وَ إِذَا غُلِّقَتِ الْأَبْوَابُ قُرِعَ بَابُ فَضْلِک وَ إِذَا ضَاقَتِ
الْحَاجَاتُ فُزِعَ إِلَى سَعَةِ طَوْلِک وَ إِذَا انْقَطَعَ الْأَمَلُ مِنَ الْخَلْقِ اتَّصَلَ بِک وَ إِذَا وَقَعَ الْیَأْسُ مِنَ النَّاسِ وَقَفَ ا
لرَّجَاءُ عَلَیْک أَسْأَلُک بِمُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأَوَّابِ الَّذِی أَنْزَلْتَ عَلَیْهِ الْکتَابَ وَ نَصَرْتَهُ عَلَى الْأَحْزَابِ وَ هَدَیْتَنَا بِهِ إِلَى دَارِ
الْمَآبِ وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ الْکرِیمِ النِّصَابِ الْمُتَصَدِّقِ بِخَاتَمِهِ فِی الْمِحْرَابِ وَ بِالْإِمَامِ الْفَاضِلِ
مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الَّذِی سُئِلَ فَوَفَّقْتَهُ لِرَدِّ الْجَوَابِ وَ امْتُحِنَ فَعَضَدْتَهُ بِالتَّوْفِیقِ وَ الصَّوَابِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَى
أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ وَ أَنْ تَجْعَلَ مُوَالَاتِهِمْ وَ مَحَبَّتَهُمْ عِصْمَةً مِنَ النَّارِ وَ مَحَجَّةً إِلَى دَارِ الْقَرَارِ فَقَدْ تَوَسَّلْتُ بِهِمْ
إِلَیْک وَ قَدَّمْتُهُمْ أَمَامِی وَ بَیْنَ یَدَیْ حَوَائِجِی وَ تَعْصِمَنِی مِنَ التَّعَرُّضِ لِمَوَاقِفِ سَخَطِک وَ تُوَفِّقَنِی لِسُلُوک مَحَبَّتِک
وَ مَرْضَاتِک یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ 3



سفارش پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله)
به توسل به امام جواد (علیه السلام)


ابوالوفا شیرازى به دست (فرزند الیاس ) حاکم منطقه ى کرمان
دستگیر شد و مدتّى نه چندان طولانى ، با غل و زنجیر در زندان به سر مى برد.

او مى گوید:
با گذشت زمان متوجه شدم ، توطئه ى کشتن مرا طرح ریزى مى کنند، نگران شدم که
براى نجات و رهایى از این توطئه چه کنم ؟ یکى از شبها با حال تضرع و ناله در
درگاه خداوند، به امام زین العابدین علیه السلام متوسل شده و رهایى خویش را طلب نمودم

در همان حال ، خواب چشمانم را ربود و در عالم خواب پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم را
دیدم ، که فرمود: به من و دخترم فاطمه ، و حسن و حسین و... متوسل مشو، بلکه براى طلب
رزق و روزى ، و رفع مشکلات خود به فرزندم جواد علیه السلام متوسل شو
که خداوند به سبب او حاجتت را بر مى آورد.4





سید ابوالفضل طباطبایى اشکذرى ، مهدى اسماعیلى
تهیه و تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

1-اعجوبه اهل البیت
2. الرعد: 13/8.

3. مصباح کفعمى : 188، مصباح المتهجد: 516. بلدالامین :
144. مفتاح الفلاح : 473. الامان من اخطار الاسفار و الازمان : 101. بحارالانوار: 83/350

. 4. دعوات راوندى .. 191، ح 530. بحار الانوار: ج 91، ص 35،
و ج 99، ص 249، ح 10. 1. مصباح المهتجد: 399 و 404. بلد الامین : 305.
جمال الاسبوع : 295. بحارالانوار: 91/73. ضمن ح 1.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 1 / 1397





آفتابي امشب از بيت رضا سر ميزند

کودکي لبخند در دامان مادر ميزند

آن که جودش خيره سازد چشم هر فرزانه را

و آن که با علمش به جان خصم آذر ميزند




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 1 / 1397




مردی می آید از نورستان!

هلال هاله های نورانی، طلوع طلعت دلدار را مژده می آورند!

موجی از فرشتگان از عرش تا فرش پرواز می کنند، غنچه ها می شکفند، ابرها هلهله می کنند

و نور از هر سو می تراود، بوی میلاد دریایی از سپیده می آید!
صدای گام های میهمانی گرامی در رواق دل عاشقان می پیچد.


آری! مردی می آید از نورستان!
دامن دامن مهربانی و سخاوت همراه دارد
و دست هایش از بوی بخشندگی سرشار است.

جوان ترین جوانه هاست که موهبت رویش هدایت را
بر پرده روشن اندیشه اش سپرده اند.


معلّم همه خوبی هاست،
پناهگاه ایمنی و مددکار هر چه روشنی است.

تلألونهمین گوهر پرورده در صدف عصمت
و تمامی مجد و شرافت و عظمت است.


هیچ گلی از دانش در برابر فرزانگی و آگاهی وی،
تاب قد کشیدن ندارد.

ستوده ای پاکیزه است،
پیشوای گل، آموزگار کُلّ!


روشنای تمامی حیات، امام جواد علیه السلام ،
مردی از طایفه توحید، مؤمنان را همیشه نوید، گلبوته سبز شهید.

زبان گویای همه پاکی ها و پاسدار همه شرافت هاست
ظهور نورِ دل و دیده سلطان توس، بر عاشقان مبارک!



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 1 / 1397

زینتِ بخشندگان،امام جواد (ع) می آید تا زمین مدینه،
یک بار دیگر مولودی دیگر از نسل هابیل را به شادباش بنشیند.


می آید تا چشمان آسمان را به روشنی سیمایش روشن شود
و لاهوتیان و ناسوتیان را در شادی میلاد خویش فرو برد.

کبوتر دل در هوای طواف گنبد نورانی کاظمین، پر می گشاید
تا همراه با فرشتگان الهی؛ حرم مطهرش را با بال های خود غبار بروبد
و دیده را به ضریح او روشن سازد.

در زاد روز مولود مبارک رجب، با یک آسمان نیاز
از یگانه بی همتا می خواهیم
در دریای بی کران بخشش جوادالائمه غرقمان سازد
و در زمره شیفتگان واقعی او قرارمان دهد




 

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 1 / 1397




روح سخاوت

ویژه نامه ولادت حضرت امام جواد علیه السلام



لجه ای از بحر فضائل پیشوای نهم :


قال الامام الجواد(علیه السلام):

ثلاث من كن فيه لم يندم: ترك العجلة،
و المشورة، و التوكل علي الله عند العزم

سه چيز است كه هر كس آن را مراعات كند، پشميان نگردد:
1 - اجتناب از عجله
2 - مشورت كردن
3 - توكل بر خدا در هنگام تصميم گيري.

مسند الامام الجواد، ص 247


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 3 / 1 / 1397

 

آه خدایا! چه مى‏شد آسمان شادیم با ابرهاى غم و اندوه تیره و تار نمى‏گشت!

چه مى‏شد همیشه گل لبخند بر لب‏هایم مى‏شكفت!

چه مى‏شد وجودم هماره آكنده از شادى و لبریز از شوق بود!

اى كاش كسى به من مى‏گفت، آن شادمانى خالى از پشیمانى و سرور بى زوال را كجا مى‏توان یافت؟

اى كاش مسیحا دمى این راز نهفته را بر من آشكار مى‏كرد كه آن شادى و سرورى را كه مستى شبانه‏اش، خمار بامدادى را در پى نداشته باشد در كجا جست و جو كنم؟

و در یك كلام بگویم: اى كاش روحى سبز و همیشه بهار به من مى‏گفت:چه كنم هر روز من نوروز باشد؟

دم مسیحایى امیرالمؤمنین (ع) این آرزو را برآورده ساخته و آن ساقى بزم جانان و سرمست ‏شراب دوست، گنج پنهان سرور حقیقى را این چنین آشكار ساخته است: «كل یوم لا یعصى الله فیه فهو عید؛ هر روزى كه آینه دل از زنگار گناه پاك و چهره جان از غبار عصیان پیراسته باشد، روز شادى و عید است.»

(نهج البلاغه، حكمت 428)

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ای کاش کسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 3 / 1 / 1397

 

یكى از سنتهاى شایسته، كه در اسلام بسیار مورد توجه است و در ایام نوروز رونقى خاص دارد، صله ارحام و دید و بازدید اقوام و آشنایان است.

عزت و قدرت و پیروزى یك ملت در سایه وحدت و همدلى است. پیوند با خویشان و انس و الفت‏ با آنها منشا بیشتر همبستگى‏هاست. ایام نوروز، با تعطیل شدن اكثر مشاغل و اداره‏ها، فرصت‏ خوبى براى دید و بازدیدهاى فامیلى و گرم كردن این كانون وحدت فراهم مى‏آید.

صله ارحام در قرآن

خداوند ما را به صله ارحام بسیار سفارش كرده است. در قرآن‏ كریم مى‏خوانیم:

«... واتقوا الله الذى تساء لون به والارحام ان الله كان علیكم ‏رقیبا.» (نساء/1)؛ و بترسید از خدایى كه به نام او از یكدیگر مى‏پرسید.(همگى به عظمت او اعتراف مى‏كنید و هرگاه مى‏خواهید از یكدیگرچیزى بپرسید و بگیرید، نام مقدس او را مطرح مى‏كنید و مى‏گویید تو را به خدا...) و از خویشاوندان بهراسید. - كه مبادا قطع ‏رابطه كنید- همانا خداوند رقیب (و مراقب) شماست. (1)

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 3 / 1 / 1397

عظمت نوروز از زبان امام صادق علیه السلام


اِبن فَهّد الحِلی ، عن المولى السید المرتضى العلامة بهاء الدین علی بن عبد الحمید النسابة بإسناده إلى المُعلّى بن خُنَیس‌، عن الصادق (علیه السلام):

إِنَّ یَومَ النیروز هو الیومُ الذی أَخذَ فیه النبیِ (صلى الله علیه و آله و سلم) لِأمیر المؤمنین (علیه السلام) العهدَ بِغدیرِ خُم فَأقروا لَه بِالوِلایةِ فَطوبَى لِمَن ثَبتَ عَلَیها وَ الوَیلُ لِمَن نَكَثَها،

وَ هُو الیومُ الذی وَجَّهَ فِیهِ رَسولُ اللهِ (صلى الله علیه و آله و سلم) عَلِیَّا (علیه السلام) إلى وادیِ الجنِّ فَأخذَ عَلَیهِم العُهودَ وَ المَواثِیقَ ،

وَ هُو الیَومُ الذی ظَفَرَ فِیهِ بِأهل النَهرَوان،

وَ هُو الیومُ الذی یَظهَرُ فِیهِ قَائِمُنا أهلَ البیتِ وَ وُلاةُ الأَمرِ وَ یَظفَرُهُ اللهُ تَعالى بِالدَّجّالِ فَیَصلبُهُ عَلَى كِناسَةِ الكُوفَة

وَ مَا مِن یَومِ نوروزٍ إلا نَحنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الفَرجَ لِأنَّهُ مِن أَیّامِنا حَفَظَتهُ الفُرسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ

وَ هُو أولُ یَومٍ مِن سَنَةِ الفُرسِ

قال المعلى: وَ أَملَى عَلَیَّ ذَلِكَ وَ كَتَبْتُهُ مِن إِمْلَائِهِ.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 2 / 1 / 1397



ديد و بازديد
از جمله آيـين هاي نوروزي، ديد و بازديد، يا " عيد ديدني " است. رسم است که روز نوروز، نخست به ديدن بزرگان فاميل، طايفه و شخصيت هاي علمي و اجتماعي و منزلتي مي روند.
در بسياري از اين عيد ديدني ها، همه کسان خانواده شرکت دارند. کتاب هاي تاريخي و ادبي، تـنها از عيد ديدني هاي رسمي دربارها و اميران و رئـيسان خبر مي دهند.

رسمي که هنوز هم خبرگزاري ها و رسانه ها، به آن بسنده مي کنند. " ديدن" هاي نوروزي که ناگزير " بازديد " ها را دنبال دارد، و همراه با دست بوسي و روبوسي است، در روزهاي نخست فروردين، که تعطيل رسمي است، و گاه تا سيزده فروردين ( و مي گويند تا آخر فروردين ) بـين خويشاوندان و دوستان و آشنايان دور و نزديک، ادامه دارد.

رفت و آمد گروهي خانواده ها، در کوي و محله - به ويژه در شهرهاي کوچک - هنوز از ميان نرفته است. اين ديد و بازديدها، تا پاسي از شب گذشته، به ويژه براي کساني که نمي توانند کار روزانه را تعـطيل کنند، ادامه دارد.

تا زماني که "مسافرت هاي نوروزي" رسم نشده بود، در شهرها و محله هايي که آشنايي هاي شغـلي و همسايگي و " روابط چهره به چهره " جايي داشت، ديد و بازديد هاي نوروزي، وظيفه اي بـيش و کم الزامي به شمار مي رفت. و چه بسا آشناياني بودند - و هستـند - که فقط سالي يک بار، آن هم در ديد و بازديد هاي نوروزي، به خانهً يکديگر مي روند. به ياد دارم که در کرمان، در بـين زردشتيان، هنگامي که کسي از دوست و آشنايش گله مي کرد که چرا بديدنش نمي آيد، اين جمله مي گفت : " اگر با هم قهر هم بوديم، دست کم سالي يک بار به خانهً هم مي آمديم " و چه بسيار کدورت ها و رنجشن هاي خانوادگي و خويشاوندي که به يـُمن ديد و بازديد هاي نوروزي برطرف شده و مي شود.

گسترش شهرها، ازدياد جمعـيت، پراکندگي خانواده هاي سنتي، محدوديت هاي شغلي و نيز فرهنگ آپارتمان نشيني، از عامل هايي است که ديد و بازديد هاي نوروزي را کاهش داد. و بر اثر اين دشواري ها و محدوديت هاي زماني، بسياري از خانواده هايي هم که به مسافرت نمي روند، براي ديد و بازديدهاي نوروزي، از پـيش زماني را معـين مي کنند.



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ديد و بازديد
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 2 / 1 / 1397



کاشتن سبزه


اسفند، ماه پایانی و زمستانی، هنگام کاشتن دانه و غلّه است

کاشتن«سبزه‌ی عید» به صورت نمادین،

از روزگاران کهن، در همه‌ی خانه‌ها

و در بین همه‌ی خانواده‌ها مرسوم است.

در ایران کهن، بیست و پنج روز پیش از نوروز،

در میدان شهر، دوازده ستون از خشت خام برپا می‌کردند؛

یک ستون گندم، یک ستون جو،

و به ترتیب برنج و باقلا، کاجیله
(گیاهی است از تیره‌ی مرکبات، که ساقه‌ی آن به ۵۰سانتی‌متر می‌رسد)،

ارزن، ذرت، لوبیا، نخود، گنجد، عدس و ماش می‌کاشتند.

در ششمین روز فروردین، با سرود و ترنم و شادی

این سبزه ها را می‌کندند و برای فرخندگی به هرسومی پراکندند.

امروز در همه‌ی خانه‌ها رسم است که ده روز یا دو هفته پیش از نوروز،

در ظرف‌های کوچک و بزرگ، کاسه، بشقاب، پشت کوزه و …

دانه‌هایی چون گندم، عدس، ماش و … می‌کارند.

در برخی از شهرهای آذربایجان، سومین چهارشنبه

به خیس کردن وکاشتن گندم و عدس

برای سبزه‌های نوروزی اختصاص دارد.




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: کاشتن سبزه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 2 / 1 / 1397





پنج‌شنبه‌ی آخر سال

یکی از آیین‌های کهن پیش از نوروز، یاد کردن از مردگان است؛

به ویژه خانواده‌هایی که در طول سال، عزیزی را از دست داده‌اند.

رفتن به زیارتگاه‌ها و زیارت اهل قبور در پنج‌شنبه

و نیز روز پیش از نوروز و بامداد نخستین روز سال،

رسمی همگانی است.

همچنین رسم است که ایرانیان در موقع سال تحویل

به زیارت حرم امامان (ع) و امامزادگان می‌روند.

پس از انقلاب يکي از مهم ترين مراسم در آخرين پنج شنبه سال غبار روبي

و گل باران کردن مزار شهداي گلگون کفن انقلاب و جنگ تحميلي ست




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 2 / 1 / 1397



چهارشنبه سوري

در ايران رسم است كه پيش از پريدن آفتاب،
هر خانواده بوته هاي خار و گزني را كه از پيش
فراهم كرده اند روي بام يازمين حياط خانه
و يا در گذرگاه در سه يا پنج يا هفت «گله» كپه مي كنند.
با غروب آفتاب و نيم تاريك شدن آسمان،
زن و مرد و پير و جوان گرد هم جمع مي شوند
و بوته هارا آتش مي زنند.
در اين هنگام از بزرگ تا كوچك هر كدام سه بار
از روي بوته هايافروخته مي پرند،
تا مگر ضعف و زردي ناشي از بيماري
و غم و محنت را از خود بزدايند
و سلامت و سرخي و شادي
به هستي خود بخشند.
مردم در حال پريدن از روي آتش ترانه هايي مي خوانند.

زردي من از تو ، سرخي تو از من

غم برو شادي بيا ، محنت برو روزي بيا

اي شب چهارشنبه ، اي كليه جاردنده ، بده مراد بنده


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: چهارشنبه سوري
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی