ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آسیب شناسی مسابقات قرآنی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آسیب شناسی مسابقات قرآنی

شبستان دارالقرآن مسجد جمکران

روند مسابقات فرهنگی و هنری به ویژه مسابقات قرآن (رشته های: قرائت، حفظ، مفاهیم و…) نهج البلاغه، اذان و احکام به دلایل متعددی در چند ساله اخیر سیر نزولی داشته است که در این مقاله به علل و عوامل و همچنین راهکارهای اجرایی جهت رفع آن می پردازیم:

الف) علل و عوامل عدم موفقیت مسابقات قرآنی مدارس.

1) محتوای مسابقات از پنج جنبه دارای اشکال می باشد:

1/1) اکثر مواد و محتوای مسابقات، در کتاب درسی دانش آموزان وجود ندارد.

2/1) محتوا و مواد مسابقات در طول سال تحصیلی به دانش آموزان داده نمی شود.

3/1) مربیان: دانش و مهارت کافی را در زمینه آموزش تجوید، صوت، لحن، حفظ و … و همچنین نحوه داوری مسابقات را ندارند.

4/1) مواد مسابقات به دلیل کمبود وقت، برای تمرین و همچنین تلاقی آن با امتحانات آموزشی ثلث (یا ترم) باعث بروز مشکلات عدیده ای برای شرکت کنندگان می گردد.

5/1) مواد مسابقات با توجه به آیین نامه های داوری (جدید) طراحی نشده است.

2) مهمترین بخش مسابقات قرآن، «مرحله آموزشگاه» می باشد که در مقایسه با بقیه مراحل به آن اهمیتی داده نمی شود و به همین دلیل بسیاری از مدیران و مربیان بدون بر گزاری این مرحله اقدام به معرفی دانش آموزان نخبه مدارس خود می نمایند.

3) تأخیر در ارسال دستورالعملهای مسابقات قرآن، نهج البلاغه و… از طرف وزارتخانه متبوع به استانها و به نواحی و مناطق، کیفیت آمادگی آنان را کاهش می دهد.

4) هدف کارشناسی قرآن در اجرا، از بر گزاری مسابقات قرآن، با اهداف و اصول کلی مسابقات در آموزش و پرورش که همانا تربیت اسلامی دانش آموزان است، تفاوت دارد و بیشتر به قهرمان پروری توجه دارد.


موضوعات مرتبط: همگام با مربیان
برچسب‌ها: آسیب شناسی مسابقات قرآنی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 / 6 / 1396 | 8:2 | نویسنده : اکبر احمدی |

ز دیدگاه قرآن کریم مربی دارای ویژگیهای زیر است

نتیجه تصویری برای امورتربیتی

از دیدگاه قرآن کریم مربی دارای ویژگیهای زیر است:

 *مهرورزی و عطوفت در تربیت

مربی به انسانهای تحت تربیت خویش عشق می ورزد همچون پدری مهربان که به امور فرزندان خویش رسیدگی می کند د رهمه برخوردهایش به اصلاح و تربیت آنان می پردازد ، رحمت و شفقت راه کار تربیت است و خداوند رحمت بر بندگان را بر خود فرض نموده است، «کتب علی نفسه الرحمه» و بر این اساس ارسال رسل و انزال کتب صورت گرفته است، آغاز سوره های قرآن با دو وصف رحمان و رحیم یادآور مهر و لطف آن پروردگار و مربی نظام هستی به موجودات و از جمله انسانهاست که این مهر و عطوفت باید الگویی برای تمامی انسانها باشد.

 

*خودورزی و کاربرد منطق و استدلال در تربیت

قرآن کریم بهره مندی مربی را از منطق و استدلال و سخنان محکم و استوار نشانه موفقیت او معرفی می کند و با پیامبرخویش می فرماید: «ادع ال سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ...» حکمت و جدال احسن از مصادیق سخن منطقی و استدلال در بیان است، با توجه به این اصل مربیان باید تلاش نمایند روشهای متنوع و پیچیده منطق و علم معانی و بیان و بدیع بیاموزد و درکار تربیت مورد استفاده قرار دهند.

 

*خیر اندیشی و موعظه در تربیت

هدف تربیت باید متوجه انسان تحت تربیت و جامعه باشد در این راستا مربی باید بر کرسی خیرخواهی ، نصیحت و موعظه بنشیند تا سخن و عمل او دعوت کننده به خیر و صلاح و رشد باشد. قرآن به موعظه در گستره ای بسیار وسیع به عنوان ابزار نیرومند در کار تربیتی می نگرد و درکنار حکمت، موعظه را از ابزارهای مهم تبلیغ و تربیت می داند. «ادع ال سبیل ربک بالحکمه و الموعظه»

 

*صبوری، تحمل و سعه صدر در تربیت

تربیت انسان کاری ظریف و عمیق و دارای مشکلات عدیده است در بیان راز شبانی پیامبران از امام صادق (ع) روایت شده است که خداوند هیچ پیامبری را به رسالت مبعوث نکرد مگر اینکه او را به چوپانی گرفت، تا مردمداری، تحمل مشکلات، هدایت و شیوه تربیت انسان ها را به آنها بیاموزد. تحمل و سعه صدر از رموز موفقیت مربی در هدایت و تربیت است.

 

 


موضوعات مرتبط: همگام با مربیان
برچسب‌ها: ز دیدگاه قرآن کریم مربی دارای ویژگیهای زیر است

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 / 12 / 1395 | 7:53 | نویسنده : اکبر احمدی |

مربی مؤفق کيست؟

 مربی مؤفق کيست؟

تعليم و تربيت دو بال ترقي و پيشرفت مي باشند و بدون نظام شايسته ي آموزشيتربيتي، نمي توان به جايگاهي از رشد و شكوفايي رسيد. آموزش وتربیت اساسي و زيربنايي نيازمند مربی و معلمي است كه راز و رمز تعليم و تربيت را بداند وخودش الگوي تربيتي براي متعلمین باشد و خود را به صفاتي ارزشمندي بيارايد تا بتواند بر دانش آموزان اثر مثبت گذاشته و نتايج مطلوبي به دست آورد.

مربی مؤفق به آنچه مي داند و به ديگران توصيه مي كند، عمل نموده و الگوي عملي از اخلاق انساني را به دانش آموزان تقديم مي نمايد؛ چون عملكرد مربی زير نظر دانش آموز قرار دارد كه اگر خداي نخواسته خلاف گفته اش مرتكب عملي گردد، ديگر ارزش مربی بودن را از دست داده و هرگز كسي به اندرزهايش گوش فرا نخواهد داد.
مربی مؤفق وقار و سنگيني دارد، به بهانه انس گرفتن و جذب متعلمین از خود حركاتي بروز نمي دهد كه به وقارش صدمه برساند و سخناني را به زبان نمي آورد كه موجب شرمساري او گردد تا دانش آموزان احساس نكنند كه مربی سبك و كم ارزش شده است.
مربی مؤفق تلاش مي كند تا اعتماد به نفس شاگردان را افزايش دهد، چون تا دانش آموز اعتماد به نفس نداشته و به خودش ارزش قايل نگردد؛ هر گز در رشد و تعالي شخصيت اش گام هاي استواري بر نخواهد داشت. مربی نبايد به بهانه كنترول صنف، اعتماد به نفس متعلمین را بشكند و او را در صنف تمسخر كرده و بازيچه هم صنفي هايش قرار دهد؛ زيرا اين سركوب كردن ها متعلم را خورد مي كند و ديگر هيچ ارزشي به دانش و مكتب و مربی قايل نمي گردد


موضوعات مرتبط: همگام با مربیان
برچسب‌ها: مربی مؤفق کيست؟

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 / 12 / 1395 | 7:48 | نویسنده : اکبر احمدی |

مربی امورتربیتی

نتیجه تصویری برای امورتربیتی

مربی امورتربیتی

امور تربیتی نهادی است كه در وزارت آموزش و پرورش با مهندسی شهیدان رجایی و باهنر تاسیس گردید و تاكنون ثمرات بسیار ارزشمندی برای انقلاب داشته است از جمله هدایت و رهبری نسل جوان در دوران 8سال دفاع مقدس، فضاسازی فرهنگی برای دفاع از ارزش های انقلاب در مدارس، ترویج فرهنگ انسان سازی برای تصدی مدیریت های آینده كشور، تحكیم سازه های معنوی خانواده هایی كه در آینده دانش آموزان با آن روبرو هستند، مقابله با توطئه های فرهنگی استكبار و به طور خلاصه پرورش استعدادهای آینده سازان میهن اسلامی.

علل اصلی تشكیل نهاد امور تربیتی:

1- انتقال ارزش های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس  و دانش آموزان

2- تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی

3- زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزش های انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی.

4- شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزشها.

بنابراین مهم ترین اهداف تشكیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش های انقلاب در مدارس باید دانستچرا كه انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار "مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند" موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.این مجموعه در طی سال های شكل گیری خود تلاش گسترده ای را درجهت رفع كاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است.امور تربیتی تاكنون ثمرات بسیار ارزشمندی برای جامعه داشته است از جمله: هدایت و رهبری نسل جوان در دوران 8سال دفاع مقدس، فضاسازی فرهنگی برای دفاع از ارزش های انقلاب در مدارس، ترویج فرهنگ انسان سازی برای تصدی مدیریت های آینده كشور، تحكیم سازه های معنوی خانواده هایی كه در آینده دانش آموزان با آن روبرو هستند، مقابله با توطئه های فرهنگی استكبار و به طور خلاصه پرورش استعدادهای آینده سازان میهن اسلامی.


موضوعات مرتبط: همگام با مربیان
برچسب‌ها: مربی امورتربیتی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 / 12 / 1395 | 7:43 | نویسنده : اکبر احمدی |

همگام با مربیان

همگام با مربیان

مقدمه 0000000000000000000000000000000000

 -   هویت مربی پرورشی0000000000000000000000000

-   هر انچه یك مربی پرورشی باید بداند0000000000000000

  -    تعریف مربی پرورشی  در مقطع ابتدایی،  راهنمایی،  متوسطه00

-   مربی پرورشی و انتخاب مقطع آموزشی00000000000000

-   مربی پرورشی در بدو ورود به مدرسه 00000000000000

-    رابطه مربی پرورشی و مدیر مدرسه000000000000000

         -   رابطه مربی پرورشی و دبیران0000000000000000000

         -   رابطه مربی پرورشی و دانش آموزان 00000000000000

        -   مربی پرورشی و تزیین مدرسه0000000000000000000

        -   اتاق مربی پرورشی0000000000000000000000000

        -   مراسم صبحگاه كلاس اصلی مربی پرورشی 00000000000

        -   مربی و برگزاری اردوها00000000000000000000000

        -   نحوه تامین بودجه پرورشی0000000000000000000000

        -  مربی پرورشی ومسابقات فرهنگی و هنری 000000000000

        -   مربی پرورشی و كتابخانه0000000000000000000000

        -   مربی پرورشی و تشكیل انجمن ها000000000000000000

        -  مناسبت ها ومجموعه ابتكارات  مربی  با توجه به تقویم شمسی و قمری

      - كــلام اخــر

مقدمـــه

جــای خــالی پــرورشــی

برخلاف تابلوی ادارات آ موزش و پرورش كه كلمه آموزش را برپرورش مقدم داشته اند ، موضوع پرورش همیشه در طول تاریخ بر تعلیم مقدم بوده است ، تعلیم بدون پرورش همانند جسم بی روح و شب بی ستاره است .اگر دانش آموخته ای بدون پرورش موفق به كسب مدارج علمی شود علم او همانند سرطانی است كه باالقوه در وجود هر شخصی نهفته و هر لحظه امكان بروز و نابودی بدن شخص را دارد .اگر در طول مسیر تاریخ افكار انسانهایی چون فرعون ،هیتلر ،صدام وامثال این انسان ها كه به تنهایی عامل كشتار میلیونها انسان  بی گناه می شوند به وجود می آید حاصل عدم پرورش صحیح این گونه افراد است .

اكر امروزه بدون شك جهان به دو قطب غنی و فقیر تقسیم گردیده است و درحالی كه انسان هایی از فرط خوشی و مستی در كشورهای عربی و اروپایی دست به كارهایی می زنند  كه انسان شرم دارد آنرا به زبان بیاورد، درمقابل در گوشه دیگر جهان  انسان هایی در هر ثانیه  بر اثر گرسنگی می میرند ،حاصل عدم پرورش صحیح همان انسان هاست .اگر امروزه نظام استعمارگری  كه ما عقیده داریم پایان یافته است كه این وهم و جمله بی اساسی بیش نیست باعث شده است در قاره آفریقا  انسان هایی در جوار هزاران  تن طلا  بر اثر فقر و بد بختی و صدها بیماری  شبها گرسنه سر بر خاك می نهند  واین چیزی نیست جزحاصل عدم پرورش گردانندگان این گونه كشورها .

اگر امروزه رژیم صهیونیستی جان صدها انسان بی گناه را بی رحمانه  می گیرد  و غاصب بدون شك سرزمین وحی است ودر كنار این قضیه كشورهای به اصطلاح مسلمانی  وجود دارد  كه معتقد به مكتب پیامبر اكرم  و قرآنند  بی شك حاصل عدم پرورش صحیح مسئولان چنین كشور هایی است .

اگر امروزه سازمان ملل فقط نمود و جسم خارجی دارد و علنا تمامی كشور های جهان مطیع بلا فصل پنج كشوری هستند كه حق وتو دارند و دیگر كشورها به نوعی عروسك گردان و خیمه شب بازانی بیش نیستند بی شك این حادثه حاصل  عدم پرورش صحیح كسانی است كه بنای این سازمان مهم و بین المللی را بنا نهاده اند.اگر امروزه كانال های ماهواره ای این غول ارتباطات عصر بشر محشون از صدها برنامه ای است كه پست ترین و شرم آورترین موضوعات  جنسی     و خشم و خشونت انسان ها را به نمایش می گذارند ناشی از عدم پرورش برنامه سازان این گونه مجموعه هاست .

اگر امروزه از حدود شش میلیارد جمعیت جهان تنها یك میلیارد آن به ظاهر مسلمانند و وعده حق كه فرموده است  دن اسلام دین جهانی است و بارها در قران ایها الا نسا ن را  ندا  داده است تحقق پیدا نكرده است ، بی شك حاصل عدم پرورش صحیح انسان هایی است كه عملشان  مانع از بروز فطرت پاك و خداجوی آنان را دارد.و اگر امروزه پول تنها حلال مشكلات بشر شده است  و ارزش و بهای انسان با پول انان سنجیده می شود و از تقوای انان  كه بار ها در قران و احادیث ائمه از ان یاد می شود خبری نیست  ناشی از عدم پرورش  و تربیت صحیح چنین انسانهایی است.

اگر امروزه به قول استادان روان شناسی استرس و مشكلات روانی مشكل عمده انسان های امروزی است و باید فكری اساسی در مورد آن كرد ناشی از اجرا نشدن ایه الا بذكر الله تطمئن القلوب در روان و پرورش انسان هاست .اگر امروزه مسئله طلاق آمار بسیار بالایی رادر  كشورمان ایران كه مدعی ام القری بودن خود در امر دین اسلام و و شیعه را دارد و مسئولان آن عقیده دارند كه باید اسلامشان  به عنوان الگو به سراسر جهان صادر شود  و ریشه خانواده ها در این كشور سست و بی بنیاد شده است  ناشی از عدم پرورش صحیح زوجهایی است كه روزی دانش آموز و امروز مردان دیروزاند .

اگر جوان امروزی هویت پاك خود را گم كرده است  و چراغ به دست  شبانه روز به دنبال ان هرگز آنرا پیدا نمی كند  و سرانجام با خود كشی به سراغ جواب نا پیداهای خود می رود ناشی از عدم پرورش مربیانی است كه مسیر نور را به خوبی به این جوانان رهنمون نشده اند .

اگر امروزه دیوار بی اعتمادی بلندترین واژه تاریخ است كه در قرن بیستم به وجود آمده است  و به قول شاعر كه می گفت چینه ها كوتاه است  امروز این جمله او را باید در موزه های فرهنگ و هنر جست  ناشی از عدم پرورش صیح آدم های این جامعه است.

اگر امروزه در كشور اسلامی ایران  كه پرچم آن آرم مقدس الله را به یدك می كشد  عده ای در صدد بر می آیند در وزارت آموزش و پرورش این كشور، كه پایه و بنیاد فرهنگی هر كشوری به آن بستگی دارد بحث معاونت پرورشی و موضوع ان به صورت ریشه ای حذف و منحل گردد ناشی از عدم پرو رش صحیح تصمیم گیرندگان و اهمیت این واژه مقدس است .

اگر امروز در كشورمان ایران رییس محترم قوه قضاییه همایشی را تحت عنوان بحران حقوقی تشكیل می دهد و در آن همایش اذعان می دارد كه سالانه حدود قریب به ده میلیون پرونده در ایران  كه سمبل كشوری اسلامی است تشكیل می شود  ناشی از عدم پرورش  انسان هایی است كه منطق بحث و گفتگو ندارندو اقدام به تشكیل چنین پرونده هایی می گردند.

 


موضوعات مرتبط: همگام با مربیان
برچسب‌ها: همگام با مربیان

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 26 / 9 / 1394 | 7:14 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.