تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22284
بازدید دیروز : 69547
بازدید هفته : 22284
بازدید ماه : 442894
بازدید کل : 2052092
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396

لزوم شناخت امام زمان (عج)

از احادیث خاندان وحی اینگونه برداشت می شود که مسلمانان در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) وظایفی دارند از جمله آن وظایف معرفت و شناخت امام عصر (عج) می باشد، زیرا آن حضرت امامی است که اطاعتش واجب است، پس باید کسی که اطاعتش واجب است، صفاتش را شناخت تا با شخص دیگری که مقام او را به دروغ و کذب ادّعا می کند اشتباه نگردد.

و در همین راستا امام صادق علیه السّلام می فرمایند: به درستی که بهترین و واجب ترین فریضه ها بر انسان شناخت پروردگار و اقرار به بندگی او و پس از آن شناخت فرستادۀخدا می باشد و گواهی دادن به پیامبری او و در مرحله بعد شناختن امامی که به صفت و نامش در حال سختی و راحتی به او اقتدا می نمایی. [1]

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر

1- وظایف منتظران، عبد الرحمن انصاری.

2- معرفت امام عصر (عج)، سید محمد بنی هاشمی.

3- پگاه ظهور، مرتضی تابش.

4- پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی، دبیر همدانی، علی اکبر بن شیر محمد.

5- فرهنگ انتظار، ابراهیم شفیعی سروستانی.

پی نوشت ها

[1] مكيال المكارم/ ج 2/ ص 171.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396

چیستی مهدویت و موضوعات آن

مهدویت یعنی اعتقاد به نهضت حتمی یک رهبر آسمانی از دودمان نبوی صلّی اللّه علیه و اله که پیش از پایان جهان، برای نجات آدمیان و تجدید حیات مادی و معنوی آنان به پا خاسته، و عدالت را در سراسر عالم گسترش می دهد. او که

مهدی علیه السّلام لقب دارد با ایجاد حکومت واحد جهانی، سراسر جهان را در پرتو تعالیم عدل گستر اسلام اداره می کند و تباهی ها، نابرابری ها، بیدادگری ها و نابسامانی ها را ریشه کن می سازد.

امّا موضوعات مهدویت: مهدویت تمام معارف مربوط به امام مهدی علیه السّلام به طور خاص و منجی موعود به طور عام را دربر می گیرد. به مسائلی از علوم اسلامی که دربرگیرنده مباحث امام زمان (عج) است، موضوعات مهدوی اطلاق می شود. برای مثال برخی از این موضوعات به شرح زیر است:

1- امام مهدی در قرآن: بررسی آیاتی که بر وجود امام یا قیام و حکومت ایشان دلالت دارد یا سایر مباحث مرتبط با حضرت مهدی (عج)؛

2- امام مهدی در روایات: بررسی روایاتی که درباره امام مهدی (عج) نقل شده است؛

3- دلایل عقلی و نقلی اثبات امام مهدی (عج): بحث از دلیل های عقلی و آیات و روایاتی که وجود امام را ثابت می کند؛

4- علل غیبت امام زمان (عج)؛

5- آثار و فواید امام غایب؛

6- انتظار و وظایف منتظران؛

7- علایم و شرایط ظهور؛

8- ویژگی های یاران و دولت مهدوی (عج)؛

9- اوضاع جهان قبل از ظهور؛

10- رجعت یا بازگشت مردگان به دنیا؛

11- بحث از دعاها و اماکن منسوب به امام؛

12- آسیب شناسی یا بررسی پیامدهای منفی؛

13- تاریخ عصر غیبت صغری و وضع شیعه در آن زمان؛

14- بحث از ولایت فقیه یا نیابت عام (عالمان دین) امام زمان در عصر غیبت کبری؛

15- جهانی شدن و حکومت واحد جهانی؛

16- مهدویت و مسائل جدید کلامی؛

و بسیاری از موضوعات دیگر.

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر

1- کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق.

2- مکیال المکارم، محمد تقی اصفهانی.

3- منتخب الاثر، صافی گلپایگانی.

4- موسوعة الامام المهدی، سید محمد صدر.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396






چگونه مي‌توان زمينه‌ظهور را فراهم آورد؟



تقویت ایمان فردی


بالا بردن سطح اگاهی از معارف دینی


تلاش برای ایجاد ان چیزی که حضرت برای تحقق ان ظهور میکند


ایجاد صفات اخلاقی و رفتاری آن حضرت در خودمان


مداومت برخواندن دعای فرج (الهی عظم البلا...)


تقویت بنیان خانواده و جامعه


بی تفاوت نبودن به هنجار شکنی های دینی


و...

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396

 



2. مانع انجام دادن ناهنجاری های اجتماعی و فردی


سالانه هزینه های مالی و زمانی بسیاری در جوامع و خانوادهها، صرف کنترل نابسامانی های اخلاقی و اجتماعی میشود که نتایج آن معمولاً چندان رضایت بخش نیست؛ مثل برخورد با مجرمان، تقویت پلیس، زندان، جریمه و... . در جوامع غربی عموماً کنترل بیرونی شدید است و افراد از ترس قانون، جرئت خلاف ندارند یا کمتر خلاف می کنند؛ اما وقتی کنترل برداشته شود، آمار جرایم بالا میرود.

در مکتب اسلام، گرچه برای جلوگیری از انحرافات به کنترل بیرونی مثل حد، قصاص، امر به معروف و نهی از منکر و... اشاره شده، عمده توجه به کنترل درونی است؛ یعنی افراد باید طوری تربیت شوند که مانع درونی در خودشان بیابند و حتی در نبود ناظر بیرونی، مرتکب خطا نشوند. محبت اهل بیت:، به ویژه محبت وجود حضرت ولی عصر(عج)، یکی از عوامل عمده در ترک اعمال ناشایست است؛ چراکه وقتی انسان به حضرت محبت داشت، سعی می کند از اعمالی که این محبت را از بین می برد بپرهیزد و هم آهنگ با میل محبوب خود حرکت کند.

بنابراین، اگر عشق و محبت به حضرت حجت(عج) در سطح خانوادهها و جامعه گسترش یابد، بسیاری از معضلات اجتماعی و فردی حل خواهد شد و لازم نیست هزینه های گزافی صرف جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی شود.





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396


 






 

 

نقش خانواده در انتقال محبت امام زمان(عج) از نهادها وسازمان‌های دیگر برجسته‌تر می‌نماید. این مهم، راه‌کارهای ویژه‌ای را طلب می‌ کند،که توجه به وراثت زیستی و طبیعی، الگوهای نقش، فرهنگ ‌سازی، ارزش‌انگاری و... رامی‌توان از آن جمله دانست.

 

مقدمه:

نهاد خانواده از نهادهای مهم جوامع بشری است که بسیاری از نیازهای زیستی و روانی انسان‌ها را بر‌آورده می‌کند. انتقال ارزش‌ها و باورداشت‌های جامعه به فرزندان از مهم‌ترین کارکردهای خانواده است.

از سوی دیگر، محبت و دوستی اهل‌بیت(ع)، به ویژه محبت امام زمان(عج)، از ارزش‌های برجسته جامعه دینی به شمار می‌آید که انتقال این ارزش مهم، همانند ارزش‌های دیگر از کارکردهای نهاد خانواده است.

در این نوشتار، نقش خانواده را در فرایند انتقال محبت امام زمان(عج) باز می‌گوییم و راه‌کارهایی را بررسی خواهیم کرد که خانواده باید در پیش‌گیرد تا بتواند محبت امام زمان(عج) را به فرزندان خود منتقل کنند.

در این میان، به آسیب‌هایی خواهیم پرداخت که در این فرایند فراسوی نهاد خانواده قرار دارد.شناخت این راه‌کارها و آسیب‌ها، به خانواده‌ها کمک می‌کند تا بتوانند محبت اهل‌بیت را با تأثیرگذاری بیشتری به فرزندان خود هدیه دهند و نیک‌بختی دنیوی و اخروی آنها را تضمین کنند.




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396

 






چه کنیم که وجود امام زمان‌(عج) را در زندگی خود حس کنیم؟

خوشا به حال كسی كه چنین دغدغه ای دارد و آرزوی او این است كه امام زمان را در زندگی خود حس كند و پیوسته خود را در محضر او بداند. روشن است كه اگر آدمی به چنین نعمت بزرگی دست یابد، معنای واقعی زندگی را خواهد چشید و هویت حقیقی خود را خواهد یافت، اما برای رسیدن به این نقطه نورانی باید كارهایی را انجام داد:

1 . لازم است آگاهی و شناخت ما از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه امام و حجت خداست، عمیق تر گردد. بسیاری گمان می كنند كه غیبت حضرت به معنای نبودن ایشان در این عالم است، حال آن كه غیبت او به معنای نهان زیستی اوست، وگرنه ایشان در همین زمین ما زندگی می كنند.
اگر امام را آن گونه كه باید بشناسیم، خواهیم دانست كه او به زمان و مكان محدود نیست، بلكه به اذن الهی، زمان ها و مكان ها در اختیار اوست؛ پس در شرق و غرب عالم، پیوسته تحت تصرف او و زیر نظر مبارك آن حضرت است. اگر او را واسطه فیض خدا و سبب همه نعمت های الهی بدانیم، در می یابیم كه نه تنها ما و خاندان ما، كه همه عالم به بركت وجود او زنده اند و روزی می خورند. پس حضور حضرتش در كنار هر نعمت كوچك و بزرگ مادی و معنوی و در دفع هر بلای فردی و اجتماعی قابل لمس و مشاهده خواهد بود.

اگر او را باب خدا و یگانه راه نجات بدانیم، در هر مشكل مادی و معنوی، و فردی و اجتماعی، او را واسطه درگاه حضرت حق قرار می دهیم و بدین گونه، پیوسته زیر خیمه لطف او قرار می گیریم و وجود پرجودش را با همه وجود لمس می كنیم. از این دست معرفت ها و آگاهی ها بسیار است كه درك حضور حضرت او را نزدیك و نزدیك تر می كند تا ما را كنار او و در چشم انداز نگاه پر مهر او می نشاند.

محافل خود را با یاد او شروع كنیم و به پایان برسانیم. برای سلامت حضرتش پیوسته صدقه دهیم، به نیابت از او اعمال نیك به جا آوریم، در شب و روز با او تجدید عهد كنیم و به ساحت مقدسش درود و سلام بفرستیم و هر روز، ساعتی با او نجوا كنیم و به مكان های منتسب به او مثل جمكران رغبت نشان دهیم و...

2 . باید تلاش كرد كه یاد و نام او پیوسته در زندگی ما جریان یابد. هم در خانه، كارخانه، دانشگاه، ورزشگاه، خیابان و هر نقطه و در هر حالی كه هستیم، با یاد او و حال و هوای به سر بریم و آن معرفت كه پیش از این گفته شد، می تواند ما را به این حال نیكو برساند؛

محافل خود را با یاد او شروع كنیم و به پایان برسانیم. برای سلامت حضرتش پیوسته صدقه دهیم، به نیابت از او اعمال نیك به جا آوریم، در شب و روز با او تجدید عهد كنیم و به ساحت مقدسش درود و سلام بفرستیم و هر روز، ساعتی با او نجوا كنیم و به مكان های منتسب به او مثل جمكران رغبت نشان دهیم و...؛

3 . ظهور او را صدر نیازهای خود بدانیم؛ همه آرزوهای خود را در آمدن او ببینیم و فراق او برای ما از هر غصه دیگری بزرگ تر و جدی تر باشد. مبادا به غیبت و ندیدنش خو بگیریم و به دوری از حكومت عدالت گسترش عادت كنیم یا ظهور او را دور بشماریم، بلكه پیوسته بیندیشیم و بر این باور باشیم كه همین روز كه در آن هستیم، می تواند روز ظهور باشد و هیچ چیز نمی تواند مانع ظهور اراده الهی شود.


اگر امام را آن گونه كه باید بشناسیم، خواهیم دانست كه او به زمان و مكان محدود نیست، بلكه به اذن الهی، زمان ها و مكان ها در اختیار اوست؛ پس در شرق و غرب عالم، پیوسته تحت تصرف او و زیر نظر مبارك آن حضرت است. اگر او را واسطه فیض خدا و سبب همه نعمت های الهی بدانیم، در می یابیم كه نه تنها ما و خاندان ما، كه همه عالم به بركت وجود او زنده اند و روزی می خورند

در این صورت، وظیفه مهم ما این است كه خود را برای ظهورش آماده سازیم و كاری نكنیم كه ظهورش نزدیك تر شود و چنان باشیم كه حضرتش برای ما اهمیت قائل شود و بكوشیم كه در توفان نامردی های نامردان و بی مهری نامهربانان، مایه روشنی چشم او باشیم و در این مسیر، دیگران را هم دعوت كنیم و پیوسته بكوشیم كه فرد دیگری به یاران و همراهان او بیفزاییم.
... و هر چه از این دست كارها و اندیشه ها، بیشتر داشته باشیم، وجود او را در زندگی خود بیشتر حس خواهیم كرد و البته لطف او كارسازتر از همه این راه ها و رفتارهاست



بخش مهدویت تبیان

منبع: خبرگزاری حوزه

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396





سامره امشب تماشایی شده
جنت گل هـای زهرایی شده

لحظه لحظه، دسته دسته از فلک
همچو باران از سمـا بارد ملک

می زنند از شوق دائم بال و پر
در حضـور حجت ثانـی عشر

ملک هستی در یم شادی گم است
بعثت است این، یا غدیر دوم است

یوسف زهرا بـه دست داورش
می نهد تاج امـامت بـر سرش

عید «جاء الحـق» مبارک بر همه
خاصـه بـر سـادات آل فاطمه

عید آدم عیـد خاتم آمده
عید مظلومـان عالم آمده

عید قسط و عید عدل و دادهاست
لحظه هـایش را مبـارک بادهاست

عیـد قرآن، عید عترت، عید دین
عیــد زهـرا و امیــرالمؤمنین

عیــد یــاران فداکار علی است
عید محسن، اولین یار علی است

عیــد فتـحِ «میثـم تمار»هاست
عید عمرو مالک و عمارهاست

عید مشتاقان سرمست حسین
عید ذبح کوچک دست حسین

عید باغ یاسمن های کبود
عید شادیِ بدن های کبود

عید سردار رشیـد علقمه
عید سقـای شهیـد علقمه

عید ثـارالله و هفتـاد و دو تن
عید سربازان بی غسل و کفن

عید هجــده آفتـاب نـوک نی
کرده نوک نی چهل معراج طی

عید طاهـا عید فرقان عید نور
عید قرص مـاه در خاک تنور

عید عزت عیـد مجد و افتخار
عید مردان بـــزرگ انتظـار

آی مهدی دوستـان! عید شمـاست
این شعاع حسن خورشید شماست

آنکـه باشـد عـدل و داد حیدرش
حـق نهـد تـاج امـامت بر سرش

وعده فیض حضور آید به گوش
مـژده روز ظهـور آیـد به گوش

تا کنـد محکـم اسـاس کعبه را
کعبـه پوشیـده لبـاس کعبــه را

می کشد چون شیر حق از دل خروش
می رســد از کعبــه آوایش بـه گوش

می برد از دل شکیب کعبه را
می کشد اول خطیب کعبه را

روی او آیینه روی خــداست
پشت او محکم به نیروی خداست

پیش رو خوبان عالم، لشکرش
پشت سر دست دعای مادرش

بـر سـرش عمـامه پیغمبر است
ذوالفقارش ذوالفقار حیدر است

پرچمش پیراهـن خـون خداست
نقش آن رخسار گلگون خداست

رشته هایش از رگ دل پاک تر
از گل پرپر شده صـدچاک تر

حنجـر او نینـوای زینبین
نعر? او «یا لثارات الحسین»

اشک چشمش خون هفتاد و دو تن
چهره: تصویـر حسین است و حسن

خیمـه اش آغـوش حی دادگر
مقدمش چشمِ قضا، دوش قدر

عدل از نـور جمـالش منجلی
پــایتختش کوفـه مـانند علی

آسمـان پروانـه ای دور سرش
خلق پندارند خود را در برش

آسمان چـون حلقه در انگشت او
ملک امکان قبضه ای در مشت او

فـرش راه لشکـرش بــال ملک
جــای سم مـرکبش دوش فلک

مکـه را بستانـد از نـا اهل هــا
بشکند پیشانـی از بوجهل هــا

شیعه گردد حکمران در آب و گل
کــوری این بازهـای کــور دل

عیــد موسا و عصا و اژدهاست
عید مرگ فرق? باب و بهاست

ای امـام عصـر عاشورائیـان
ای امیــد آخـر زهرائیــان

ای به عهد مهدویت مهـد مـا
ای نفس هایت دعای عهد ما

عمر ما بی تو بـه سـر آمـد بسی
ای پنـاه شیعـه تـا کی بیکسی

تـو بـه ما بینایی و ما از تو کور
تو به ما نزدیکی و ما از تو دور

ای ز چشـم مـا به ما نزدیک تر
تـا دل دشمـن شـود تاریک تر

چند میثم با تو نزدیک از تو دور؟
سیـدی مـولایی عجـل لظهـور



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396


 




مولای مهربانم ! یابن الحسن !
ای عدل منتظر و ای حاضر ناظر!
چشم‌ها به تو دوخته شده و منتظران حقیقت
همچون شمعی تا صبح ظهور در غم هجرانت می‌سوزند.

چه سخت و گران است بر من
اینکه ببینم همه خلق را، و تو را نبینم.
«عزیز علیّ أن أری الخلق و لا تری.»

هر آدینه که می‌رسد، دل بهانه تو را می‌گیرد
و ما لب‌ها را با «ندبه» و «کمیل» متبرک کرده
و رو به دریای انتظار، به انتظار طلوع آفتاب می‌نشینیم.


ای ساقی فرج!
چشم‌ها آنقدر در فراق تو اشک ریخته و انتظار کشیده،
دست‌ها آنقدر طلب نور کرده و خالی مانده،
دوش‌ها آنقدر تازیانه سنگین اهانت را
بر پیکره باورهای دینی تحمل کرده
که دگر توان از کف داده.

مولای من!
کجا هستی که دوستانت را عزت بخشی
و دشمنانت را ذلیل و خوار کنی:
«این معز الاولیاء و مذل الاعداء.»

ای سایبان دل‌های سوخته!
و ای انتظار اشک‌های به هم دوخته!
عاشقانت هر جمعه دیدگان خود را با اشک می‌آرایند
و دلشان را نذر تو می‌کنند.

هر صبح با مولایشان تجدید میثاق می‌کنند.
کاروان دل را به غروب می‌برند،
زبان را به ذکر فرج مشغول می‌دارند
و بر سجاده انتظار نشسته و انتظار بر دوش می‌کشند،
تا شاید دعایشان مستجاب شود
و معشوق گوشه چشمی به آنها کند.

ای تجدید کننده احکام تعطیل شده!
و ای طلب کننده خون شهید کربلا! کجا هستی؟

بیا و دیدگان را با ظهورت مزین کن
و دریای محبت را بر دل مشتاقان جاری کن.





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 9 / 1396





-ویژه نامه -
سالروز آغاز امامت و ولایتعهدی ولی الله الاعظم
آقا امام زمان،حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف





حدیث سبز انتظار


قال الامام صادق علیه السلام :

طوبي لشيعة قائمنا المنتظرين لظهور غيبته، و المطيعين له في ظهوره!
أولئك أولياء الله الّذين لا خوف عليهم و لا هم يحزنون.(1)

امام صادق (ع) فرمودند:

خوشا به حال شيعيان قائم ما، كه در زمان غيبت، انتظار ظهور او را مي كشند
و در زمان ظهور از او فرمان مي برند.آنها كساني هستند كه
هيچ گونه ترس و اندوه بر آنها نيست و آنهايند اولياي خدا.


منتخب الاثر ص 514 ـ بحار الانوار ج 52 ص 123




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 / 9 / 1396







نمایی از سیره و سیمای امام عسکری (ع)


امام حسن عسکری (ع) در سال 232 هجری در مدینه چشم به جهان گشود. مادر والاگهرش سوسن یا سلیل، زنی لایق و صاحب فضیلت و در پرورش فرزند نهایت مراقبت را داشت، تا حجت حق را آن چنان که شایسته است پرورش دهد. این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع) به سامرا کرد همراه امام بود و در سامرا از دنیا رحلت کرد.
کنیه آن حضرت ابامحمّد بود.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 / 9 / 1396




۩**۩ غربت نشین سامرا ۩**۩


۩ویژه نامه شهادت امام حسن عسکری علیه السلام۩

امروز با تمام توان گریه می کنیم

همراه با امام زمان گریه می کنیم


در پشت دسته های عزا سوی سامرا

در لابلای سینه زنان گریه می کنیم


شاید نماز ظهر رسیدیم در حرم

آن لحظه با صدای اذان گریه می کنیم


آقا اگر به مرقدشان راهمان دهند

در روضه ی مبارکشان گریه می کنیم


در غصه اسارت مردی که سالها

از او نبوده نام و نشان گریه می کنیم


بر لحظه ای که آب طلب کرد آن امام

ما نیز یاد تشنه لبان گریه می کنیم


هم در گریز روضه موسی بن جعفریم

هم یاد آن شکنجه گران گریه می کنیم


هم در مسیر کوفه و هم در مسیر شام

با روضه های عمه شان گریه می کنیم


خیلی به پیش چشم من این صحنه آشناست

وقتی نشسته ایم چنان گریه می کنیم


شبهای جمعه نیز همین گونه کربلا

ما پا به پای مادرمان گریه می کنیم


اذن دعا دهید که پایان روضه است

تا انتهای مجلستان گریه می کنیم


در ذکر «یا حَمیدُ بِحَقِ مُحَمَّد»یم

تا می رسیم آخر آن گریه می کنیم


امیر حسین الفت


شهادت امام حسن عسکری(سلام الله علیه) تسلیت باد

(((آجرک الله یا بقیة الله)))

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 / 9 / 1396





آفتاب روز هشتم ربیع الاول در حال طلوع بود
که آفتابی پرفروغ از دیگر سو غروب می کرد

او یازدهمین پیشوای آسمانی مردمان
حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بود
که شمع وجودش پس از 28 سال
پرتوافشانی به خاموشی می گرایید


در سالروز شهادت آن امام بار دیگر زمین و آسمان
در عزای سلاله ای پاک از خاندان نبوی سوگوار است


تا با گریه و فغان بر مظلومیت آن امام همام با فرزندش
حضرت ولی عصر(عجل اللّه تعالی فرجه الشریف)
هم ناله شود


شهادت امام عسکری علیه السلام را بر دادگستر جهان
امام زمان (عج)، و تمام روهروان راه آن حضرت
تسلیت می گوییم

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 / 9 / 1396

سیری در سيره فردی و اجتماعی امام حسن عسكری (علیه السلام)

 

امام حسن عسكری علیه‏ السلام در روز جمعه هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود. پدر بزرگوار آن حضرت امام هادی علیه‏ السلام و مادر مكرمه‏ اش بانوی عارفه‏ ایست كه به نام‏ های «سلیل»، «حدیثه» و «سوسن» خوانده می‏شود.(1) مدت امامت امام حسن عسكری علیه‏ السلام شش سال بود كه از سال 254 هجری قمری شروع و در سال 260 با شهادت آن حضرت پایان یافت. امام حسن عسكری علیه ‏السلام در طول مدت زندگانی و به ویژه در دوران امامت خویش به واسطه مبارزه با طاغوت‏ های زمان در تبعید و زندان و تحت نظر به سر می ‏برد و سرانجام در هشتم ربیع الثانی سال 260 و در 28 سالگی در شهر سامراء و توسط احمد معتمد، پانزدهمین خلیفه عباسی به طرز مرموزی مسموم و به شهادت رسید.(2) زندگی آن حضرت در دوران شش تن از خلفای ستمگر عباسی سپری شد كه به ترتیب جعفر متوكل، محمد منتصر، ابوالعباس احمد مستعین، ابو عبدالله معتز، محمد مهتدی و احمد معتمد می ‏باشد.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 / 9 / 1396

فروغ هدايت در سيره امام عسكرى(علیه السلام)

 

 

امامان هدایت
«انقلاب نبوى» آغازى بر زندگى اجتماعى بر پایه بنیان‏ هاى الهى بود و «سلسله امامت» پاسدار آن نظام جاودانى است. از این روى نقش امامت، پاسدارى مداوم از اركان دین محمّدى صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله‏ وسلم است. و وظیفه امّت در نبود پیامبر، تمسّك به این زنجیره هدایت مى ‏باشد. سلمان فارسى مى‏ گفت: رسول اكرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله‏ وسلم در خطبه‏ اى فرمود:
«معاشر الناس انّى راحل عنكم عن قریب و منطلق الى المغیب، أوصیكم فى عترتى خیرا، ايّاكم و البدع، فانّ كلّ بدعة ضلالة و كلّ ضلالة و أهلها فى النّار؛
اى مردم! من به زودى از میان شما مى‏ روم و به سراى دیگر راهى مى‏ شوم. شما را سفارش مى‏ كنم كه با عترتم به نیكى رفتار كنید و از بدعت بپرهیزید؛ زیرا هر بدعتى، گمراهى است و هر گمراهى و اهل آن، در آتش دوزخ خواهند بود.»
سپس فرمود:
«معاشر النّاس من افتقد الشّمس فلیتمسّك بالقمر و من افتقد القمر فلیتمسّك بالفرقدین و من افتقد الفرقدین فلیتمسّك بالنّجوم الزّاهرة بعدى. اقول قولى و استغفر اللّه لى و لكم؛


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 / 9 / 1396



عسکری از دار فانی دیده بسته


گرد ماتم بر رخ مهدی نشسته


گشته سامرا دوباره وادی غم


بر پدر، صاحب زمان بگرفته ماتم


عازم جنت شده با قلب سوزان


نزد زهرا و پیمبر گشته مهمان


او به دست معتصم گردیده مسموم


قلب پاک انورش را کرده مغموم


شست و شو داده پسر جسم لطیفش


شد به سامرا مکان قبر شریفش




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 5 / 9 / 1396

وظایف ما در برابر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلّم)

پیامبر صل الله علیه و آله وسلم
ایمان، هرچه پیغمبرفرمود باید اطاعت کنیم. گاهی وقت‌ها می‌پرسند که این حکم دینی را کجای قرآن نوشته است. اصلاً در قرآن ننوشته باشد. وقتی خدا در قرآن گفته، «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ»، «ما» آنچه، «آتاکُمُ» برای شما آورده است. «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ»، هرچه رسول

 

 

وظایف ما در برابر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلّم)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

 انبیاء یک صفات عمومی دارند. مثلاً همه آنها معصوم هستند. همه آنها بهترین فرد زمان خود هستند، یک کمالاتی برای همه انبیاء است. اما یک چیزهایی پیغمبر ما خصوصی دارد.  در این جلسه می‌خواهیم وظیفه ما نسبت به پیغمبر را هم بگوییم.

موضوعات مرتبط: منبر ووعظ
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 5 / 9 / 1396

انتظارات امام عسکری علیه السلام از شیعیان (1)

امام حسن عسکری علیه السلام
ایمان برگرفته از اندیشه بدنبال خود عمل و یاد خدا و همچنین انجام عبادت را در پى دارد، به همین جهت یکى دیگر از انتظارات حضرت عسکرى (علیه السلام) از شیعیان این است که خداوند و قیامت و رسول را فراموش نکنند. چنان که فرمود...

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

 

انتظارات امام عسکری از شیعیان (منبر اول)‏

 

مقدمه :

امام حسن عسکرى(ع) یازدهمین امام شیعیان، در روز جمعه هشتم ربیع الثانى، سال 232 ه.ق (1) در مدینه منوره دیده به جهان گشود،(2) و عالم را با نور جمال خویش روشن نمود. پدر بزرگوار آن حضرت، امام هادى (ع) و مادرش بانویى پارسا و شایسته است که از او به نام هاى «حُدیثه»، «سلیل» و «سوسن» یاد شده است. این بانوى گرامى از زنان نیکوکار و داراى بینش اسلامى بوده در فضیلت او همین بس است که پس از شهادت امام حسن عسکرى(علیه السلام) پناهگاه و نقطه اتکاى شیعیان در آن دوره بحرانى و پراضطراب به شمار مى‏رفت.(3)

موضوعات مرتبط: منبر ووعظ
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 5 / 9 / 1396

انتظارات امام عسکری علیه السلام از شیعیان (2)

امام حسن عسکری علیه السلام
انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت بخرج دهند، و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند، و دائماً براى ظهور مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) دعا نمایند...

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

انتظارات امام عسکری علیه السلام از شیعیان ( منبر دوم)

 

(ادامه بحث قبل)

 

6- جزء بهترین ‏ها باشید نه بدترین‏ ها

 

آن امام همام گاه به بیان افراد نمونه و برتر و همین طور افراد بدتر غیر مستقیم انتظار خویش را از شیعیان ابراز مى‏دارد که جزء بهترین‏ها باشید، و آنان را این‏گونه معرّفى مى‏ نماید:

 

 

«اورع النّاس من وقف عند الشّبهة، اعبد النّاس من اقام على الفرائض، ازهد النّاس من ترک الحرام، اشدّ النّاس اجتهاداً من ترک الذّنوب(19)؛

پارساترین مردم کسى است که در شبهات توقف کند، عابدترین مردم کسى است که واجبات را به‏جا آورد، زاهدترین مردم کسى است که از حرام دورى کند و کوشاترین مردم کسى است که گناهان را ترک کند.»

موضوعات مرتبط: منبر ووعظ
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 4 / 9 / 1396

عقاید مذهب شیعه امامیه

Description: http://farsi.al-shia.org/wp-content/uploads/2016/09/aaghaed.jpg

 كلمه شیعه در لغت از ریشه «شاع» به معنی همراهی و تبعیت گرفته شده است[1] و معنی لغوی آن گروه و جماعتی است كه در انجام كاری همكاری می كنند و گاهی نیز به تبعیت كننده از یك فرد اطلاق می شود[2] چنانكه در قرآن می فرماید: «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ»[3] همانا از پیروان او ابراهیم است».

بنابراین شیعه در لغت به معنی همراهی و پیروی كردن است امّا در اصطلاح به چندین معنا به شرح ذیل می باشد:

موضوعات مرتبط: شیعه شناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 4 / 9 / 1396

عقاید مذهب شیعه امامیه

 كلمه شیعه در لغت از ریشه «شاع» به معنی همراهی و تبعیت گرفته شده است[1] و معنی لغوی آن گروه و جماعتی است كه در انجام كاری همكاری می كنند و گاهی نیز به تبعیت كننده از یك فرد اطلاق می شود[2] چنانكه در قرآن می فرماید: «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ»[3] همانا از پیروان او ابراهیم است».

بنابراین شیعه در لغت به معنی همراهی و پیروی كردن است امّا در اصطلاح به چندین معنا به شرح ذیل می باشد:

موضوعات مرتبط: شیعه شناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 4 / 9 / 1396

 

شیعه در لغت، به معنای پیروی از دیگری و محبت ورزیدن به او است. و در اصطلاح شیعه به کسانی گفته می شود که به امامت و خلافت بلافصل علی ـ علیه السلام ـ معتقدند و بر این عقیده اند که امامت او از طریق نصّ جلی یا خفی ثابت شده است، و امامت حق او و فرزندان او است که به دستور خداوند توسط پیامبر اسلام(ص) معرفی گردیده اند.

[۱]

در کتاب های ملل و نحل برای شیعه فرقه های بسیاری ذکر شده و حتی گفته شده است که حدیث معروف افتراق (هفتاد و سه فرقه) بر فرقه های شیعه منطبق می گردد، ولی باید توجه داشت که اولا: برخی از این فرقه ها از انشعابات شیعه نبوده و دانشمندان شیعه آنها را تکفیر نموده اند.

ثانیا: حقیقت انشعاب در مذهب شیعه این است که در مسئله امامت، که معرّف مکتب تشیع است، اختلافاتی وجود داشته باشد، ولی اختلافات در مسائل اعتقادی دیگر معیار شناخت فرقه های شیعه نیست.

بر این اساس ذکر بسیاری از فرقه ها به عنوان فرقه های شیعه واقع بینانه نیست.

ثالثا: تعداد زیادی از فرقه هایی که در مسئله امامت از آنها یاد شده است، زمان کوتاهی بیش دوام نیاورده و به کلی محو و منقرض گردیده اند.[۲]

موضوعات مرتبط: شیعه شناسی
برچسب‌ها: فرقه های شیعه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 3 / 9 / 1396

یازده نکته روانشناسی درقرآن

یازده نکته روانشناسی درقرآن

1 .   از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن،    کافر و منافق ; (آیات 2 تا 20 سوره بقره) .

2 . شخصیت‏های مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی می‏باشند ; آنان که به خود ظلم می‏کنند، آنان که میانه رو هستند و آنان که پیشتازانند; (فاطر/32) .

3 . مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که دل و اندیشه‏اش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است .

4 . خصوصیت‏بارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشه‏ای در ظاهر و باطن است; به همین دلیل، مبتلا به شک و تردید و عدم قدرت تصمیم‏گیری و ناتوانی در قضاوت می‏شود; (بقره/8 تا 20 و منافقون) .

5 . در قرآن کریم، در آیات فراوانی از اندوه، علل ایجاد کننده آن و راه‏های برطرف ساختن آن سخن رفته است . گاهی اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا (ص) را به دلداری حضرت حق، درمان نموده است .

موضوعات مرتبط: روانشناسی وفرآن
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 3 / 9 / 1396

Quran-shareef

روانشناسی در قرآن

 

 

 

نویسندگان:
حمیده فیض آبادی
حسین پناهی

 

 

 

«اعجاز علمی قرآن» مربوط به اشاراتی است که از گوشه های سخن حق تعالی نمودارگشته و هدف اصلی نبوده است، زیرا قرآن کتاب هدایت است و هدف اصلی آن جهت بخشیدن به زندگی انسان و آموختن راه سعادت به او است ازاین رو اگر گاه در قرآن به برخی اشارات علمی بر می خوریم، ازآن جهت است که این سخن از منبع سرشارعلم و حکمت الهی نشأت گرفته و از سرچشمه علم بی پایان حکایت دارد.
در این مقاله می خواهیم به آیاتی که رنگ و بوی روانشناسی دارند بپردازیم.

تأثیر رنگ ها بر انسان

قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُبَیِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنّهَ بَقَرَةٌ صَفْرَاء فَاقِعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِینَ (بقره/69)
«گفتند: از خدای خود بخواه برای ما روشن کند آن چیست؟ موسی گفت: خدا می گوید: آن گاوی است زرد، رنگ آن پر رنگ یک دست است، بینندگان را خرسند و شادمان می کند».
پژوهش های علمی نشان می دهد که رنگ ها بر انسان و در زندگی وی تأثیر دارند. رنگ سبز احساس دوست داشتن زندگی و امید به زندگی را در انسان ایجاد می کند(به این خاطر پوشاک جراحان از رنگ سبز انتخاب شده که روی بیمار تأثیر بگذارد. و آیاتی که از پوشش بهشتیان در بهشت صحبت می کنند نیز می گویند که پوشاک آن ها سبز رنگ است)- رنگ ارغوانی انسان را به آرامش فرا می خواند- رنگ زرد دستگاه عصبی را پر جنب و جوش و انسان را با نشاط می کند(فعال می کند) و احساس شادمانی و خرسندی را در وی ایجاد می کند- رنگ آبی احساس سردی نمودن و رنگ سرخ احساس خشکی نمودن را در وی ایجاد می کند. همین طور درصد یادگیری در متون و تصاویر رنگی بیش تر از متون و تصاویر سیاه و سفید است(به عبارتی مغز چیزهای رنگی را بهتر ذخیره می کند و به یاد می آورد). رنگ به کارها معنی می دهد، در کارهایی که با اعداد با حجم زیاد صورت می گیرد درصد اشتباهات در اعداد رنگی کم تر از اعداد سیاه و سفید است.


موضوعات مرتبط: روانشناسی وفرآن
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 3 / 9 / 1396

روانشناسی در قرآن

در قرآن کریم حدود هفتصد آیه (۱) را درموضوع روان شناسی برشمرده اند که البته این رقم و موضوعات ذیل آیات آن، جای تامل دارد، دراینجا تعدادی از مهمترین آیات مطرح شده در مجموعه های مختلف را با ذکر موضوع آیه آورده میشود:
۱-    ارزیابی شخصیت براساس روان شناسی:
در داستان حضرت سلیمان میخوانیم :
«وانی مرسله الیهم بهدیه فناظره بم یرجع المرسلون فلما جاء سلیمان قال اتمدونن بمال فما آتانی الله خیر مما آتاکم بل انتم بهدیتکم تفرحون»(۲)
«و در واقع من هدیه ای به سوی آنان میفرستم، پس بنگرم که فرستادگان با چیزی باز میگردند.»
و هنگامی که (فرستاده ملکه) نزد سلیمان آمد،(سلیمان) گفت: «آیا [مرا] با مال امداد میرسانید! پس آنچه خدا [به من] داده، بهتر است از آنچه به شما داده است؛ بلکه شما فقط به هدیه خود شادمان میشوید.»

۲-    شخصیت:
در سوره ی اسراء آیه ی ۸۴ میفرماید:
«قل کل یعمل علی شاکلته فربکم اعلم بمن هو هدی سبیلا»
بگو:«همه برطبق (روش وخلق وخوی) خویش عمل میکنند؛ و پروردگارتان داناتر است، به کسی که او ره یافته تر است.»
توضیح «شاکله» ازماده «شکل» به معنای «مهارکردن حیوان» است.(۳) به خود مهار «شکال»گفته میشود و از آنجا که روحیات و سجایا و عادت های هر انسانی او را به رویه ای خاص مقید میکند با آن «شاکله» گویند.(۴)

۳-    واکنش های روانی، افشاگر راز درون :
خداوند متعال در این باره میفرماید:
«واذا ما انزلت سوره نظر بعضهم الی بعض هل یراکم من احد ثم انصرفوا صرف الله فلوبهم بانهم قوم لا یفقهون »(۵)
«وهنگامی که سوره ای فرو فرستاده شود، برخی آن (منافق) آن برخی (دیگر) نگاه میکنند( در حالی که میگویند: ) آیا هیچ کس شما را می بیند! سپس منصرف میشوند(وبیرون میروند)؛ خدادلهایشان را (از رحمت) منصرف ساخته ؛ بخاطر آنکه آنان گروهی هستندکه فهم عمیق نمیکنند.»

۴-    تقسیم شخصیت براساس عقیده:
در قران کریم با توجه به اهمیت این موضوع ، شخصیت به سه دسته «مومن» ،«کافر» و «منافق» تقسیم شده است.
۵-    روانشناسی رنگ ها:
«قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما لونها قال انه یقول انها بقره صفراء فاقع لونها تسر الناظرین»(۶)
گفتند:«برای ما از پروردگارت بخواه تا برای ما روشن بیان کند که رنگ آن (گاو) چگونه است!( موسی ) گفت که اومیگوید:«در حقیقت آن گاوی زرد است که رنگش یکدست است، که بینندگان را شاد سازد.»
بابررسی های انجام گرفته «رنگ زرد» باعث آرامش وسرور باطنی انسان میشود لذا معمولا در خوابگاه های روان درمانی ، از رنگ زرد برای لباس های بیماران استفاده میشود.(۷)
۶-    روانشناسی رشد:
۱-۶  رشدکودک ومراحل آن(۸):
«والله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئا وجعل لکم السمع والابصار والافئذه لعلکم تشکرون»(۹)
«خداوند شمارا از رحم مادرانتان بیرون آورد درحالی که هیچ نمیدانستید، وبه شما گوش وچشم وقلب عطا فرمود تا اینکه شکر به جا آورید.»
۲-۶ رشد زبان:
«خلق الانسان علمه البیان»(۱۰)
«انسان را خلق کرد، به اوگفتار را تعلیم داد.»
۳-۶ عوامل موثردر رشد زبان:
در رشد زبان یک سلسله عوامل مادی(رسش بدنی، هوش ، محیط خانواده و….) (۱۱) که قابل اثبات در آزمایشگاه ها میباشد و عوامل غیرمادی (اراده خداوند وسخن گفتن در گهواره ) دخالت دارد.
۴-۶ خانواده:
خانواده از عوامل موثر در رشد انسان است. قران کریم با تاکید برایجاد خانواده ای سالم وآرام ، بر این نکته تاکید کرده است ومیفرماید:(۱۴)
«ومن ایاته خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون»(۱۵)
«و از نشانه های او این است که همسرانی از (جنس) خودتان برای شما آفرید، تا بدان ها آرامش یابید، ودربین شما دوستی و رحمت قرار داد؛ قطعا در آن [ها] نشانه هایی است برای گروهی که تفکر میکنند.»
۵-۶ رشدشخصیت:
تاکید قران بر این نکته که محرومیت جنسی لزوما موجب آسیب نیست. این نظریه برخلاف نظریه ی فروید» است ولی با نظر «مزلو» قابل تفسیر است.(۱۶)
«ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله »(۱۷)
«وکسانی که (وسایل) ازدواج نمی یابند،باید خویشتنداری کنند تا خدا از بخشش خود آنان را توانگر سازد.»
۶-۶ کفایت اجتماعی:
کفایت اجتماعی عبارت است از: «قابلیتی که کودک میتواند به وسیله ی آن از منابع محیطی بهره جوید ونتیجه ی رشدی خوبی به دست آورد.»(۱۸)
از قران کریم نیز ویژگی نیاز به پیشرفت را در آدمی میتوان استنباط کرد:
«یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه»(۱۹)
ای انسان! در حقیقت توبه سوی پروردگارت کاملا تلاش میکنی(ورنج میکشی) و او را ملاقات میکنی.

منابع

۱-      این عدد با توجه به شمارش آیات ارائه شده در کتاب “قران و روانشناسی” نوشته دکتر “محمد عثمان نجاتی” میباشد
۲-      نمل /۳۵ و۳۶
۳-      مصباح المنیر، قیومی ،ص ۳۲۱٫ نشر دارالهجره،۱۴۰۵
۴- تفسیر نمونه .ج ۱۲ ،ص۲۴۷
۵-  توبه/۱۲۷
۶-  بقره/۶۹
۷- روانشناسی رنگها،ص ۸۷
۸-  نحل/ ۸۷
۹ –  الرحمن/۳ و۴
۱۰ – المیزان ج۱۹، ص۷۱۷
۱۱- آل عمران/۴۶
۱۲- مریم/۲۹
۱۳- لقمان/۱۷-۱۲ ونسا /۳۵-۳۴
۱۴- روم /۲۱
۱۵- نور/۳۳
۱۶- انشقاق /۶
۱۷- روانشناسی رشد(۲) بانگرش به منابع اسلامی، جمعی از نویسندگان،ج ۲ ص۹۷۸
۱۸- روانشناسی رشد(۲) بانگرش به منابع اسلامی، ص ۹۶۵
۱۹-روانشناسی رشد(۲)بانگرش به منابع اسلامی، جمعی از نویسندگان،ج ۲ ص۶۳۶، دفتر همکاری حوزه ودانشگاه

موضوعات مرتبط: روانشناسی وفرآن
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 2 / 9 / 1396

پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: «انّی تارک فیکم خلیفتین کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الارض، و عترتی اهل بیتی، و انهما لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض»؛ « همانا من دو جانشین را در میان شما میگذارم: کتاب خدا، ریسمان کشیده شد مابین آسمان و زمین یا مابین آسمان تا زمین، و عترتم اهل بیتم، و همانا این دو از یکدیگر جدا نمیشوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند».
در این حدیث پیامبر اکرم صلوات الله می فرمایند: «کتاب و عترتم تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند»، مطابق این گفتار اگر زمانی عدلِ کتاب که همان عترت است در روی زمین نباشد لازم می آید که این دو از یکدیگر جدا شده باشند، و این با ظاهر حدیث مخالف است.
ابن حجر مکّی میگوید: «در احادیثی که سفارش به اهل بیت علیهم اسلام شده به این نکته اشاره دارد که تا روز قیامت زمین خالی از اهل بیتی که اهلیّت هدایت دارند نخواهد بود، همانگونه که کتاب عزیز چنین است. و لذا اهل بیت علیهم السلام امان برای اهل زمین معرفی شده اند. و نیز در روایات آمده است: «درهر قوم و دسته ای عدولی از اهل بیت من است».
حافظ سمهودی میگوید: از این حدیث «ثقلین» استفاده می شود که هر زمان باید فردی از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد. تا امر به تمسکی که در روایت به آنها شده معنا پیدا کند، همانگونه که کتاب عزیز چنین است، و لذا اهل بیت امان اهل زمین معرفی شده اند که هر گاه از روی زمین بروند زمین نیز نابود خواهد شد. همین معنا از علامه مناوی در شرح جامع الصغیر سیوطی رسیده است.
نتیجه اینکه از حدیث ثقلین که مورد اتفاق بین شیعه و سنی بوده و از احادیث متواثر است به خوبی استفاده می شود که در هر زمان، امام معصومی از عترت پیامبر و اهل بیت معصوم علیهم السلام او باید موجود باشد، امامی که اهلیّت برای اقتدا و تمسک را داشته باشد، کسی که خود به هدایت مطلق رسیده و از ضلالت به دور است و لذا می تواند دیگران را نیز به هدایت رسانده و از مطلق ضلالت و گمراهی دور کند. چنین شخصی در این زمان غیر از حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف نیست.
منبع: مسند احمد، ج ۵، ص ۱۸۱ /صواق المحرقه، ص ۹۰ /جواهر العقدین /فیض القدیر، ج ۳، ص ۱۵


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 2 / 9 / 1396

 

 

۱. عن أمیر المؤمنین علیه‌السلام -فى حدیث طویل- قال: «لا تخلو الأرض من حجّه قائم للّه بحجّه: إمّا ظاهرا مشهورا، أو خآئفا مغمورا؛ لئلّا تبطل حجج اللّه و بیّناته».

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بخشى از یک حدیث طولانى چنین نقل شده است: «زمین [هیچگاه] از حجتى که به اقامه امر خدا قیام کند، خالى نیست: یا ظاهر و آشکار است و مردم او را می‌شناسند، و یا بیمناک و مخفى از دیدگان مردم است؛ تا حجت‌هاى الهى و آیات پروردگار از میان نرود».

۲. و عن أبى عبد اللّه- جعفر بن محمّد- عن آبائه عن علىّ علیه السّلام أنّه قال فى خطبه له على منبر الکوفه: «أللّهمّ! إنّه لا بدّ لأرضک من حجّه لک على خلقک، یهدیهم الى دینک‏و یعلّمهم علمک؛ لئلا تبطل حجّتک، و لا یضلّ أتباع أولیائک بعد إذ هدیتهم؛ إمّا ظاهر لیس بالمطاع؛ و أمّا مکتتم و مترقب. فان غاب عن النّاس شخصه فى حال هدنتهم، فإنّ علمه و آدابه فى قلوب المؤمنین منبثّه، فهم بها عاملون.» 

از امام جعفر صادق علیه‌السّلام از پدران بزرگوارش از على علیه‌السلام در خطبه‌‏اى که بر منبر کوفه ایراد فرموده است، نقل شده است: «پروردگارا! همانا که اهل زمین را از داشتن حجتى از ناحیه تو که آنان را به دین تو هدایت کند و علم الهى را به ایشان‏ بیاموزد، گریزى نیست تا حجتت از بین نرود و پیروان اولیائت بعد از اینکه [به‌وسیله پیامبران] هدایتشان کردى، گمراه نشوند. [این حجت تو] یا در میان مردم ظاهر و براى آنان آشناست، امّا از او اطاعت نمی‌کنند؛ یا از دید مردم پنهان و منتظر زمان ظهور است. پس اگر وجود حجت در زمانى که مردم در صلح [بر فساد] هستند از نظر آنان غایب باشد، دانش و منش او به دلهاى مؤمنین می‌رسد و ایشان به آن عمل می‌کنند».

۳. و عن أبى عبداللّه علیه السّلام- فى حدیث- انّ أمیرالمؤمنین علیه السّلام قال: «اعلموا أنّ الأرض لا تخلو من حجّه للّه عزّوجلّ، و لکن اللّه سیعمى خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الأرض ساعه واحده من حجه للّه، ساخت بأهلها؛ و لکن الحجّه تعرف النّاس و لا یعرفونها، کما کان یوسف یعرف النّاس و هم له منکرون». 

امام صادق علیه‌السّلام از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل مى‏‌فرماید که فرمود: «بدانید که زمین از حجت خداى عزّوجلّ خالى نمی‌ماند، اما به‌واسطه ستمگری‌ها و جهالت‌هاى مردم، خداوند دیدگانشان را از مشاهده او فرو می‌بندد و اگر زمین لحظه‌‏اى از حجت خدا خالى باشد، ساکنانش را در خود فرو خواهد برد. اما حجت خدا مردم را مى‏‌شناسد، ولى مردم او را نمى‏‌شناسند؛ همان‌گونه که حضرت یوسف مردم (برادرانش) را مى‌‏شناخت و آنها او را نشناختند».

منبع: (اثبات‌الهداه، ج‏۵، ص۷۷) / (اثبات‌الهداه، ج‏۵، ص۷۸) / (إثبات الهداه بالنصوص و المعجزات، ج‏۵، ص۱۵۴)


موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 2 / 9 / 1396

 حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِیمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ زَیْدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه‌السلام الْحَسَنِیُّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَیِّدِی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه‌السلام وَ أَنَا أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِیُّ أَوْ غَیْرُهُ فَابْتَدَأَنِی فَقَالَ لِی یَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی‏ یَجِبُ‏ أَنْ‏ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِی وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّهِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَهِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِی لَیْلَهٍ کَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ کَلِیمِهِ مُوسَى علیه‌السلام إِذْ ذَهَبَ لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِیٌّ ثُمَّ قَالَ علیه‌السلام أَفْضَلُ أَعْمَالِ شِیعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَجِ. 

از عبدالعظیم حسنى نقل شده است که گفت: «بر مولایم محمدبن‌على علیهماالسلام (امام جواد) وارد شدم، درحالی‌که قصدم این بود از ایشان در مورد قائم سؤال کنم و بپرسم که آیا او همان مهدى است یا غیر از مهدى کس دیگرى امام قائم است؟ قبل از اینکه من لب به سخن باز کنم، فرمود: «یا اباالقاسم! قائم ما همان مهدى است که باید در زمان غیبت منتظر او بود و پس از ظهور به فرمانش گردن نهاد و او سومین فرزند از نسل من است. سوگند به خدایى که محمد را به پیامبرى برگزید و امامت را مخصوص ما اهل‌بیت قرار داد، اگر از دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد، خداوند آن روز را آن‏قدر طولانى خواهد کرد تا اینکه او خروج کند. پس او زمین را از عدل و داد پُر خواهد کرد همان‌گونه که از ظلم و جور پُر شده است. و خداوند در یک شب کار او را درست خواهد کرد [و اسباب فرجش را مهیا خواهد نمود]، چنانکه کار موسی را اصلاح کرد زمانی‌که براى گرفتن قطعه‏اى آتش و گرم‌کردن خانواده‌‏اش از آنها جدا شد، اما در حالى به‌سوى آنها برگشت که به پیامبرى و نبوت رسیده بود». سپس امام علیه‌السلام فرمود: «ارزشمندترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است».

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
برچسب‌ها: احادیث مهدوی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 9 / 1396

ماجرای توسل عبد‌الباسط به امام کاظم علیه السلام

حجت الاسلام فاطمی‌نیا عبد‌الباسط را هم محب اهل‌بیتعلیه السلام دانست و گفت: من دوستی در نجف دارم که هنوز هم زنده است. وی می‌گفت: هنگامی که عبدالباسط تلاوت معروف حشر و تکویر را در عراق خواند من حضور داشتم. وی قبل از تلاوت به من گفت: برای این تلاوت متوسل به موسی‌ بن جعفرعلیه السلام شدم.

در ادامه اولین روز هفتمین دوره آموزشی توجیهی کاروان نور، نکات بهداشتی ویژه قاریان، توسط دکتر رضیعی برای اعضای کاروان بیان شد.

پس از آن، اعضای کاروان نور در مسجد جامع اُزگل، مهمان حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا بودند.

وی با ذکر خاطراتی از مرحوم نقشبندی گفت: مرحوم نقشبندی از نظر قدرت صدا از نوادر روزگار بود. به یاد دارم در محفلی بودیم برق رفت، وی آنچنان با تلاوت کرد که با زمانی که برق بود و سیستم صوتی کار می‌کرد چندان تفاوت نداشت.

وی با اشاره به ارادت مرحوم نقشبندی به اهل‌بیتعلیه السلام گفت: یک‌بار مرحوم نقشبندی در جایی آرام به من گفت: بیا برویم قدم بزنیم، من یک کتاب صحیفه سجادیه به وی دادم و او مدام به فراز‌های کتاب نگاه می‌کرد و ما شاء الله می‌گفت. دو کتاب دیگر هم در این زمینه به وی دادم و بعد از آن ارتباط ما بسیار نزدیک شد. نقشبندی به اهل‌بیتعلیه السلام ارادت داشت و او هم مانند محمد صدیق منشاوی شیعه ۱۲ امامی است.

فاطمی‌نیا عبد‌الباسط را هم محب اهل‌بیتعلیه السلام دانست و گفت: من دوستی در نجف دارم که هنوز هم زنده است. وی می‌گفت: هنگامی که عبدالباسط تلاوت معروف حشر و تکویر را در عراق خواند من حضور داشتم. وی قبل از تلاوت به من گفت: برای این تلاوت متوسل به موسی‌ بن جعفر(علی) شدم.

این استاد اخلاق علم تجوید را علمی بزرگ دانست و گفت: من در تجوید شاگرد میرزا جواد آقای تبریزی بودم. با دو سال حضور در جلسات ایشان دریافتم که تجوید علم بزرگ و مهمی است.

وی با اشاره به اعجاز تلاوت گفت: برخی قدر تلاوت را نمی‌دانند، برخی از تلاوت‌ها مانند سوره هود مصطفی اسماعیل بیمار را شفا می‌دهد و یا صدای محمد رفعت صدایی بهشتی است و آوای این استاد فراتر از این حرفهاست که بگوییم حجاز خواند یا رست، تلاوت وی انسان را مات و مبهوت می‌کند.

فاطمی‌نیا ارادت شیعیان به اهل بیتعلیه السلام را سبب ارتقای آنها در علوم قرآن دانست و گفت: من سال‌ها کتب مختلف تفسیری را خوانده‌ام نکاتی که در المیزان است در هیچ کتابی نیست و این‌ها به خاطر محبت اهل بیتعلیه السلام است.

وی با آرزوی موفقیت برای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی در ایام حج گفت: شما‌ها همگی استاد و روشن هستید بروید و تلاش کنید که مبلغ قرآن و اسلام باشید، در این ایام انسان‌های زیادی هستند که ضجه می‌زنند و لبیک می‌گویند اما حاجی واقعی کم است، شما سعی کنید از ضجه زنندگان نباشید. خداوند همه جا هست کعبه برای این است که به یاد خدا دور آن بچرخی و وقتی آمدی دور خدا بچرخی. باید رفتار ما بعد از حج تغییر کند نه اینکه بعد از چهل حج به محض اینکه اسم طرف را ببرند خانواده‌اش بر خود بلرزد.


موضوعات مرتبط: عترت
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 9 / 1396

سبک زندگی اسلامی | نحوه ی صدا کردن امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها

نحوه ی صدا کردن امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها :

امیرالمؤمنین علیه السلام وقتی می خواستند همسر خود حضرت زهرا سلام الله علیها را صدا کنند میفرمودند:

نفسی لک الفدا(جان علی به فدایت) ، حبیبتی زهرا ،بنت رسول الله و…

و جوابی که از حضرت زهرا سلام الله علیها میشنیدند:

روحی لک الفدا(روحم به فدایت علی) ، #ابوتراب ، #ابالحسن و…

زیبا صداکردن زن و مرد، بهترین شیوه برای ابراز محبت است و نوعی شخصیت دادن به طرف مقابل است.

حضرت محمد صلی الله علیه واله فرموده اند:سه چیز است که محبت شخص را درباره دیگری خالص میکند:
یکی از آنها این است که طرف مقابل را به اسمی صدا بزند که وی می پسندد.

کافی ،ج۲،ص۶۴۳


موضوعات مرتبط: عترت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 9 / 1396

امام علی علیه السلام از نگاه اندیشمندان

علی ابن ابی طالب علیه السلام ، همیشه در ذهن هر آزاد اندیشی، تداعی کننده مفاهیم والایی همانند: عدل، داد، انصاف، زهد، تقوی، شجاعت، مبارزه با ظلم ، حمایت از مظلوم و… بوده است و ذکر” یا علی” نیز در طول تاریخ ، همواره تسلی بخش قلب مبارزان اسلامی، به خصوص مبارزان فاطمی نسب و علوی تبار بوده و خواهد بود.

حضرت علی علیه السلام یگانه مردی است که کعبه را به ولادتش مفتخر نموده و این تمثیل زیبا، بیانگر آن است که : برای شناخت کعبه ، باید باطن و قلب قبله را شناخت، از کودکی در دامان پر مهر خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم پرورش یافته و اول کسی است که به اسلام ایمان آورد . او به اندازه ای شیفته رسول الله بود که فقط در جنگ احد بیش از شصت زخم برداشت و جبرئیل علیه السلام از جانب خدایش چنین فرمود:

(هیچ جوانمردی همچون علی و هیچ شمشیری همچون ذوالفقار نیست) و به واسطه رشادت های او بود که هنگام رودررو شدن علی و عمرو بن عبدود عامری، پیامبر فرمود( ضربت علی در روز خندق از عبادت جن و انس برتر است) و اگر علی در جنگ خیبر و فتح مکه و غزوه حنین ، دوشادوش پیامبر نمی بود، شاید سرنوشت اسلام را به شکل دیگری رقم می زد.

اگر به خاطر لیاقت های سرشارش برای هدایت امت نبود، قطعا آیه اکمال و اتمام دین نیز در قرآن یافت نمی گشت، چرا که غیر از علی علیه السلام کسی را یارای تحمل بار امامت امت نیست.(۱)


موضوعات مرتبط: عترت
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی